آوای جنوب

۲۴روز تا تعیین تکلیف نهایی خانه ملت/۳۹ اصلاح طلب دربرابر۵۴اصولگرا

انتخاباتبراساس مستندات موجود از تعداد ۱۳۸ کاندیدای انتخاباتی در مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۵۴ اصولگرا، ۳۹ اصلاح طلب و ۴۵ مستقل وارد عرصه رقابت خواهند شد.

آوای جنوب؛

 پس از فروکش کردن تب و تاب انتخابات ۷ اسفند ۹۴ و رقابت فشرده بین دو جریان قالب کشور یعنی اصولگرا و اصلاح طلب و نیز پیشروی مستقلین برای کسب حداکثری کرسی های مجلس، فضای کشور برای ورود به مرحله دوم انتخابات مهیا می شود.

رقابت در مرحله دوم اگرچه از التهاب انتخابات در مرحله اول برخوردار نیست اما آمار و ارقام کسب شده از نتیجه رقابت های دور اول در استان های مختلف برای مشخص شدن ترکیب مجلس آینده تعیین کننده بوده و نشان دهنده حساسیت بالای رقابت در دور دوم است.

براساس آمار رسمی اعلام شده از وزارت کشور به عنوان مجری برگزار کننده انتخابات، در دور دوم که با پیشنهاد وزارت کشور و تایید شورای نگهبان روز جمعه ۱۰ اردیبهشت برگزار می شود ۱۳۸ نفر کاندیدا برای تکیه بر ۶۹ کرسی مجلس در مجموع حوزه های انتخابیه سراسر کشور با هم رقابت خواهند کرد.

براساس مستندات موجود از این تعداد کاندیدای انتخاباتی در مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۵۴ اصولگرا، ۳۹ اصلاح طلب و ۴۵ مستقل وارد عرصه رقابت خواهند شد.

براین اساس در ۱۶ حوزه انتخاباتی در سراسر کشور رقابت بین جریان اصولگرا و اصلاح طلب خواهد بود.

همچنین در ۱۳ حوزه انتخاباتی اصولگراها با مستقلین رقابت کرده و در ۹ حوزه انتخاباتی نیز اصلاح طلبان با مستقلین رقابت خواهند کرد.

اما براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت کشور، اصولگرایان در ۴ حوزه انتخاباتی بدون رقیب از جناح اصلاح طلب و یا مستقلین وارد مرحله دوم انتخابات شده و مستقلین هم در ۷ حوزه انتخاباتی در سراسر کشور به تنهایی بدون حضور اصولگرایان و اصلاح طلبان رقابت می کنند. این در حالی است که اصلاح طلبان در هیچ حوزه انتخاباتی به تنهایی پیش تاز نبوده و چاره ای جز رقابت با اصولگرایان یا مستقلین ندارد.

استان آذربایجان شرقی با ۹ کرسی بلاتکلیف در انتظار دور دوم انتخابات است تا نتیجه رقابت در این استان با بیشترین تعداد کاندیدایی که به دور دوم راه یافتند مشخص شود.

در خوزستان برای ۷ کرسی، آذربایجان غربی ۶ کرسی، لرستان ۵ کرسی، فارس، زنجان و گلستان هر یک ۴ کرسی، ایلام، تهران، گیلان و مرکزی ۳ کرسی و اردبیل، اصفهان، چهارمحال بختیاری، کردستان، کرمانشاه، مازندران و همدان برای ۲ کرسی و در خراسان رضوی، هرمزگان و یزد نیز برای ۱ کرسی بلاتکلیف مجلس دهم انتخابات دور دوم برگزار می شود.

در استان های البرز، بوشهر، خراسان شمالی و جنوبی، قم، سمنان، قزوین، سیستان و بلوچستان، کرمان و کهگلویه و بویراحمد نیز به دلیل تعیین تکلیف راه یافتگان به مجلس دهم انتخابات مرحله دوم برگزار نمی شود تا این استان ها بدون کاندیدای دور دوم از کورس رقابت این انتخابات برکنار باشند.

