آوای جنوب

مشایی تنها یک بهانه است؟

“یکتا” یا “پایداری” دوم؟ / فرزندان بازیگوش محمود !

احمدی نژادیکتا هم مانند پایداری، چه احمدی نژاد را انکار کند چه تایید، حیات خود را وابسته به رییس جمهور سابق می‌بیند.

اگر روزی روزگاری احمدی نژاد، هوای پاستور به سرش زد، آیا می توان تصور کرد این دو جبهه، پشت سر کاندیدایی غیر از او قرار بگیرند؟

آوای جنوب؛

شکل گیری جبهه یکتا متشکل از تعدادی از وزرای محمود احمدی‌نژاد که تا کنون موضعی مخالف او را در خصوص مسائل مختلف اتخاذ نکرده اند، تحلیل‌های فراوانی را در محافل سیاسی به دنبال داشته است.

نگاهی به لیست اعضای اصلی جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی “یکتا” نشان می دهد که اگرچه این جبهه هیچ عضو مشترکی با جبهه پایداری ندارد اما احتمالا تنها تفاوت این دو، در اتخاذ یک سیاست ظاهری در خصوص محمود احمدی نژاد است.

فریدون عباسی دوانی، محمدمهدی زاهدی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، کامران دانشجو، سید محمد حسینی، محمد حسن طریقت منفرد، مسعود زریبافان، محمد عباسی، مصطفی محمد نجار، لطف‌الله فروزنده، علیرضا علی احمدی، ابراهیم عزیزی و اسدالله عباسی اعضای اصلی جبهه یکتا را تشکیل می‌دهند.

این افراد تا کنون در خصوص مسائل مهم سیاسی، موضعی مخالف محمود احمدی نژاد اتخاذ نکرده اند و یا به عنوان منتقد او شناخته نشده اند. آنها حتی با اسفندیار رحیم مشایی نیز اختلاف آشکاری نداشته اند، این در حالی است که اعضای جبهه پایداری در ظاهر، منتقد برخی رفتارهای احمدی نژاد و مشایی به شمار می روند هرچند عملا راهی جز رییس جمهور سابق را انتخاب نکرده اند.

این اختلاف “ظاهری” احتمالا تنها وجه تفاوت جبهه پایداری و جبهه یکتا است؛ در این راستا، دیدار اخیر اعضای جبهه یکتا با آیت الله مصباح یزدی، این نظریه را که “یکتا” نسخه دیگری از “پایداری” است، تقویت کرده است. از سوی دیگر، هیچ یک از اعضای اصلی “یکتا” تا کنون موضعی منفی در خصوص جبهه پایداری هم اتخاذ نکرده اند. البته برخی اعضای یکتا، تا کنون در مورد هیچ موضوع سیاسی مهمی اظهارنظر نکرده اند! و سوابق آنها نشان می دهد با احمدی نژاد، مشایی، جبهه پایداری و… هیچ اختلاف نظری نداشته اند! همه این موضوعات در کنار یکدیگر، نظر فوق را واقعی تر جلوه می دهند.

به این ترتیب، یکتا هم مانند پایداری، چه احمدی نژاد را انکار کند چه تایید، حیات خود را وابسته به رییس جمهور سابق می‌بیند. پیش بینی اینکه لیست های انتخاباتی احتمالی این دو جبهه اشتراکات بسیار زیادی داشته باشند کار سختی نیست. همچنین اگر روزی روزگاری محمود احمدی نژاد مثلا در سال ۹۶، هوای پاستور به سرش زد، آیا می توان تصور کرد این دو جبهه، پشت سر کاندیدایی غیر از او قرار بگیرند؟ پاسخ بی تردید منفی است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president