آوای جنوب

وقتی سیاسی‌بازی دنیای خبرنگاران را در گچساران آلوده می‌کند

هر چه با خود فکر می کنم در همایش دانشگاه آزاد چگونه الفبایی که از ابتدای پدید آمدنش از الف شروع شده چگونه شد که در این همایش از حرف (( ک )) شروع می شود آن هم (( ک )) از جریانی خاص

دانشگاهوضعیت عرصه رسانه در گچساران از حال و روزی خوبی برخوردار نبوده و سیاسی‌بازی در بسیاری از مواقع این حرفه را آلوده اهداف خود کرده است.

آوای جنوب / پریسا خمیسی

از گچساران، امروزه نقش رسانه و اطلاع‌رسانی در آگاه‌سازی افکار عمومی بر هیچ‌کس پوشیده نیست.
رسانه‌ها و خبرنگاران در دنیای امروز به ابزاری مهم برای حکومت‌‌ها تبدیل شده‌‌اند به گونه ای که امروز رسانه‌ها بیشترین نقش و تأثیر را در تسخیر افکار عمومی و مدیریت آنها دارند.
با این پیش مقدمه به بررسی و نقد وضعیت نگران‌کننده رسانه در شهرستان گچساران می‌پردازیم، شهرستانی که وضعیت رسانه و خبرنگاران در آن از کمترین انسجام و مدیریتی برخوردار است.
شهرستان گچساران را می‌توان یکی از پویاترین شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در امر رسانه عنوان کرد که انتشار حجم بسیار زیادی از اخبار روزانه در رسانه‌های استان گواهی بر این مدعا است.
متأسفانه وضعیت نگران‌کننده دنیای خبرنگاران و رسانه‌ها در گچساران در حال نزدیک شدن به وضعیت قرمز و آشفتگی‌ رسانه‌ای بوده به گونه‌ای که بسیاری از افراد به راحتی و بدون در نظر گفتن قابلیت و یا شاخص‌های لازم خبرنگاری به سادگی وارد این حرفه شده و در جلسات و همایش‌هایی مهم کشوری و شهرستانی گچساران حضور می‌یابند.
از دیگر مشکلات عرصه رسانه در گچساران عدم اطلاع مطلوب بسیاری از مسئولان از رسانه بوده که این امر بیشترین ضربه را به قشر زحمت کش خبرنگاران این شهرستان وارد کرده است.
حضور افراد وابسته به رسانه‌ها به عنوان خبرنگار با کمترین تخصص و آموزش‌های ابتدایی خبرنگاری در جلسات قابل تأمل و تأسف‌انگیز بوده  اما همین افراد با استفاده از تحریم حس شهرت بعضی از مسئولان با استفاده از فلش و لنز‌های دوربین‌های خود ارتباط بهتری با مسئولان دوربینی برقرار کرده‌اند.
استفاده بعضی از مسئولان از قابلیت‌های برخی‌رسانه ها از جمله کامنت‌گذاری سبب بیان و انتشار توهین و سخنان غیرقابل انتشار در قالب کامنت گذازی به بعضی از مسئولان و افراد با گرایش‌های سیاسی خاص شده است.
این ناهنجاری رسانه‌ای متأسفانه به وسیله افراد به اصطلاح رسانه‌ای شدت بیشتری گرفته به‌ گونه‌ای این افراد پس از انتشار اخبار توسط خبرگزاری‌های معتبر و تغییر در تیتر و لید خبر اقدام به کپی‌پیست خبر و کامنت‌گذاری و حمله به افرادی که گرایشی غیر از آنچه خود می‌پسندند، می‌کنند.
