آوای جنوب

میدان چهار شیر اهواز در خطر تخریب

چهارشیرسخنگو و دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان از احتمال تخریب میدان چهار شیر در اهواز به علت اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح در این میدان خبر داد.

آوای جنوب؛

مجتبی گهستونی، با اشاره به اجرای پروژه تقاطع غیر همسطح در میدان چهار شیر اهواز( شهید بندر) که قرار است در آینده ای نزدیک به اجرا درآید، اظهار کرد: از آنجایی که اجرای پروژه تقاطع غیر همسطح یک پروژه سنگین در شهر اهواز به حساب می آید و میدان چهارشیر میدانی است که ثبت ملی شده است، لازم است اجرای این پروژه مورد توجه خاص مسئولان قرار بگیرد.

وی افزود: میدان چهارشیر به عنوان یک اثر ثبت ملی شده دارای ارزش معنوی است. این میدان به دلیل نشان دادن چهار جهت اصلی و نماد شهر اهواز برای این شهر و مردم آن ارزش فراوانی دارد. همچنین شیر حیوانی است که خاستگاه آن در استان خوزستان بوده و آخرین شیر ایرانی هم در خوزستان دیده شده است؛ به همین دلیل این میدان با نماد چهار شیر موجود در آن توانسته در لیست آثار ملی به ثبت برسد.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان اظهار کرد: نگرانی دوستداران میراث فرهنگی اهواز از احتمال تخریب چهارشیر با اجرای این پروژه سبب شد تا جلسه ای با حضور مسئول امور حقوقی میراث فرهنگی، معاونت میراث فرهنگی، دوایی قائم مقام شهردار اهواز و سلحشور عضو شورای شهر اهواز برگزار کنیم.

گهستونی ادامه داد: در این جلسه دغدغه های خود را پیرامون موضوع فوق اعلام کرده و بر این امر که تخریب و تعریض میدان چهارشیر به علت ثبت ملی پیگرد قانونی دارد، تاکید کردیم.

وی عنوان کرد: طرح تقاطع غیر همسطح چهارشیر باید قبل از اجرا به تصویب شورای فنی میراث فرهنگی استان برسد در حالیکه تاکنون برای انجام این طرح عظیم استعلامی از میراث فرهنگی گرفته نشده است.

سخنگو و دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان افزود: به موجب این جلسه مقرر شد در هفته آینده نسبت به تعیین تکلیف پیرامون اجرای این تقاطع غیر همسطح در میدان چهارشیر اهواز جلسه ای کارشناسی برگزار شود.

گهستونی بیان کرد: خواسته دوستداران میراث فرهنگی این است که در راستای اجرای این تقاطع غیر همسطح باید برای میدان چهارشیر اهواز کاربری فرهنگی درنظر گرفته شود.

وی با ابراز خرسندی از قول مسئولان شهرداری و شورای اهواز، گفت: مسئولان شهرداری اهواز و اعضای شورای این شهر در جلسه ای که برگزار شد، اطمینان دادند که هیچ هدفی که مخدوش شدن میدان چهارشیر به عنوان یکی از المان های تاریخی شهر اهواز را در پی داشته باشد، دنبال نمی کنند.

سخنگو و دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان افزود: از آنجایی که این ذهنیت از طرف مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر اعلام شده است، انتظار می رود قبل از هر گونه اقدامی نسبت به اجرای کلیه طرح ها و پروژه های شهری از سازمان میراث فرهنگی استعلام شود چرا که در دهه ۸۰ نسبت به محدوده بافت تاریخی اهواز به شهرداری و شورای شهر ابلاغ های لازم صورت گرفته ولی تاکنون نسبت به هیچکدام از بندها و ضوابط این طرح از سوی شهرداری و شورای شهر توجهی نشده است.

گهستونی تصریح کرد: از مدیریت کلان استان انتظار می رود با توجه به ضعف های طرح جامع اهواز که در دهه گذشته تهیه شده و در حال تجدید نظر است، این طرح برای میراث فرهنگی و بافت تاریخی کاملا لحاظ شود.

به گزارش آوای جنوب، جزو هفت شهر دارای بافت تاریخی خوزستان است که محدوه بافت تاریخی آن توسط سازمان میراث فرهنگی کشور و سازمان همیاری شهرداری ها به مدیران استان ابلاغ شده است.

گفتنی است اهواز هم اکنون دارای ۳۵ اثر ثبت شده و دهها بنا و محوطه شناسایی شده تاریخی است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president