آوای جنوب

گلایه های روشندل گچسارانی از صدا و سیما و مسئولین

در گفت‌و‌گوی پریسا خمیسی با نویسنده روشندل گچسارانی مطرح شدنویسنده روشندل گچسارانی ضمن گلایه از عدم همکاری برخی مسئولان و صدا و سیما، گفت: مهم‌ترین مشکل معلولان کهگیلویه و بویراحمد عدم شناخت توانمندی‌ و استعدادهای آنها است.

آوای جنوب؛پریساخمیسی

هفته جهانی نابینایان و روز عصای سفید در ﺟﻬﺖ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﻪ روﺷﻨﺪﻻن، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﻣﺸﮑﻼت آﻧ‌ﻬﺎ و اﯾﺠﺎد ﻣﺤﯿﻂ‌ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده‌ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن از ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ اﺳﺖ. کسانی که از داشتن نعمت بینایی محروم هستند. دشواری نداشتن دو چشم بینا در کنار مشکلات فقر، اشتغال، مسکن و… که گریبانگیر زندگی برخی از آنها شده است، زندگی را دوچندان سخت و صعب می‌کند.

این روزها بهانه‌ای است تا کمی پای درد و دل این افراد بشینیم اما آنچه می‌بینیم و می‌شنویم جز بغض نهفته درگلو چیزی نیست. رضا آریانی نویسنده و کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی از جامعه روشندلان گچسارانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران با اشاره به موفقیت‌های کسب کرده در رشته تحصیلی و مشکلات چاپ و نشر کتب خود، اظهار کرد: کتاب “هشتمین روز هفته” اولین کتاب انتشار یافته‌ام بوده است.روشندل

وی افزود: در زمینه چاپ مجموعه هشتمین روزهفته از طریق روند اداری اداره بهزیستی اقدام کردیم که بسیار اذیت شدیم، زیرا حتی هزینه‌ای که بهزیستی موظف به پرداخت آن بود را نداده و بهزیستی استان آن‌طور که باید، با ما همکاری نکرد.

آریانی با بیان اینکه با کمک کانون نابینایان بالاخره کتاب من چاپ شد، ادامه داد: اما باز هم در مورد پخش و توزیع با اینکه توزیع و نشر کتاب در جامعه واقعا کارمشکلی است، مساعدتی نشد و در هر صورت در بخش توزیع کتاب هم رنج و مشقت‌ها کشیدیم.

این روشندل گچسارانی تصریح کرد: اکنون یک دفتر به نام ارواح مشترک به عنوان زنجیره متصل معلولان کشور در خصوص سوژه‌های مختلف روز جامعه معلولان در دست چاپ دارم.

وی پایان‎نامه کارشناسی ارشد را که به شکل کتاب آماده نشر دارد را ازدیگر کارهای خود در حوزه نویسندگی خواند و گفت: پایان‌نامه‌ام را که خود نیز به نام آوردگان دستان شرح گزارش انتقادی جمشیدنامه و برزونامه از ملحقات شاهنامه فردوسی به زبان شیوای امروزی، درحال نوشتن هستم متشکل از ۶ هزار بیت است.

آریانی با اشاره به محتوای کتاب آوردگان دستان، عنوان کرد: در این کتاب شاه‌بیت‎ها هم به دو روش خواص و عوام نوشته شده که خواص یا همان دانشجویان با استفاده از معنای نوشته در زیر هر بیت و عوام با استفاده از نثر روان عامیانه قادر به استفاده از این کتاب خواهند بود.

این روشندل گچسارانی با بیان اینکه صنایع ادبی کنایه، مثل، تضاد و… از بین شاه‌بیت‌ها جهت استفاده دانشجویان گلچین شده است، یادآور شد: نثر تاریخی، مقدمه زیبا، لغت‌نامه، ادبیاتی خاص و عام از جمله ویژگی‌های برجسته این کتاب یا پایان‌نامه بوده که می‌تواند مورد استفاده اقشار مختلف جامعه قرار بگیرد.

