آوای جنوب

کشت سبزی با آب‌های آلوده فاضلاب در گچساران

سبزیجاتنشست شورای سلامت و امنیت مواد غذایی گچساران با نکته‌های قابل تأملی همراه بود که کشت سبزی با آب‌های آلوده فاضلاب و فروش آن به مردم تکان‌دهنده بود.

آوای جنوب؛

جلسه شورای سلامت و امنیت مواد غذایی در گچساران با حضور اعضای این شورا در محل شبکه بهداشت و درمان گچساران برگزار شد.

در این نشست یکی از مصوبات شورای سلامت به بحث و بررسی گذاشته شد؛ موضوعی تکان‌دهنده و قابل تأمل که سلامت و امنیت بهداشتی مردم گچساران را به خطر انداخته و باید هرچه سریع‌تر در خصوص آن اقدامات لازم صورت گیرد.

کاشت سبزی‌های خوردنی با آب رودخانه روستای کمبل رودخانه‌ای که سرچشمه و مبدأ آن آب‌های آلوده فاضلاب بوده که سال‌هاست از آن در مصارف کشاورزی و کاشت سبزی استفاده می‌شده است، سبزی‌هایی که با اسم سبزی منطقه امامزاده جعفر(ع) در گچساران که دارای آبی بسیار بهداشتی و مطلوب است به مشتریان عرضه شده است.

ساسان مرادی کارشناس شبکه بهداشت و درمان گچساران در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی این شهرستان با بیان این‌که از آب رودخانه کمبل آزمایشات متعددی گرفته شده است، گفت: بر اساس نرم و عددی که آزمایشگاه اعلام کرده است کشت سبزیجات و محصولات کشاورزی با آب این رودخانه قابل قبول نبود.

وی افزود: آب استفاده شده در کاشت سبزیجات از محل رودخانه کمبل از آلودگی میکروبی و فلزات سنگین برخوردار است که این مواد خاصیت تجمعی داشته و سبب بیماری‌های از جمله سرطان در انسان می‌شود.

این کارشناس تأکید کرد: بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی استفاده از آب فاضلاب برای هرگونه مصرفی ممنوع بوده ولی بعضی از کشاورزان مدعی این امر هستند که در گذشته در این منطقه چشمه‌هایی وجود داشته است.

مرادی ادامه داد: در صورت عدم برخورد با این امر در سال‌های آینده شاهد گسترش سطح زیرکشت محصولات کشاورزی از جمله گندم، برنج، ذرت و انواع حبوبات و سبزیجات هستیم.

وی ادامه داد: فاضلاب‌های شهری گچساران و فاضلاب انسانی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز این شهرستان نیز در رودخانه کمبل تخلیه می‌شود و هیچ‌گونه تصفیه‌ای در این رودخانه صورت نمی‌گیرد.

این کارشناس در بهداشت و درمان گچساران یادآور شد: در این خصوص باید اقدامات لازم صورت گیرد زیرا محصولاتی با استفاده از این آب‌های آلوده وارد بازار شده و مردم از آن استفاده می‌کنند.

رضانژاد عنوان کرد: پیرو مطرح کردن این موضوع در جلسات گذشته، جهاد کشاورزی با اعزام کارشناسان خود به این محل نسبت به شناسایی افرادی که در این محل اقدام به کشت محصولات کشاورزی به‌ویژه سبزی‌کاری کرده‌اند، اقدام کرده است.

وی افزود: در این خصوص فرهنگ‌سازی و تبلیغات برای عدم استفاده از آب آلوده کمبل برای کشت محصولات کشاورزی همچنین اهرم عدم تحویل کود و سموم همچنین مواد لازم برای کشت محصولات کشاورزی به این افراد تأثیرگذار به‌نظر می‌رسد.

رضانژاد افزود: آزمایشات صورت گرفته نشان داد که بار میکروبی این آب بسیار بالا بوده و برای کشت سبزیجات بسیار خطرناک و نامطلوب است.

مدیر جهاد کشاورزی از شناسایی افرادی که با آب‌های آلوده اقدام به کشت سبزیجات کرده‌اند خبر داد و گفت: افراد مورد نظر شناسایی شده‌اند که این افراد تأمین مایحتاج خانواده از این طریق را به عنوان تنها راه تأمین معیشت خود عنوان کرده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی گچساران در پاسخ به سئوالات سیدمرتضی سجادپور، معاون سیاسی ـ اجتماعی فرماندار گچساران مبنی بر تعداد افراد شناسایی شده، جایگزین کردن محصولاتی به جز سبزیجات با استفاده از این آب در صورت تأیید آزمایشگاه‌ ادامه داد: در این خصوص هفت نفر شناسایی شده‌اند که چهار نفر از این افراد اقدام به کشت سبزی و سه نفر دیگر نیز اقدام به کشت برنج کرده‌اند.

وی گفت: تأخیر جایز نیست و باید در این مورد برخورد قانونی لازم انجام شود و بهانه بحث اشتغال هفت نفر نباید این موضوع را تحت شعاع خود قرار دهد زیرا سلامت ۱۲۰ هزار نفر شهروند در میان است.

اسدپور تأکید کرد: پیشنهاد شبکه بهداشت و درمان گچساران از بین بردن سبز‌های آلوده است.

سرهنگ غفار موسوی نماینده نیروی انتظامی در نشست شورای سلامت گچساران با بیان این‌که مردم از این موضوع و کشت سبزی با آب‌های آلوده اطلاعی ندارند، گفت: اگر شما آقایان به‌عنوان مسئول و متولی از کشت سبزیجات با آب‌های آلوده اطلاع دارید، پس با این موضوع خطرناک برخورد کنید.

نماینده نیروی انتظامی گچساران در نشست شورای سلامت گچساران گفت: تعلل با این موضوع لازم نبوده و این مسئله باید هر چه سریع‌تر انجام شود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. حق طلب گفت:

    لطفا بروید آش فروشی ببینید ازچه نوع سبزی استفاده می کنند وکیلویی چند به خورد مردم بدبخت می دهند کیلویی ۳۰۰۰۰ریال ۷۰درصدش هم آب هست خیلی گرونه تعزیرات چه می کنه!!!

  2. خداوردی گفت:

    من بعنوان یک شهروند ازمسئولین بهداشتی گچساران تشکرمیکنم بابت ریزبینی بهداشتی که دررابطه با کشت سبزی بااب فاضلاب به خرج دادند امابهترنیست یکم مشکلات بهداشتی بزرگتراهم ببیندازجمله وضعیت بهداشتی بیمارستان شهیدرجایی راکه واقعااگرآدم سالم واردبیمارستان شد بیمارمیشودهرکدام ازمسئولین کافیست سری به اورژانش گچساران بزنندتاواقعیت راببینندبعد خودشان قضاوت کنند بنظرمن این وضعیت حق این مردم نیست ودرشان این شهرستان هم نیست مسئولین بهداشت ودرمان کارنامه خودشان رامطالعه کنندوبه خودشان نمره بدن

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president