آوای جنوب

گفتگو با فعال دانشجویی گچساران و باشت درباره انتخابات پیش رو در گچساران

در اردوگاه اصولگرایی رکود بی سابقه ای حاکم شده و طرفداران این طیف دچار سردرگمی شدیدی شده اند. اتحاد حلقه مفقوده این طیف است که لطمات جبران ناپذیری به بدنه اصولگرایی شهر وارد نموده است.

۵۴۵پایگاه خبری آوای جنوب در راستای آگاهی بخشی به نسل جوان و تبادل نظرات قشر جوان و فعال دانشجویی از امروز تا شروع انتخابات گفتگو هایی با این عزیزان انجام می دهد.

آوای جنوب؛

امروز ماحصل گفتگوی ما با یکی از جوانان شهرمان بنام سید جواد فدایی فعال دانشجویی که دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته های جامعه شناسی و علوم سیاسی می باشد که در حال حاضر ساکن شهر خرم آباد می باشد.

جواد موسس و عضو چندین تشکل سیاسی دانشجویی فعال و از تحلیل گران سیاسی منطقه می باشد که یادداشت های او را مخاطبین در رسانه مشاهده کرده اند.
جواد جان به عنوان اولین سوال ورود شما به سیاست از چه زمانی آغاز شد ؟
عرض کنم خدمت شما که به جای اینکه ما وارد سیاست بشویم به دلیل شغل و تحصیلات پدرم این سیاست بود که به زندگی ما رسوخ کرد و تاکنون مهمان کنگر خورده این خانواده و فامیل است و متاسفانه به بنده نیز سرایت کرد.
البته قبل از ورود حقیر به سیاست ، فضای بسته سیاسی کشور در دوره کارگزاران به جوانان بیست تا سی ساله اجازه ورود به عرصه سیاست نمی داد و علی رغم تمام انتقادات حقیر نسبت به دولت اصلاحات ، خرداد ۷۶ را دروازه ورود سیاست به خانواده ها و جوانان میدانم که البته این هم به دلیل سوء استفاده دولتی های آن زمان از جوانان در عرصه اجتماعی بود که تا حد زیادی این سوء استفاده ها از احساسات و شور جوانان باعث زیانهای جبران ناپذیری شد که در این مصاحبه نمی گنجد. ولی در هر صورت ورود عموم مردم به سیاست پس از پیروزی انقلاب همین خرداد ۷۶ بود که البته در زمان خود جای بحث فراوان دارد.
وضعیت انتخابات در گچساران را چگونه پیش بینی می کنید ؟
وضعیت انتخابات گچساران معمولا تا روز آخر و حتی ثانیه های پایانی غیر قابل پیش بینی است.البته این دوره با توجه به فضای سیاسی شهرستان و انفعال اصولگرایان بعید می دانم انتخاباتی دو قطبی شاهد باشیم مگر اینکه طیف اصولگرا دست به ابتکار تازه ای بزند و عنان کار را به دست بگیرد تا شاید رقابت نفسگیر دوره های قبل تکرار شود.
با توجه به شناخت خود وضعیت اصلاح طلبان را چگونه می بینید ؟
در طیف اصلاح طلب وضعیت کاملا مشخص است و نماینده فعلی ، کاندیدای نهایی این گروه خواهد بود هر چند ممکن است در این میان چندین فرد با پرچم اصلاح طلبی وارد عرصه شوند ولی صرفا جهت مطرح شدن یا محک زدن خود است.
  نظر شما نسبت به غلامرضا تاجگردون ؟
ایشان بیشتر از اینکه یک فرد سیاسی باشند یک چهره اقتصادی هستند که از ابتدای فعالیتهایشان همواره در مناصب مهم اقتصادی بوده و هیچگاه تلاشی از وی مبنی بر ورود به مسایل سیاسی دیده نشده و حتی دلایل اصلی ایشان در دوره های اخیر جهت کاندیداتوری ، رشد اقتصادی و اصلاح ساختار اقتصادی و بودجه ای کشور عنوان شده است.تنها نکته سیاسی که از دکتر تاجگردون سراغ دارم همین ورود ایشان به کمیسیون برجام است که آن هم محوریت اقتصادی بیشتری دارد.
وضعیت اردوگاه اصولگرایان را چطور می بینید؟
در اردوگاه اصولگرایی رکود بی سابقه ای حاکم شده و طرفداران این طیف دچار سردرگمی شدیدی شده اند. علی رغم اینکه اکثر آراء دو شهرستان را اصولگرایان تشکیل میدهند بنا به دلایلی چند، اتحاد حلقه مفقوده این طیف است که لطمات جبران ناپذیری به بدنه اصولگرایی شهر وارد نموده است. ائتلافی که هرگز انجام نخواهد گرفت دردی است که این روزها گریبان حاج مرادی، حاج راهی و دکتر رحمانی وسایر بزرگان این گروه را گرفته است.
  نظر شما نسبت به علی فولادی وندا کاندید فعلی اصولگرایان چیست؟
آقای فولادی وندا سابقه سیاسی زیادی ندارد و مثل آقایان علی مرادجعفری و سید قدرت الله حسینی عقبه سیاسی خیلی محکمی ندارند یا اگر دارند به دلیل سکوت و حیای ذاتی ایشان پنهان مانده است. نقطه ضعف دیگر ایشان را میتوان در دوره قبل جستجو کرد که عکس سردار خورشیدی، بیشتر روی آراء قومی حساب کرده بودند و درحال حاضر نیز ایشان را کاندیدای ترکها می شناسند نه کاندیدای اصولگرایی. در صورتی که ائتلاف علنی روی ایشان صورت بگیرد و آقایان حسینی و جعفری طرفداران سنتی خود را با وی همراه سازند، ایشان به یک شانس پیروزی بالقوه تیدیل میشود که البته چنین چیزی بعید به نظر می رسد.
جواد جان به عنوان یک جوان که فعالیت سیاسی کرده اید نقش جوانان در انتخابات در کجا قرار گرفته است ؟
نقش جوانان باید در دو مقوله مجزا مورد بررسی قرار بگیرد، اول بصورت کلی که در این صورت جوانان بعنوان حلقه دوم سیاست نقش اصلی و پررنگی دارند که به نظر بنده بدون وجود جوانان هر کاندیدایی جایگاه بالایی در سطوح بالا نخواهند داشت. گرمی و حرارت انتخابات و همچنین همراه کردن آراء خاکستری نقش اصلی جوانان است که به زعم این حقیر تنها گروهی هستند که در انتخابات وظیفه خود را کامل و بدرستی انجام می دهند. دوم اینکه نقش جوانان در هر گروه سیاسی جدای از هم بررسی شود. در طیف اصلاحات چه در سطح کلان و چه در شهرستان در ابتدای شروع انتخابات نقش چندانی ندارند اما پس از تصمیم گیری در مراحل انتخابات و بعد از آن نقش آنها کلیدی خواهد بود و معمولاً در بازی شرکت داده خواهند شد.

