آوای جنوب

مداح گچسارانی : ورود مداحان در جریان فتنه ۸۸ تاثیر عجیبی داشت

مداح گچسارانی گفت:اطاعت محض از ولایت و داشتن بصیرت سیاسی لازمه کار مداحی است و مجالس عزاداری خودش یک نوع سیاست است که به دشمنان اعلام می کند که راه و اهداف ما همین جریان کربلا است به همین علت دشمنان از مجالس عزاداری امام حسین علیه السلام ترس و واهمه دارند.

آوای جنوب؛

سید عین الله رضایی متولد تیرماه ۱۳۵۲ یکی از مداحان شهرستان گچساران است که مدت ۳۸ سال است به امر نوکری امام حسین علیه السلام مشغول است.

به همین بهانه گفتگویی خواندنی را با وی ترتیب دادیم که ماحصل آن را در زیر می خوانید.

از شروع مداحی‌تان برای‌مان بگویید؟

به لطف خدا مداحی و روضه خوانی را کلاس اول دبستان شروع کردم که در آن موقع در مدرسه و صف صبحگاه نوحه می خواندم حضور در گروه های سرود باعث تشویق من در این مسیر شد و در دوران دفاع مقدس و حضور در پایگاه های مقاومت بسیج و برنامه های آن نیز کمک زیادی به من کرد.

بیشترین تاثیر را چه کسی در مداحی شما داشته است؟

بیشترین تاثیر پذیری من از حاج منصور ارضی و مرحوم حاج آقا متقی کاشانی ونیز دعای خیر پدر ومادرم است و درست به خاطر دارم که چقدر پدر و مادرم جهت اینکه من در این دستگاه باشم دعایم می کردند.

وی افزود:من از کوچکی در خانواده مذهبی بودم و به یاد دارم که در دوران رژیم پهلوی ،منزلمان در خیابان شهید کیامرثی بود که آن زمان در ایام محرم داخل خانه محفل روضه و عزاداری داشتیم که به خاطر ترس از اینکه ساواک متوجه شود درب اتاق را قفل می کردیم و مراسم عزاداری و نوحه خوانی را برگزار می کردیم.

رضایی تصریح کرد:به لطف خدا از همان شروع مداحی از بصیرت و بینش خوبی برخوردار بودم و هیچ وقت از آن مسیر خارج نشدم و این حسن مداحی بوده است که الان پس از نزدیک ۳۸ سال هنوز ادامه دارد و فرقی به حالم نداردو هرکسی از محبان حضرت زهراسلام الله علیها دعوتم کند قبول می کنم و جهت مداحی حاضر می شوم.

از نظر خودتان بزرگترین عیب و حسن شما در مداحی چیست؟

انتخاب اشعار دارای محتوا ،خواندن روضه های موثق ،درست و اشعار ولایی از شاعران انقلابی از بزرگترین حسن کار این حقیر بوده است و بالاخره هر کسی دارای عیبی است که من هم خالی ازعیب نیستم.

درباره سبک هایی که می خوانید توضیحاتی بدهید؟

سبک بنده در روضه و نوحه از مداحان ولایی که اشعارشان دارای محتوا است مانند حاج منصور ارضی و حاج مهدی سمواتی و حاج سازگار و از بعضی مداحان که پایبند و مقید به اطاعت از ولایت هستند نیز استفاده می کنم.

دنبال مقبولیت هستید یا شهرت؟

سعی می کنم که وقت مردم را هدر ندهم نه دوستانی که من را می شناسند می دانند هیچ وقت دنبال اسم و شهرت نبودم و نیستم بلکه همیشه دنبال احیای امر امام معصوم(ع) و ولی فقیه بوده ام.

اهل مطالعه هستید؟ چه کتبی را مطالعه می‌کنید و چند کتاب معرفی کنید؟

بله .برای برنامه های مداحی به شدت مطالعه می کنم از کتابهای مقتل تا کتاب های مفید در زمینه شناخت اهل بیت(ع) مانند حماسه حسینی شهید مطهری مقتل سیدبن طاووس و کتاب های شاعران به نام مانند محتشم بهره می گیرم.