از بین رقابت کنندگان در مرحله دوم، ۲۹ نفر در استان های مختلف سابقه نمایندگی در مجلس نهم را دارا هستند و مابقی یا برای نخستین بار وارد رقابت های انتخاباتی شده و به دور دوم راه یافتند یا نمایندگی ادوار مجلس را در پرونده کاری خود دارند.

تاکنون شورای نگهبان از ۲۰۷ حوزه انتخابیه مجلس صحت برگزاری انتخابات در۲۰۲ حوزه را تائید کرده است که به گفته مقیمی دبیر ستاد انتخابات شورای نگهیان به ۴ حوزه انتخابیه بازرس فرستاده و آراء یک حوزه انتخابیه نیز بازشماری شده است که هنوز شورای نگهبان در مورد نتیجه انتخابات در این ۵ حوزه اظهارنظر نکرده است.

همچنین شورای نگهبان آرای منتخب سوم مردم اصفهان را باطل اعلام کرد اما آرای منتخبان اول، دوم، چهارم و پنجم را مورد تأیید قرار داد که براین اساس تکلیف یک کرسی اصفهان در خانه ملت در انتخابات میان دوره ای مشخص خواهد شد.

بنابراین گزارش طبق قانون، تبلیغات انتخاباتی نامزدها در مرحله دوم انتخابات نیز به مدت یک هفته از دوم اردیبهشت آغاز می شود و ۲۴ ساعت قبل از روز رای گیری متوقف خواهد شد.

بنابه گفته امیری سخنگوی وزارت کشور تعرفه های مرحله نخست انتخابات برای مرحله دوم قابل استفاده نیست به همین علت تعرفه های جدید و دارای ویژگی ها و شاخص های امنیتی لازم با شکل و رنگ های متفاوت برای هر استان به منظور استفاده در مرحله دوم چاپ شده است.

اما شفاف شدن آمار و ارقام نتایج انتخابات در مرحله نخست و چگونگی رقابت در دور دوم حاکی از آن است که بسیاری از ادعاها و اظهارات جریان اصلاحات در ایام بررسی صلاحیت کاندیداها قبل از انتخابات ۷ اسفند مبنی بر رد صلاحیت های گسترده کاندیداهای این جریان سیاسی ادعایی غلط و نادرست بوده که شاید هدف از آن مظلوم نمایی این جریان سیاسی برای خط دهی به افکار عمومی و بهره برداری از آن در زمان رای گیری و پای صندوق های رای بوده است.

در عین حال تغییر ناگهانی موضع جریان اصلاحات بعد از اعلام نتیجه انتخابات ۷ اسفند و مشخص شدن آمار و ارقام برای ورود به دور دوم انتخابات نیز خود نشان دهنده چرخش این جریان سیاسی برای ایجاد جنگ روانی و بهره برداری از انتخابات پیش رو است.

در حالی اصلاح طلبان مدعی هستند که در دور دوم انتخابات ۴۰ تا ۴۵ کرسی مجلس دهم را به دست خواهند آورد که براساس مستندات موجود و از جمله فهرست های انتخاباتی منتشر شده از سوی اصولگرایان و اصلاح طلبان در کوران تبلیغات انتخاباتی، ۳۹ اصلاح طلب به دور دوم انتخابات راه یافتند که از این تعداد در هیچ حوزه ای پیروزی صد در صد برای آنها متصور نمی شود چرا که یا با اصولگرایان در رقابت هستند و یا مستقلین را در مقابل خود دارند و البته در برخی حوزه های انتخاباتی نیز هم اصولگرایان و هم مستقلین با آنها رقابت خواهند کرد.

البته برخی خبرها حکایت از آن دارد که اصلاح طلبان در بدعتی عجیب بنا دارند در مرحله دوم لیست جدیدی را منتشر کنند که علاوه بر نامزدهای معرفی شده قبلی، در حوزه هایی که نامزدشان موفق به حضور در مرحله دوم نشده است از یکی از کاندیداهای راه یافته حمایت کنند تا در نهایت اعلام کنند سهم بیشتری در میان منتخبین مرحله دوم داشته اند!

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president