آوای جنوب

مزاحمت هایی که با جان مردم بازی می کنند

این مزاحمان جزو تهدیدکنندگان اصلی سلامت شهروندان از حیث تاخیر در رسیدن آمبولانس، آتش نشان و پلیس برای یاری رساندن به نیازمندان اصلی

مزاحم تلفنیافزایش روز افزون مزاحمت های تلفنی به دستگاه های خدمات رسان از جمله اورژانس، آتش نشانی و ۱۱۰باعث شده است تا اختلال جدی در انجام مطلوب ماموریت های این دستگاه ها ایجاد شود.

آوای جنوب؛

در زمانی که دستگاه های ارائه دهنده خدمات فوریتی برای استفاده بهتر از وقت برنامه ریزی می کنند تا خدمات خود را در کمترین زمان ارائه و به موقع در محل حادثه حاضر باشند عده ای هستند که با ایجاد مزاحمت تلفنی این روند را مختل می کنند.

این مزاحمان جزو تهدیدکنندگان اصلی سلامت شهروندان از حیث تاخیر در رسیدن آمبولانس، آتش نشان و پلیس برای یاری رساندن به نیازمندان اصلی هستند.

اما از آنجا که در نوع ماموریت های این قشر از جامعه جایگاهی برای احتمال وجود ندارد و بنا به وظیفه انسان دوستی مجبورند تمامی درخواست ها را پاسخ دهند، مزاحمت های تلفنی باعث شده است که در بیشتر موارد نیازمندان واقعی از کمک رسانی محروم و یا با تاخیر کمک شوند.

رییس مرکز فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از ۷۰ درصد تماس های تلفنی با اورژانس ۱۱۵ این استان، مزاحمت های تلفنی است.

جلال پوران فر افزود: افراد مزاحم در تماس های خود فوت می کنند و یا به دروغ حادثه ای ساختگی مطرح کرده و یا آهنگ پخش می کنند.

وی بیان کرد: مزاحمان اورژانس ۱۱۵ شامل چند دسته می شوند: دسته اول از مزاحمان پس از تماس سریعا تلفن را قطع می کنند، دسته دوم پس از تماس با صحبت های غیر مرتبط خط تلفن را اشغال می کنند و دسته دیگر سئوال های غیر مرتبط دارند که نشان از نداشتن دقت در شماره گیری است.

پوران فر اظهار کرد: دسته دیگر که بسیار خطرناک بوده آن دسته ای هستند که پس از تماس با ۱۱۵ و ارائه شرح حال دروغ، آمبولانس را از پایگاه جدا کرده و به محل و آدرس اشتباه اعزام می کنند.

وی عنوان کرد: در این گروه خارج شدن یک آمبولانس و اعزام پرسنل از پایگاه بسیار زجر آور و پرملال است زیرا باعث می شود همکاران از پایگاه دور تر و مطمئنا زمانی طولانی تر به محل حادثه ای برسند که در آن نیازمندی واقعی به کمک احتیاج دارد.

پوران فر ابراز داشت: این موضوع هم تبعات جبران ناپذیری برای بیمار و مصدوم خواهد داشت و هم به دلیل عدم اطلاع شهروندان اعتراض و نارضایتی آنان را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: بارها اتفاق افتاده که به علت تماس مزاحمی و انتقال آمبولانس به آن مکان مصدومی در نقطه دیگر که نیاز واقعی به کمک داشته ولی از کمک به موقع اورژانش بهره مند نشود.

اما این موضوع تنها گریبانگیر اورژانس۱۱۵ نیست بلکه آتش نشانی یاسوج هم در طول شبانه روز گرفتار تلفن های نابه جای این گروه از افراد مزاحم است.

مدیر عامل آتش نشانی یاسوج نیز در این زمینه گفت: روزانه به طور میانگین ۶۰۰ تلفن به این سازمان زده می شود که ۷۵درصد آن مزاحمت تلفنی است.

وی افزود: برخی دیگر از تماس ها هم درخواست کمک، مشاوره، راهنمایی، اداری و تماس اشتباهی بوده است.

امیریان اظهار کرد: گاهی هم وقتی برق یا آب و.. قطع می شود هم با شماره های این سازمان تماس می گیرند و یا از اپراتور تلفن دیگر اداره های خدمات رسان را می خواهند.

وی عنوان کرد: مزاحمت های تلفنی هزینه های زیادی را بر آتش نشانی یاسوج تحمیل کرده به طوری که باعث افزایش استهلاک خودروها و همچنین خستگی روحی نیروهای عملیاتی این سازمان شده که باید به طور شبانه روز آماده کمک به حادثه دیدگان باشند.

وی تصریح کرد:اشغال خط تلفن از سوی مزاحمان موجب می شود تا حادثه دیدگان واقعی نتوانند به موقع تماس بگیرند و براین اساس متحمل خسارت های جانی و مالی می شوند.

وی گفت: بیشترین مزاحمت ها از کیوسک های تلفن اماکن عمومی همچون بیمارستان ها و پس از آن سیم کارت های اعتباری بوده است.

این مسوول ادامه داد: با همکاری شرکت مخابرات و نیروی انتظامی، در سه ماه اخیر سه نفر از افرادی که بیشترین مزاحمت را با این دستگاه داشته دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

یک کار شناس مسائل اجتماعی می گوید: بسیاری از افراد مزاحم از عواقب کار خود با خبرند اما داشتن روحیه هیجان طلبی در آن ها باعث می شود تا دست به این کار ناپسند بزنند.

رحمان توفیقیان افزود: بیکاری،بی برنامگی برای اوقات فراغت و نبود تربیت صحیح نیز از دیگر عواملی است که می تواند در این زمینه موثر باشد.

وی با بیان اینکه گروه سنی مزاحمان را بیشتر جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند اظهار کرد: از خانواده ها و اولیای مدارس انتظار می رود نسبت به آگاه ساختن فرزندان در این مورد بسیار حساس باشند و نقش پررنگ تری را در این زمینه ایفا کنند.

توفیقیان ابراز داشت: افزایش تعداد و ارزانی خط های اعتباری تلفن همراه در جامعه موجب افزایش مزاحمت های تلفنی شده است.

هر چند افزایش روز افزون آمار تلفن های مزاحمی به دستگاه های خدمات رسان در عزم و اراده این قشر زحمت کش خللی وارد نمی کند، اما روند افزایشی این موضوع خدمات رسانی مطلوب را برای این دستگاه ها دچار اختلال می کنند.

نقش رسانه ها در فرهنگ سازی و روشنگری این افراد ، نشان دادن آثار جبران ناپذیر کار های ناپسند آنها در جامعه برخورد قاطع دستگاه قضا با این افراد تا حدودی می تواند از گسترش این اقدامات نازیبا جلوگیری کند.

با ایجاد مزاحمت برای آتش نشانی، اورژانس و یا پلیس، علاوه بر اختلال در خدمات رسانی مطلوب، موجب هدر رفت وقت، استهلاک و هزینه هایز مالی فراوان برای بیت المال می شود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president