در این راستا مشکلات و نگرانی‌های نیز از سوی بعضی مسئولان با توجه به گرایشات خاص سیاسی برای خبرنگاران ایجاد شده است که این امر حرفه خبرنگاری در گچساران را تحت شعاع امواج منفی خود قرار داده که در زیر عنوان می‌شود.
۱- حضور کسانی در عرصه خبرنگاری بدون آنکه مجوز یا کارت خبرنگاری داشته باشند آن هم فقط و فقط در جهت برآورده شدن خواسته‌های برخی از مسئولان.
۲- نوازش این خبرنگاران توسط مسئولان در راستای انتشار خبرهای دلخواه.
۳- تضعیف خبرنگاران زحمت‌کش و فعالی که می‌خواهند وظیفه خود را به درستی انجام دهند به اشکال مختلف.
مورد سوم را متأسفانه در آغاز دهه فجر انقلاب که همگان برای هرچه بهتر برگزار شدن آن مهیا می‌شدند، به وضوح می‌توان دید.
با توجه به اینکه یک‌روز قبل از شروع دهه مبارکه فجر نشست خبری و جلسه‌ای با فرماندار و رئیس ستاد دهه فجر گچساران آقای حاج یداله مرادی برگزار شد که مقرر گردید از پنج رسانه برتر تقدیر شود، اما در همایش نقش رسانه در ترویج گفتمان انقلاب اسلامی، همچنین تجلیل از اصحاب رسانه شهرستان که به دعوت از روابط عمومی فرمانداری شهرستان به صورت پیامک از طریق تلفن همراه از خبرنگاران برگزار شد، عدم حضور تأمل برانگیز برخی مسئولان سبب رنجش خاطر خبرنگاران شد.
افزون بر آن با آنکه رئیس ستاد دهه فجر بیان کرد به نیت پنج تن آل عبا (ع) از پنج رسانه برتر تقدیر می‌شود، ولی فرمانداری شهرستان حاضر بدین کار نشد و اسامی همه خبرنگاران را جهت تجلیل به ترتیب معرفی نمودند که نفرات اول تا … همان نورچشمی‌ها بودند.
و نکته مهم و نگران‌کننده این گزارش عدم پیشگیری از این معضلات از سوی اداره ارشاد اسلامی علیرغم اعتراضات و پیگیر‌های خبرنگاران واقعی به طور مداوم است.
در این راستا کورش رضایی خبرنگار فارس در گچساران با انتقاد از وضعیت کنونی رسانه در این شهرستان، اظهار کرد: متأسفانه به اعتقاد من گچساران یکی از شهرستان‌های بسیار ضعیف از لحاظ توجه و ارزش‌گذاری به رسانه و خبرنگاران است.
وی با بیان اینکه گچساران دارای خبرنگاران و رسانه‌های قوی و بزرگی است، افزود: متأسفانه به دلیل پایین بودن سواد رسانه‌ای بسیاری از مسئولان، خبرنگاران و رسانه‌های مهم و تأثیرگذار این شهرستان مورد کم‌لطفی و بی‌مهری ناشی از بی‌سوادی رسانه‌ای مسئولان قرار گرفته‌اند.
رضایی با بیان این‌که بسیاری از مسئولان گچسارانی رسانه را تنها در لنز و فلش دوربین‌های افرادی می‌بینند که کمترین سواد رسانه‌ای ندارند، گفت: بسیاری از مسئولان رسانه را در فلش‌های دوربین‌های می‌بینند که آنها را وادار به ژست‌گیری و لبخند در جلسات می‌کند.
