آوای جنوب

نامه غلامرضا تاجگردون به استاندار / حذف پروژه های مهم کهگیلویه و بویراحمد در بودجه ۱۴۰۱

آوای جنوب

متأسفانه در آغازین سال فعالیت دولت محترم به هر دلیلی که ریشه آن را در بی‌توجهی و گاهأ بی‌اطلاعی و عدم پیگیری می‌دادم این اتفاق افتاد و از ابتدا عرض کنم کمترین تقصیر متوجه جنابعالی بوده و امیدوارم نمایندگان استان بتوانند به وظیفه ذاتی خود که متاسفانه به فرآموشی سپرده شده عمل کرده و نگذارند پیش از این حقی ضایع شده و امید مردم به یاس تبدیل شود

آوای جنوب_ غلامرضا تاجگردون نماینده سابق مردم شهرستان‌های گچساران و باشت و رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد به لایحه بودجه ۱۴۰۱ و آنچه سر پروژه‌های کهگیلویه و بویراحمد رفته، اشاره می‌کند و می‌نویسد: «این یادداشت را انتقاد یا تضعیف دولت محترم و یا مقام عالی استان کهگیلویه و بویراحمد تلقی نکنید و فقط از موضع تظلم خواهی مردم این خطه بدانید و مابقی تحلیل در خصوص وضعیت اعتبارات استان کهگیلویه و بویراحمد و دیگر نقاط استان که به صلاح ندیدم در آن خصوص اظهار نظرکنم را به همکاران محترمتان می‌سپارم و نمی‌دانم آیا فرصت اصلاح در مجلس و در فرآیند بررسی بودجه حاصل خواهد شد و آیا توانایی اصلاح در خانه ملت هست یا خیر ولی هرچه باشد یک نکته مشخص است که آنچه که برای توسعه منطقه طراحی شده بود متوقف شده است و امید به تلاش جنابعالی که مدیری زحمتکش و دلسوز می‌باشید است و حقیر هم نمی‌دانم می‌توانم کمک کنم یا خیر ولی با تمام وجود برای پیشرفت استان کهگیلویه و بویراحمد در خدمتتان هستم.»

