آوای جنوب

ناامیدی جوانان از وعده‌های مسئولان/ وضعیت بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد بحرانی است

بیکاری کارگران

نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت بحرانی بوده و کلید دولت هم قفل بیکاری در این استان را باز نکرده است.

آوای جنوب / احسان طالبی

انتشار آخرین آمار از نرخ بیکاری در کشور نشان از بحرانی بودن وضعیت بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین معضلات و مشکلات در کهگیلویه و بویراحمد نرخ بسیار بالای بیکاری در سطح این استان بوده است.

براساس آخرین آمارها، نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد بسیار بالا بوده و در این استان تابستان امسال نرخ بیکاری ۱۵ تا ۲۴ سال، ۴۸/۷ درصد و نرخ بیکاری ۱۵ تا ۲۹ سال، ۳۶/۲ درصد بوده است.

بالا بودن نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد در حالی بوده که این استان دارای منابع غنی نفت و گاز بوده و این استان با داشتن منابع نفت و گاز در درآمدزایی کشور نقش بسیاری ایفا می‌کند.

حتی برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز نیز نتوانسته مشکل بیکاری بسیاری از جوانان کهگیلویه و بویراحمد را که درصد بالایی از آن‌ها تحصیلات دانشگاهی دارند، حل کند.

در حال حاضر بیکاری سبب کلافه شدن تعداد بسیاری از جوانان تحصیلکرده در استان کهگیلویه و بویراحمد شده و نگرانی‌ها در این زمینه در حال افزایش بوده است.

نرخ بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه هر ساله این نرخ در حال افزایش بوده و متأسفانه کسی هم به فکر جوانان بیکار در این استان نیست.

چرا مسئولان کهگیلویه و بویراحمد برای حل معضل بیکاری چاره‌ای نمی‌اندیشند؟

یک جوان تحصیلکرده بیکار در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: بیکاری یک مشکل اساسی برای جوانان در کهگیلویه و بویراحمد بوده که ضروری بوده فکری برای آن شود.

وی بیان کرد: چرا در استان ما که دارای منابع عظیم نفت و گاز بوده، نرخ بیکاری باید بالاتر از نرخ بیکاری سایر استان‌ها باشد و چرا مسئولان برای حل معضل بیکاری چاره‌ای نمی‌اندیشند.

این جوان بیکار به تسنیم گفت: در حال حاضر جوانان تحصیلکرده بسیاری در این استان وجود دارد که با وجود داشتن مدرک لیسانس به بالا بیکار هستند.

متأسفانه به نظر می‌رسد مسئولان نسبت به مسئله بیکاری جوانان دغدغه‌ای ندارند

یک جوان تحصیلکرده بیکار دیگر نیز در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: متأسفانه مسئولان در کهگیلویه و بویراحمد در زمینه اشتغال تنها شعار می‌دهند و به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند.

این جوان با اشاره به اینکه ضعف در مدیریت از عوامل افزایش نرخ بیکاری در استان است، افزود: متأسفانه به نظر می‌رسد مسئولان نسبت به مسئله بیکاری جوانان دغدغه‌ای ندارند.

وی عنوان کرد: به طور قطع اگر مسئولان نسبت به بیکاری جوانان تحصیلکرده بیکار در این استان دغدغه‌ای داشتند وضعیت بیکاری در این استان اکنون این گونه نبود.

بیکاری یک معضل اساسی در کهگیلویه و بویراحمد است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به نرخ بالای بیکاری در این استان، اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر بیکاری یک معضل اساسی در این استان است.

سید موسی خادمی گفت: متأسفانه آمار بیکاری در استان ما بالا بوده و این مسئله به عوامل بسیاری ارتباط دارد و ضروری بوده همه تلاش کنند که معضل بیکاری در این استان حل شود.

وی با اشاره به نبود زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاران در کهگیلویه و بویراحمد، عنوان کرد: ضروری بوده زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاران برای رونق اشتغال در این استان فراهم شود.

جذب سرمایه‌گذاران سبب رونق تولید و اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد می‌شود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تسهیل در پرداخت وام و تسهیلات در زمینه اشتغال را یکی از عوامل مهم در حل معضل بیکاری در این استان عنوان کرد.

خادمی با تأکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذاران در رونق اقتصاد و اشتغال در این استان نقش بسزایی دارد، اظهار داشت: رونق اقتصاد و اشتغال در این استان در گرو جذب سرمایه‌گذاران است.

وی با تأکید بر اینکه باید تلاش شود تا سرمایه‌گذاران به کهگیلویه و بویراحمد جذب شوند، افزود: دستگاه‌ها باید در تقویت واحدهای صنعتی و تولیدی در این استان تلاش و همکاری کنند.