این خبرنگار باسابقه گچسارانی با بیان این‌که نکته جالب‌تر قضیه این است که اینها هیج‌گاه عکس‌های خود را نیز در رسانه‌های خیالی خود نمی‌بینند، یادآور شد: نکته تأسف‌بار این امر در این است که این مسئولان حتی از اخبار منتشر شده خود در رسانه‌ها نیز اطلاعی ندارند.
رضایی توجه ویژه بعضی از مسئولان به برخی رسانه‌های محلی با گرایش‌ سیاسی خاص و وابسته به برخی افراد را بی‌عدالتی محض عنوان کرد و گفت: متأسفانه بعضی از مسئولان در نهایت بی عدالتی، تلاش‌های خبرنگاران فعال رسانه‌های پویا در گچساران را فدای دوستی، گرایش واحد سیاسی و مصلحت‌اندیشی کرده‌اند غافل از این‌که چشمان تیز‌بین رسانه و خبرنگاران از این مسئله غافل نبوده است.
وی در ادامه با بیان اینکه متأسفانه شأن و جایگاه حرفه مقدس خبرنگاری در گچساران لگدمال شده است، گفت: ورود در دنیای خبرنگاری در گچساران منحصربه فرد و خاص است.
رضایی ضمن اظهار تأسف از شرایط و و ضعیت نگران‌کننده حرفه خبرنگاری در گچساران اظهار کرد: متأسفانه شرایط خبرنگاری در گچساران به گونه‌ای شده که هر کسی از کار بیکار می‌شود به یکباره به عنوان خبرنگار در جلسات حضور می‌یابد.
خبرنگار خبرگزاری فارس در گچساران ضمن درخواست پیگیری و شناسایی خبرنگاران و رسانه‌های مجاز و پویا در این شهرستان، گفت: خبرنگاران علاوه بر اطلاع‌رسانی اخبار و سخنان مسئولان در جلسات به عنوان افرادی امین و مورد اعتماد معرفی شده‌اند و این مسئله می‌طلبد تا از حضور افرادی که شرایط و مجوزهای لازم برای حضور در جلسات را ندارند، جلوگیری به عمل آید.
رضایی ضمن انتقاد شدید از رفتار تأسف‌انگیز و دور از شأن بعضی از افراد وابسته به رسانه‌ها در جلسات، عنوان داشت: بعضی از افراد وابسته به رسانه‌ها که به عنوان خبرنگار در جلسات حضور دارند رفتاری دور از شأن و جایگاه این حرفه مقدس داشته و بارها با عنوان کردن درخواست‌های از جمله کمک‌های مالی از مسئولان سبب واکنش و موضع‌گیری علیه رسانه شده‌اند.
وی با اشاره به برگزاری همایش نقش رسانه در ترویج گفتمان انقلاب اسلامی که در دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: معرفی و انتخاب بعضی از خبرنگاران و افراد غیر خبرنگار در همایش مذکور که کمترین نقش و پوشش خبری و رسانه‌ای را در دهه فجر انقلاب اسلامی در گچساران داشته‌اند، یکی دیگر از رفتارهای غیرعادلانه بعضی از مسئولان با توجه به گرایش سیاسی خاص بوده است.
رضایی عنوان کرد: با نگاهی به اسامی عنوان شده در این همایش به خوبی انتخاب سلیقه‌ای و سیاسی خبرنگاران و افراد وابسته به تفکر سیاسی حاکم در گچساران آشکار شده تا جایی که بعضی از این افراد کمترین نقش و فعالیتی را در انتشار پوشش اخبار دهه فجر نداشته‌اند.

