آوای جنوب

وحدت سپاه و ارتش و نیروهای مردمی برای خاموش کردن جنگل های زاگرس

آوای جنوب 

بالگردهای ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گچساران در کنار بسیجیان و نیروهای مردمی برای مهار آتش در ارتفاعات کوه خامی حضور پیدا کرده اند و وحدت و همدلی همچون دوران دفاع مقدس رقم زدند.

به گزارش آوای جنوب ؛ علی‌مراد کاظمپور فعال رسانه‌ای در کهگیلویه و بویراحمددر یادداشتی آورده است:در حالی که روزهاست جنگل های زاگرس را در خطه گچساران آتش فرا گرفته است و درختان بلوطش که اسرار نهانی از تاریخ زاگرس را در دل خود جای داده اند در آتش می سوخت و تنها نیروهای مردمی و بسیجی با دستان خالی به جنگ با آتش می‌رفتند و متاسفانه به دلیل گستردگی آتش در چند جبهه و وجود باد و شیب منطقه آتش سرکش مهار نشدنی شد.

در مراسم شب خاطره که به مناسبت گرامیداشت فتح خرمشهر در سوم خرداد و به همت شورای هیات مذهبی در مسجد شهیدان گچساران برگزار شد ابولحسن غلامی از جانبازان قطع عضو و از یادگاران دفاع مقدس در سخنان خود با درخواست از فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده ارتش و وزیر دفاع ابراز کرد: ما همان نسلی هستیم که روزی در دفاع مقدس در پد خندق و کردستان و جفیر و طلاییه و خوزستان حماسه آفریدیم اما امروز دختان ما در آتش در حال سوختن است.
وی ادامه داد: از شما فرماندهان درخواست داریم به کمک بچه های گچساران بیایید و با بالگردهای آبپاش نگذارید جنگل های زاگرس از بین برود.

حالا امروز صبح شاهد هستیم بالگردهای ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گچساران در کنار بسیجیان و نیروهای مردمی برای مهار آتش در ارتفاعات کوه خامی حضور پیدا کرده اند و وحدت و همدلی همچون دوران دفاع مقدس رقم زدند.

جانشین سپاه فتح استان: ظرفیت های نیرویی و تجهیزاتی سپاه تا مهار آتش پای کار است

سرهنگ پاسدار جهانگیر انصاری با اشاره به حضور بالگردهای آبپاش هوافضای سپاه پاسداران در منطقه آتش سوزی گچساران گفت: ظرفیت های نیرویی و تجهیزاتی سپاه تا اخرین لحظه و مهار آتش پای کار خواهد بود.
جانشین سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد که در محل آتش سوزی جنگل های گچساران حضور دارد در گفتگو با پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس گفت: سپاه فتح با استفاده از بسیجیان تیپ ۴۸ فتح، سپاه شهرستان، گردان های امام حسین(ع)، امام علی(ع) و بیت المقدس در امر اطفای حریق جنگل های گچساران اقدام خواهد کرد.

سرهنگ پاسدار جهانگیر انصاری همچنین به حضور بالگردهای آبپاش هوافضای سپاه پاسداران در منطقه آتش سوزی اشاره کرد و گفت: در صورت نیاز بالگردهای دیگری به گچساران اعزام می شود.

وی در پایان تاکید کرد: ظرفیت های نیرویی و تجهیزاتی سپاه تا اخرین لحظه و مهار آتش پای کار خواهد بود.

آمادگی یگان‌های رزمی تیپ ۴۸ فتح برای مهار آتش سوزی جنگلهای گچساران
فرمانده تیپ ۴۸ فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: تمامی یگان های رزمی تیپ ۴۸ فتح و گردان های بسیج استان آماده اعزام به محل آتش سوزی جنگل ها و مراتع گچساران هستند.

آمادگی یگان‌های رزمی تیپ ۴۸ فتح برای مهار آتش سوزی جنگلهای گچساران


بر اساس این گزارش سرهنگ حسن حکمتیان اظهار کرد: آتش سوزی جنگل ها و مراتع کوههای خامی، خنگ بنار و گوهر نارگ گچساران که از عصر روز جمعه آغاز شده بود پس از چندین بار مهار به دلیل وزش باد دوباره شعله ور شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر گردان های امام حسین (ع) گچساران و باشت، تمامی نیروهای امدادی و مردمی ، تشکل های مردم نهاد، دستگاه های اجرایی ، ادارات و سازمان ها در ارتفاعات گچساران مشغول مهار آتش سوزی هستند.

سرهنگ حکمتیان ابراز داشت: تمامی یگان های رزمی تیپ ۴۸ فتح و گردان های بسیج استان آماده اعزام به محل آتش سوزی جنگل ها و مراتع گچساران هستند اما بنابر هماهنگی و دستور استاندار کهگیلویه و بویراحمد چنانچه این آتش سوزی ها تا امشب ادامه داشته باشد فردا صبح این نیروها به محل حادثه اعزام خواهند شد.

وی گفت: دو بالگرد آبپاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم اکنون در حال انتقال آب از سد کوثر به محل حادثه و اطفای حریق مشغول اند.

فرمانده تیپ ۴۸ فتح کهگیلویه و بویراحمد افزود: دو بالگرد ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز از صبح امروز مشغول عملیات هلی برن نیروهای امدادگر به ارتفاعات و محل اتش سوزی جنگل ها و مراتع گچساران هستند.

وی عنوان کرد: بنابر دستور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو بالگرد دیگر نیروی زمینی سپاه یکی از شیراز و دیگری از تهران آماده پرواز به سمت گچساران هستند و چنانچه روند آتش سوزی ها ادامه یابد فردا به محل حادثه اعزام می شوند.

