آوای جنوب

واکاوی علت افزایش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد

آخرین آمار بیکاری مربوط به سال ۹۰ است که بیشترین جمعیت بیکار در استان مربوط به شهرستان گچساران با ۲۹٫۹ درصد بوده است

جواننرخ بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد از ۱۴٫۸ درصد به ۱۷٫۷ رسیده این در حالی است که پیش‌تر مسئولان استانی از کاهش آمار بیکاری در دولت یازدهم خبر داده بودند.

آوای جنوب؛

استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن منابع انسانی جوان، زمین‌های بکر کشاورزی، منابع طبیعی و چندین ظرفیت دیگر از ثروت خدادادی برخوردار است اما این استان غنی دارای محرومیت‌ها و مشکلاتی است.

بیکاری یکی از علل و مشکلات اصلی مردم و جمعیت جوان کهگیلویه و بویراحمد است و در سال‌های اخیر نرخ بیکاری در استان نه تنها کاهشی پیدا نکرده بلکه افزایش نگران کننده‌ای داشته است.

نرخ بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد که قبلا توسط مسئولان امر ۱۶٫۱ درصد بیان شده بود و به گفته مسئولان استان در دو سال خدمت دولت یازدهم به ۱۴٫۸ درصد کاهش یافته، هم‌اکنون با رشد بیش از ۲ درصدی به ۱۷٫۷ درصد رسیده است.

هر چند که مسئولان مربوطه در اداره کار و سایر مسئولان استان این نرخ بیکاری در استان را قبول ندارند اما در حال حاضر کهگیلویه و بویراحمد جزو سه استان اول در تعداد بالای آمار بیکاران است که ضروری است علل افزایش بیکاری بیش از گذشته مورد کالبدشکافی و بررسی مسئولان مربوطه قرار گیرد.

نخستین نشست شورای اشتغال در سال جدید ظهر امروز به ریاست معاون امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای بررسی علت افزایش بیکاری در استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

در ابتدا مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۶۰۰ نفر متقاضی دریافت تسهیلات خود اشتغالی به این اداره کل مراجعه کردند، گفت: از این تعداد ۲۱۸ نفر برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند که به ۱۴۲ نفر تسهیلات پرداخت شد.

صابر مظاهری با اشاره به مهم بودن برگزاری بازارچه مشاغل خانگی افزود: بازارچه مشاغل خانگی در رفع بیکاری موثر است اما تاکنون این بازارچه در هیچ یک از شهرستان‌های استان تشکیل نشده است.

وی از افزایش نرخ بیکاری از ۱۴٫۸ درصد اوایل سال گذشته به ۱۷٫۷ درصد در اواخر سال ۹۴ و اوایل سال جاری خبر داد و گفت: بیشتر کسانی که به آنها تسهیلات پرداخت شده و کشاورزان، دامداران و دارای شغل آزاد هستند خود را به عنوان فرد بیکار معرفی می‌کنند که این یکی از علت افزایش نرخ بیکاری است.

این مسئول با اشاره به افزایش نرخ مشارکت اقتصادی از ۳۰٫۳ درصد سال ۹۳ به ۳۴ درصد در سال جدید، بیان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی تمایل افراد ۱۰ سال به بالا برای اشتغال و کار است که این نرخ در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴ درصد افزایش داشته و بازار استان کشش این افزایش را ندارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش بی‌رویه مراکز آموزش عالی را از دیگر علل بیکاری دانست و گفت: مخالف افزایش سطح آموزش در استان نیستیم، اما افزایش بی‌رویه مراکز آموزش عالی و افزایش فارغ‌التحصیلان بیکار در بالا رفتن این نرخ موثر بوده است.

وی افزایش نرخ تسهیلات بانکی برای واحدهای صنعتی و تعطیلی برخی واحدها را در افزایش این آمار موثر دانست و افزود: افزایش نرخ تسهیلات بانکی برای واحدهای صنعتی منجر به تعطیلی واحدها و در نتیجه رشد جمعیت بیکار استان شده است.