در مقابل در طیف اصول گرا نیز جوانان همانند اصلاح طلبان در تصمیم سازی نقشی ندارند و این بزرگان هستند که تصمیم اصلی را می گیرند. در مرحله اجرا یا زمان انتخابات نیز همانند گروه رقیب، جوانان بار اصلی را به دوش گرفته و کاملاً موفق نقش خود را ایفا می کنند اما تفاوت نقش جوانان اصول گرا و اصلاح طلب اینجاست که پس از پیروزی، جوانان اصول گرا کنار گذاشته می شوند و تا انتخابات بعدی سراغی از آنها نمی گیرند که این معضل در دراز مدت زیانبار خواهد بود.
به نظر شما در حال حاضر در بین اصولگرایان اختلافی وجود دارد؟
به نظر من در بدنه اصولگرایی گچساران اختلافی وجود ندارد بلکه به دلیل بی مهری برخی افراد نسبت به جبهه واحده ،فردی که بتواند هم آراء قومی را جلب نماید هم نیاز سیاسی اصولگرایی را تامین کند وجود ندارد.کم لطفی سید قدرت حسینی و آقای جعفری که روزی از این گروه به صندلی سبز بهارستان تکیه زدند ، موجب شده این طیف با سرعت کند و پایی لرزان وارد انتخابات شوند.
و عمده ضعف عملکرد اصولگرایان به نظر شما ؟
به زعم اینجانب در عملکرد آقایان جعفری و سید قدرت حسینی ضعف چندانی وجود نداشت و اتفاقا کارهای خوبی مخصوصا در دوره سید قدرت انجام شد . دلیل شکست اصولگرایی در دوره قبل را باید در عملکرد تبلیغاتی و هوش و ذکاوت آقای تاجگردون جست و جو کرد که در شرایط تعدد کاندیدای اصولگرایان ، با فراهم آوردن بستر مناسب برای خود آراء زیادی به کف رای خانوادگی و سنتی خویش افزود و توانست پس از یک دهه حکمرانی رقبا ، صندلی نرم مجلس را تصاحب کند .
دلایل طولانی شدن اجماع اصولگرایان بر روی یک نفر به نظر شما چیست؟
از دید بنده از ابتدا هیچ اجماعی وجود نداشت که بخواهد طولانی شود. پس از کنار کشیدن سید قدرت و جعفری دیگر ائتلاف غیر ممکن شد.
  از نگاه شما کاندیدای اصولگرایی برای پیروزی در انتخابات چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
کاندیدای اصولگرایی باید با پوست اندازی از حالت رقابت سنتی و محدود شدن در گروه بزرگان و اطرافیان باید وارد بدنه اصلی مردم شده و در لایه های زیرین جامعه حضور پررنگ و البته تاثیر گذار داشته باشد. شما به جز حاج یدالله مرادی و سردار خورشیدی کدام بزرگ اصولگرایی را می شناسید که به صورت مدرن و امروزی در جامعه حضور داشته باشد؟؟؟
در قرنی که شبکه های اجتماعی بار اصلی هدایت افکار را بر عهده دارد غافل شدن از این پدیده مهم و نوظهور میتواند اثر مخرب و جبران ناپذیری بر هر گروه سیاسی داشته باشد. به طور کلی در بعد اجتماعی بزرگان اصولگرایی و کاندیدای این طیف باید ارتباطات اجتماعی قوی داشته باشند تا بتوانند با بیان دیدگاه و تفسیر افکار خود موج شور سیاسی جامعه را به سمت اهداف خویش هدایت کند.
تاثیر گذاران اصولگرایی در انتخابات از دید شما چه کسانی هستند؟
در حال حاضر نبودن سید قدرت و جعفری در انتخابات به اندازه بودنشان تاثیر گذار است و این دو چهره سیاسی با رها کردن نقش خود در جامعه اصولگرایی بی شک تاثیری منفی بر نتیجه انتخابات خواهند گذاشت .
ولی بحث آقای حاج یدالله مرادی جداست ، ایشان کما فی سابق نقش محوری و پدرانه ای را بر عهده دارد که فرزندانی را اداره میکنند که هر یک به ساز خود میرقصد و تنها زمان نیاز دست کمک به سویش دراز میکنند. فردی کاریزما که محبوبیتش باعث شد هیچگاه از طرف هیچ گروهی مورد انتقاد واقع نشود.
سابقه نشان داده هر زمان این گروه دل در گرو خواسته های مرحوم نبی زاده و حاج مرادی و دست در دست ایشان داشتند ، توانستند به موفقیت برسند و هر وقت تذکرات و خواسته های ایشان نادیده گرفته شد شکستی تلخ دامنشان را گرفت.
جواد جان در مورد اسامی زیر یک جمله کوتاه بگو :

