آوای جنوب

تنفس با چاشنی دود زباله در دهدشت / عامل تنفس بی‌هوا؛ گنج‌یابی کثیف یا دفع غیر اصولی زباله؟

دفع غیر اصولی زباله‌های دهدشت در حالی دود ناشی از سوزاندن این طلای کثیف را به چشم مردم کرده است که شهردار می‌گوید این اقدام توسط متخلفان تفکیک زباله صورت می‌گیرد.

 آوای جنوب/ طیبه سعادتی‌نیک

تولید زباله در هر شهر و روستایی امری طبیعی بوده و به طور چشمگیری رو به افزایش است که این افزایش حجم زباله خطرات زیست محیطی و تهدید سلامت جامعه را به همراه دارد.

در شهر دهدشت به طور میانگین روزانه ۷۰ تن زباله تولید می‌شود و مشکلات عدیده شهرداری به ویژه کمبود نیروی خدماتی و نیز وسایط نقلیه در جمع‌آوری زباله دردسر ساز شده است.

رهاسازی فاضلاب خانگی در جداول دفع آب‌های سطحی و روانه کانال‌های هدایت سیلاب مزید بر علت شده و ضمن سیمای نازیبا به شهر تهدید جدی برای سلامت شهروندان است.

با وجود همه این موارد که بخشی از آن ناشی از عدم فرهنگ‌سازی در احداث چاه جاذب در منازل است متأسفانه زباله‌های تولیدی این شهر به صورت اصولی دفع نمی‌شوند و همین امر باعث نارضایتی ساکنان اطراف سایت زباله و نیز شهروندان دهدشت شده است.

زباله‌ها نه فقط باعث تولید بیماری،تعفن و زشتی مناظر می‌شود بلکه می‌تواند به وسیله آلوده کردن خاک،آب و هوا خسارات فراوانی به بار آورد.

اصول بهداشت و بهسازی محیط در هر شهر ایجاب می‌کند که زباله‌ها در حداقل زمان ممکن از منازل دور شده و در اسرع وقت دفع شود،اهمیت دفع بهداشتی زباله‌ها زمانی بر همگان روشن خواهد شد که خطرات ناشی از آن به خوبی شناخته شود.

دفع زباله‌های دهدشت در همه مراحل مشکل دارد؛از جمع‌آوری زباله در ساعات پرتردد گرفته تا حمل با وسایط نقلیه روباز و آخرین مرحله آن که به صورت کاملاً غیر اصولی و به گفته ساکنان محدوده این سایت، متولیان محیط زیست و بهداشت از طریق سوزاندن انجام می‌شود خطرات ناشی از آن‌ها در سلامتی مردم را بیشتر می‌کند.

 

سوزاندن زباله‌ها

 

ساکنان روستاهای دشت مازه و طولیان که در مجاورت سایت زباله قرار دارند از سوزاندن زباله‌ها و آلودگی ناشی از آن انتقاد کرده و می‌گویند حتی در زمانی که این زباله‌ها سوزانده نشده و در این محل تلنبار شده است برای ما خطرساز شده است.

آلودگی هوا به وسیله احتراق مواد پلاستیکی که متأسفانه به میزان بسیاری در زباله‌ها وجود دارد و وجود حشرات و حیوانات موذی از خطراتی است که سلامت ساکنان محدوده سایت را تهدید می‌کند.

دود ناشی از سوزاندن زباله‌ها به مناطقی از شهر دهدشت هم نفوذ کرده و به ویژه در ماه رمضان باعث نارضایتی شهروندان از این معضل شده است.

 

دود حاصل از سوزاندن زباله بر فراز شهر دهدشت

 

دود حاصل از سوزاندن زباله‌ها بر هیچ کس پوشیده نیست و با وجود انکار اتخاذ روش سوزاندن زباله از سوی شهردار و ربط دادن به اقدام افراد سودجو اما مردم معتقد هستند حجم دودی که از سوزاندن زباله‌ها به هوا می‌رود نمی‌تواند تنها در اثر سوزاندن بخشی از زباله آنهم توسط افراد ناشناس باشد.

قدرت‌الله علیپور در گفت‌وگو با با اشاره به فاصله پنج کیلومتری محل دفع زباله با شهر دهدشت و مناطق مسکونی روستاهای طولیان و دشت مازه تصریح کرد: دفع غیر اصولی زباله مناطقی از شهر از جمله کمربندی دوم، ایران‌خودرو و حتی بیمارستان که بایستی محل امنی برای بیماران باشد را به خطر انداخته است.

رئیس حفاظت محیط زیست کهگیلویه افزود: بر اساس قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی تمامی پسماندها در شهرها به عهده شهرداری و در بخش‌ها و روستاها بر عهده بخشداران و دهیاران است.

