آوای جنوب

مدیران رسانه‌گریز و تصور هیولایی از خبرنگار / لزوم ارتقای سواد رسانه‌ای در کهگیلویه

خبرنگارعدم تعامل برخی از مدیران کهگیلویه با رسانه‌ها ناشی از تصور هیولایی از خبرنگاران و ترس از تزلزل در صندلی و موقعیت با ارتباط رسانه‌ای است.

آوای جنوب / سیده طیبه سعادتی‌نیک

نقش رسانه‌ها در تنویر افکار عمومی، آگاهی‌بخشی به جامعه و رفع مشکلات مردم بر کسانی که از جایگاه رسانه شناخت دارند پوشیده نیست و بر این واقفند که رسانه از تاثیرگذاری بالایی برخوردار است.

فعالیت رسانه‌ها از طرفی انعکاس دهنده مطالبات مردم است و از سویی دیگر اطلاع‌رسانی عملکرد و خدمات دستگاه‌های اجرایی و مدیریت شهری است اما متاسفانه این رویکرد مهم از نگاه بسیاری از مدیران در شهرستان کهگیلویه مورد اغفال واقع شده و حتی به دید بازاریابی بدان نگاه می‌کنند.

در حالی که واکنش‌های رسانه‌ای در انعکاس رویدادهای خبری و اطلاع‌رسانی خدمات ارائه شده با رخدادهای توسعه ارتباط مستقیم و قابل توجهی دارد مدیران این شهرستان از ظرفیت اثرگذار رسانه‌های قوی در این راستا بهره نمی‌گیرند و به سادگی از کنار آن می‌گذرند.

در حوزه مدیریت شهری نیز نوع نگاه در نقش‌آفرینی رسانه دست کمی از ادارات ندارد؛ این در حالی است که تحقق پاسخگویی مسئولین و شاخصه‌هایی نظیر شکل‌گیری اعتماد عمومی و تجلی تعالی اجتماعی در گرو تعامل با رسانه بوده و نکته مهمی که محصول این تعامل خواهد بود پرداختن رسانه‌ها به موضوعات مختلف مدیریت شهری، شهر و شهروندی، مسئولیت‌پذیری و… است که در اثر آن مشکلات و معضلات شهری کاهش و رضایتمندی شهروندان افزایش خواهد یافت و در این صورت است که حضور مردمی در خلق حماسه‌های مهم از جمله انتخابات پر رنگ‌تر می‌شود.

به رسمیت نشناختن روابط عمومی و نداشتن چارت مشخص واحد سازمانی در ادارات و نهادها مصداق بارز بیگانه بودن بسیاری از مدیران کهگیلویه با نقش و جایگاه رسانه است؛ رسانه‌ای که می‌تواند سهم بسزایی در توسعه و پیشبرد اهداف مدیریت در هر حوزه‌ای داشته باشد.

ایجاد تعامل منطقی و سازنده مدیران با اصحاب رسانه، تحلیل محتوای اخبار و اطلاعات انعکاس یافته در رسانه‌ها و انعکاس اخبار و رویدادهای سازمانی به مخاطبان از طریق رسانه‌ها تنها نمونه‌هایی از وظایف روابط عمومی است اما با یک بررسی اجمالی به مجموعه دستگاه‌های اجرایی شهرستان نقش روابط عمومی تنها در برگزاری نشست خبری سالیانه که صرفا برای سوابق کاری مدیر و درج در گزارش عملکرد خلاصه شده است و فراتر از آن به ندرت پیش آمده است.

در این میان وجود برخی رسانه‌های غیر رسمی که در تقابل با خبرگزاری‌ها و سایت‌های محلی دارای مجوز، فعالیت دارند به دو روش سایه سنگینی در ارتباط مدیران با رسانه‌ها می‌گسترانند و به بحث خبری آسیب‌ می‌رسانند:

این رسانه‌ها با رابطه ناسالم بده بستان و شرط‌بندی در درج و انتشار اخبار ضمن ضربه زدن به حیثیت کار خبری باعث تعمیم این تصور غلط به دیگر رسانه‌ها از سوی مدیران و منجر به گریز از رسانه می‌شود؛ این موضوع در دلایل ابرازی عدم تعامل برخی از مدیران با رسانه‌ها مشهود است که می‌گویند ما برای اطلاع‌رسانی اخبار و گزارش عملکرد پولی نداریم که پرداخت کنیم.

از سوی دیگر این سایت‌ها با درج اخبار صرفا مثبت و باب میل مدیر تمرکز آن‌ها را متوجه قاب دوربین و نه قلم خبرنگار می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود جایگاه ارزنده رسانه‌های تاثیرگذار در نگاه این مدیران گم شود و به جای تعامل با خبرنگاران و همکاری در رفع مشکلات خود را به عکس‌های منتشره با ژست‌های مدیریتی دلخوش کند.

انعکاس دلسوزانه مشکلات مردم که رسالت اصلی خبرنگار به حساب می‌آید و تلاش صادقانه در کمک به پیشبرد اهداف و توسعه شهرستان به عقیده برخی از مدیران غیر رسانه‌ای مغرضانه و با هدف تخریب است تا جایی که پس از انتشار یک گزارش به جای تقدیر از همکاری خبرنگار در شناخت هر چه بهتر مشکلات و بهره‌گیری از راهکار و پیشنهاد رسانه در این باره، با توپ و تشر و گاه برخورد نامعقول به روش منع از حضور در جلسات همراه است.

تصور مدیران رسانه‌گریز کهگیلویه از خبرنگار چیزی شبیه «هیولاست» و هر نوع ارتباط با خبرنگار را برای خود تهدیدی می‌دانند که موقعیت و صندلی آن‌ها را متزلزل می‌کند. پاسخگویی این قبیل مدیران به درخواست خبرنگار گاه با بی‌احترامی، تمسخر و تحقیر همراه است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president