آوای جنوب

حاشیه‌هایی از درد دل مدیران سمن‌های کهگیلویه با فرماندار

مدیران اجرایی که تفاوت CNG و NGO را نمی‌دانند

افزود: انتظار داشتیم فرماندار و مدیران در این جشن باشکوه حضور به هم می‌رساندند اما مورد بی‌مهری واقع شدیم

در نشست مسئولان سازمان‌های مردم نهاد کهگیلویه با فرماندار شهرستان مباحثی از جمله بیگانه بودن مدیران با سمن‌ها و به رسمت نشناختن سمن‌های بانوان مطرح شد.

آوای جنوب؛

مسئولان سازمان‌های مردم نهاد شهرستان عصر امروز در نشست با فرماندار دغدغه‌ها و مشکلات حوزه کاری خود را بیان کردند.

در این نشست که نخستین جلسه هم‌اندیشی فرماندار جدید با مسئولان سمن‌ها بود، هر کدام از مدیران سازمان‌های مردم نهاد ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست فرماندار را از جنس سمن‌ها دانسته و نسبت به رفع مشکلات موجود ابراز امیدواری کردند.

در ابتدای جلسه آتش‌سودا مسئول امور اجتماعی فرمانداری و دبیر جلسه گزارشی از وضعیت سازمان‌های مردم نهاد شهرستان ارائه داد که از وجود ۲۲ سمن در سطح شهرستان حکایت داشت. البته آتش‌سودا در ادامه آورد که از این تعداد ۱۵ سازمان ثبت شده و به سمن‌هایی که تاکنون نسبت به ثبت اقدام نکرده‌اند هشدار داد در صورت عدم ثبت ظرف چهار ماه آینده پروانه آن‌ها باطل خواهد شد.

محمدیار مردانیان نایب رئیس یکی از سمن‌های شهرستان در بیاناتی با غیر انتفاعی و غیر سیاسی خواندن سازمان‌های مردم نهاد مطابق اساسنامه، تصریح کرد: ولی متأسفانه در دولت‌های گذشته با سمن‌ها برخورد سیاسی شد و تعدادی از سمن‌هایی که فعالیت آن‌ها به ذائقه سیاسیون خوش نیامد تعطیل شدند.

وی در تکمیل ادعای سیاسی‌کاری دولت‌ها در فعالیت سمن‌ها و سیاسی خواندن فعالیت سمن‌ها، با اشاره به تعطیلی برخی از سمن‌ها به دلیل روحیه انتقادی مدیران این سازمان‌های مردم نهاد یادآور شد: چندین بار گزارش عملکرد و ارائه طرح برای تصویب فرستادیم اما جوابی به ما نرسید و این کار باعث دلسردی سمن‌ها از ادامه فعالیت شد.

مردانیان با بیان اینکه سمن خود را به ثبت رسانیدم اما تاکنون هیچ گونه یارانه‌ای به سمن ما تعلق نگرفته است واریز ۱۳۰ هزار تومان به حساب سمن‌ها را رقم ناچیزی دانست که برای اجاره مکان سمن‌ها حتی در کوچه پس کوچه‌های شهر هم جوابگو نیست و گفت: به این نتیجه رسیدم که فعالیت سمن‌ها صوری است.

دستبرد موتورسواران به صندوق‌های صدقه نصب شده در خیابان‌ها موضوعی بود که مدیر یکی از سمن‌ها بیان کرد و از عدم شناسایی این سارقین صدقات ابراز نگرانی کرد.

مسئول خیریه آبشار عاطفه‌‌ها ضمن ارائه گزارشی از فعالیت مؤسسه مردم نهاد امام رضا(ع) در دهدشت، نسبت به بی‌مهری مسئولان به این خیریه ابراز دلخوری و تصریح کرد: مسئولان شهرستان افتخار شرکت در جشن‌هایی که آبشار عاطفه‌ها برگزار می‌کند را نمی‌دهند.

پروین افراشته دلیل عدم حضور مدیران در برنامه‌های این مؤسسه را اینطور عنوان کرد که چون پرسنل این خیریه عموماً خانم هستند مدیران دعوتنامه آنان مبنی بر حضور در مراسمات را نادیده گرفته و جدی نمی‌گیرند.

مسئول مؤسسه مردم نهاد آبشار عاطفه‌ها از برگزاری جشن اهدای جهیزیه به نوعروسان مهرجوی این خیریه به عنوان یکی از برنامه‌های خوب حوزه کاری خود یاد کرد و افزود: انتظار داشتیم فرماندار و مدیران در این جشن باشکوه حضور به هم می‌رساندند اما مورد بی‌مهری واقع شدیم.

نبوی‌زاده مسئول سمن حقوقی شهرستان سازمان‌های مردم نهاد را زائیده اجتماع و در راستای کمک به جامعه عنوان و تصریح کرد: اما هنوز سازمان‌های مردم نهاد به رسالت خود واقف نیستند و جامعه آنطور که باید نتوانسته این سمن‌ها را بپذیرد.

نبوی زاده حاکم بودن سیاست‌زدگی مفرط در مدیران شهرستان را معضل اساسی خواند و افزود: سمن‌ها و مسئولان اجرایی باید همت کنند فرهنگ سیاست‌زدگی را به حداقل برسانند تا زمینه توسعه کهگیلویه فراهم شود.

هم‌چنین سید کمال دولتخواه با اشاره به بی‌توجهی مدیران و عدم همکاری با سازمان‌های مردم نهاد با بیان اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی تفاوت cng و ngo را نمی‌دانند گفت: در همایش‌های سازمان مردم نهاد یاران مانا از مدیران دعوت می‌شود اما شرکت نمی‌کنند.

مسئول سازمان مردم نهاد یاران مانا تصریح کرد: تاکنون ۳۲ همایش از سوی این سمن در سطح شهرستان برگزار شده است و سایر سمن‌ها هیچ گونه رغبتی در مشارکت در برگزاری این برنامه‌ها از خود نشان نداند.

دولتخواه آمار سمن‌های شهرستان را نسبت به استان و شهرهای همجوار بالا دانست و خواستار تعامل مسئولان سمن‌ها با یکدیگر و تلاش در جهت رفع معضلات اجتماعی و مشکلات شهرستان شد.

حاشیه‌نگاری: طیبه سادات سعادتی‌نیک

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president