آوای جنوب

کهگیلویه و بویراحمد باز هم رکورد دار بالاترین نرخ تورم در کشور

آوای جنوب

بر اساس اعلام مرکز آمار، استان کهگیلویه و بویراحمد بالاترین نرخ تورم را در تیر ماه سالجاری داشته است.

به گزارش آوای جنوب، بر اساس اعلام مرکز آمار، در تیرماه سال جاری کهگیلویه و بویراحمد از بیشترین تورم سالانه با نرخ ۴۷.۶ درصد بین استان‌های کشور برخوردار بود.

در اعلام اخیر مرکز آمار ایران از تورم تیرماه، تورم نقطه به نقطه به ۵۴ درصد و تورم سالانه به ۴۰.۵ درصد افزایش یافته و تورم ماهانه با کاهش به ۴.۶ درصد رسیده است.

در تازه ترین گزارش منتشر شده درباره وضعیت تورم استان‌ها در تیر ماه ١۴٠١، بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان‌­ همدان با ۷.۱ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌­­­ گیلان با ۳.۳ درصد است.

همچنین بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه (تغییر شاخص نسبت ماه مشابه سال قبل) متعلق به استان آذربایجان غربی با ۶٣.٩ درصد و کمترین آن مربوط به استان خوزستان با ۴۷.۳ درصد است.

بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با نرخ ۴٧.۶ درصد و کمترین آن متعلق به استان­ سیستان و بلوچستان با نرخ ٣۵.۴ درصد است.

بالا بودن نرخ تورم در استان برای اولین بار نیست که توسط مرکز آمار ایران منتشر می شود بلکه در سال گذشته نیز طبق اعلام مرکز امار ایران بالاترین نرخ تورم به این استان تعلق داشته است، اما گاهی مسئولان استان اعلام می کنند که این آمار درست نیست و کهگیلویه و بویراحمد چنین نرخ تورمی را ندارد.

مسئولان استان یکی از دلایل نرخ تورم در استان را نبود تجهیزات و زیرساخت های تولید می دانند، و از طرف دیگر بالا بودن قیمت برخی کالاها یکی دیگر از دلایل نرخ تورم استان اعلام شده است.

انتظار می رود تیم اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد فکری برای نرخ تورم بالا در استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشند چرا که این استان یکی از محروم ترین استان های کشور است و به توجه ویژه ای نیاز دارد، این نرخ تورم برای مردم استان کمر شکن خواهد بود.

گذشته مرکز آمار ایران آمار قابل تامل دیگری از استان اعلام کرد، اماری منتشر شد که مردم استان کهگیلویه و بویراحمد کمترین سپرده بانکی را در سطح کشور دارند، در حالی که استان بوشهر بیشترین سپرده بانکی را به خود اختصاص داده است.

کمترین مقدار سپرده بانکی مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۱۳ میلیون تومان به ازای هر نفر است. پس از این استان، کردستان با ۱۷/۶ میلیون تومان سپرده به ازای هر فرد، دارای کمترین سپرده در بین استانهاست.

کهگیلویه و بویراحمد با ۱۸/۶ میلیون تومان، آذربایجان غربی با ۱۹/۲ میلیون تومان، خراسان شمالی با ۱۹/۷ میلیون تومان، لرستان با ۱۹/۸، گلستان با ۲۱/۷ و اردبیل با ۲۲/۳ میلیون تومان از دیگر استان‌هایی هستند که جمعیت آنها کمترین سپرده بانکی را دارند

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president