برادر ارجمند جناب آقای دکتر احمد زاده
استاندار محترم کهگیلویه و بویر احمد
با سلام و احترام
لایحه بودجه تقدیمی توسط ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران را مطالعه کردم و فارغ از تحلیل کلان بودجه که در جایی دیگر به آن پرداخته خواهد شد طبق معمول حساسیتم نسبت به طرح‌های عمرانی استان و بخصوص حوزه انتخابیه گچساران و باشت بالا بوده و حیفم آمد طرح‌های مهم ملی که زحمات زیادی برای آنان کشیده شده است دچار آسیب شوند.
همچنان‌که در روزهای آغازین خدمت جنابعالی به حضور رسیده و تحلیلی نسبتأ کامل از طرح‌های مهم ارائه نمودم و اعلام کردم آمادگی همکاری و مشورت برای به نتیجه رسیدن این طرح‌ها داشته و احتمال تعرض به برخی از طرح‌ها را می‌دادم متأسفانه در آغازین سال فعالیت دولت محترم به هر دلیلی که ریشه آن را در بی‌توجهی و گاهأ بی‌اطلاعی و عدم پیگیری می‌دادم این اتفاق افتاد و از ابتدا عرض کنم کمترین تقصیر متوجه جنابعالی بوده و امیدوارم نمایندگان استان بتوانند به وظیفه ذاتی خود که متاسفانه به فرآموشی سپرده شده عمل کرده و نگذارند پیش از این حقی ضایع شده و امید مردم به یاس تبدیل شود.
از مقدمه گذشته فقط به چند اتفاق نامناسب اشاره کنم و توصیه می‌شود از تیم اجرائی خود بخواهید تحلیل کامل و بدون تعارف ولو محرمانه برایتان آماده کنند
در لایحه بودجه ۱۴۰۱ عناوین دشت های سرآبننیز ،سعادت آباد و دشت گز کاملا حذف شده‌اند. و باز بهتر از اینجانب میدانید این اتفاق یعنی حذف ۶۵ میلیون متر مکعب تخصیص آب کشاورزی به منطقه گچساران از سد چمشیر که با خون‌دل ،ممارست و تلاش‌های فرآوان حاصل شد از بین خواهد رفت.
تا بتوانید بر آن اساس برنامه‌های اجرائی را مشخص کنید.
ذکر این نکته ضروریست دلیل انتشار این نامه علیرغم اینکه تلفنی موارد را خدمتتان عرض کرده‌ام و می‌توانستم این یادداشت را خصوصی تقدیم کنم این است که می‌خواستم با این یادداشت مانع از خاموش شدن روحیه مطالبه گری مردم در احیاء حقوق خود شده و مردم بتوانند سره از ناسره را شناخته تا واقعیت در پشت شعار و دروغ پنهان نشود.
وضعیت چند طرح مهم ملی:
برخلاف اعلام دروغ برخی از عزیزان که اظهار داشتند طرح ملی تونل دیل در سال ۱۴۰۰ استانی شده بود به استحضار می‌رساند این طرح به استناد قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به شماره ۱۳۰۳۱۶۶۳ تحت عنوان بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه _امامزاده جعفر _میشان _باباکلان -چرام در صفحه ۵۲ پیوست شماره یک طرح‌های ملی درج گردیده بود و متاسفانه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ این طرح از ملی به استانی تبدیل شده و گویا عزیزی که این موضوع را حدود یک‌ماه پیش اعلام کرده بود مطلع بود که این اتفاق در حال افتادن است و یا اینکه شاید دخیل در این پیشنهاد و اجراء بود. مزید استحضار این طرح در جدول ۱۰-د صفحه ۲۵۳ لایحه ۱۴۰۱ برای اولین بار و با اعتباری معادل ۴۵۴ میلیارد ریال از ملی به استانی منتقل شده است.
جهت استحضار جنابعالی اعتبار این طرح در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۵۵۰ میلیارد ریال بوده و این یعنی اینکه اعتبار طرح ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است. و این اتفاق با توجه به مطالبات پیمانکار یعنی تعطیلی کامل طرح.
توصیه می‌کنم به دروغ و اعلان شانتاژهای دیگران توجه نکرده و فقط هدفتان این باشد که مجددأ دستگاه حفاری تونل وارد تونل شده و امید را به مردم عزیز استان از کهگیلویه، چرام، بویراحمد گرمسیر، باباکلان تا میشان برگردانید و حیف است آن‌همه امید و سرمایه گزاری بیهوده تلف شود.
