آوای جنوب

هشدار به مصرف کنندگان ظروف پلاستیکی رنگی ۲۰۰۰تومانی

ظروف پلاستیکی اغلب از ترکیب منابع نفتی مانند؛ پلی استایرن، پلی اتلین، پلی پرو پلین و … تولید می شوند

نائب رئیس انجمن های محیط زیست خوزستان، گفت: ایران در حال حاضر یکی از ۱۰ کشور اول دنیا در زمینه استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی است .۷۸۱

آوای جنوب؛

مدتی است که شاهد فروش ظروف پلاستیکی رنگی در ابعاد و با کارایی مختلف با قیمت نازل دو هزار تومان، در سطح شهر و بعضا بین دستفروشان هستیم.

فروش این نوع ظروف نه تنها در اهواز و خوزستان بلکه در کل کشور فراگیر شده است و هموطنانمان تنها به صرف پایین و ناچیز بودن قیمت آن، اقدام به خرید این ظروف بی کیفیت غذایی می کنند.

برای تولید این ظروف که اغلب دارای رنگ های کدر و مات هستند مواد و ترکیبات مرغوب و استانداردی که از درجه ی کیفی بالایی برخوردار باشند، به کارگرفته نشده است؛ به واسطه همین تولید نامطلوب است که این اجناس با قیمت ناچیز در سطح شهر توزیع می شود.

ظروف پلاستیکی اغلب از ترکیب منابع نفتی مانند؛ پلی استایرن، پلی اتلین، پلی پرو پلین و … تولید می شوند.

تمامی این پلیمرها باید قبل از استفاده در صنعت غذایی برای کنترل و سنجش کیفی سلامت، تحت آزمونfood grade قرار گیرند که در این سنجش میزان مقاومت مواد سازنده پلیمرها در حلال هابا محلول های مشابه موادغذایی، آزموده می شود.

از آن جا که از این ظروف پلاستیکی در آشپزخانه ها و برای نگهداری مواد غذایی استفاده می شود ،به کار گیری آن ها علاوه بر تغییر طمع غذا، سلامتی و بهداشت خانواده ها را نیز به خطر می اندازد و در نهایت منجر به بروز بیماری های مختلف در بین مصرف کنندگان می شود و به منظور انجام امور درمانی باید هزینه ای چند برابر قیمت خرید این ظروف هزینه شود، به همین جهت استفاده از این اجناس به هیچ وجه توصیه نمی شود.

یکی از مسئولان اداره کل استاندار در این باره می گوید: ظروف پلاستیک جزو اقلامی است که شامل درجه استاندارد اجباری نمی شوند، اما از آنجا که این ظروف هیچ نشان، تاریخ و شماره تولیدی ندارند قطعا ظروفی بی کیفیت و مضر هستند و توزیع آن در سطح شهر جرم تلقی می شود.

نائب رئیس انجمن های محیط زیست خوزستان ، گفت: از شما بسیار سپاسگذارم که به این موضوع مهم پرداختید چرا که متاسفانه خیلی از هموطنانمان به علت عدم آگاهی از فرآیند تولید این ظروف تنها به خاطر پایین بودن قیمت آن ها اقدام به خریداری و استفاده از این مواد بی کیفیت می کنند و به این نکته کوچکترین توجهی نمی کنند که در واقع سلامت خود و خانواده یشان را به خطر می اندازند.

ساسان ساکی ادامه داد: در ابتدا باید خدمتتان عرض کنم که طبق آمار های بدست آمده ایران در حال حاضر یکی از ۱۰ کشور اول دنیا در زمینه استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی است به طوری که در سال ۸۴ بیش از ۵۷۰ هزار تن ظروف یکبار مصرف در کشور مصرف شده که تقریبا ۱۰۰درصد این ظروف پلاستیکی بودند و این که ما نتوانسته ایم ظروف یکبار مصرف گیاهی زود جذب را جایگزین ظروف دیر جذب کنیم، خود یک فاجعه زیست محیطی است که دیر یا زود اثرات مخرب خود را بر محیط زیست پیرامون مان خواهد گذاشت.

