آوای جنوب

رئیس مجلس دهم مجلس شورای اسلامی مشخص شد/ اختصاصی آوای جنوب

ریاست مجلس دهم، سوژه‌ای است که این روزها در میان تحلیل‌گران سیاسی بسیار مطرح می‌شود

مجلسریاست مجلس دهم، سوژه‌ای است که این روزها در میان تحلیل‌گران سیاسی بسیار مطرح می‌شود. در این میان اما دوقطبی “لاریجانی – عارف” بیش از دیگران نظرها را به خود خیره کرده است.

آوای جنوب/ علی مراد کاظم پور

سهمیه‌بندی جناحین سیاسی در پارلمان دهم، موضوعی است که امروز به تیتر یک اذهان سیاسیون تبدیل شده است. اصلاح‌طلبان بر این باورند که غالب کرسی‌های مجلس دهم به رنگ آبی فیروزه‌ای درآمده اما در مقابل، راستی‌ها، قاطبه صندلی‌های سبزرنگ بهارستان را زرد می‌بینند. خلاصه قصه، قصه ظن است و یار!
اما سوژه‌ای که به مراتب داغ‌تر و پر حرارت‌تر از چالش فوق به نظر می‌رسد، موضوع ریاست مجلس دهم است. شاید با مشخص‌نبودن سویه‌گیری‌های سیاسی ۷۵ نماینده مستقل ورودکرده به مجلس و نیز راهیابی ۶۷ نامزد به دور دوم انتخابات، پرداخت به اینکه چه کسی و از کدامین جناح سیاسی بر سریر ریاست تکیه خواهد زد، موضوعی عجولانه و از سر کنجکاوی رسانه‌ای باشد؛ اما چه کنیم که تحلیل را جلوداری نیست!
اما قانون مجلس چه می گوید؛
ماده ۱۰- مسن ‏ترین فرد از نمایندگان حاضر به‏ عنوان رئیس سنى و فرد بعدى به‏ عنوان نائب‌ رئیس و دو نفر از جوان ترین نمایندگان حاضر به سمت دبیر معین مى‏ شوند و در جایگاه هیأت رئیسه قرار مى‏ گیرند. در صورت تساوى سن، هیأت رئیسه سنى با قید قرعه از بین مسن‏ ترین و جوان‌ترین نمایندگان حاضر تعیین خواهد شد.
اعلام هیأت رئیسه سنى با معاونت قوانین مجلس است.
ماده ۱۱- وظایف هیأت رئیسه سنى، اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، قرعه‌کشی اسامی نمایندگان برای عضویت در شعب و توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب و اجراى انتخابات هیأت رئیسه موقت است.

اما نکته جالب توجه‌تر آنکه دو منتخب تهران، ترکیب جوان‌ترین و مسن‌ترین نمایندگان مجلس آینده را تشکیل می‌دهند. این مسئله از این جهت اهمیت دارد که مطابق آئین‌نامه داخلی مجلس، تا انتخاب اعضای هیات رئیسه موقت مجلس دهم، هیات رئیسه سنی اداره جلسات مجلس را بر عهده خواهد داشت.

بیوگرافی رییس مجلس دهم
عبدالرضا هاشم زائی(زاده ۱۳۲۳ در نائین) سیاستمدار اصلاح طلب و از اعضای حزب کارگزاران سازندگی، نماینده منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نمایندهٔ اسبق مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه طبس و فردوس در دوره دوم مجلس شورای اسلامی است.
وی استاندار ایلام ، مشاور وزیر صنایع در دولت اصلاحات ، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ، معاون سیاسی استانداری خراسان بزرگ و فرماندار شهرستان فردوس نیز بوده است او همچنین در دوره دوم مجلس شورای اسلامی، جزء اعضای هیئت رئیسه مجلس بوده.
هاشم زائی در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در لیست ائتلاف اصلاح طلبان و حامیان دولت یازدهم از حوزه تهران قرار داشت. تمامی سی نفر افراد این لیست در تهران وارد مجلس دهم شدند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president