آوای جنوب

کوتاه نوشت هایی از بیانات اخیر رهبرمعظم انقلاب / گام اول

امامدر گام اول آنچه وظیفه قرارگاه اقتصاد مقاومتی محسوب می گردد، شناسایی و تعیین فعالیت های اقتصادی مادر و دارای اولویت و برنامه ریزی برای سرمایه گذاری و تمرکز در آن حوزه ها می باشد. باید استراتژی پیشرفت صنعت و کشاورزی کشور مبتنی بر الگوی ایرانی – اسلامی نگارش شود و برای اجرا به دولت ابلاغ گردد.

آوای جنوب؛

زنجیره فعالیت های اقتصادی مزیت دار چیست؟

رهبر معظم انقلاب در اولین روز سال جاری، برنامه کشور برای حل مشکلات اقتصادی را تشریح نمودند.

حضرت آیت الله خامنه ای، اقتصاد مقاومتی را تنها راه شکستن تحریم ها و حل مشکلات اقتصادی کشور دانسته اند و ده اقدام اساسی را برای اجرای آن تعیین نمودند. ایشان اولین گام و اقدام را اینگونه توصیف نموده اند.

اوّل مسئولین محترم دولتی باید فعّالیتها و زنجیره‌های اقتصادی مزیت‌دار کشور را شناسایی کنند و بر آنها متمرکز بشوند؛ بعضی از فعّالیتهای اقتصادی در کشور اولویت دارد، اهمّیت دارد، مثل مادر میماند و از آن، بابهای متعدّد اقتصادی و تولیدی گشوده میشود؛ روی آنها بایست تمرکز کنند؛ آنها را باید شناسایی کنند و نقشه‌ی راه را مشخّص کنند و تکلیف همه را معلوم بکنند.

برنامه های اقتصادی در هر کشوری مبتنی بر یک برنامه بالادستی دیگری به نام برنامه پیشرفت آن کشور تنظیم خواهند گردید، چرا که اگر نقشه و برنامه ای برای حرکت متوازن و پرشتاب برای پیشرفت کشور وجود نداشته باشد، برنامه های اقتصادی با یکدیگر دچار تناقض یا تکرار شده و این خود نه تنها موجب اجرای ناقص آنها گردیده که نه تنها موجب علاج دردی از مشکلات کشور نمی شوند بلکه خود مشکل و معضل جدیدی را موجب خواهند گردید، هر چند برنامه های اقتصادی تنها ناظر برنامه های پیشرفت نیستند و این تناظر شامل برنامه های فرهنگی – اجتماعی، برنامه های نظام اداری، برنامه های سیاسی – امنیتی، برنامه های حوزه محیط زیست و نظام سلامت نیز می گردد ولی آنچه در این وجیزه مورد بررسی قرار میگیرد حوزه اقتصاد است.

رهبر معظم انقلاب اولین گام در اجرای اقتصاد مقاومتی را شناسایی و تمرکز بر فعالیت ها و زنجیره های اقتصادی مزیت دار تبعیین فرمودند. این فرمایش مهم به این معناست که دولت انرژی خود را باید صرف فعالیت های اقتصادی ای کند که انجام آن فعالیت اقتصادی زمینه ساز و بستر فعالیت های اقتصادی دیگر شود.

برای مثال می توان به صنعت خودروسازی اشاره نمود. وقتی دولت برای تولید خودروی جدید ملی در کشور سرمایه گذاری می کند، برای تولید این خودروی جدید فعالیت های اقتصادی بسیاری شکل خواهند گرفت. موسسات تحقیقاتی و فعال شدن شرکت های دانش بنیان و دپارتمان های R&D خودروسازی، تولید قطعات و لوازم آن خودرو در کشور، صنایع فلزی و غیرفلزی برای تامین مواد اولیه، پالایشگاه ها برای تولید بنزین، صنعت راه سازی، واحدهای فروش، وارانتی و گارانتی پس از فروش، سرمایه گذاری های نظام بانکی و لیزینگی برای حمایت از تولید کنندگان قطعات و خریداران خودرو تنها بخشی از فعالیت های اقتصادی ای است که آن فعالیت اقتصادی مادر (تولید خودروی جدید) مولد آن بصورت زنجیره ای می باشد، که غالب این فعالیت های تولید شده می تواند در بخش خصوصی و خارج از حوزه سرمایه گذاری دولتی شکل بگیرد.

البته شکل گیری این زنجیره فعالیت اقتصادی حول یک فعل اقتصادی مادر خود لازمه هایی چون تزریق نقدینگی کم بهره از سوی بانک ها، جلوگیری از واردات قطعات از خارج از کشور و از همه مهمتر باور و ایمان به توانمندی داخلی و ظرفیت موجود در داخل کشور را دارد.

پس در گام اول آنچه وظیفه قرارگاه اقتصاد مقاومتی محسوب می گردد، شناسایی و تعیین فعالیت های اقتصادی مادر و دارای اولویت و برنامه ریزی برای سرمایه گذاری و تمرکز در آن حوزه ها می باشد. باید استراتژی پیشرفت صنعت و کشاورزی کشور مبتنی بر الگوی ایرانی – اسلامی نگارش شود و برای اجرا به دولت ابلاغ گردد.

نگارش این برنامه، می بایست فرا دولتی باشد تا در دولت های بعدی نیز برای اجرایی شدن مورد حمایت قرار گیرد. در این صورت این نقشه راه، مانیفستی خواهد بود که به ما می گوید در چه زمینه اقتصادی جلو برویم، در کدام حوزه های صنعتی و معدنی، کشاورزی، بازرگانی و تجاری مولد وارد شویم. نتیجه این امر احصاء رشته های اساسی مزیت دار در کشور خواهد بود که همه فعالیت های کشور و ظرفیت ها، حول آنها شکل خواهند گرفت.

تا زمانی که استراتژی پیشرفت اقتصادی کشور این برنامه را مبتنی بر مزیت ها، ظرفیت ها و امکانات، مقتضیات منطقه ای و جهانی با نگاهی آینده اندیشانه نگارش نگردد، فعالیت های اقتصادی کشور هدفمند نخواهد بود و منجر به حل مشکلات اقتصادی کشور نخواهد گردید.

و گام دوم اجرایی نمودن برنامه نوشته شده در گام اول است. یعنی حمایت جدی و همه جانبه دولت از اقتصاد مادر که در گزارش بعدی به آن اشاره خواهد گردید.

نکته پایانی در این یادداشت این است که ده گام اشاره شده در منویات نوروزی رهبری، برای برداشته شدن در یکسال است و در این زمینه فعالیت قرارگاه اقتصاد مقاومتی می بایست به فعالیت های خود شدت و شتاب بیشتری دهد، چرا که اگر بخواهیم با همان لختی و بروکراسی پیچیده، غیر لازم و کند همیشگی حرکت کنیم، اجرای گام اول خود بخش عمده ای از سال جاری را به خود اختصاص خواهد داد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president