این فعال اجتماعی افزود: برای تولید ظروف پلاستیکی یک سری استاندارد ها و شاخصه ها تعریف شده است که در صورت رعایت آنها، به مراتب خطرات کمتری در کمین سلامت جسم و روح مصرف کنندگان است، چرا که استفاده از مواد اولیه نامرغوب و غیر استاندارد باعث تشدید انواع بیماری های جسمی و روحی نظیر؛ برهم خوردن تعادل اعصاب و روان، خستگی، بی خوابی، مشکلات گوارشی و … خواهد شد.

وی ادامه داد: همانطور که گفتم به دلیل عدم مرغوبیت و ناخالصی های به کار رفته شده در ترکیبات اولیه این ظروف، استفاده ی مستمر از آن ها در دراز مدت سبب بروز بیماری صعب العلاج سرطان نیز می شود.

دبیر انجمن دوستداران شهر و طبیعت شهرستان شوش بازگشت این ظروف به چرخه ی بازیافت را یکی از اصلی ترین دغدغه های فعالان و دوستداران محیط زیست دانست و گفت: مدت زمانی که این ظروف بی کیفیت برای بازیافت نیاز دارند به مراتب بیشتر از ظروف مشابه استاندارد است که همین مشکل به یکی از دغدغه ها و ناراحتی های دوستداران محیط زیست تبدیل شده است.

ساکی تاکید کرد: در مواردی نیز مشاهده شده است که طعم غذا در ظروفی که استانداردها در ساخت آن رعایت نشده از کیفیت اصلی خود خارج شده و طعم نامطلوبی به خود می گیرد.

وی با اشاره به این مثال معروف که ما آنقدر پولدار نیستیم که اجناس ارزان بخریم اظهار داشت: به هموطنانمان چه در خوزستان و چه در هرجای کشور که ساکن هستند این توصیه را می کنم که ظروف پلاستیکی مورد نیاز خود را حتما از مراکز خرید معتبر که دارای علایم استاندارد،تولید و شماره محصول باشند خریداری کنند و جذب جاذبه های کاذب تبلیغات سودجویان نشوند و به سادگی از کنار این مسله مهم عبور نکنند و این را در نظر بگیرند که شاید در حال حاضر با صرف هزینه ای ناچیز ظروف مختلف پلاستیکی را می توانند بخرند، اما در بلند مدت باید هزینه ای چند برابر صرف بازگشت تندرستی و سلامت خود نمایند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. علیرضا گفت:

    متاسفانه در این زمینه اطلاع رسانی خیلی ضعیفه
    خطر بیخ گوشمونه ولی…

  2. امیر گفت:

    بنده موافق هر کمپینی که به ما دارن ضرر میرسونن هستم,
    بد نیست که ادامه داشته باشه

  3. غلام گفت:

    از این داستانهای شب زیاد است.

  4. علی گفت:

    فقط با اینکارها به صنعت کشور خودمون لطه میزنیم

  5. بنیامین گفت:

    قیمت واقعی میفروشن اسمش دوهزار
    ?

  6. سوسن گفت:

    چرا کسانی که نظارت دارند رسیدگی نمیکنند چون برخی از مردم که ضرر این چیزها را نمیدانند خرید میکنند به خیال خودشان ارزان فروشی تازه به دیگران هم ادرس میدهند کلی هم ذوق میکنند

  7. حمیده گفت:

    آیااستفاده از این ظروف فقط در تماس با مواد غذایی ایراد داره ؟

  8. داود گفت:

    شماره تماس می خوام

  9. ناشناس گفت:

    به نظر من اینا همش تبلیغات کسانی اسن که دارن این ظروف رو ده برابر قیمت میدن تو بازار وگر ن همه این محصولات استاندارد دارن و با قیمت واقعی اراعه میشن

  10. امیر گفت:

