آوای جنوب

قانونی که در استان ما اجرا نمی شود / عدم همکاری دستگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد در جذب فرزندان شاهد

جذب فرزندان جانباز و ایثارگر در ادارات یک قانون است اما این ماده قانونی در استان کهگیلویه و بویراحمد اجرا نمی‌شود که این خود جای سوال دارد

شهدادر جلسه شورای هماهنگی امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد از عدم همکاری دستگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد در جذب فرزندان شاهد و ایثارگر انتقاد شد.

آوای جنوب؛

دومین جلسه شورای هماهنگی امور ایثارگران به ریاست معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مشاورین امور ایثارگران دستگاه‌های اجرایی با هدف بررسی دستور کارهای قبلی این شورا پیرامون سرکشی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران، مناسب‌سازی فضای شهر و ادارات برای تسهیل در عبور و مرور جانبازان و ایثارگران و تصمیم‌گیری در خصوص وضعیت اشتغال فرزندان این قشر از جامعه، همکاری دستگاه‌ها برای مساعدت در امر ازدواج فرزندان خانواده‌های شاهد، آزادگان و جانبازان و همچنین تشویق کارفرمایان به استفاده از فرزندان این قشر با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی طبق قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران برگزار شد.

در ابتدای این نشست معاون بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد به ارائه آماری از سرکشی مسئولان بنیاد شهید و سایر دستگاه‌های استان از خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران پرداخت و اظهار کرد: یک‌هزار و ۸۰۰ خانواده شهید و ۲۲۶ جانباز بالای ۵۰ درصد برای دیدار و سرکشی مشخص شدند که از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۶۳۶ مورد سرکشی از خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران صورت گرفته است.

سید منوچهر فتاحیان تصریح کرد: سال گذشته ۷ هزار و ۶۰۰ مورد سرکشی از خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران توسط مسئولان ارشد استان و مدیران دستگاه‌های مختلف صورت گرفت که استان به این لحاظ رتبه برتر کشور را کسب کرد.

عدم همکاری دستگاه‌ها در مناسب‌سازی فضای عمومی برای تردد جانبازان

سید محمود داربام مسئول امور ایثارگران استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: قرار بود دستگاه‌ها نسبت به مناسب‌سازی محیط برای تردد جانبازان و معلولان اقدام کنند که تاکنون کار خاصی در این خصوص صورت نگرفته و یا اگر در این زمینه اقدامی انجام شده گزارشی برای ما ارسال نشده است.

لزوم اختصاص اعتبار برای مناسب‌سازی فضای شهر و ادارات

عضو شورای شهر یاسوج نیز در این خصوص گفت: کارگروه استانی مناسب‌سازی فضای شهر و ادارات برای تسهیل در عبور و مرور جانبازان و معلولان به دبیری بهزیستی تشکیل شد که مصوب شده ادارات و همچنین شهرداری در مناسب‌سازی محیط‌ها اقدامات لازم را انجام دهند اما مشکلات اعتباری و کمبود منابع مالی مانع مهم برای اجرای این مصوبه است.

علی علی‌پور تصریح کرد: ادارات و دستگاه‌ها ملزم به نصب آسانسور، سرویس مناسب برای ایثارگران و … هستند که قرار شد در بودجه سال ۹۴ مبلغی برای این کار در نظر گرفته شود و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اعتبارات مورد نیاز ادارات را اختصاص دهد.

عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی استان در جذب فرزندان شاهد و ایثارگر

بررسی نحوه اجرای ماده ۲۱ قانون جامع امور ایثارگران در خصوص تسهیلات اداری و استخدامی فرزندان شاهد و ایثارگر در دستگاه‌های اجرایی در جلسه شورا مورد بحث قرار گرفت که طبق این ماده از قانون کلیه دستگاه‌ها مکلفند حداقل ۲۵ درصد از نیازهای استخدامی و تامین نیروهای مورد نیاز خود را به فرزندان و همسران شاهد، جانبازان و آزادگان و ۵ درصد را به خواهران و برادران اختصاص دهند که مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص چگونگی اجرای این ماده از قانون گفت: متاسفانه این ماده از قانون به خوبی در این استان اجرا نمی‌شود.

مصطفی مهدی افزود: اشتغال فرزندان جانباز و ایثارگر از دغدغه‌های جدی و اساسی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان است که در حال حاضر ۲ هزار و ۲۳۹ نفر از فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران جویای کار هستند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد افزود: از این تعداد ۱۴۱ نفر فرزندان شهدا، یک‌هزار و ۶۵۰ نفر فرزندان جانبازان بالای ۲۵ درصد و مابقی خواهران و برادران شهدا و ایثارگران هستند که مشمول این ماده از قانون می‌شوند که جویای کار هستند.

وی با بیان اینکه برخی از دستگاه‌ها در جذب و اشتغال به کار این افراد کمک و همکاری دارند، یادآور شد: همراهی برخی از مدیران در این خصوص خوب است و برخی مدیران هیچ‌گونه همکاری برای به کارگیری فرزندان شاهد و ایثارگران ندارند.

این مسئول تصریح کرد: جذب فرزندان جانباز و ایثارگر در ادارات یک قانون است اما این ماده قانونی در استان کهگیلویه و بویراحمد اجرا نمی‌شود که این خود جای سوال دارد.

مهدی عنوان کرد: کهولت سن والدین شهدا، وضعیت جسمی و روحی جانبازان و ایثارگران و وضعیت شغلی فرزندان این افراد به گونه‌ای است که لازم است درخواست‌ها با فوریت و در کمترین زمان ممکن انجام شود.

دستگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد همکاری لازم را با بنیاد شهید انجام دهند

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه دستگاه‌ها بدون هیچ‌گونه بهانه‌تراشی در استخدام و جذب فرزندان شاهد و ایثارگر تلاش لازم را انجام دهند، گفت: دستگاه‌هایی که این ماده از قانون را اجرا نمی‌کنند مشخص شوند که ما این عدم همکاری دستگاه‌ها را از طریق سازمان‌های مرکزی و سازمان بازرسی استان پیگیری می‌کنیم.

مجید محنایی تصریح کرد: همچنین دستگاه‌های اجرایی موظف هستند طبق ماده ۴۹ قانون جامع خدمات ایثارگران در امر ازدواج خانواده شاهد، آزادگان، جانبازان و فرزندان آنان برای یک نوبت هدیه ازدواج اقدام کنند.

این مسئول تصریح کرد: کارفرمایان با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جذب فرزندان جانباز و ایثارگر همت کنند.

وی خواستار مناسب‌سازی محیط شهری و ادارات برای رفت و آمد جانبازان و معلولان شد و خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد همکاری لازم را با بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام دهند.

در پایان این نشست سید محمود داربام مشاور استاندار کهگیلویه و بویراحمد به عنوان مشاور امور ایثارگران برتر کشور شناخته شد که با ارسال لوح سپاسی از طرف قائم‌مقام سازمان بنیاد شهید از خدمات وی تجلیل شد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president