آوای جنوب

یادداشت/

پُر رنگ کردن قومیت گرایی در گچساران و باشت توسط گروهی خاص

نباید برای نیل به کرسی وکالت و تریبون آزاد مجلس و ریاست چند صباح اداره ای ، تن به پذیرش سنتهای غلط و منفک شده داد، چرا که…

رمضانیبا گرم شدن تنور انتخابات و اظهار وجود سلایق سیاسی در این عرصه، مانور روی طوایف و قومیت ها نسبت به ادوار گذشته، سرعت بیشتری گرفته است. آسیبی که می تواند جامعه را از وضعیت آرمانی به وضعیت نامطلوبی سوق دهد و به وحدت و حقوق شهروندی بصورت جدی شوک وارد کند، برجسته کردن قومیتها ست.

آوای جنوب / محمد رمضانی

بهترین چیزی که می تواند از تفرق و گروه گروه کردن مردم در این حربه ناپسند جلوگیری کند  کلام وحی است که قرآن کریم در همین رابطه می فرماید:
« ای مردم! ما شما را از یک زن و مرد آفریدیم و شما را تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید [ و اینها ملاک امتیاز نیستند].قطعا ارجمندترین شما نزد خداوند ، پرهیزگارترین شماست. بی تردید خدا دانای آگاه است

بنابراین هدف نهایی اسلام استقرار “جامعه توحیدی” است، جامعه‌ای که محدودیت‌های مرزهای جغرافیایی، نژادی و زبان و فرهنگ را فرو می‌ریزد و از این همه تار و پود ، یک قماش می‌سازد.

اسلام تجزیه انسان ها را بر مبنای خون و خاک، در واحدهای ملی و نژادی، محکوم می‌کند و تنها محک ارزش گذاری افراد را تقوا، عقیده، ایمان و عمل صالح می‌داند ، لذا با این نگاه برجسته کردن طایفه و نفوذ قبیله موجب ارزش درجامعه نیست.

و این نگاه جامعه را دچار آسیب های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و در نهایت مانع توسعه و پیشرفت می شود و شهروندان را به درجه بندی درجه ۱ و درجه ۲ تقسیم نموده و موجب رشد فرصت طلبان با استفاده از پلکانی می شود که مصالح آن از خود مردم است.
معمولا نگاه های طایفه ای و قومیتی باعث جان گرفتن ثروتمندان و کسانی می شود که قدرت دسترسی به مسئولین و صاحبان قدرت را دارند.
اما در سرزمینی ، با این پیشینه و افتخار اسلام در بر قراری برادری و ید واحده دراین مقطع زمانی، برگشت به سُنن و عادات قبل از اسلام یعنی دوران جاهلیت یا مقطعی از دوران معاصر ایران دوره قجرها که بدترین وضعیت در ایران حکم فرما بود و بواسطه اینکه نیروی انسانی قوای نظامی آنها از قبایل تامین می شد لذا بازار طایفه گری گرم بود ، ظلمی در حق انقلاب و امام(ره) و شهیدان است .

انقلاب اسلامی با طرح و عملیاتی کردن حکومت اسلامی، جهان اسلام را جهت تدارک ظهور منجی عالم آماده می کند؛ با این گفتمان انقلاب، وظیفه خطیرترشده و برای نیل به این اهداف هر چه بتوانیم قومیت و مسائل ناسیونالیستی را کم رنگ کرده و مشترکات دینی و ملی را پررنگ کنیم و جامعه را تبدیل به ید واحده نموده، به آرمانهای انقلاب نزدیکترشده ایم .

آنچه که نگران کننده است رونق گرفتن جلساتی با عنوان و نام طوایف، دراین دیار توسط کسانی که خود را چهره ملی معرفی و بعضا مانور انتخابات استانی می دهند ، اما غافل از اینکه جهت رای آوری در دسته جات کوچک طایفه ای برای اینکه کمر رقیب را بخاک بمالند ورود کرده .

و واسطه ها با مساعدت … چنین جلساتی را برگزار می کنند و… با آن شور انتخاباتی ۱۰ ماه مانده به انتخابات سخنرانی می کند و خود را بدون از رقیب برنده انتخابات می داند ، گرچه باید گفت مردم در حال رصدند نه انتخاب .

نگرانی بیشتراز آنجاست، کسانی که در راس مراکز آموزشی و تربیتی استان قرار گرفته اند و برنامه ریزی و فرهنگ سازی و مقابله با اینگونه ناهنجاری ها و تربیت صحیح وظیفه آنهاست، در صف اول این نشست-ها مشاهده می شوند ؛ گویی اینکه از وظایف و مواد درسی است که باید به دانش آموزان آموخت.

نتیجه گیری :

نباید برای نیل به کرسی وکالت و تریبون آزاد مجلس و ریاست چند صباح اداره ای ، تن به پذیرش سنتهای غلط و منفک شده داد، چرا که در آن صورت شکافهای قومی و قبیله ای موجب شکافهای فکری وفرهنگی می شود و ترویج مدلی را در جامعه نهادینه می کند که با آیات و روایات و گفتمان انقلاب در تضاد است  و مهمتر اینکه دو قشر مهم جوانان و زنان همانطور که دراین جلسات در سایتها مشاهده می شود  از شرکت در جلسات محرومند نادیده گرفته می شوند و از طرفی این سبک انتخابها مانع اصل شایسته سالاری شده و امروزه نصب مسئولین غیر کارآمد که نمی توانند گره ای از کار مردم ، با وجود نعمت انقلاب اسلامی بازکنند، در این منطقه بعضا معلول اینگونه تفکرها و انتصابهاست .
محمد رمضانی

• ۱_ سوره حجرات آیه ۱۳

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. باشت گفت:

    لذت زندگی این است که بمانند گذشته که بزرگان تعریف می کنند همه درکنار هم و امتیازظلبی کنار می رفت.
    همه می گفتند وطنمان ایران ودینمان اسلام است

  2. غلام گفت:

    درود برشما جناب رمضانی

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president