در ادامه علی شهابی‌ معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد افزایش مشارکت‌های اقتصادی را عامل اصلی افزایش نرخ بیکاری دانست و گفت: گاها دیده می‌شود فرمانداران و برخی مدیران آمار اشتباه و بدون مستندی از نرخ بیکاری می‌دهند که نباید مدیران و فرمانداران شهرستان‌ها بدون مستند در این خصوص آماری ارائه دهند.

وی بیان کرد: آخرین آمار بیکاری مربوط به سال ۹۰ است که بیشترین جمعیت بیکار در استان مربوط به شهرستان گچساران با ۲۹٫۹ درصد بوده است.

این مسئول خواستار راه‌اندازی واحدهای غیر فعال بخش صنعت استان شد و گفت: راه‌اندازی واحدهای صنعتی که در سال‌های اخیر تعطیل شدند می‌توانند به کاهش جمعیت بیکار کمک کنند.

شهابی‌ بخش کشاورزی استان را از ظرفیت‌های خوب برای ایجاد اشتغال دانست و گفت: وجود زمین‌های بکر کشاورزی و همچنین ریزش خوب نزولات جوی می‌تواند زمینه ساز ایجاد اشتغال این بخش باشد.

در ادامه سهراب بنام مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان از فعالیت مجدد ۷۳ واحد تولیدی و صنعتی راکد و نیمه فعال در شرکت شهرک‌های صنعتی خبر داد و افزود: با آغاز به کار این واحدها ۶۰۶ نفر مشغول به کار شدند این در حالی است که این آمار در هیچ سامانه‌ای به ثبت نرسیده است.

در پایان مجید محنایی با ابراز نگرانی از رشد نرخ بیکاری استان گفت: مدیران دستگاه‌های مربوطه باید آسیب‌شناسی کنند که چرا نرخ بیکاری به سرعت رشد یافته و از ۱۴٫۸ به ۱۷٫۷ رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تمامی دستگاه‌های استانی برای بررسی علل افزایش بیکاری پای کار باشند و علت این مسئله را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه مسئولان استان خصوصاً استاندار به دنبال علت افزایش و راه‌های کاهش این مسئله است، عنوان کرد: رفع بیکاری و ایجاد اشتغال مسئله مهمی است و مدیران و فرمانداران نباید بدون مستند آماری از افزایش یا کاهش نرخ بیکاری ارائه کنند.

این مسئول تصریح کرد: ثبت اطلاعات استان در سامانه اشتغال به خوبی انجام نمی‌شود و این آمار به روز وارد این سامانه نمی‌شود.

محنایی با انتقاد از عدم اجرای مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید توسط بانک‌های استان گفت: این کارگروه برای رفع موانع پیش‌روی واحدهای تولیدی تشکیل می‌شود اما بانک‌ها از مصوبات این کارگروه تمکین نمی‌کنند و یا برای اجرایی کردن آنها با محدودیتی مواجه هستند، اگر قرار است روند به همین منوال باشد برگزاری جلسات این کارگروه هیچ نتیجه و خروجی خوبی برای کهگیلویه و بویراحمد نخواهد داشت.

در ادامه عدم وجود کارخانجات مادر برای تأمین مواد اولیه واحدهای صنعتی، عدم اجرای دقیق و مناسب طرح هدفمندی یارانه‌ها، عدم تأمین منابع مورد نیاز واحدهای صنعتی در سال‌های اخیر، تعطیلی برخی کارخانه‌ها و بالا بودن تسهیلات کشاورزی در واحدهای گلخانه‌ای از دیگر عوامل افزایش نرخ بیکار بود که در جلسه امروز مطرح شد.

به گزارش فارس، در پایان این جلسه مقرر شد دبیرخانه شورای اشتغال علت افزایش نرخ بیکاری را به دقت مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار دهد و ظرف چهارشنبه هفته آینده گزارش خود را به معاونت اقتصادی استانداری تحویل دهد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president