آیا تاکنون کلاس مداحی داشتید؟

کلاس مداحی به شکل رسمی نداشتم اما به صورت پاره وقت و خصوصی افرادی مراجعه نموده اند در حد توانم کمک کرده ام.

فرق بین مداحی دیروز و امروزچیست؟

مداحی دیروز ،مداحان دنبال اسم و رسم نبودند و اشعار نغز ،با معنا و با محتوا می خواندند و سعی می کردند که اهداف قیام عاشورا را در مداحی های خودشان داشته باشند اما برخی مداحان امروز فقط زبان حال خودشان را می خوانند و به جای پرداختن به اهداف اصلی قیام و روشنگری آن به حاشیه ها و اشعاری می پردازند که گاهی وقت ها سبب هتک حرمت محرم و مراسمات عزاداری می شوند.

دوست دارید مخاطب شما چگونه باشد؟

برای مداح فرقی ندارد که مخاطب او که باشد بلکه این هنر یک مداح که چگونه بتواند احساسات و اندیشه الهی و معنوی خود را به مخاطب برساند.

نظر شما درباره سیاسی شدن جلسات اهل بیت چیست؟

جریان قیام عاشورا خودش یک جریان سیاسی است که به فرموده امام خمینی (ره)در راس مسائل سیاسی است، به هرشکل مجلس عزاداری خودش یک نوع سیاست است که به دشمنان اعلام می کند که راه و اهداف ما همین جریان کربلا است به همین علت دشمنان از مجالس عزاداری امام حسین علیه السلام ترس و واهمه دارند.

نظر شما در رابطه با وارد شدن مداح به عرصه سیاست چیست؟ آیا لازم است یا خیر؟

اصولا با سیاسی بازی و جناحی بازی مخالفم،برای یک مداح باید اصل بر اطاعت از رهبری باشد و فرقی ندارد از هر گروه سیاسی که مخاطب ما باشند تا زمانی در چهارچوب نظام هستند و مطیع امر ولایت هستند؛و ما با هیچ گروه سیاسی در داخل نظام مشکلی نداریم.

وی افزود:بنابراین همه بدانند نمی شود سیاست را از مجالس عزاداری جدا کرد بلکه باید جلوی سوء استفاده جناحی را گرفت و گرنه همه از هر جناحی باشند مسلمان و شیعه هستند و تا زمانی در مسیر اطاعت از ولایت فقیه هستند برای یک مداح قابل احترام هستند.

رضایی گفت:البته به شخصه خودم وارد هیچ برنامه مداحی و عزاداری که رنگ و بوی جناحی داشته باشد نمی شوم مگر که آن جلسه عمومی و متعلق به عموم شهروندان باشد.

این مداح گچسارانی تصریح کرد:یک مداح بایدبه خوبی راه و کار سیاست را بشناسد و گرنه از بصیرت سیاسی محروم خواهد شد،مداح بدون بصیرت سیاسی کاربردی ندارد البته در طول تاریخ هر کجا که لازم شده مداحان وارد شدند و تاثیرات عجیبی هم داشتند که نمونه آن در جریان فتنه ۸۸ بود که حضور مداحان چقدر تاثیر گذار بوده و یا تاثیر نوای حاج صادق آهنگران در دوران دفاع مقدس و پس از آن.

نظر شما درباره جوانانی که تازه پا به این راه گذاشتند چیست؟

خوشحالم که با وجود این همه هجمه تبلیغاتی علیه جریان مداحی از سوی دشمنان نظام اما شور وشوق جوانان و نوجوانان برای حضور در عرصه مداحی بسیار است درهمین محرم امسال که سه شب گذشته چقدر نوجوانانی مراجعه کردند که می خواهند نوحه بخوانند .

وی گفت: توصیه ام به مادحان جوان این است که قبل از اینکه نوحه خوان باشند باید دعا خوان خوب باشند، زیرا مداحان به نام کشوری هم که با دعا مانوس هستند مانند حاج سماواتی و ارضی اینها ماندگار شدند تا آن گروه از مداحانی که صرفا فقط مداحی می کنند و تسلط بر ادعیه و قرآن ندارند.

