آوای جنوب

سخنی با شورای ترافیک گچساران : سرعت پیشرفت شهر و زیبایی اش را با سرعت گیر نگیرید

ابتکار و خلاقیت مدیران اجرایی در شهرستان گچساران برای صرفه جویی در هزینه ها و تسهیل در امور ترافیک بسیار جالب و ارزنده است !

DSC_0297آوای جنوب / سمیرانصاری

ابتکار و خلاقیت مدیران اجرایی در شهرستان گچساران برای صرفه جویی در هزینه ها و تسهیل در امور ترافیک بسیار جالب و ارزنده است !

از جمله کارهای مرسوم و مورد علاقه مدیریت شهری و امور ترافیک که هر روز با اشتیاق زاید الوصفی در حال افزایش هستند می توان ایجاد موانع آن هم موانع به سبک و مدل ساخت گچسارانی را بر شمرد که کوتاهترین راه برای جلوگیری از سرعت خودروها و کنترل ترافیک در شهر ما می باشد.
بی شک چهره یک شهر زیبا را می توان از خروجی هنر و خلاقیت مدیریت شهری آن دانست ، آنجا که می شود به اصرار بر ایجاد موانع و سرعت گیرهای غیر استاندارد با روش های روز دنیا و رایج در کشور ما سرعت را کنترل کرد و نبض شهر را دست گرفت .

۱۱

متاسفانه مدتی است در شهر گچساران این رویه یک فرهنگ مدیریتی شده است ! حال اینکه نمی دانم نامش را دستور مدیریتی بنامم یا …؛ اما خوب می دانم مردمان بام نفتی ایران حداقل بواسطه بوجود آمدن نفت در خاکشان با شهرهایی همچون مسجد سلیمان ، آبادان ، از دیر باز با فرهنگ روز دنیا آشنایی داشته اند و نمونه بارز آن را می توان نصب ایستگاههای نظیر ” ایستگاههای آتش نشانی ثابت” معروف به ” لوله فشاری ” در شهرهای جنوبی و همین گچساران در سال های پیش عنوان کرد.

۱۰

رعایت استاندارد ها از نظر ارتفاع و شیب و جایابی مناسب برای کنترل ترافیک در شهر کوچک گچساران امری بدیهی است و رضایت شهروندان را فراهم می آورد ولی عدم رعایت این موارد و بی توجهی به ضرورت در ایجاد آنها و اینکه در هر جایی بر اساس سلیقه، خلق الساعه با هر شکل و شمایل و ارتفاع که تشخیص دادند عمل می کنند باعث نگرانی شهروندان و رانندگان خودروهایی می شود که باید به سلیقه های فردی تن دهند و هزینه هایی متحمل شوند و اکثر مردم شهر نیز ایجاد موانع را توهینی به شعور خود تلقی می کنند وگرنه هیچ منصفی با استانداردهای اجرایی مخالفتی ندارد!
روی سخنم با شورای ترافیک گچساران است : چرا نباید خروجی جلسات شما در شورای ترافیک شهرستان نصب و ایجاد ۱۵ دوربین ترافیکی در سطح بلوار اصلی شهر باشد تا خبرنگاران پس از جلسه با این خبر وارد صفحات خبری خود شوند و اینگونه تیتر بزنند که : {{ دوربین‌های ترافیکی در سطح شهرستان گچساران نصب می‌شود }} و چه زیبا بود اگر این خبر را رییس راهنمایی و رانندگی شهرستان گچساران به رسانه ها در جلسه روز گذشته اعلام می کرد نه اینکه ایشان نیز اصرار و پافشاری بر ایجاد و ساخت موانع را داشته باشد.

۲
کاش تیتر رسانه های شهرستان به نقل از شهردار اینگونه بود : {{ جمع‌آوری سرعت‌ کاه غیر استاندارد به زودی در گچساران آغاز می شود یا ؛ به زودی سرعت گیرهای غیر استاندار را در سطح بلوار  جمع آوری می کنیم.

مدیران و مسولین باید بدانند استقرار و نصب این موانع و سرعت گیرها بدون هرگونه علائم هشدار دهنده ، رنگ نشدن فسفری موانع و نبود تابلو چراغ چشمک زن موجب دردسر فراوان برای رانندگان و بروز تصادفات زیادی می شود.

 ۹
کارشناسان معتقدند بین سرعت گیر(Bump) با سرعت کاه (Hump) تفاوت وجود دارد که گاها شاهد استفاده نابجا و غیر اصولی این دو واژه به جای یکدیگر شده، حال اینکه هر کدام از آن‌ ها تعابیر، شرایط و ضوابط بکارگیری خود را دارد.
اما آنچه از لابلای استانداردهای موجود برای نحوه بکار گیری هر یک از ابزارهای روان سازی ترافیک بکار گرفته می‌شود ابعادی است، که باید در ساخت آن رعایت شود از جمله اینکه ارتفاع آن نباید از۷ تا ۱۰ cm بیشتر باشد و یا طول آن هم حداکثر ۳۰cm می باشد و اینجاست که پی می بریم موانع موجود در سطح بلوار شهر ما استاندارد نیست.
جالب است بدانیم با کمی تحقیقات در گوگل به این نتیجه می رسیم که کم کردن سرعت خودرو و شتاب مجدد آن علاوه بر افزایش مصرف سوخت باعث آلودگی صوتی نیز گردیده، ضمن اینکه دست آخر این‌ که ذرات آزبست رها شده ناشی از ترمز خودروها در محیط پیرامونی سرعت گیرها نیز زیاد مشاهده می شود و حتما می‌دانید که پراکنده شدن این ذرات در هوا سبب ایجاد اختلالات تنفسی و ابتلا افراد به بیماری‌های وخیم ریوی می‌شود.