وی با بیان اینکه غیر بهداشتی و مخاطره‌آمیز بودن دفع زباله‌ها بارها به متولی امر تذکر داده شده است بیان کرد: دود حاصل از سوزاندن زباله‌ها به راحتی به مناطق مسکونی ذکر شده هدایت شده و باعث بروز بیماری‌های تنفسی و ریوی و علاوه بر آن خطرات زیست محیطی شده است.

 

دود زباله‌ها در محدوده شهر دهدشت

 

علیپور حمل زباله به این محل را نیز نامناسب خواند و گفت: شهرداری به وسیله کامیون روباز اقدام به حمل زباله می‌کند که در طول مسیر پراکنده می‌شوند.

وی افزود:این زباله‌ها به خصوص زباله‌های پلاستیکی که عمری بالای ۳۰۰ سال دارند باعث ناهمگونی چهره زمین شده و حاصلخیزی اراضی کشاورزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

همچنین محمدهاشم طاعتی درباره مهندسی بهداشت محیط به خبرنگار فارس گفت: جمع‌آوری و دفع زباله باید به صورت بهداشتی انجام شود.

مدیر مرکز بهداشت کهگیلویه تصریح کرد: این موضوع بارها در شورای سلامت گوشزد شده اما شهرداری همچنان از روش‌های غیر اصولی اقدام به سوزاندن زباله‌ها می‌کند.

تأکید مدیر مرکز بهداشت کهگیلویه مبنی بر دفن زباله در حالی است که امحاء مواد غذایی فاسد بارها در محل زباله‌ها با حضور متولیان بهداشت هم از روش سوزاندن صورت گرفته است!

جواد تخشا با اشاره به جمع‌آوری سنتی و دفن زباله در این زمینه می‌گوید: شبانه عده‌ای از افراد دوره‌گرد سودجو به منظور جمع‌آوری و تفکیک زباله اقدام به آتش زدن آن‌ها می‌کنند.

شهردار دهدشت با بیان اینکه افراد سودجو و هنجارشکن از کوچک‌ترین فرصت برای به خاطره انداختن محیط زیست استفاده و حقوق عامه را نادیده می‌گیرند این موضوع را مصداق هنجارشکنی خواند و افزود: چندین مرتبه این اقدام از طریق کلانتری گشت‌زنی شده که متأسفانه متخلفان متواری شده‌اند.

شهردار دهدشت با بیان اینکه نگهبان سایت زباله تا عصر در این محل مستقر است ادامه داد:با همکاری مأموران انتظامی بارها برای دستگیری این افراد اقدام شده اما به علت ماهیت تپه‌ای مکان زباله‌ها، امکان دستگیری این افراد میسر نشده و از محل متواری شدند.

وی تصریح کرد: با توجه به حساسیت موضوع دفع زباله و مصوبه‌های شورای سلامت در سال ۹۴،در خصوص تعیین تکلیف و به روز شدن سیستم دفع زباله و رعایت اصول زیست محیطی مکاتباتی با دفتر امور شهری استانداری و شورای اسلامی انجام شده که هنوز به نتیجه نرسیده است.

تخشا هزینه پیش‌بینی شده برای این تجهیزات را بالغ بر یک میلیارد تومان برآورد و تصریح کرد: تا زمان تأمین این سیستم شهرداری نسبت به کنترل روزانه و گماردن یک نفر نگهبان در سایت زباله اقدام کرده است.

تخشا با اشاره به جمع‌آوری زباله روزانه زباله از سطح شهر و انتقال از طریق چهار دستگاه کامیون به سایت زباله تصریح کرد: به علت نبود امکانات تفکیک زباله‌ها صورت نمی‌گیرد بلکه تنها دفن می‌شوند.

تخشا با بیان اینکه مشکلات سایت زباله تا زمان تحقق اعتبار کلی برای ساماندهی بصورت مکانیزه پسماندها وجود دارد دفن اصولی زباله را نیازمند استقرار دستگاه تفکیک کننده و بی‌خطرساز در شهر دانست و گفت:این دستگاه می‌تواند با مدیریت ۱۰ ساله در شهر مستقر و برای سایر شهرهای تابعه شهرستان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش  طیبه سعادتی‌نیک ؛ دفن بهداشتی زباله روش خاصی است که بر اساس آن زباله‌ها را طوری در خاک مدفون می‌کنند که لایه‌بندی و پوشش دادن به آن‌ها هیچ زیانی به محیط زیست ،انسان‌ها و موجودات دیگر نرساند.

با توجه به حجم بالای تولید زباله در دهدشت راه‌اندازی کارخانه بازیافت با همکاری بخش خصوصی یک نیاز مبرم است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president