آوای جنوب

آیت‌الله ‌مکارم شیرازی: دور حج امسال را خط قرمز بکشید/ وزارت خارجه ‌در این زمینه ضعیف عمل کرد

مکارمیکی از مراجع عظام تقلید با بیان اینکه سعودی‌ها به‌دنبال انتقام‌جویی هستند و مردم هم در این شرایط که امنیت و کرامت آنان رعایت نمی‌شود حاضر به تشرف نیستند، گفت: دور حج امسال را خط قرمز بکشید.

آوای جنوب؛

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی پیش از ظهر امروز در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ‌قصد سعودی‌ها از این‌همه اشکال‌تراشی در زمینه اعزام زائران ایرانی توهین و تحمیل ذلت است، اظهار داشت: دولت سعودی خود را مالک حرمین شریفین می‌داند و پس از تحمل شکست‌های بین‌المللی می‌خواهند انتقام یمن، سوریه و عراق و… را در حج بگیرند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه آنها دنبال برخورد سیاسی و انتقامی هستند و چنین حجی نه با رضایت خدا همراه است و نه با رضایت بندگان خدا، افزود: ‌با این رویکرد حتی توان سرویس‌دهی وجود ندارد؛ با این وضعیت باید فکر حج امسال را نیز از سر بیرون کرد؛ ما طالب حجی عزتمندانه هستیم.

وی یادآور شد‌: ‌وقتی در حال حاضر در منطقه به‌اذعان دشمنان، حرف اول را می‌زنیم دلیلی ندارد سر ذلت در مقابل دشمنان به زیر بیندازیم؛ اگر عربستانی‌ها در این مدت با حضور ما موافقت کنند قطعاً اتفاقاتی خوبی منتظر‌مان نخواهد بود و آنها همه کارها را به‌شکلی چیدند که نتوانیم به‌راحتی امور‌ را ساماندهی کنیم.

این مرجع تقلید بیان کرد: کشور ما باید اهرم‌های فشار داشته باشد زیرا اگر این اهرم‌ها وجود نداشته باشد سعودی‌ها خود را مالک حرمین می‌دانند، در این زمینه باید طرحی را به اجرا بگذاریم که مراسم حج توسط یک گروه خاص و مشترک اداره شود و باید به آنها القا کرد که سعودی‌ها نمی‌توانند حج را به‌خوبی برگزار کنند.

‌آیت‌الله مکارم‌شیرازی ‌با اعلام اینکه قرآن کریم بیان می‌کند که همه مسلمانان در حج شریک هستند، اظهار کرد‌: متأسفانه وزارت خارجه ‌در این زمینه ضعیف عمل کرد و این نامه را به کشورهای مختلف ارائه می‌کرد تا آنها متوجه شوند که این مسئله جدی است.

وی تصریح کرد‌: اهرم فشار دوم این است که ثابت کنیم که مسئله داعش و تکفیری‌ها برخاسته از کشور عربستان سعودی است، در این زمینه غربی‌ها هم متوجه شدند که این مسئله از عربستان نشئت گرفته است.

مکارم شیرازی اضافه کرد‌: باید به‌دنبال جمع‌آوری اسنادی باشیم که آنها چگونه به‌دنبال پرورش فکر تکفیری هستند؛ آنها در کتاب دوم دبیرستان خود نیز این مسایل را بیان می‌کنند که باید کسانی را که به زیارت قبور می‌روند به قتل رساند؛ باید این اسناد جمع‌آوری شود و در مراکز بین‌المللی عرضه کرد؛ مشخص نیست که چرا برخی از دستگاه‌های ما که باید در این مسایل همکاری کنند به‌خوبی عمل نمی‌کنند.

وی با ذکر اینکه مردم ما از نرفتن حجی که عزت آنها حفظ نمی‌شود به‌خصوص حج امسال ناراضی نیستند بلکه با این مسئله موافقت می‌کنند و اظهار هم کرده‌اند، گفت‌: نباید برخی زائران با ذلت بخواهند از طریق کشورهای دیگر به حج بروند زیرا عزت آنها حفظ نخواهد شد؛ حج امر عبادی مهمی است ولی امروز امری عبادی و سیاسی است که با عزت و کرامت و دین و مذهب ما پیوند خورده است.