سرهنگ حکمتیان بیان کرد: خستگی نیروها, سخت گذر بودن منطقه، بادشدید و خشک بودن مراتع را مشکلات مهار آتش سوزی در ارتفاعات گچساران است و امیدواریم با تلاش تمامی نیروها امشب این آتش سوزی به طور کامل مهار شود.

به گفته دبیر ستاد بحران گچساران گفت: برآوردهای اولیه‌‌ کارشناسان نشان می دهد از چهار روز پیش تاکنون ۳۰۰ هکتار از جنگل ها و مراتع این شهرستان در آتش سوخته است.

بازدید استاندار از ارتفاعات کوه خامی/ آغاز عملیات چهار فروند هلی‌کوپتر برای مهار آتش در ارتفاعات کوه خامی گچساران

استاندار کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه چهار فروند بالگرد برای اعزام نیرو و مهار آتش در ارتفاعات کوه خامی از صبح امروز عملیات خود را آغاز کرده‌اند، گفت: انتظار می‌رود تا غروب امشب آتش در منطقه مهار شود.

بازدید استاندار از ارتفاعات کوه خامی/ آغاز عملیات چهار فروند هلی‌کوپتر برای مهار آتش در ارتفاعات کوه خامی گچساران
همچنین ، ظهر امروز استاندار کهگیلویه و بویراحمد با هیات همراه از ارتفاعات کوه خامی در حال آتش بازدید به عمل آورد.

حسین کلانتری در حاشیه بازدید از ارتفاعات کوه خامی در منطقه گناوه لری با اشاره به وسعت آتش سوزی در منطقه خنگ بنار وگناوه لری اظهار کرد: آتش سوزی در جنگل‌های خنگ بنار و گناوه لری از ظهر روز جمعه گذشته آغاز شده و تا کنون در چند مرحله مهار شده اما به دلیل وزش باد، صخره‌ای بودن و پوشش گیاهی متراکم این آتش مجدد شعله‌ور شد.

وی با تقدیر و تشکر از گروه های خودجوش ، سازمان مردم نهاد دوستداران محیط زیست، نیروهای بسیجی، منابع طبیعی گفت: مدیریت بحران در این چند روز برای مهار آتش سنگ تمام گذاشتند اما با توجه به وسعت آتش سوزی مهار آن با مشکل مواجه شده است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد در ادامه خواستار بررسی علت حادثه آتش‌سوزی از سوی دستگاه‌ها شد،و افزود: علت این آتش سوزی بایستی مورد بررسی قرار گیرد چرا که این گونه آتش سوزی خسارت جبران ناپذیری به عرصه های منابع طبیعی وارد کرده است.

کلانتری ابراز کرد: انتظار می رود دستگاه‌های مسوول این گونه موارد آتش سوزی را رصد و با خاطیان برخورد قاطع انجام دهند.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اعزام دو فروند هلی‌کوپتر آبپاش به منطقه برای مهار آتـش گفت: خوشبختانه با رایزنی‌هایی که صورت گرفت از سوی وزارت کشور، معاونیان، فرماندهی کل سپاه، و ارتش امکانات خوبی در اختیار ما برای مهار آتش قرار دادند.

وی ادامه داد: چهار فروند بالگرد برای اعزام نیرو به ارتفاعات کوه خامی ومهار آتش در منطقه از سوی وزرات نفت و هوا نیروز هم‌اکنون در اختیار گذاشته شده است.

کلانتری با بیان اینکه انتظار می‌رود این آتش سوزی تا غروب امروز مهار شود، گفت: برای مهار آتش در ارتفاعات کوه خامی فردا ۵ فروند هلی کوپتر دیگر به منطقه به صورت آماده باش هستند اما با توجه به تلاش این فروندها تا غروب امروز این آتش سوزی مهار خواهد شد و اگر آتش خاموش نشود فردا سریع وارد عملیات دیگر خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه آتش سوزی در این چند روز مهار شده اما به دلیل وزش باد و کنده ها و صعب العبور بودن منطقه این آتش سوزی مجددا شعله ور شده است، اذعان کرد: اگر تا شب مهارنشد و ادامه داشت از ظرفیت دیگری استفاده خواهیم پرداخت.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تا کنون ۲۰۰ نفر نیرو با ۶۰ سورتی پرواز برای مهار آتش به ارتفاعات اعزام شدند.

کلانتری با اشاره به اینکه نگهداری از جنگل ها و عرصه های منابع طبیعی به روش سنتی دیگر پاسخگو نیست و بایستی با روش‌های نوین از نگهداری حفاظت شود، گفت: جنگل های زاگراس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که ۲۰درصد از عرصه‌های منابع طبیعبی کشور جنگل‌های منطقه زاگرس است.

وی با بیان اینکه نگهداری و صیانت از عرصه های طبیعی نیاز به امکانات و تجهیزات دارد، ابراز کرد: برای حفاظت از جنگل‌ها نیاز به ایجاد پایگاه کنترل با تجهیزات و از ظرفیت های جدید استفاده شود و یک برنامه بلند مدت داشته باشیم و یک پایگاه ثابت در استان لازم و ضروری است.

کلانتری عنوان کرد:استان دارای عرصه‌های طبیعی و جنگل های انبوهی است که نیاز به صیانت دارد چرا که نیم بیشتری از سال در معرض آتش سوزی هستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: برای مهار آتش در منطقه از نیروهای آموزش دیده و ماهر برای مهار آتش بسیج شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در این چند روز بیش از ۲۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان طعمه حریق شده است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president