آوای جنوب

نگاهی به وضعیت نامطلوب کلینیک تخصصی والفجر گچساران

برای ما روستاییان بسیار سخت است که یک روز قبل یا صبح زود مسافت بسیاری را جهت گرفتن نوبت به شهر طی کنیم

بیمارستانمحیط مناسب و رسیدگی به‌ موقع، مهم‌ترین خواسته و نیازی است که هر بیمار به‌ هنگام مراجعه به مراکز درمانی از مسئولان آن توقع دارد، این در حالی است که وضعیت کلنیک والفجر گچساران مطلوب نیست.

آوای جنوب / پریسا خمیسی

شهرستان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد با قدمتی به پهنای تاریخ و با جمعیت۱۲۰ هزار نفری یکی از شهرستان‌هایی است که همواره در زمینه بهداشت و سلامت پیشگام بوده و ضمن تربیت استعدادهای فراوان دراین زمینه و وجود پزشکان و پرستاران خوب و متعهد نیز باعث شده که افراد زیادی از نقاط مختلف استان و استان‌های همجوار روزانه جهت مراجعه به پزشکان برجسته این شهرستان سفر کنند.

حال با وجود تمام این خدمات و پزشکان بازهم مشکلاتی در حوزه سلامت و بهداشت وجود دارد که گاهی باعث نگرانی شهروندان و افراد مراجعه‌کننده به مراکز مختلف شهرستان می‌شود که از جمله این مشکلات، کمبود برخی امکانات پزشکی، عدم فضای مناسب بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها، کمبود پزشک در زمینه بیماری‌های خاص و یا عدم برخورد مناسب و نوبت‌دهی مطلوب به بیماران را می‌توان نام برد.

کلینیک خدماتی درمانی والفجر این شهرستان یکی از مراکزی است که از سال‌های دور محل ارائه خدمات بهداشتی و سلامت به مردم بوده و پزشکان بسیاری را در خود جای داده است اما این روزها حال و روز خوبی ندارد و روزانه با ازدحام بسیار بیماران معترض روبه‌رو است.

این کلینیک خدمات درمانی اکنون با مشکلاتی از جمله عدم فضای کافی جهت ویزیت بیماران و حجم انبوه بیماران از نقاط مختلف شهرستان و شهرستان‌های همجوار مقابله می‌کند که گاهی موجب اعتراضاتی نیز شده استف چراکه در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت و براساس تصمیمی‌گیری مسئولان، طی یک سال اخیر پزشکان متخصص گچسارانی به صورت یک مجتمع تخصصی در این کلینیک اقدام به ویزیت بیماران کرده‌اند که این موضوع نیز تا حدودی موجب نگرانی مردم شده است.

فاطمه معصومی بانوی گچسارانی در خصوص مشکلات این کلینیک در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: این اقدام و تجمع پزشکان متخصص به جهات بسیاری از جمله کاهش هزینه‌های درمان و ویزیت بسیار خوب بوده است اما مردم برای هر بار نوبت‌گیری پزشکان باید مشقت بسیاری را تحمل کنند.

وی افزود: به علت ازدحام جمعیت بیماران و مراجعه بیماران بسیاری از شهر و روستاهای اطراف به این کلینیک به سختی می‌توان نوبت گرفت و باید از صبح زود در کلینیک حضور یافته و نوبت گرفته شود تا شاید بتوان بعداز ظهر یا روز بعد پزشک را ملاقات کرد.

علی امیریان دیگر مراجعه کننده به این کلینیک که از روستاهای اطراف جهت درمان به این مجتمع آمده است، ادامه داد: برای ما روستاییان بسیار سخت است که یک روز قبل یا صبح زود مسافت بسیاری را جهت گرفتن نوبت به شهر طی کنیم و در زمان ما بین نوبت‌دهی تا ملاقات پزشک بسیار اذیت می‌شویم.

وی ادامه داد: این کلینیک بسیار کوچک و فضای نامطلوبی دارد و ما هر بار که به اینجا مراجعه می‌کنیم باید در محیط کوچک آن گرمای هوا را تحمل کنیم و از مسئولان خواهشمندیم که مکانی مناسب جهت ارائه خدمات پزشکی برای بیماران فراهم کنند.

پریسا مختاری از دیگر مراجعه‌کنندگان معترض از وضعیت این کلینیک، عنوان کرد: لازم است مسئولان استانی و شهرستانی فکری به حال این کلینیک کنند، چراکه به عنوان مثال ساعت ۱۲٫۳۰ ظهر یک زن باردار باید به مرکز مراجعه کرده و نوبت دو یا چند روز دیگر را بگیرد.

وی با بیان اینکه آیا لازم بود همه پزشکان متخصص زنان در این کلنیک خدمات‌دهی کنند و تکلیف روستاییان دراین‎باره چیست؟، افزود: یک هفته است مشکل دارم ولی نوبت نیست چندبار باید کرایه رفت و برگشت بدهم و …..!.

در پی بررسی و تکمیل این گزارش با ستار اسدپور رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران نیز گفت‌وگو کردیم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران در خصوص مشکلات کلینیک تخصصی والفجر گچساران، اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید جایگاه درمان با تحولی چشمگیر و عظیم در نظام سلامت رو به‌ رو شد که اثرات مثبت آن در سطح شهرستان بسیار نمایان است.

وی خدمات‌دهی ۳۲ پزشک در ۱۳ رشته تخصصی به صورت دو شیفت و با تعرفه دولتی در کلینیک والفجر گچساران را از جمله اثرات مهم طرح تحول نظام سلامت در این شهرستان دانست و افزود: یا اجرای طرح تحول نظام سلامت در راستای خدمات‌دهی مطلوب به بیماران، این کلینیک به عنوان کلینیک تخصصی با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به صورت موقتی آماده استقرار پزشکان در این طرح شده است.

وی در پاسخ به اعتراضات مراجعه‌کنندگان، با بیان اینکه این مکان به صورت موقتی است، خاطرنشان کرد: ۳ هزار متر زمین در کنار بیمارستان شهید رجایی گچساران جهت احداث کلینیک تخصصی جدید خریداری شده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران در ادامه با بیان اینکه ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار جهت احداث کلینیک جدید اختصاص داده شده است، گفت: در صورت تامین اعتبار و همکاری مسئولان به زودی عملیات اجرایی پروژه احداث این کلینیک آغاز می‌شود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president