تاثیر مداحی در زندگی شخصی شما چطور است؟

واقعا به لطف خدا و عنایت اهل بیت علیه السلام تمام زندگی من تحت تاثیر این برنامه قرار گرفته و من همیشه گفته ام و از خدا می خواهم که این آبرو و عزتی که به خاطر اهل بیت علیه السلام به من داده است را حفظ نمایدو نکند که با آبروی اهل بیت(ع) بازی کنم.

مهم‌ترین مشکلات مداحان گچساران را در چه زمینه‌هایی می‌دانید؟

خدا را شکر در گچساران مداحان خوب ، خوش نفس و با سلیقه وجود دارد و به صورت کلی با هم مشکلی ندارند و استعدادهای خوبی وجود دارد ولی مشکی که وجود دارد عدم برنامه ریزی برای آموزش مداوم و بصیرت افزایی مداحان در گچساران است.

با کدام یک از مداحان گچسارانی یا کشوری بیشتر در ارتباط هستید؟

با همه مداحان شهرستان دوست و رفیق هستم و هرجا هرکدام از دوستان برنامه داشته باشند می نشینم و استفاده می برم و با اکثریت هم به صورت مشترک برنامه اجرا می کنم مداحان کشوری از طریق سایت مداحان و دوره های تخصصی که برگزار می شود ارتباط دارم.

شرط کار یک مداح خوب شدن و مداح خوب ماندن چیست؟

شرط مداح خوب شدن و ماندن اطاعت محض از ولایت و رعایت شئونات اسلامی است ومداح یک الگویی از جریان عاشورا است که همه رفتار او زیر ذره بین مردم است و انتظار دارند که یک مداح از لحاظ اخلاق و رفتار حسینی باشد.

وی افزود:مداحی که به فرامین ولی فقیه توجه ندارد، مداح نیست و وقتی حضرت آقا می فرمایند که در مداحی از کلمات و اشعار ناشایست استفاده نکنید حال مداحی که گوش ندهد و برخلاف عمل کند می شود گفت که مداح خوبی است .

برای جذب جوانان به جلسات اهل‌بیت چه می کنید؟

برای جذب جوانان باید آنها را امیدوا کرد،ما جوانان بسیار خوبی داریم ولی عیب ما این است که بی جهت به آنها برچسب می زنیم، مهم نیست که با چه وضعی در روضه شرکت کرده اگر من مداح تاثیر گذاری باشم با اشعارم با گفتارم که همان هدف اهل بیت(ع) باشد خودش تاثیرش را خواهد گذاشت .

نقش و وظیفه مداح در مقابله با جنگ نرم دشمنان چیست؟

اینکه ما فضائل و مدایح اهل بیت علیه السلام را می‌گوییم، بهترین مبارزه در جنگ نرم است و یک مداح واقعی باید موقعیت شناس و بروز باشدو در حقیقت کار مداحان پیوند دادن قلب‌های مردم به اهل بیت (ع) است وبه واسطه مداحی دل ها متوجه اهل بیت (ع) می‌شود.

این مداح گچسارانی گفت:مداحان به عنوان فرماندهان جنگ نرم نقش مهمی در پیروزی انقلاب، دوران هشت سال دفاع مقدس و در فتنه های مختلف ایفا نمودند.

مداحان در ترویج فرهنگ دینی در جامعه چه نقشی دارند؟

نقش مداحان در تعمیق دادن فرهنگ و معارف اسلامی در اذهان مردم بی بدیل است و مداحان باید پس از شناخت سنت‎های عزاداری، نوحه خوانی و مداحی واقعیات به دور از خرافه تفکر دینی و اسلامی خود را در جهان ترویج دهندواشعار در مدح عزای ائمه اطهار(ع) و امام حسین(ع) باید برگرفته از واقعیت‌ها برای تأثیرگذاری عمیق معنوی بروی مخاطبان باشدو مداحان می‌توانند در سروده‌های خود برای ترویج امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه مؤثر باشند.

حرف پایانی؟

یا حسین هرگز نگو یمت بیا دست مرا بگیر

عمری است زعنایت گرفته ای رهایم نکن

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president