وی بر لزوم حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد و گفت: حمایت از فعالیت‌های تولیدی سبب ایجاد اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری در سطح استان می‌شود.

خادمی با بیان اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی در این استان باید حمایت شوند، تأکید کرد: ضروری بوده که زمینه راه‌اندازی و تقویت واحدهای صنعتی و تولیدی در استان کهگیلویه و بویراحمد فراهم شود.

نماینده عالی دولت در کهگیلویه و بویراحمد به تسنیم گفت: سیستم بانکی و صندوق توسعه ملی آماده ارائه تسهیلات خرد برای ایجاد اشتغال به افراد کارآفرین و جویای کار است و در این زمینه از هیچ همکاری دریغ نمی‌شود.

کمبود منابع مالی از عوامل بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به معضل بیکاری در این استان، اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی در استان ما بیکاری جوانان است.

صابر مظاهری با اشاره به اینکه نبود فرصت‌های شغلی از مهم‌ترین عوامل بیکاری در استان است، افزود: کمبود منابع مالی از دیگر عوامل بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار در کهگیلویه و بویراحمد فراهم نیست، گفت: تا زمانی که زیرساخت‌ها را فراهم نکنیم نمی‌توانیم امیدوار به حل معضل بیکاری باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: استان ما یک استان محرومی بوده و متأسفانه زیرساخت‌های لازم و اساسی در آن فراهم نیست.

مظاهری عنوان کرد: سرمایه‌گذاران حاضر نیستند استان‌هایی را که زیرساخت‌های مطلوبی و بازار کار خوبی دارند رها و برای سرمایه‌گذاری به استان ما بیایند.

وی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم مشکل بیکاری در استان ما برطرف شود و اقتصاد و بخش اشتغال ما رونق یابد، ضروری بوده که زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاران را فراهم کنیم.

زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران در کهگیلویه و بویراحمد فراهم نیست

نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به آمار بالای بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد در کشور در ردیف چهار تا پنج استان‌هایی بوده که نرخ بیکاری آن بالا است.

حجت الاسلام سید علی محمد بزرگواری به علل معضل بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و افزود: فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در استان از علل اصلی بالابودن نرخ بیکاری است.

وی تصریح کرد: به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی حاضر نیست در استان ما سرمایه‌گذاری کند و کارخانه‌ها یا پروژه‌های اشتغال‌زا راه‌اندازی شود.

بزرگواری عنوان کرد: در کهگیلویه و بویراحمد از داشته‌های خوبی مانند آب و زمین‌های حاصلخیز استفاده بهینه نمی‌شود و جوانان تحصیلکرده ما همه به دنبال کار اداری و دولتی هستند.

وی گفت: دانشگاه‌های ما تنها به کارخانه‌های تولید مدرک تحصیلی تبدیل شده‌اند و به فکر کارآفرینی نیستند.

نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تعاونی‌های موجود در استان کهگیلویه و بویراحمد نتوانسته‌اند در راستای فلسفه وجود خود خوب عمل کنند.

بزرگواری افزود: فرهنگ‌سازی در راستای فعالیت تعاونی و رونق تعاونی‌ها در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد ضروری بوده و به این حوزه باید بیشتر توجه شود.

حمایت از طرح‌های اشتغالزایی خرد

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی به متقاضیان از برنامه‌های کاری صندوق کارآفرینی امید در این استان است.

ارسلان حسن‌پور خاطرنشان کرد: پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و کمک به ورود جوانان جویای کار به بازار کار و فراهم کردن فرصت اشتغالزایی در اولویت صندوق کارآفرینی امید استان کهگیلویه و بویراحمد است.

وی عنوان کرد: در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۷۰۰ فقره تسهیلات اشتغالزایی به متقاضیان در این استان پرداخت شده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد از افزایش ۲۵ درصدی اعتبار تسهیلات اشتغالزایی در این استان در ۶ ماهه دوم امسال خبر داد.

۴۰ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد کارگر هستند

دبیرخانه کارگر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از جمعیت این استان در حال حاضر کارگر هستند، گفت: پیگیری مشکلات کارگران از اولویت‌های برنامه کاری خانه کارگر در کهگیلویه و بویراحمد است.

علیرضا جنتی افزود: کارگران قشری زحمت‌کش و پرتلاش بوده و مشکلات بسیاری دارند که ضروری بوده این مشکلات از سوی مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد پیگیری و برطرف شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۴ هزار نفر عضو خانه کاگر در این استان هستند، خاطرنشان کرد: اکنون ۴۰ درصد از جمعیت این استان کارگر هستند.

جنتی از ارائه آموزش‌های مختلف به قشر کارگران در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و افزود: امسال ۱۲ هزار کارگر در این استان آموزش‌های مختلف را فراگرفتند.

 

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president