مستحضرید از اهداف مهم سال‌های گذشته توجه به آب‌های روان، زمین‌های مستعد، بیکاری جوانان و ارتقاء سطح درآمد مردم بخصوص کشاورزان بود و در این رهگذر با اخذ تخصیص‌های مناسب از حوضه آبریز طرح‌های مهمی شروع شد.
جناب آقای استاندار از این رهگذر و از محل این تخصیص آب، طرح‌های ملی در قالب پروژه‌های زیر شروع یا در قانون بودجه به عنوان طرح ملی درج شد.
طرح امامزاده جعفر فاز یک
طرح امامزاده جعفر فاز دو و خان احمدها
طرح باشت
طرح لیشتر
طرح دشت مور
نازمکان
دالان دیل، مارین زمین‌های اسپر
نیمدور
لیشتر
ساماندهی رودخانه‌های دیل و باشت
خوشبختانه همه ساله اعتبارات مناسب و خوبی در قانون بودجه گنجانده شد و عمدتأ از پیشرفت
متاسفانه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ فاضلاب باشت حذف شده است (مستند ۸۲ پیوست شماره یک لایحه ۱۴۰۱) و اعتبار آن از ۲۰۰ میلیارد ریال به ۹۰ میلیارد ریال کاهش پیدا کرده است یعنی بیش از ۵۰% کاهش اعتبارات علاوه بر حذف فاجعه آمیز فاضلاب باشت.
خوبی نیز برخوردار بودند و این در حالی است که چندین سال است کیلومترها لوله حتی در حد فاز ۳ و ۴ در زیرزمین بدون آب دفن شده است و منفعت رها شده این طرح‌ها میلیاردها تومان بوده که تلف خواهد شد. در دو سال گذشته تنها چیزی که شنیدیم این است که معلوم نیست لوله‌ها از چه کسی خریداری شده است و یا اینکه تاجگردون این طرح‌ها را برای زمین خود اجرا کرده. آقای استاندار مجموع زمین‌های تحت پوشش این طرح حداقل ۱۵ هزار هکتار می‌باشد. اگر فروشنده لوله تخلفی کرده است اعلامش کنید و مصوب کنید به باغ ۵ هکتاری آقای تاج‌گردون آب ندهید ولی نگذاریم مردم مظلوم این خطه مأیوس شوند.
مجدداً جهت یادآوری جنابعالی عرض کنم متاسفانه این طرح در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ از ملی به استانی تبدیل شده است. (مستند ردیف شماره ۲۹۰ جدول ۱۰-د و اعتبار آن ۴۵۴ میلیارد ریال می‌باشد)
و بدتر از همه اینکه متأسفانه با انتقال این طرح از ملی به استانی که یک فاجعه برای ادامه طرح می‌باشد نیمدور، نازمکان، آبرسانی به دیل، آرو و سرتیب آباد به کل حذف شده. نقاطی که سال‌ها حقشان تضییع شده بود و این سال‌ها کورسوی امیدی پیدا شده بود که در حال از بین رفتن است.
جهت استحضارتان این طرح در سال ۱۴۰۰ در قانون بودجه طرح ملی شماره ۱۳۰۷۰۰۲۲۳۴ بوده و در صفحه ۸۷ پیوست شماره یک درج شده است در سال ۱۴۰۰ دارای ۷۷۰ میلیارد ریال بوده است که با توجه به مطالبات بسیار بالای پیمانکاران که فکر کنم بیش از ۲۰۰۰ میلیارد ریال باشد اعتبار آن در لایحه علاوه بر اقدام فاجعه آمیز ملی به استانی شدن به عدد ۴۵۴ میلیارد ریال کاهش پیدا کرده است یعنی ۴۱% کاهش اعتبار سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ آن‌هم با حذف نازمکان، دیل، آرو، نیمدور و سرتیب آباد.
فاجعه دیگر حذف فعالیت آبرسانی به دشت‌های اطراف گچساران یعنی سرآب ننیز، پشه‌کان، قره دشت، سعادت آباد تا دشت گز می‌باشد. سال‌های گذشته تلاش شد با اخذ تخصیص آب از سد چمشیر که تا قبل از آن حتی یک لیتر تخصیص برای گچساران در نظر گرفته نشده بود به اراضی این محدوده که قریب به ۲۱ هزار هکتار می‌باشد از سد آبرسانی شده و حتی فاز یک طرح به قرارداد رسیده و پیمانکار عملیات اجرایی خود آغاز و امیدی به دل مردم گچساران که سد در کنار آنان زده می‌شد زنده شد و به همین خاطر تحت عنوان ساختمان شبکه آبرسانی، زهکشی چم‌شیر و دشتهای سرآب ننیز، سعادت آباد و دشت گز تحت شماره ۱۳۰۷۰۰۲۱۴۶ در قانون بودجه سالهای ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ درج گردید. متاسفانه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ عناوین دشت‌های سرآبننیز، سعادت آباد و دشت گز کاملاً حذف شده‌اند. (مستند صفحه ۵۹ پیوست