    اخه چرا باور میکنین !!! واقعا برای من جای سوال هستش اتفاقا من خودم همیشه تو کار های فروش بودم و تحلیل گر بازار یک جنس با یک مارک توی یک مغازه ۱۰ هزار تومان و توی یک مغازه ۲ هزار تومان … حالا جناب ساعی اگر مردم ۸ هزار تومان اضافی بدن سرطان نمیگیرن ؟؟؟ دستمال کاغدی که تمام مغازه ها حتی سوپر مارکت ها میدن ۳ هزار و پانصد همان مارک همون کیفیت ۲ هزار تومنیش ضرر داره ؟؟؟ این حرف ها رو میزنید چون مافیایی که الان ماستش کیسه شده جیبتونو پر کرده و زبونتون رو خریده تا دوباره با کندن پول ملت که با کلی بد بختی بدست میارن جیب خودش رو پر کنه !!!

  11. مجید گفت:

    ه به نطر من همه ی این پلاستیک ها موادشون یکی هست. این یه دفعه ای یه چیز ارزون گیرمون اومد تبلیغ بد نکنید

  12. فاطمه گفت:

    یعنی اونایی که خریدیم بریزیم دور!!

  13. محمد گفت:

    من قدرت خرید از پلاسکو گران را ندارم ولی همان اجناس را از دو هزاری میتونم بخرم چرا بده خیلی هم خوبه

  14. Zizu گفت:

    فقط که پلاستیک نیست.لوازم استیل آبکاری مثل جا لیوانی وجارختی و….هم هست که فقط دوتومنه .تازه ظروف پلاستیکیشم که فقط واسه نگهداری غذانیست.واسه خیلی چیزا میشه استفاده کرد مثل سبدای کوچیک مسافرتی وسبد اسباب بازی و…..پس الکی نگبد واسه سلامتی مضره .همشون نگران کاسبی الکی گرون خودشون هستن.

  15. غزل گفت:

    من میترسم ک ازشون استفاده کنم نمیدونم باید جیکار کنم یعنی دیگه ازشون استفاده نکنم.

  16. رضا گفت:

    به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)،چندی قبل پیامی در گروه‌های اجتماعی و فضای مجازی از جمله تلگرام و وایبر منتشر شد مبنی بر اینکه «فروشگاه‌های ظروف پلاستیکی به قیمت ۲ هزار تومان پلاستیک‌های می‌فروشند که ماده اولیه آن از ضایعات بیمارستانی است که به شدت نیز سرطان زا هستند» که در این زمینه رسول دیناروند به تسنیم عنوان کرد: بنده نخستین‌بار است که این مسئله را می‌شنوم که ضایعات بیمارستانی پیدا می‌کنند و برای تولید پلاستیک به کار گرفته می‌شود، چنین چیزی را بعید می‌دانم.
    وی در توضیح بیشتر در این مورد بیان داشت: بر این اساس اولاً ضایعات بیمارستانی جداگانه به آن رسیدگی می‌شود، یعنی شهرداری ضایعات بیمارستانی را با ضایعات دیگر مخلوط نمی‌کند، ضایعات عفونی هم که اصلاً وارد جمع آوری زباله نمی‌شود، بلکه جداگانه از طریق زباله سوز اقدام می‌شود، بنابراین احتمال این مسئله بسیار ضعیف است.
    دیناروند ادامه داد: در مورد پلاستیک سازها هم که وسایلی برای بسته بندی دارو، غذا، آرایشی و بهداشتی و بسته‌های تغذیه و خوراک استفاده می‌کنند تحت نظارت سازمان غذا و دارو هستند و امکان استفاده از ضایعات را به هیچ عنوان ندارند.
    رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: در مورد ملزوماتی نظیر دمپایی که امکان دارد از ضایعات تولید شود آنها نیز ضایعات بیمارستانی نیست بلکه ضایعاتی دیگری هستند که جمع آوری می‌شوند و پس از ذوب کردن و فرآیند مشخصی که دارد وارد تولید می‌شود. همه استفاده کنن.