آریانی بیان کرد: اما همان‌طور که گفته شد مشکل اصلی عدم بودجه و هزینه جهت نشر و توزیع کتاب‌هایم است، زیرا امروز برای چاپ یک کتاب ۲۰۰ صفحه‌ای باید حداقل ۱۰ میلیون هزینه کرد که بهزیستی فقط دو میلیون و آن هم با طی هفت‌خوان اداری تقبل می‌کند.

وی با بیان اینکه در استان‌های هم‌جوار همانند فارس و خوزستان نسبت به جامعه معلول برنامه‌ریزی و نظم و انضباط بهتری وجود دارد، اظهار کرد: اولین مشکل جامعه معلولان و نابینایان کهگیلویه و بویراحمد عدم شناخت است یعنی ما باید هر لحظه و هر قدم خودمان را معرفی و اثبات کنیم.

این نویسنده روشندل گفت: مردم نه‌تنها در مورد کوچکترین توانایی‌های شخصی جامعه معلول اطلاع و آگاهی نداشته بلکه به این عصای سفید ما نیز چوب می‌گویند.

آریانی با اشاره به توانایی‌های علمی معلولان و استعداد نابینایان، اذعان کرد: قریب به ۳۰ معلول گچسارانی دارای مدارک تحصیلی فوق دیپلم تا کارشناسی ارشد هستند که دارای توانایی‌های علمی، روابط اجتماعی، بیان، ورزشی و… هستند که متاسفانه نگاه به این افراد توسط مردم و مسئولان، بسیار کم‌رنگ شده است.

این روشندل گچسارانی با اشاره به سه درصد حمایت از جامعه معلولان مصوب مجلس، عنوان کرد: این سه درصد برای ما اجرا نمی‌شود و قوانین جامعه حمایت از معلولان بسیار کم‌رنگ شده است.

آریانی با بیان اینکه البته ما ظاهر کار می‌بینیم که یا کم‌لطفی یا بی‌توجهی است، اظهار کرد: البته ما با محدودیت‌های پشت پرده خبر نداریم، زیرا مسئولان هم با قشر عظیمی از جامعه معلول مواجه هستند و هم شاید کمبود بودجه و اعتبار.

وی گفت: جامعه معلول انتظار دقت، توجه و محبت بیشتری از مسئولان استانی و کشوری نسبت به اشتغال، مسکن و… دارد، زیرا ما دربحث مسکن به هر کجا مراجعه کرده پیشنهاد اول و آخر مسکن مهر است که هزینه وام آن حدود ۳۰۰ هزار تومان و از آورده خود معلول زیادتر است.

این نویسنده روشندل با اشاره به هزینه درمان و تحصیلات جامعه معلولان، خاطرنشان کرد: معلولان از ویزیت پزشکان درمانده بوده چه برسد به هزینه‎های سنگین و سطح بالای عمل جراحی و در بحث تحصیلات هم بنده اکنون که متقاضی پذیرش تحصیلات دکتری هستم باید هزینه‌ای حدود ۵۰ میلیون تومان جهت شهریه بپردازم.

آریانی ادامه داد: متاسفانه از هزینه بالای تحصیل درمانده‌ایم که از مسئولان بهزیستی خواهشمندیم برای مقطع دکتری هزینه بالاتری در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه من مستمری‌بگیر بهزیستی نیستم، یادآور شد: معلم آموزش و پرورش هستم که با اداره بهزیستی به عنوان فعال فرهنگی همکاری دارم.

این نویسنده روشندل گچسارانی تصریح کرد: متاسفانه با توجه به اینکه صدا و سیما وظیفه اطلاع‌رسانی داشته اما به هر دلیلی در خصوص بررسی مشکلات معلولان عقب‌افتاده است که خواهشمندیم با شناسایی معلولان گامی در جهت آگاهی جامعه و ارتقای سطح فرهنگی جامعه با معلولان برداشته و توانایی‌های معلولان را به جامعه بشناساند.

آریانی در پایان بیان کرد: امیدواریم که توجه به نابینایان مختص هفته نابینایان و روز عصای سفید نباشد بلکه در تمام فصول سال به یاد ما باشند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president