در ادامه علیمراد کاظم پور مدیر مسئول سایت خبری آوای جنوب گفت :به نظر می‌رسد در یک جامعه منطقی، مسئولان می‌بایست در کنار ایده‌آل‌های سیاسی و اقتصادی، فرهنگی خود، در مواجهه با مطبوعات و خبرنگاران عاقلانه و هوشمندانه و کاملا منطقی برخورد کنند و از ایجاد هر گونه تبعیض خودداری نمایند.

کاظم پور با بیان اینکه اصول رفتاری مدیران در برخورد با جامعه رسانه‌ای، باید به دور از گرایش‌های سیاسی و سلایق مختلف و تبعیض باشد و از اعمال اغراض شخصی یا سیاسی و غیره در امور، پرهیز شود اظهار داشت : هر چه با خود فکر می کنم در همایش دانشگاه آزاد چگونه الفبایی که از ابتدای پدید آمدنش از الف شروع شده چرا در این همایش از حرف (( ک )) شروع می شود آن هم (( ک )) از جریانی خاص ؟!

مدیر سایت آوای جنوب ادامه داد : متاسفانه از گذشته‌های دور تا به امروز شاهد وجود تبعیض در رفتار مدیران با جامعه رسانه‌ای بوده‌ایم اما در همایش نقش رسانه در ترویج گفتمان انقلاب اسلامی که در دانشگاه آزاد گچساران برگزار شد به خوبی مشخص شد که حتی جریان سیاسی حاکم در قرار گرفتن اسامی خبرنگاران در لیستی که تهیه شده نقش اساسی را داشته است.

وی در پایان بیان کرد :جا دارد حداقل مسئولانی که همواره در برابر افکار عمومی فضل می‌فروشند و ادعاها دارند، مراقب و مواظب رفتارهای تبعیض آمیز خود در بین خبرنگاران باشند تا دولت‌ را در نزد خبرنگاران به زیر سؤال نبرند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. محمود،ب،گچ گفت:

    باسلام خدمته دوستان اگر بخوایم نظامی هم ببینیم قضیه رو تشویق یک نفر تنبیه همه جنابه فرماندار مطمیناقصد آذاره دوستان را نداشته ،،،،ولی بهتر بود برای تشویق دیگر خبرنگارانی که جزوه لیست نبودن از این ۵نفراجالتن تقدیر وتشکر بشد که یه تلنگری بشه برای بهتر شدنه دیگران

  2. یک مسئول گفت:

    با سلام من با حرفهای مطرح شده دراین گزارش مخصوصا حرفهای آقای رضایی کاملا موافقم من خودم می بینم توی جلساتن چه کسانی مشغول نوشتن خبرها و سخنان مسئولان هستند و چگونه بارها با سمجات اقدام به طرح سوال از ما مسولان را می‌کنند اما بعضی دیگر از کسانی که باور کنید من خنده ام می گیرد و نعحب هم می کمم دوربین به دست با چنان ژستی شوع به عکس گرفتن می کنن که انگار خبرنگار هشت و نیم یا مهم ترین رسانه جهان هستند من به شخصه تنها کسانی را که در عرصه خبرمگاری قبول داترم آقای رضایی خانم صیادی شریفی خمیسی و امی کاییدی با اون شرایط خاصش هستم بقیه فقط عکس می گیرند و کپی می کنند

  3. علی گفت:

    وی در ادامه با بیان اینکه متأسفانه شأن و جایگاه حرفه مقدس خبرنگاری در گچساران لگدمال شده است، گفت: ورود در دنیای خبرنگاری در گچساران منحصربه فرد و خاص است.
    رضایی ضمن اظهار تأسف از شرایط و و ضعیت نگران‌کننده حرفه خبرنگاری در گچساران اظهار کرد: متأسفانه شرایط خبرنگاری در گچساران به گونه‌ای شده که هر کسی از کار بیکار می‌شود به یکباره به عنوان خبرنگار در جلسات حضور می‌یابد.
    رضایی ضمن انتقاد شدید از رفتار تأسف‌انگیز و دور از شأن بعضی از افراد وابسته به رسانه‌ها در جلسات، عنوان داشت: بعضی از افراد وابسته به رسانه‌ها که به عنوان خبرنگار در جلسات حضور دارند رفتاری دور از شأن و جایگاه این حرفه مقدس داشته و بارها با عنوان کردن درخواست‌های از جمله کمک‌های مالی از مسئولان سبب واکنش و موضع‌گیری علیه رسانه شده‌اند.
    واقعا لپ مطلب توی این چند پارگرافه ایول

  4. مطلع گفت:

    به نام حضرت دوست

    فکر نمی کنم که این قضاوت صحیح باشد چرا که قرائت اسامی خبرنگاران در همایش به صورت اتفاقی و بدون نظم وترتیب بوده است نه کسی گفته بود چه کسی را اول بخوانید و چه کسی را آخر. اصلا ترتیب حروف الفبا نبود . حالا کدام خبر نگار زحمت کشیده یا نه ، آن مسئله ای دیگری است .

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president