  17. ممل امریکایی گفت:

    زاررررررررررت!!!!الودگی هوا ادم نمیکشه پلاستیک میکشه؟؟؟؟

  18. سهند گفت:

    اخه این چه کاریه اگر واقعا ضرر داره چرا جواز کسب بهشون میدین چرا اجازه کار میدین .شاید از نظر علمی قابل قبول باشه بعضی از نظرات اما شما باید پیگیر باشین نه خود ملت

  19. دینا گفت:

    دوستان منم کلی خریدم بنظرتون چیکار کنم ازشون استفاده نکنم؟

  20. ناشناس گفت:

    منم کلی خریدم . واقعا کی راست میگه کی درو۵

  21. بلوچ گفت:

    وای این همه ضررداشته مانمیدانستیم

  22. بلوچ گفت:

    بیخیاللللللل

  23. زهرا گفت:

    ی چیزی رو اسم ببرین ک سرطان زا نباشه من یکم ذوق کنم خدا خودش ب دادمون برسه

  24. مینا گفت:

    بابادروغه همش دوتومنی هاهمش که پلاستیکی نیست

  25. Dr.saman گفت:

    با سلام اصلا گوش به این حرفهای بی اساس ندهید هیچ مشکلی ندارن همه وسایل طبق استاندارد ورد شدن از فیلتر وزارت بهداشت میباشند حالا هی تبلیغ کنین تا گرانی بیشتر بشه جمع کنین بساطتونو

  26. راضیه .ق گفت:

    این چه کاری وزارت بهداشت نظارت کنه واینه همه استرس به جون مردم نندازین

  27. راضیه .ق گفت:

    اگه وزارت بهداشت نظارت کافی داشته باشه چه جوری این همه ظرف وارد شهرها وروستا ها میشه پس دروغه واین ظروف پلاستیکی مشکلی نداره

  28. گل دختر گفت:

    ظروف پلاستیکی دو تومنی که همشون کدر و مات نیستن اتفاقا خیلی هم شفاف و خوشرنگ هستن یعنی اونا هم بازیافتی هستن؟؟؟؟

  29. ناشناس گفت:

    سلام ، من که اول خوب پرس و جو کردم بعد خریدم اتفاقاً خیلى از اجناس مواد اولیه هستند واسه نگهدارى غذا ،حرف دوستمون درسته اینها دوست ندارن مردم راحت لوازم مورد نیازشون رو بخرند

  30. مهدی گفت:

    عزیزان این یک مافیای بزرگه که حالا چون دستشون رو شده اسم سرطان و درد و مرض رو میارن که مردم رو بترسونن بنده خودم یکی از تولید کنندگاه پلاستیک هستم و میتونم این رو که این مواد کاملا بیخطر هستن ثابت کنم و در ضمن ارزان بودن مواد پلاستیکی حراجی به این دلیله که اصلا قیمت واقعی این اجناس همین هستش وحالا کسانی که دستشون رو شده ودیگه نمیتونن مردم رو سر کیسه کنن دارن این مزخرفات رو به خورد مردم میدنحالا کهدستشون از جیب مردم کوتاه شده نگران شدن ولی من به شما این قول رو میدم که با اطمینان خرید کنین و نگران سلامتیتون نباشید و پولتون رو توی جیب سودجویان نریزید یاحق

  31. مهری گفت:

    اینا تبلیغات رقبا برای از دست دادن بازارشونه وگرنه پلاستیک کهنه مگه میشه اونقدر شفاف باشه بعدشم ظروف شیشه ای هم به همین قیمت داره شیشه که در مرحله بازیافت کاملاً دست اول میشه برین نگران سلامت مواد غذایی از جمله سوسیس و کالباس که اینقدر به خورد بچه هاتون میدین باشین.

  32. مریم گفت:

    اینا تبلیغات رقبا برای از دست دادن بازارشونه وگرنه پلاستیک کهنه مگه میشه اونقدر شفاف باشه بعدشم ظروف شیشه ای هم به همین قیمت داره شیشه که در مرحله بازیافت کاملاً دست اول میشه برین نگران سلامت مواد غذایی از جمله سوسیس و کالباس که اینقدر به خورد بچه هاتون میدین باشین.

