آوای جنوب

گزارش کمیسیون برجام زیر ذره‌بین منتقدان و حامیان;از گلایه سیاسی‌کاری منتقدان تا دفاع بی‌طرفی حامیان

۱۱۹۸۹۸_thum

نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون ویژه برجام به عنوان منتقدان و موافقان گزارش کمیسیون ویژه برجام نقطه نظرات مختلفی را در خصوص کمیسیون ویژه برجام مطرح کردند.

آوای جنوب؛

کمیسیون ویژه بررسی برجام بیش از چهل روز پیش با تصمیم نمایندگان مجلس در نشست علنی روز چهارشنبه (۲۸ مردادماه) مجلس شورای اسلامی کلید خورد و سید حسین نقوی حسینی، اسماعیل کوثری، محمدحسن ابوترابی‌فرد، ابراهیم کارخانه، حسین نجابت، محمد مهدی زاهدی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، علاءالدین بروجردی، محمود نبویان، مسعود پزشکیان، منصور حقیقت پور، غلامرضا تاجگردون، عباسعلی منصوری آرانی و وحید احمدی اعضای این کمیسیون را تشکیل دادند.

پس از مصوبه پارلمان، نشست‌های کمیسیون ویژه با حضور مسئولان مربوطه به‌ویژه اعضای تیم مذاکره‌کننده فعلی، اعضای تیم مذاکره کننده قبلی و کارشناسان این حوزه برگزار و مقرر شد که پس از بررسی تمام محورهای برجام، این کمیسیون در قالب گزارشی نظر خود را اعلام و نقاظ ضعف و قدرت این توافق را تشریح کند.

حال پس از گذشته چهل روز از زمان تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام، گزارش نهایی این کمیسیون در صحن علنی امروز مجلس قرائت شد، که محتویات و مفاد این گزارش مورد انتقاد جمعی از نمایندگان به‌ویژه برخی از اعضای کمیسیون ویژه قرار گرفته است. بنابر این در ذیل نظرات برخی از نمایندگان موافق و مخالف این گزارش را می‌خوانید:

گزارش نهایی برجام، توسط تیم دیگری در خارج از مجلس تدوین شد

منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به قرائت گزارش نهایی کمیسیون ویژه بررسی برجام، گفت: متأسفانه این گزارش بر پایه جمع‌بندی‌های صورت گرفته در جلسات متعدد کمیسیون ویژه و نوع ادبیات و مفاهیم درست، تدوین نشده بود.

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه به نظر من گزارش نهایی کمیسیون برجام از بیرون از مجلس تدوین و ارائه شده است، تصریح کرد: ما تلاش‌ کردیم که این گزارش در راستای جمع‌بندی‌ کمیته‌های ۵گانه کمیسیون نوشته شود، که متأسفانه شاهد بودیم که هیچ یک از گزارش کمیته‌ها، در گزارش نهایی کمیسیون لحاظ نشده بود.

وی ادامه داد: متأسفانه در جریان تشکیل کمیسیون ویژه برجام، برخی از کمیته‌ها اصلا تشکیل و یا گزارش کمیته‌ها در گزارش نهایی دیده نشد، از این‌رو به نظر من باید این گزارش بر پایه مزایا و معایب برجام تدوین می‌شد، تا بوی سیاسی‌کاری از این گزارش بلند نمی‌شد.

نایب رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام، گفت: ما معتقد هستیم که یک تیم دیگری خارج از مجموعه مجلس، گزارش نهایی برجام را طراحی کرده است.