متاسفانه مردم و برخی از مسئولان فکر می کنند اگر سرعت کاه نصب کنند معضل حل می شود. در حالی که صورت مساله پاک شده است.
سخن به درازا کشید اما دست نگهدارید و از ساخت موانع غیر استاندارد در شهر جلوگیری کنید .
روز گذشته همزمان با جلسه شورای ترافیک گچساران در مرکز استان نیز این جلسه برگزار شد و در آن جلسه مصوبات خوبی برای شهرستان گچساران به تصویب رسید .

فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد: ۱٫۵میلیارد تومان از محل جرایم رانندگی به شهرداری‌ها پرداخت شد

در شهرهای یاسوج، گچساران، دهدشت، سی سخت، باشت، چرام و بهمئی دوربین ترافیکی نصب می شود

وی بیان کرد: برآورد دوربین های ترافیکی مورد نیاز برای نصب و راه اندازی در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد انجام و به ناجا اعلام شده است.
غلامزاده اظهار کرد: بر اساس این برآورد در شهرهای یاسوج، گچساران، دهدشت، سی سخت، باشت، چرام و بهمئی به ترتیب ۳۱، ۱۵، ۹، چهار، چهار، سه و دو دستگاه دوربین ترافیکی نیاز است که باید نصب و راه اندازی شود.
وی عنوان کرد: اولویت نصب و راه اندازی دوربین های ترافیکی در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب با یاسوج، گچساران، دهدشت و سی سخت است.
غلامزاده ابراز داشت: دیگر استان های کشور در زمینه نصب و راه اندازی دوربین های ترافیکی از کهگیلویه و بویراحمد جلوتر هستند و باید برای رفع و جبران این عقب ماندگی تلاش و همت جدی در استان شود.
وی افزود: نیروی انتظامی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه نصب و راه اندازی دوربین های ترافیکی در نقاط مختلف استان آمادگی کامل دارد و تعدادی نیروی انسانی را نیز در این راستا آموزش داده است.
غلامزاده گفت: در مورد اهمیت چشمگیر نصب و راه اندازی دوربین های ترافیکی در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد همین بس که ابزاری مهم برای تامین امنیت، کنترل ترافیک، تسهیل در عبور و مرور وسایل نقلیه و بهبود روند صدور جرایم راهنمایی و رانندگی است.

خادمی استاندار : مشکل کمبود اعتبار برای نصب و راه اندازی دوربین های ترافیکی در نقاط مختلف استان قابل رفع است

سید موسی خادمی عصر سه شنبه در نشست کمیته پایش تصویری کهگیلویه و بویراحمد افزود: در این صورت مشکل کمبود اعتبار برای نصب و راه اندازی دوربین های ترافیکی در نقاط مختلف استان قابل رفع است.
وی بیان کرد: می توان این اقدام مهم را پس از انعقاد قرارداد همکاری با یک شرکت خصوصی بومی و یا غیربومی انجام داد.
خادمی اظهار کرد: بر اساس این قرارداد باید تمامی هزینه های نصب و راه اندازی دوربین های ترافیکی مورد نیاز در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد بر عهده شرکت خصوصی مربوطه باشد.
وی عنوان کرد: سود و اصل مبلغ هزینه شده از سوی شرکت خصوصی مربوطه نیز در چند سال از محل درصدی از جرایم راهنمایی و رانندگی وصولی در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شود.
خادمی ابراز داشت: نباید به دلیل کمبود اعتبار اقدام مهم نصب و راه اندازی دوربین های ترافیکی در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در شهر یاسوج متوقف شده و یا انجام نشود.
وی افزود: دوربین های ترافیکی که قرار است در آینده از سوی یک شرکت خصوصی در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد نصب و راه اندازی شوند باید تا حد امکان به روز بوده و دارای کیفیت بالایی باشند.
خادمی بر لزوم همکاری هر چه بیشتر نیروی انتظامی، شهرداری های ۱۷ گانه و شرکت مخابرات کهگیلویه و بویراحمد برای نصب و راه اندازی دوربین های ترافیکی در نقاط مختلف این استان تاکید کرد.

هر چند در پایان از شورای ترافیک شهرستان انتظار است تصمیمات عجولانه را در این خصوص به تصویب نرساند چرا که با تصمیماتی نظیر یکطرفه کردن خیابان بلادیان و انداختن بار ترافیکی آن در خیابان مدرس و بستن ورودی روگذر مرکز شهر این مردم هستند که متضرر می شوند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president