# امیدوارم آزرده خاطر نشده باشید و این یادداشت را انتقاد یا تضعیف دولت محترم و یا مقام عالی استان تلقی نکنید و فقط از موضع تظلم خواهی مردم این خطه بدانید و مابقی تحلیل در خصوص وضعیت اعتبارات استان و دیگر نقاط استان که به صلاح ندیدم در آن خصوص اظهار نظرکنم را به همکاران محترمتان می‌سپارم.
شماره یک لایحه ۵ بودجه ۱۴۰۱)
چه کسی باید پاسخگو تضیع حق مردم و کور شدن کورسوی امید این مردم باشد.
شما بهتر از اینجانب می‌دانید تبدیل ۲۰ هزار هکتار زمین دیم این منطقه به آبی چه آثاری بر اشتغال، معیشت و درآمد مردم خواهد داشت.
و باز بهتر از اینجانب می‌دانید این اتفاق یعنی حذف ۶۵ میلیون متر مکعب تخصیص آب کشاورزی به منطقه گچساران از سد چمشیر که با خون‌دل، ممارست و تلاش‌های فرآوان حاصل شد از بین خواهد رفت.
شهر باشت و مردم شریف این خطه همیشه نگران این بودند که چرا در مسیر محور اصلی ترددی نیستند. در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ طرحی تحت عنوان: احداث و بهسازی مسیر پل بریم، چرام، چاروسا، دیشموک_باغملک با شماره ۱۳۰۳۰۱۱۶۳۳۷ درج گردید که با اجرای این طرح عملأ ارتباط نقاط محروم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شمال شهرستان کهگیلویه، مسیر فارس به مناطق شمالی و شمال شرقی خوزستان از طریق باشت انجام خواهد شد.
جهت استحضار این طرح در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف شده است. نمی‌دانم ولی امید دارم من اشتباه کرده باشم ولی اگر این اتفاق افتاده باشد شک ندارم تعمدی در تحقیر و تضعیف این خطه صورت گرفته است که لازم است موشکافی و پیگیری شود.
سال‌هاست به دو طرح فاضلاب دهدشت و دوگنبدان شهرهای لنده و باشت اضافه شده بود و قریب به ۳ سال است عملیات اجرایی فاضلاب باشت شروع شده است. (طرح شماره ۱۵۰۳۰۰۲۰۸۹ در قانون بودجه ۱۴۰۰) متاسفانه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ فاضلاب باشت حذف شده است (مستند ۸۲ پیوست شماره یک لایحه ۱۴۰۱) و اعتبار آن از ۲۰۰ میلیارد ریال به ۹۰ میلیارد ریال کاهش پیدا کرده است یعنی بیش از ۵۰% کاهش اعتبارات علاوه بر حذف فاجعه آمیز فاضلاب باشت.
ختم کلام:
امیدوارم آزرده خاطر نشده باشید و این یادداشت را انتقاد یا تضعیف دولت محترم و یا مقام عالی استان تلقی نکنید و فقط از موضع تظلم خواهی مردم این خطه بدانید و مابقی تحلیل در خصوص وضعیت اعتبارات استان کهگیلویه و بویراحمد و دیگر نقاط استان که به صلاح ندیدم در آن خصوص اظهار نظرکنم را به همکاران محترمتان می‌سپارم و نمی‌دانم آیا فرصت اصلاح در مجلس و در فرآیند بررسی بودجه حاصل خواهد شد و آیا توانایی اصلاح در خانه ملت هست یا خیر ولی هرچه باشد یک نکته مشخص است که آنچه که برای توسعه منطقه طراحی شده بود متوقف شده است و امید به تلاش جنابعالی که مدیری زحمتکش و دلسوز می‌باشید است و حقیر هم نمی‌دانم می‌توانم کمک کنم یا خیر ولی با تمام وجود برای پیشرفت استان کهگیلویه و بویراحمد در خدمتتان هستم.

برادر شما
غلامرضا تاج‌گردون

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president