آوای جنوب

وقتی زنگنه وزیر نفت به فکر خوراک پتروشیمی گچساران است + تصویر

زنگنهکار پتروشیمی از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است که منجر به توسعه زنجیره ارزش، جلوگیری از خام فروشی، اشتغال‌زدایی، برون‌گرایی و درون‌زایی اقتصاد خواهد شد.

آوای جنوب؛

به گزارش آوای جنوب، بیژن زنگنه در مراسم افتتاح پتروشیمی لرستان با بیان اینکه این مجموعه پتروشیمی باختر جزو مجموعه‌هایی است که سرمایه‌گذار آن توانست به تعهدات خود عمل کند، اظهار کرد: پتروشیمی لرستان یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های کشور محسوب می‌شود که به جز خط کاویان، می‌تواند خوراک ایلام، اندیمشک، کرمانشاه، کردستان و میاندوآب را تامین کند. همچنین بخشی از خط دنا برای گچساران را تامین خواهد کرد. این بزرگترین سرمایه‌گذاری به ارزش ۴۰۰ میلیون دلاری در لرستان است که از نوع فاینانس بوده است.

وی اضافه کرد: وظیفه مقامات استانی این است که حتی فروش یک تن از محصولات این مجموعه را به صورت خام به بیرون قبول نکنند بلکه آن را به محصولات صنایع پایین دستی تبدیل کرده و از استان خارج کنند.

وزیر نفت با بیان اینکه خط اتیلن غرب کشور در سال ۸۱ مصوب و از عسلویه آغاز تا به مهاباد می‌رسد افزود: این خط ۱۷۰۰ کیلومتر است که بعد از مهاباد به میاندوآب خواهد رسید.

زنگنه بیان کرد: تاکنون مجتمع کرمانشاه افتتاح شده، هم‌اکنون نیز لرستان افتتاح شده و امسال نیز قصد داریم دو خط کردستان و مهاباد را افتتاح کنیم که با افتتاح این دو خط ۹۶۰ هزار تن اتیلن به ظرفیت تولید اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال یکی از سال‌های موثر و تاثیرگذار در پتروشیمی کشور است، بیان کرد: هم‌اکنون تولید کاویان یک میلیون تن است و تا پایان سال به دو میلیون تن خواهد رسید.

وزیر نفت گفت: همچنین ۲٫۵ میلیون تن متانول از کاویان ۱٫۷ میلیون تن کود اوره در فارس، ۱٫۷ میلیون تن پردیس ۲ و یک میلیون تن از واحدهای دیگر به مدار می‌آیند و در مجموع ۸ میلیون تن تولید پتروشیمی به ارزش افزوده ۴ میلیارد دلار اضافه می‌شود که این غیر از تولیداتی بوده که از برنامه دراز مدت ۴۰ میلیارد دلاری پتروشیمی کشور بوده است.

زنگنه بیان کرد: کل کار پتروشیمی از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است که منجر به توسعه زنجیره ارزش، جلوگیری از خام فروشی، اشتغال‌زدایی، برون‌گرایی و درون‌زایی اقتصاد خواهد شد.

وی گفت: باختر این قابلیت را دارد که برای طرح‌های بعدی خود فاینانس بگیرد و برون‌گرایی ما را تقویت کند. وزیر نفت بیان کرد: کارخانه پتروشیمی در لرستان بیشتر از یک دانشگاه در توسعه استان موثر است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president