چشم در خدمتم
حاج بهرام تاجگردون: به اقتضای سن حقیر با ایشان آشنایی خاصی ندارم . فقط میدانم قبل از انقلاب مبارز سیاسی بوده همچنان طرفداران پر و پا قرصی دارند.
سید قدرت اله حسینی: ایشان نیز سابقه مبارزاتی علیه رژیم طاغوت دارد و طعم زندان پهلوی را چشیده است.پس از سالها سکوت در سه دوره اخیر به قدرت اول اصولگرایی گچساران تبدیل شد . چشم سبز دوست داشتنی باوی ها بسیار باهوش و سیاس که میداند کی چه بگوید.
حاج علیمراد جعفری: سابقه انقلابی ایشان و خانواده اش زبانزد است . متین و آرام البته با سیاستی که خاص دیلی هاست.
مهندس حیاتعلی فولادی وندا: آرام و محجوب ، دوست دارد پیروز شود ولی دلش هم نمیخواهد وارد دعواهای سیاسی شود.
دکتر تاجگردون: معروفترین گچسارانی حال حاضر و چهره ملی اقتصاد دولت خاتمی، دارای روابط عمومی بسیار قوی و چهره ای کاریزماتیک که از وی یک فرد جوان پسند و محبوب عموم ساخته است.
سردار خورشیدی : همچنان انقلابی و جسور ، کسی که ابایی از بیان دیدگاه خود ندارد و محبوب قشقایی ها.
حاج یدالله مرادی: مراد دوست داشتنی مریدان و محبوب جوانان اصولگرا و اصلاح طلب و مسجدی. فوق العاده احترام برانگیز.
حاج رحیمی: فرماندار محبوب من در کنار حاج حشمت احمدزاده ، مدیران بومی با هر دیدگاه سیاسی را دوست دارم و شدیدا از داشتن مدیران غیر بومی بیزارم.
دکتر رحمانی: فوق العاده حساس و متعصب نسبت به جریان اصولگرایی ، دلسوز و باهوش.
سعید رحمانی : وکیلی زبر دست و تنها استقلالی دوست داشتنی ، دوست دارد رهبری جوانان اصولگرا را بر عهده بگیرد ولی من اجازه نمی دهم.(خنده)
اشکان محمدی: داشتن دوست قشقایی از نان شب واجب تر است.
هادی زارع: بهترین انتخاب دکتر تاجگردون ، مدیر محبوب من.
ایل باوی : به داشتن چنین ایل بزرگی احساس غرور میکنم.
ایل قشقایی: ترکان محجوب و آرام و همشهریان دوست داشتنی.
باشت : هیچ گاه طعم پیشرفت نچشیده و رنگ آرامش ندیده است .
گچساران: ثروت عظیم زیر زمین و مردم محروم بر زمین. جای کار زیاد دارد.
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا: کار و کار و کار تا سازندگی ایران اسلامی که حقیر مفتخرم در چنین سیستمی مشغولم.
آوای جنوب: روزانه باید مرورش کنم مثل وعده غذایی…
علیمراد کاظمپور: شبانه روز حرص میخورد .
حرف آخر: با تشکر از مدیر سایت وزین و موفق آوای جنوب و همکاران محترمشون.