گزارش نهایی کمیسیون برجام، یک گزارش از پیش طراحی شده بود/طراحان مشخص نیستند

عباسعلی منصوری‌آرانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره نحوه تدوین گزارش نهایی کمیسیون ویژه بررسی برجام، گفت:‌ کمیسیون برجام تا روز دوشنبه هفته گذشته در بررسی و تدوین گزارش برجام یک روند منطقی را دنبال می کرد، اما بعد از آن روند  و اقدامات کمیسیون مربوطه بسیار عجیب و خاص شد و من و تعدادی از اعضا، به انحراف روند کار کمیسیون اعتراض کردیم.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در آن نشست گزارشی روی میز ما گذاشتند، که متن این گزارش بسیار مغایر با گزارش کمیته‌های ۵ گانه کمیسیون ویژه بود، از این رو ما سؤال پرسیدیم که چه کسانی و چه گروهی این گزارش را تدوین کرده‌اند، اما متأسفانه پاسخی نشنیدیم، از این‌رو در اعتراض به این رویکرد جلسه کمیسیون را ترک کردیم.

وی با بیان اینکه گزارش نهایی کمیسیون برجام، یک گزارش از پیش طراحی شده بوده است، افزود:‌ متأسفانه اکثریت اعضای این کمیسیون از متن و مفاد این گزارش اطلاعی نداشتند، حتی آقای حقیقت پور به عنوان نایب رئیس کمیسیون نسبت به بی اطلاعی درباره متن گزارش گلایه کرد، همچنین آقایب بذرپاش هم به من اعلام کرد که من تنها توانسته ام دو صفحه از گزارش را بخوانم و در جریان کامل گزارش نیستم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اعلام اینکه اعضای معترض نحوه کار کمیسیون برجام، امروز در بیانیه‌ای نظرات خود و نقاط مثبت توافق برجام را تشریح می‌کنند، تصریح کرد: متأسفانه طراحان و تدوین‌گران گزارش کمیسیون برجام مشخص نیستند.

گزارش نهایی برجام مغرضانه بود/گزارش برجام، تماما گفتمان تیم مذاکره کننده قبلی بود

غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره نحوه تدوین گزارش نهایی کمیسیون ویژه بررسی برجام، گفت:‌ متأسفانه گزارش برجام به صورت مغرضانه و یک طرفه تدوین و ارائه شده است.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به نظر من گزارش نهایی کمیسیون برجام، دقیقا نظر و قرائت آمریکایی‌ها از برجام است، یعنی کسانی که فکر می‌کنند که کاملا مدافع حقوق مردم هستند، کاملا اظهارات و سیاست‌های آمریکایی‌ها را دنبال کردند که این موضوع خلاف نظر رهبر معظم انقلاب بوده است.

وی با اشاره به محورهای خلاف واقع گزارش نهایی برجام درباره ابعاد مختلف توافق نهایی، تصریح کرد: به طور مثال در بحث بازرسی از اماکن نظامی رسما در برجام اعلام شده است که هیچ بازرسی صورت نمی‌گیرد، اما در گزارش مربوطه، خلاف این موضوع واقع و اعلام شده که در برجام راه برای بازرسی از اماکن نظامی باز است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه گزارش کمیسیون برجام، تماما قرائت و گفتمان تیم مذاکره کننده قبلی از مذاکرات هسته‌ای بوده است، گفت:‌ متأسفانه در گزارش شاهد بودیم که عین صحبت‌های اعضای تیم مذاکره کننده قبلی آورده شده، از این رو این کمیسیون در گزارش خود دقیقا در زمین آمریکایی‌ها بازی کرد.

تاجگردون ادامه داد: من در جلسه آخر در اعتراض به متن گزارش نهایی، خطاب به زاکانی گفتم که من می‌دانم که این گزارش توسط هیچ یک از اعضای کمیسیون نوشته نشده و این گزارش به قلم تیم آقای جلیلی مکتوب شده است.

وی گفت: از طرف دیگر متأسفانه هیچ یک از گزارش‌های کمیته‌های ۵۰ گانه کمیسیون در تدوین گزارش نهایی ملاک عمل قرار نگرفت و گزارش از سوی افراد بیرون از مجموعه تدوین شده بود.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام، افزود: قرار است که ما گزارش کمیته‌های ۵گانه و دستاوردهای مثبت برجام را طی بیانیه‌ای منتشر کنیم.