  33. مهسا گفت:

    دوستانی که میگید میترسیم استفاده کنیم خب استفاده های دیگه ازشون کنید مثلا اگه ظروف و سبدای آشپزخانه ای خریدین داغلشون غذای گرم نریزید من خودم هم خریداری کردم یه چندتایی داخلشون فقط سبزیجات پوست میگیرم یا سیب زمینی میشورم از این قبیل کارها که هیچ تماسی با غذای گرم نداشته باشه یا مواد اسیدی مثلا داخل اون کاسه دوتومنی هیچ وقت سالاد شیرازی درست نمی کنم بزارم تو یخچال بمونه فقط خیارای سلادامو داهلش میشورمو پوست میگیرم ….حواستان باشه که کلا تو هیچ ظرف پلاستیکی ای غذای گرم و غذایی که احتمال داره مواد پلاستیک داهلش نشت کنه استفاده نکید

  34. تولید کننده گفت:

    فقط شوی تبلیغاتی هست
    ما خودمون تولید کننده هستیم و اجناس ۲۰۰۰ فروش و لوکس هر دو رو داریم ، تفاوت در نحوه ی بسته بندی و وزن اجناس هست. بسته بندی گرون قیمت و لوکس هزینه تمام شده رو خیلی بالا میبره بعلاوه ضخمات و وزن جنس که لگر سنگین تر باشه مواد اولیه بیشتری نیاز هست و قیمت میره بالا
    .
    اجناس لوکسو و حراجی با یک نوع مواد تولید میشن، و سود اجناس لوکس بیشتره و ما هم از خدامونه حراجی جمع شه و قیمت ها برگرده بالا
    ولی این ها دروغی بیش نیست

  35. زهرا گفت:

    من خودم یک فروشنده کالای ۲۰۰۰ هستم به نظر من این اجناس فقط سود کمی برای فروشنده داره و اگر قرار باشه ضایعات باشه خط تولید کارخونه ناظر کیفی داره و وارد بازار نمیشه سبدی که ۱۹۱۰ خریداری میشه رو ۲۰۰۰ به فروش میرسه و در مغازه های دیگه ۷۰۰۰ به اسم جنس خوب فروخته میشه چه فرقی داره.مواد کهنه رنگش تیره و کدره ولی اجناس من همه براق بخدا دروغه سوده اقا زاده ها کم شده باز

  36. منصور گفت:

    من خودم فروشنده ۲۰۰۰تومنیم .جنسه موادکهنه باجنسی ک مواداوله اززمین تااسمون فرقشه.مثلاسطل آشغال هس رنگش کدره بومیده موادکهنس.ولی تاالان پلاستیک یافریزری…موادکهنه ندیدم من.

  37. تنها گفت:

    مرکزش تو زنجان کجاست؟؟؟؟؟//

  38. سعید گفت:

    اینا رو باش
    پلاستیک رو از همین مواد درست میکنن من موندم اونایی که دارن میگن آره این جنسا بیکیفیته دلیلشون چیه مگه پلاستیک رو با طلا میسازن خب با همون مواد نفتی درستش میکنن بیچاره ها ملت دوس دارن همه چی رو گرون بخرن .بعد بگین تولید کننده فلانی فلان شد.شما که دارین مردم رو تشویق میکنین جنسای مارک دار خارجی بخرن چراااا؟؟؟؟؟؟؟؟
    زود باوری چقدر ؟؟؟؟؟؟؟؟

  39. هدا گفت:

    چه حرفا .بابا اینا همش یکیه.

