آوای جنوب

استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد : نه صدام پس از فتح خرمشهر کلید بصره را داد و نه برجام فتح‌الفتوح شد

صابریبا شنیدن این تمثیل و مقایسه برجام با فتح خرمشهر ناخودآگاه به یاد این نکته افتادم که صدام معدوم می‌گفت «اگر ایرانی‌ها خرمشهر را پس بگیرند، من کلید بصره را تقدیم می‌کنم» که به یاری خدا، هدایت‌های امام راحل و حضور متعهدانه رزمندگان و در پناه امدادهای غیبی، خرمشهر فتح شد، اما از کلید بصره خبری نشد.

سید حسین صابری از فعالان سیاسی اصولگرا در استان کرمان به شمار می‌رود، وی معاون استانداران کرمان و قم و استاندار اردبیل، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد در دولت‌های نهم و دهم بوده است.

صابری با آغاز به کار دولت یازدهم و پایان ماموریتش در دولت دهم به عنوان استاد و رئیس دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان فعالیت می‌کند.

این فعال سیاسی کرمان در گفت‌وگو تفصیلی از اوضاع برجام در پیچ و خم اخبار، گزارشات، مخالفت‌ها و موافقت‌ها سخن گفت.

آوای جنوب؛

رجام تاکنون چه ثمره‌ای برای ملت ایران در بر داشته است.

مدتی از تصویب نهایی مذاکرات نفس‌گیر بیش از دو ساله می‌گذرد و ملتی که شاهد بگومگوهای فراوان در این زمینه بوده، زمانی که خبر نهایی امضا و مبادله برجام توسط ایران و ۱+۵ رسید، آرامشی نسبی پیدا کرده و خوشحال و امیدوار شدند.

این امیدواری و خوشحالی در مواردی از جمله عملی شدن بخشی از تعهدات تبلیغاتی رئیس جمهور منتخب، خاتمه بحث‌های طولانی و نفس‌گیر هسته‌ای و مذاکرات از بین رفتن آثار منفی تحریم‌ها، عایدی مردم از برکات رفع تحریم و برجام، برقراری آرامش بیشتر بر کشور و منطقه، عبور از رکود و رونق اقتصادی و اشتغال، برقراری تعاملات اصولی، منطقی و منصفانه همراه با حفظ کرامت انسانی بود.

پس از اعلام برجام و تشبیه آن به فتح‌الفتوح و یکی از رویدادهای بزرگ تاریخ کشور و حادثه ماندگار، خوشحالی مضاعفی بر جامعه حاکم شد و انتظار می‌رفت، شیرینی معادل شیرینی فتح خرمشهر در ذائقه مردم به وجود آید و برکات معنوی فتح خرمشهر و دعای خیر خانواده معظم شهدا و ایثارگران پشتوانه حرکت و تلاش باشد و انقلاب بیمه دائمی شود.

با شنیدن این تمثیل و مقایسه برجام با فتح خرمشهر ناخودآگاه به یاد این نکته افتادم که صدام معدوم می‌گفت «اگر ایرانی‌ها خرمشهر را پس بگیرند، من کلید بصره را تقدیم می‌کنم» که به یاری خدا، هدایت‌های امام راحل و حضور متعهدانه رزمندگان و در پناه امدادهای غیبی، خرمشهر فتح شد، اما از کلید بصره خبری نشد.

نکند که وعده‌های استکبار، خاصه آمریکای بدعهد مانند آن اظهار خلاف واقع صدام شود و تاکنون چنین شده است.

طی چند ماه گذشته به هر علت، بخش عمده آرزوها محقق نشد که شاید ناشی از کم‌صبری و توقع زیادی باشد و توصیه شود که حوصله به خرج دهید تا با درایت و برنامه‌ریزی جامع و در بلندمدت و شاید میان‌مدت، ثمرات ماندگار و کارسازی عاید شود که آرزو بر جوانان عیب نیست.

واکنش جریانات سیاسی در قبال نتایج برجام چیست.

امروزه بگو مگوها از سوی دولت‌مردان، سیاسی‌ها و منتقدان با هر انگیزه همچنان ادامه دارد و تحلیل‌ها بر برجام نوشته می‌شود، عده‌ای با دعوت به صبر برکات عدیده آن را وعده می‌دهند و گروهی با نقد از نگرانی‌ها، دلواپسی‌ها و مضرات خدشه‌دار شدن خطوط قرمز حرف می‌زنند.

هر دو گروه با صدق نیت نسبت به این امر مبادرت می‌ورزند، اما بیایید قبول کنیم که تکرار چنین فضایی مطلوب نیست و ضرورت دارد که در سال جدید و همگام با تحول و تجدید طبیعت ما نیز متحول شویم و در رفتارهای سیاسی خود نیز تحول سازنده ایجاد کنیم.

در مسیر این تحول معنادار تلاش کنیم که همه باهم به ویژه دولت‌مردان و مجریان، خاصه کمیته نظارت بر اجرای برجام، شورای عالی امنیت ملی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شروط ۹گانه تاکیدی مقام معظم رهبری و خطوط قرمز تعیین شده را مراعات، حفظ و تقویت کنیم.

همه با عمق جان و دل بپذیریم که آمریکا شیطان بزرگ است و مراقبت کنیم که شیطان با لطایف‌الحیل نفوذ نکند و فرهنگ کارساز انقلاب اسلامی، ارزش‌های آفریده شده از خون شهدا را مورد تهدید قرار ندهد، باید خود را برای یک مبارزه و مقابله جدی و همه‌جانبه با استکبار و ترفندهای عدیده و فریبنده آنها آماده کنیم.

اکنون که از برجام چیزی عاید ملت ایران نشده و ریئس بانک مرکزی هم به آن اذعان کرده، وظیفه همگان در شرایط فعلی چیست.

با اجرای فرمایشات و رهنمودهای مقام عظمای ولایت از جمله اصلاح سبک زندگی و پایبندی به اقتصاد مقاومتی الگوی سایر ملل آزاده دنیا شویم و خود بر مشکلات تلنبار شده طی تاریخ فائق آییم.

حال که پذیرفته‌ایم و باور قلبی داریم که شرط پیروزی نهایی و همیشگی، مقاومت و پایداری و مقابله جدی با دشمن، احساس بی‌نیازی به خارج و دلبندی به داشته‌ها و توانمندی‌های فراوان درونی و تکیه بر توان و هنرمندی نسل جوان و آینده‌ساز و عملی کردن سازندگی کشور است، همه با هم تلاش کنیم که شروط ۱۰گانه اقتصاد مقاومتی عملیاتی و محقق شود.

پیشنهاد می‌شود که با همدلی و همزبانی، کار و تلاش، صبر و تحمل شرایطی را فراهم کنیم که از بیان آمارهای ضد و نقیض و خلاف واقع پرهیز شود، جراید و مطبوعات مجازی و نوشتاری پس از کنترل و اطمینان از صحت و دقت، آمار و گزارشات را منتشر کنند.

به جای مخالفت و جلوگیری از بیان حقایق توسط همکاران به هماهنگی بیشتر توجه داشته و شرایطی را طراحی کنیم که به جای بگو مگوها، پیشرفت‌ها و موفقیت‌های دقیق و واقعی را هر ۱۰۰ روز یک بار از زبان رسای صادقانه نخستین مسئول اجرایی کشور یعنی رئیس جمهور بشنویم.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president