آوای جنوب

بازی با «آتش» با شکم و دست خالی/جنگل‌بانان کهگیلویه و بویراحمد ۴ ماه حقوق نگرفته‌اند/شرمنده بقالی سرکوچه‌ام

چهار ماه حقوق دریافت نکرده‌ام و برای امرار و معاش از سوپر مارکت سرکوچه قرض گرفته‌ام و طولانی شدن پرداخت من را شرمنده کرده است
آتش سوزی جنگل یاسوج

جنگلبانان کهگیلویه و بویراحمد چهارماه حقوق دریافت نکرده‌اند و با شکم و دست خالی به جنگ آتش سوزی‌ها می‌روند و آنگونه که می‌گویند خوابیدن در کنار آتش را به رفتن خانه با دست خالی ترجیح می‌دهند.

آوای جنوب؛

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس یعنی یک میلیون هکتار جنگل از وسعت ۵ میلیونی جنگل‌های زاگرس را دارد و به نوعی بیش از نیمی از مساحت این استان پوشیده از جنگل است.

داشتن منابع خدادادی جنگل یکی از مزیت‌ها و پتانسیل کهگیلویه و بویراحمد بوده که باید برای رساندن این امانت خدادای به آیندگان در مقابل حوادث متعدد از جمله آتش سوزی، قطع درختان و زمین خواری تلاش کنیم که از راه‌های صیانت از این منابع با ارزش وجود جنگلبانان جهادی است.

فعالیت جنگلبان تفاوت چندانی با “جهاد” ندارد. “جنگل و مرتع” به عنوان “طلای سبز” جزو رسالت‌های انسانی و دینی محسوب می‌شود این مهم چنان اهمیتی دارد که ۲۰ آیه در قران به جنگل و مرتع اشاره دارد.

حافظان معدن “طلای سبز” کهگیلویه و بویراحمد این روزها حال روز خوشی ندارند حتی اگر بگویند حالمان خوش است نباید باور کنیم.جنگل‌بانان دامنه‌های دنا از سلسله کوه‌های زاگرس که به حداقل‌ها راضی بوده ۴ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند.

طبق بررسی‌های میدانی خبرگزاری تسنیم از جنگل‌بانان کهگیلویه و بویراحمد بیم آن می‌رود بی توجهی به زندگی و معیشت حافظان ” طلای سبز” سبب بی رمقی برای حفاظت از جنگل‌های ۵۰۰ ساله بلوط که میلیاردها ریال ارزش دارد، شود.

فقط زنده هستیم؛ زندگی نداریم/شرمنده بقالی سرکوچه‌ام

یکی از جنگل‌بابان کهگیلویه و بویراحمد به تسنیم می‌گوید: چهار ماه حقوق دریافت نکرده‌ام و برای امرار و معاش از سوپر مارکت سرکوچه قرض گرفته‌ام و طولانی شدن پرداخت من را شرمنده کرده است.

وی عنوان کرد: شب و روز با دست و شکم خالی مشغول مهار آتش سوزی جنگل‌های این استان آن هم با شاخ و برگ درختان هستیم. باور کنید خوابیدن در کنار آتش را به رفتن به خانه با دست خالی که شرمنده‌ بچه‌ام نباشم، ترجیح می‌دهم.

این حافظ “طلای سبز” کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه فعالیت شبانه روزی داریم ولی خبری از اضافه‌کاری و ماموریت نیست گفت: قرارداد جنگلبان استان از محل اعتبارات عمرانی منعقد شده که انتظار می‌رود مسئولان استانی برای تبدیل این قراردادها به جاری افدام کنند.

برای پرداخت هزینه گچ‌گیری مچ دست پسرم دست به دامن پدرم شدم

یکی دیگر از جنگلبانان کهگیلویه و بویراحمد به تسنیم گفت: می‌گویند بودجه برای پرداخت حقوقتان نداریم و ما مجبور به خرید مایحتاج خود به صورت قرضی هستیم که این نیز حدی دارد و بدهی‌ام به بقالی سر کوچه که زیاد شد جلوی مغازه‌اش نوشت” قرضی B قرضی”.

وی عنوان کرد: دست پسرم شکست ولی به‌دلیل نداشتن پول بیش از ۴۸ ساعت ناله فرزندم را تحمل کردم و راهی نداشتم تا اینکه برای گچ‌گیری مچ دستش دست به دامن پدرم شدم تا بلکه هزینه را پرداخت کند.

جنگلبانان کهگیلویه و بویراحمد ۴ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: ۸۵ جنگلبان این استان ۴ ماه و ۷۶ نفر نیز ۳ ماه حقوق دریافت نکرده‌‎اند که مجموعه مدیریت منابع طبیعی از این وضعیت نیز نگران هستند.

عزت‌الله بهشتی‌فر به تسنیم گفت: با توجه به اینکه حقوق این افراد از محل اعتبارات عمرانی تامین می‌شود تاکنون اعتبارات لازم عمرانی به این اداره اختصاص داده نشده است که انتظار می‌رود در این زمینه چاره اندیشی شود.

به گزارش تسنیم بیش از نیمی از مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد پوشیده از جنگل بوده که برای حفاظت از این “طلای سبز” کمتر از ۱۰۰ جنگلبان وجود دارد که بسیار پایین تر از استاندارد جهانی است. طبق استاندارد باید برای هر هفت هزار هکتار جنگل یک جنگلبان وجود داشته باشد و در حالی در این استان برای هر ۶۰ هزار هکتار یک جنگلبان وجود دارد.

گزارش از سجاد نوبهار

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president