با تشکر از وقتی که در اختیار این پایگاه خبری گذاشتید.

گفتگو از علی مراد کاظم پور

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. احمد خورشیدی گفت:

    عجب جوان با هوشی است این سید جواد با وجود افرادی چون ایشان به گچسارانی و باشتی بودن خودم افتخار می کنم آفرین واقعا آفرین

  2. جوان اصولگرا گفت:

    میگم تا حالا کجا بودی برادر
    واقعا نبودت احساس میشه

  3. مردی از نفت گفت:

    درود خدا بر تو که حرف دل ما را زدی احسنت سید جان هر چند نمیشناسمت ولی خداییش حرف دل زدی

  4. فلونی گفت:

    تیکه بحالی بود علیمراد شبانه روز حرص میخورد همیشه تحت نظرش دارم برای همه چیزو همه جا حرص و جوش می خورد یکی نیست بگه آخه برایت چکار کرده اند که این همه حرص و جوش میخوری آرام بخواب که غلام ما پیروز است به فکر تعویض کاندید باشید

  5. دانشجو گفت:

    خدا اجرت بده برادر خدا قوت آقا سید

  6. ی نفر گفت:

    افرین ب تو

  7. فخرآوری گفت:

    کاش جرات و هوش تو رو بزرگای اصولگرایی داشتن
    احسنت آقای فدایی

  8. احسان گفت:

    ای قربون دوماد وکار بخرم .

  9. الم قشقایی گفت:

    متاسفم برای سایت اوای جنوب من خوب میدونم چی تو سرش میگذره . ولی سخت در اشتباه. ۲ .

  10. شهدای قشقایی گفت:

    مطمن باش نمیتونی تفرقه بین مجموعه ایل قشقایی بندازی سخت در اشتباهی

  11. رضوی گفت:

    آفرین به آوای جنوب که از کلیشه خارج شد و جای مصاحبه با افراد تکراری این بار سراغ نخبه های جوان رفته
    احسنت به آقای فدایی که در گذشته هم مطالب شیوا و بسیار خوبشو خوندیم و لذت بردیم از نبوغ سیاسیش

  12. م رضایی پور ابدهگاه گفت:

    سلام احسنت افرین مرحبا .بنده با نظرات اقای فدایی عزیز موافقم و مهر تایید میزنم .یادم رفت سید جواد احوالت چطوره کم پیدا

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president