آوای جنوب

کامنت یا اتهام و ناسزا ؛ داری با دم شیر بازی می کنی جوجهˈ

۸۱۴۹۲۰۶۳-۶۲۵۰۶۶۸آوای جنوب /ˈداری با دم شیر بازی می کنی جوجهˈ، ˈبرو سیب هاتو بفروشˈ، ˈآقای کاندیدا، شما خانه شیراز و ماشین های مدل بالا را کجا آوردید، خودت و برادرت … هستیدˈ، اینها نظرهایی (کامنت هایی) است که برخی افراد در سایت های محلی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار می دهند.

گزارش از: سیدولی موسوی نژاد

این نظرها درباره افراد مختلفی از یک مسوول معمم استان گرفته تا نماینده پیشین مجلس و یک شهروند که قصد نامزدی انتخابات را دارد نوشته شده است.

جمله های دیگری که در شان انسان نیست اما در برخی کامنت های سایت های خبری استان دیده می شود: بروبابا حیف نون خودتو مسخره کردی (مخاطب آن یک فعال سیاسی معروف و مسوول پیشین)، دله دزد (مخاطب آن یک شخصیت سیاسی کشوری) که شمار آنها رو به فزونی است.

باتوجه به مخاطب بسیاری از این کامنت ها، موضوع خبر و ادبیات کامنت ها به نظر می رسید که این کامنت ها با هدف تحقیر و تخریب نوشته می شود.

اگرچه شمار این نظرها نسبت به کامنت هایی که با ادبیات محترمانه ای نوشته می شوند کم است اما ادبیات سخیف و همچنین تهمت هایی که هیچ گاه ثابت نمی شود و ممکن است افراد نتوانند به خوبی در برابر این اتهامات از خود دفاع کنند به اندازه ای خطرناک هست که باعث هتک حیثیت بسیاری از افراد شود.

با توجه به فرهنگ ایرانی به نظر نمی رسد افرادی که این کامنت ها را می نویسند حاضر باشند این جمله ها و صفات را رو در رو با این افراد بیان کنند اما دسترسی به اینترنت باعث شده که افراد بدون درنظر گرفتن فرهنگ خوش رفتاری به بیان این مطالب بپردازند.

باید توجه داشت که برخی از این عناوین، اتهام ها و جمله ها می تواند مشکلات حقوقی برای افراد داشته باشد اما با همه این وجود سایت های خبری اقدام به انتشار بسیاری از آنها می کنند.

در هفته گذشته رسانه های استان به نقل از مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نوشتند که بیش از ۵۰ درصد از کامنت های نادرست سایت های استان توسط کارمندان ادارات در وقت اداری نوشته می شود.

احمد نشاطی فر در نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد که با حضور مدیران کل استان و روسای دستگاه ها اداری برگزار شد با انتقاد از فضایی که در رسانه های استان ایجاد شده گفته بود که فضای مجازی استان و سایت ها نگران کننده شده است.

از آنچه این مسوول اظهار کرده است می توان اینگونه برداشت کرد که برخی کارمندان به دلایل رقابت بر سر پست ها و مسوولیت های دولتی سعی در تخریب برخی از مسوولان یا دیگر افراد می کنند و شمار این افراد نیز زیاد است.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری نیز در زمینه کامنت نویسی در سایت ها می گوید: برخی کامنت ها حاوی توهین، افترا و تهمت است اما در برخی سایت ها منتشر می شود.

به گفته حجت الاسلام و المسلیمن سیدشرف الدین ملک حسینی اینکه برخی سایت ها هرکامنتی را منتشر می کنند و سپس می گویند که این حرف ما نیست بلکه حرف مخاطبان است چنین استدلالی غیرمنطقی است.

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد نیز می گوید: انتشار برخی کامنت ها کاری اخلاقی و رسانه ای نیست و رسانه ها باید دقت لازم را در این زمینه داشته باشند.

به گفته آزاد خردمند رسالت رسانه ها بیشتر از تصور برخی افراد است و نباید تصور کرد هر کس با داشتن یک آدرس اینترنتی می تواند به چنین کاری اقدم کند.

وی با بیان اینکه برخی سایت های خبری استان مجوز قانونی را از اداره کل فرهنگ و ارشاد کسب نکرده اند گفت: این سایت های بدون مجوز تا پایان اسفند مهلت دارند که نسبت به کسب مجوز اقدام کنند.

به گفته این مسوول اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای سال ۱۳۹۴ همه سایت های بدون مجوز مسدود خواهند شد.

در مجموع به نظر می رسد برای برطرف کردن این مشکل چهار راه حل باشد: نخست، آنکه سایت های خبری از انتشار این گونه کامنت ها خودداری کنند.

دوم اینکه فرهنگ خوش رفتاری و شرم و حیا که در فضای واقعی جامعه وجود دارد به فضای مجازی هم گسترش یابد که این گزینه، زحمت بیشتر و زمان بسیار زیادی می خواهد.

سوم اینکه نهادهای قانونی، نظارتی و قضایی به روش هایی که قانون در اختیار آنها گذاشته است جلوی این کار را بگیرند که در سطح کشوری هم، چنین کاری می شود.

چهارم اینکه برخی افراد که به صفات، تهمت ها و ادعاهای ناروا و ناشایستی متهم شده اند می توانند از راه های قانونی اقدام به شکایت کنند، اگرچه این انتخاب، می تواند بدترین گزینه باشد.

به نظر می رسد بهترین راه حل، انتخابی است که مدیران سایت های خبری می توانند داشته باشند و از انتشار کامنت ها و نظرهای ناپسند خودداری کنند تا فضایی که فناوری های نوین در اختیار مردم قرار داده اند با این کم توجهی ها از بین نرود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. محمود،باقری گفت:

    باسلام به دوستان شما اگر مسمان هستید خدا ،پیغمبر ،تمامه ادیانه الهی گفتن آبروی یک مسلمان را نباید برد یعنی اگر شب دیدید کسی دزدی کرد فردای ان روز نباید به روی آن فرد بیاورید ،حال شما راست،راست با آبروی دیگران بازی میکنید ،روزه قیامت یاد بیاورید

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president