گزارش کمیسیون برجام، بر اساس داده‌های اشتباه تدوین شد/ظاهری بودن کار کمیسیون برجام از آغاز مشخص بود

مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در این رابطه گفت: متأسفانه گزارش نهایی کمیسیون برجام به صورت یک سویه و یک طرفه تدوین و تنظیم شد و ما نسبت به این اقدام اعتراض کرده و جلسه را ترک کردیم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متأسفانه گزارش کمیسیون برجام، بر اساس اطلاعات و داده‌های اشتباه تدوین شده است.

پزشکیان ادامه داد: ما در قالب اعضای کمیسیون برجام به‌دنبال بررسی و تدوین این موضوع بودیم، اما به‌تدریج رویکرد‌های دو گانه و مغرضانه آغاز شد، به طوری که در اواسط جلسات کمیسیون شاهد بودیم که صدا و سیما به دلایل غیر منطقی از پخش مشروح نشست‌های کمیسیون انصراف داد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: از همان آغاز جلسات کمیسیون برجام مشخص بود، که تصمیم نهایی اتخاذ شده و گزارش تدوین شده است.

وی با اشاره به ضرورت پذیرش و اجرای برجام، گفت:‌ یکی از محورها موضوع قطعنامه‌ها بود، به طوری که همین قطعنامه‌ها که برخی آن را کاغذ پاره می‌خواندند، روزانه چند هزارمیلیارد تومان به کشور ضرر می زند. حال چه کسی باید پاسخگوی این آسیب‌ها ضررها باشد.

پزشکیان افزود: مخالفان برجام می‌گویند که ما در بحث هسته‌ای رشد کرده‌ایم،‌ اما نمی‌گویند که در این رابطه چه مواردی از دست رفته‌ است، حال در گزارش نهایی کمیسیون برجام هم همان گونه است، به طوری که نکات تیره توافق اشاره شده، اما هیچ توضیحی درباره نقاط مثبت و آثار مطلوب آن بر کشور نداده است.

گزارش نهایی کمیسیون برجام، بی طرفانه تدوین و ارائه شده بود

حسین مظفر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گزارش نهایی کمیسیون ویژه برجام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این گزارش تنها موضوعات و روزنه‌ها در تواق نامه ذکر و تنها اشکالات برجام قضاوت شده، همچنین تأکید شده که که دولت باید این مسائل را مورد توجه قرار دهد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به ارائه طرحی درباره برجام، شاهد بودیم که تمام بندهای این طرح مطابق با گزارش بوده است، به نظر من، گزارش نهایی کمیسیون برجام، بی طرفانه تدوین و ارائه شده بود و تنها در این گزارش، اشکالات برجام قضاوت شده است.

تدوین گزارش نهایی در کمیسیون ویژه، کاملا قانونی و با منطق صورت گرفت

سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره تدوین گزارش نهایی برجام از سوی افراد خارج از مجموعه مجلس، گفت: طرح این موضوعات بسیار بی انصافی و اشتباه است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: کمیسیون برجام تمام جلسات خود را به صورت شفاف و روشن برگزار کرده و تک تک بندها با حضور اعضای کمیسیون، رأی‌گیری و به تصویب رسیده است.

وی افزود: ‌از طرف دیگر در تدوین گزارش نهایی کمیسیون، تمامی گزارش کمیته‌ها آورده شده و تمام موضوعات و محورهای گزارش نهایی، در نشست‌های کمیسیون مطرح و در زمان تدوین نهایی رأی گیری شده است.

نقوی حسینی گفت: روند بررسی برجام در کمیسیون ویژه، کاملا درست، قانونی، با منطق انجام شد و همه نمایندگان موافق و مخالف حضور داشته و نظر دادند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president