این مرجع تقلید ‌با اشاره به شرایط خاص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد وظیفه بسیار سنگینی به‌عهده دارد و مسئولیت آن با تمام وزارتخانه‌ها متفاوت است؛ مسایل فرهنگی و اخلاقی بره‌عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

‌آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد‌: نظارت بر بخشی از رسانه‌ها، سینما، انتشار کتب و… به‌عهده وزارت ارشاد است و از دیگر سوی یکی از اهداف دشمنان، هجمه فرهنگی است؛ مذهب صرفاً برای آخرت نیست، بلکه دنیای ما را نیز آباد می‌کند و در مقابل دشمنان به پیروزی می‌رسیم و به همین دلیل تلاش دارند که مذهب را از مردم ما بگیرند.

وی اظهار کرد‌: رئیس جمهور آمریکا حرف‌های بی‌محتوایی مبنی بر تهمت تروریسم به ما می‌زند در حالی که پرچم ضدتروریسم دست ما‌ست و مشخص است که چه‌کسی از تروریست‌ها حمایت می‌کند و چه‌کسی با آن به مبارزه برخاسته است.

این مرجع تقلید گفت‌: دشمنان به‌دنبال از بین بردن کشور ما هستند و این کار را از درون کشور آغاز کرده‌اند؛ متأسفانه امروزه به‌خاطر بدآموزی‌هایی که از طریق برخی سایت‌ها القا می‌شود همه آنها باعث افزایش مسایلی چون طلاق در جامعه می‌شود؛ ارتباطات مجازی باعث شده ‌که امروز زندگی مردم ما با تهدید مواجه شود.

وی افزودند: منطقه اولی که باید آن را جدی گرفت، فضای مجازی است؛ تا زمانی که فضای مجازی اصلاح نشود، مسایل فرهنگی اصلاح نمی‌شود؛ اینکه دولت با افتخار از افزایش پهنه باندهای اینترنتی سخن می‌گوید باید بتواند که در مقابل آسیب‌های آن نیز بایستد.

این مرجع تقلید ‌خاطرنشان کرد: شورای فضای مجازی باید بیش از پیش تشکیل شود و به این امور‌ رسیدگی شود، زیرا بر اساس شنیده‌ها این شورا کمتر برگزار می‌شود.

‌آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز کرد‌: مسئله دیگر، بحث سینماهای کشور است؛ برخی مسئولان بیان می‌کنند که در برخی فیلم‌های سینمای مسایل بی‌بندوباری در حال نشر است؛ غربی‌ها خط قرمزی در مسایل اخلاقی ندارند و مهمترین خط قرمز آنها ایجاد مزاحمت است ولی خطوط قرمز ما بسیار حکیمانه و عمیق است.

وی گفت‌: یکی از عوامل مسایل بدحجابی، مرتبط با همین فیلم‌های سینمایی است؛ مسئله حجاب به یک مسئله سیاسی مبدل شده است و دشمنان بیان می‌کنند که اگر بتوانند حجاب را از مردم بگیرند در نقشه‌های خود موفق شده‌اند.

این مرجع تقلید افزود: منطقه آسیب‌پذیر سوم، کتاب‌ها و رسانه‌های مکتوب است؛ متأسفانه برخی از کتب منتشر می‌شود که دارای نقاط منفی است؛ وقتی پسوند اسلامی روی این وزارتخانه ثبت شد باید به مبانی اسلامی نیز توجه داشته باشد.

وی متذکر شد‌: باید شرایطی ایجاد شود که اکثریت مساجد ما به مراکز نشر معارف اسلام مبدل شوند و همه آنها باید به کتابخانه و امور فرهنگی مجهز شوند؛ تا زمانی که مساجد فعال نشود کاری نمی‌توان کرد؛ از آنجا که دشمنان به‌دنبال خاموش ماندن مساجد هستند باید به‌دنبال شکست دادن دشمنان در این نقشه شوم باشیم.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president