آوای جنوب

بازداشت مدیر چند بانک در کهگیلویه‌وبویراحمد/‌متهمان ۲ میلیارد تومان تسهیلات ‌تولید را به فرد خاصی پرداخت ‌کرده بودند

فشارهای گوناگون از جمله فشارهای سیاسی سبب بی‌توجهی مسئولین بانک‌ها به موضوع اعتبارسنجی متقاضی دریافت تسهیلات می‌شود

مدیرکل بازرسی کهگیلویه و بویراحمد بازداشت چند نفر از مسئولان بانک‌های این استان خبر داد و گفت: آنها حدود ۲ میلیارد تومان تسهیلات بخش تولید را ‌به فرد خاصی پرداخت‌ کرده بودند.

آوای جنوب؛

سید مهدی تقوی ظهر امروز در نشست شورای بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد عدم توجه به اهلیت مشتری را یکی از علل رشد روزافزون مطالبات معوقه بانک‌ها دانست و اظهار داشت: فشارهای گوناگون از جمله فشارهای سیاسی سبب بی‌توجهی مسئولین بانک‌ها به موضوع اعتبارسنجی متقاضی دریافت تسهیلات می‌شود.

وی افزود: این موضوع سبب ایجاد مشکلاتی می‌شود که حتی ممکن است دود آن در چشم بخش تولید فرو رود.

تقوی با بیان اینکه در بسیاری از موارد هنگام پرداخت تسهیلات توجیه اقتصادی طرح فراموش می‌شود، عنوان کرد: گاهی مشاهده می‌شود که مسئولان بانک‌ها ابتدا تصمیم می‌گیرند به شخص خاصی تسهلات پرداخت کنند و پس از آن به دنبال توجیه اقتصادی برای پرداخت تسهلیات می‌گردند.

وی انحراف در مصرف تسهیلات را از دیگر علل مطالبات معوقه بانک‌ها عنوان و تصریح کرد: در روزهای گذشته چند نفر از مسئولان بانک‌های این استان به سبب انحراف در مصرف تسهیلات بازداشت شدند.

مدیرکل سازمان بازرسی کهگیلویه و بویراحمد در مورد علت بازداشت این افراد گفت: حدود ۲ میلیارد تومان تسهیلات که باید در بخش تولید هزینه می‌شد از طریق این افراد به فرد خاصی پرداخت و به جای مصرف در بخش تولید به یک بانک خصوصی واریز شد.

تقوی با بیان اینکه در بحث وثایق بانکی نیز مشکلات زیادی وجود دارد، ابراز کرد: گاهی محل طرحی که هنوز اجرا نشده است به عنوان وثیقه پذیرفته می‌شود و متقاضی پس از دریافت تسیهلات، آنها را در جای دیگری سرمایه‌گذاری می‌کند، بنابراین هنگام دریافت مطالبات بانک با یک زمین خالی مواجه می‌شود که هیچ ارزشی برای آن ندارد.

وی با بیان اینکه بیشتر مطالبات بانک‌های این استان مربوط به تسهیلات کلان است، گفت: عدم بازپرداخت تسهلات در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ است که بخش عمده آن به علت راهکارهای اشتباهی است که در پیش گرفته‌ایم.

مدیرکل سازمان بازرسی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در این استان بیش از آنکه از مشتریان خوش حساب حمایت شود از افراد بد حساب حمایت شده است.

تقوی با تأکید بر اهمیت بازرسی از نحوه مصرف تسهیلات، گفت: در بازرسی‌های انجام شده از ابتدای امسال مشخص شد که در بیش از ۵۰ درصد موارد هیچ نظارتی بر چگونگی مصرف تسهیلات انجام نشده است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president