  40. مسعود قدرتی گفت:

    جهت همکاری

  41. زهرا گفت:

    از مسئولین محترم تقاضا میکنم اگر این ظروف یا هر چیز دیگری در کشور استاندارد نیست رو جلوی تولیدش رو بگیرن ما رو دوست داشته باشن آخه ما از یه خاک و آبیم ما ایرانی هستیم ایرانی یعنی دلسوز و به داد رس.باتشکر

  42. سرطان گفت:

    پفک هم سرطان میاره ولی میخوریم همه پلاستیکها هم از نفت ساخته شده همه چیز تقریبا اطراف ما نفتی یا شیمیایی هستش دیگه تو روستا هم گندم ها هورمونی شدن این هشدار رو جدی میگیریم ولی مسئولین باید هرچی که داریم رو غیر مجوز اعلام کنن حتی گوشی تو دستتون که هزار بار سرطان زا هستش و مواد اولیش از نفته یکم تعجب کنیم

  43. ناشناس گفت:

    بابااین حرفاچیه؟خداروشکرتمام کارخانجات تولیدیه مامسئول وناظرکیفی دارن که اجازه،داشتن همچین تولیداتی روبه هیچ کارخانه ای نمیدن.اگرچنین اجازه ای بدن خانواده های خودشون هم اسیب خواهنددیدچون بالاخره انهاهم دارن توهمین کشورزندگی میکنند.ازهمه این حرفاهم که بگذریم این ناظرهامسلمانندوهمچین اجازه ای به خودشان نمیدهندکه ازهمچین مسئله مهمی چشم پوشی کنند.

  44. علی گفت:

    بابااین حرفاچیه؟خداروشکرتمام کارخانجات تولیدیه مامسئول وناظرکیفی دارن که اجازه،داشتن همچین تولیداتی روبه هیچ کارخانه ای نمیدن.اگرچنین اجازه ای بدن خانواده های خودشون هم اسیب خواهنددیدچون بالاخره انهاهم دارن توهمین کشورزندگی میکنند.ازهمه این حرفاهم که بگذریم این ناظرهامسلمانندوهمچین اجازه ای به خودشان نمیدهندکه ازهمچین مسئله مهمی چشم پوشی کنند.

  45. ناشناس گفت:

    ظروفی که این ها میفروشن که فقط واسه مواد غذایی نیست.من تا الان اکثر ظرف هایی که ازشون گرفتم رو واسه فضا سازی و داخل کمد و جا سازی وسایلم ازش استفاده کردم.بعد هم همون مواد غذایی اش مثلا طرف میخواد هفته ای یبار ازش استفاده کنه.باهاش دایم در تماس نیست که.خب جنس هاش هم بعضی هاش بی کیفیته.که راست قیمتش میارزه و کار راه اندازه

  46. ناشناس گفت:

    س من با چه قیمتی بخرم بعد ش ۲تومان بدم

  47. خودتی گفت:

    ببر بینیم هیچی حالیت نیست الاغ

  48. پریا گفت:

    من خودم فروشگاه پلاسکو دو تومنی دارم بیشتر اجناس مواد یک هستن و کاملا شایعه هست فقط اجناسی میارن این فروشگاه ها که ارزون هستن همین بعضی چیزا مثل تشت مواد چندم هستن که واسه سلامتی هم ضرر ندارن و سود این اجناس کم کردن که بتونن ارزون تر بدن همین

  49. ناشناس گفت:

    دقیقا من هم با اون اقایی که میگه هیچ ضرری نداره فقط بعضی از فروشنده گان میخواهن با صود کم فروش زیاد داشته باشن و مردم هم تو این گرونی مجبور میشن از اکنها خرید کن و کار خیلی خوبی هم میکنند که ارزون فروش رو حمایت میکنن

  50. آیلین گفت:

    راستش من هم قبلا از ۲۰۰۰ تومانی خرید میکردم . ولی الان نمیدونم بخرم یا نه؟؟ من ظرف های پلاستیکی نمیخریدم فقط برس و…

  51. احمد ..از بندر گناوه هستم گفت:

    اگر ممکنه ادرس و شماره تلفن شرکت را درج فرمائید
    تا برای خرید عمده بیایم…تشکر

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president