آوای جنوب

کهگیلویه و بویراحمد در مشارکت اول در توسعه آخر/ نظر شما چیست؟

اگر چه بعد از انقلاب اسلامی تا کنون خدمات بی شماری از سوی دولت های مختلف در کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته است اما به لحاظ محرومیت تاریخی…

خبراستان کهگیلویه و بویراحمد در انتخابات بعد از انقلاب اسلامی تاکنون بیشترین مشارکت سیاسی را داشته است اما برغم ظرفیت های فراوان این استان جزو استان های محروم کشور محسوب می شود.

آوای جنوب؛

بر اساس آمار های موجود میزان مشارکت مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در انتخابات دوره اول مجلس شورای اسلامی ۴۳ درصد،دومین دوره انتخابات مجلس ۷۸ درصد،دوره سوم مجلس ۸۵ درصد،دوره چهارم ۸۶ درصد،دوره پنجم ۸۷درصد،دوره ششم ۹۶درصد بوده که دو نمانیده از دو حوزه ی بویراحمد و دنا و گچساران و کهگیلویه راهی مجلس شورای اسلامی شدند.
در هفتمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی شهرستان گچساران از حوزه انتخابیه کهگیلویه جدا و استان کهگیلویه و بویراحمد دارای سه حوزه انتخابیه “گچساران و باشت”، “کهگیلویه و بهمئی” و “بویراحمد و دنا “شد که در این دوره میزان مشارکت مردم استان ۹۰درصد ،دوره هشتم ۸۷ درصد،دوره نهم ۹۰درصد و در دور دهم در سال ۹۴ با مشارکت ۸۰ درصدی رتبه دوم از لحاظ میزان مشارکت را در کشور کسب کرد.
همچنین استان کهگیلویه و بویراحمد در هشت سال دوران دفاع مقدس با تقدیم یک هزارو ۸۸۰ شهید به نظام و انقلاب رتبه اول کشو را نسبت به جمعیت به دست آورده است.
کهگیلویه و بویراحمد با برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز بیش از۲۵ درصد نفت و گاز، ۱۰ درصد روان آب ها و هشت درصد از سرانه جنگلی کشور را در خود جای داده است.
برخوردار از یک هزار گونۀ گیاهی از حیث منابع جنگلی نیز ۶۰ درصد مساحت کل استان نیز پوشش جنگلی است که از این حیث نیز مقام اول کشوری را داراست و اینکه این استان کوچک به بهشت اکوتوریسم زاگرس معروف است.
اما برغم این ظرفیت های خدادادی، بر اساس آخرین آمار رسمی کشور استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین میزان بیکاری را در کشور داراست.
همچنین کهگیلویه و بویراحمد دارای کمترین میزان بزرگراه،تنها استان بدون سینما و کمترین تعداد کارخانه صنعتی است .
اگر چه بعد از انقلاب اسلامی تا کنون خدمات بی شماری از سوی دولت های مختلف در کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته است اما به لحاظ محرومیت تاریخی این استان همچنان جزو استان های کمتر توسعه یافته محسوب می شود.
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: فقر تاریخی عمیقی در این استان وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر مسئولان کشور است.
آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی با بیان اینکه این استان از دو نوع فقر برخوردار است، اظهار کرد: یکی فقر تاریخی و دیگری فقر ناشی از نیازهای جدید است.
وی بیان کرد:حکومت پهلوی به عمد این استان را در محرومیت نگه داشت و میراث انقلاب از زمان طاغوت یک منطقه بسیار فقیر با عمق فاجعه بار بود.
آیت الله ملک حسینی با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی خدمات زیادی در استان کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت تصریح کرد: انقلاب اسلامی این استان را از عمق محرومیت به سطح صفر رساند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم می گوید: فرار مغز ها از عمده ترین موانع توسعه ی این استان برغم ظرفیت های بی شمار آن است.
سید موسی خادمی افزود: برخوردای از منابع خدادادی و نیروی انسانی دو مولفه رشد و توسعه است که کهگیلویه و بویراحمد در این دو مولفه دارای رتبه های برتر است.
وی بیان کرد: نبود کار کارشناسی در گذشته موجب شده تا از کار های عمرانی صورت گرفته در کهگیلویه و بویراحمد از جمله سد های ساخته شده کمترین بهره ای نصیب مردم این استان شود.
وی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد دارای کمترین میزان بزرگراه در کشور است، تصریح کرد: در حالی که در طول ۳۵ سال بعد از انقلاب تنها ۴۳ کیلومتر بزرگراه در کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده بود، اما در سه سال ازعمر دولت یازدهم بیش از ۶۰ کیلومتر بزرگراه در این استان ساخته شده و ده ها کیلومتر راه دیگراز جمله بزرگراه نیز در دست ساخت است.
معاون عمرانی استاندارکهگیلویه وبویراحمد نیز اهمیت اجرای برخی از طرح های راهسازی این استان در دولت تدبیر و امید را یادآور شد و گفت: طرح ملی جاده «پاتاوه – دهدشت»، پل سوم بشار یاسوج، چهارخطه «یاسوج- اقلید»، «یاسوج – شیراز»، «یاسوج – اصفهان»، «کمربندی یاسوج»، «یاسوج – سی سخت»،«دوگنبدان – باشت» و« دوگنبدان – دهدشت» از مهم ترین پروژه های در حال اجرای حوزه راه است.
پژمان نیک اقبالی افزود: در حوزه بهداشت و درمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت در کهگیلویه و بویراحمد بخش زیادی از مشکلات بیماران در این استان مرتفع شده است.
وی بیان کرد: با بهره برداری از بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی شهر یاسوج،بیمارستان ۹۶ تختخوابی و نفت گچساران، بیمارستان های ۳۶ تختخوابی باشت،چرام،بهمئی و سی سخت بخش بهداشت و درمان کهگیلویه و بویراحمد به میانگین کشوری می رسد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در سال ۹۲ کل اعتبارات استان منهای اعتبارات ملی ۳۱۶ میلیارد تومان بود که در۹۳ به ۳۶۰ میالیارد تومان و در سال ۹۴ با رشد ۱۰۰ درصدی به حدود ۵۷۰ میلیارد تومان افزایش یافت.
حسن نوروزی اظهار کرد:امیدواریم با افزایش مطلوب اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد در بوجه امسال بسیاری از طرح های نیمه تمام در حوزه راه ،بهداشت و درمان، آموزش و پروش و امور فرهنگی به بهره برداری برسند.
وی افزود: وی از اجرای بیش از دو هزار پروژه عمرانی در حوزه های مختلف در این استان خبر داد و گفت: اولویت با طرح های عمرانی با درصد پیشرفت فیزیکی بالاست.
نوروزی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۷۰۰ پروژه عمرانی در شهرستان های هشت گانه مورد بررسی دقیق و میدانی مسوولان و مدیران اجرایی استان قرار گرفته است، تصریح کرد: روند اجرای طرح های عمرانی در استان شتاب گرفته است.
با این وجود امید است با بهره برداری از این طرح های عمرانی، تلاش مسئولان و پیگیری های نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی زمینه رشد و توسعه ی استان کمتر توسعه یافته کهگیلویه و بویراحمد فراهم شود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president