فرماندار گچساران گفت: متاسفانه در سالهای اخیر به جذب نیرو از طریق اداره کار توجه نشده است و این امر موجب شده که نرخ بیکاری در این شهرستان بالاتر از میانگین کشوری و استانی بشود.

نرخ بیکاری گچساران بالاتر از میانگین کشوری است

به گزارش آوای جنوب از گچساران، نشست بررسی واحد‌های تولیدی و رفع موانع تولید با حضور معاون  اقتصادی وزیر رفاه ، معاون اقتصادی استاندار ، فرماندار و روسای ادارات در سالن کنفرانس فرمانداری گچساران برگزار شد.

در این نشست علی خوان پایه با تسلیت فرا رسیدن دهه فاطمیه با اشاره به موقعیت جغرافیایی گچساران گفت:  گچساران از دیرباز از یک شرایط ویژه برخوردار بوده  است.

وی ادامه  داد: این شهرستان با ۱۲۴هزار نفر جمعیت که ۸۰درصد از جمعیت آن در شهر سکونت دارد.

فرماندار گچساران با اشاره به اینکه  این شهرستان دارای یک بخش، یک شهر ، چهار دهستان و ۱۱۳روستا است، افزود: وجود صنایعی از جمله صنعت نفت و پتروشیمی  این شهرستان را حایز اهمیت کرده است.

وی عنوان کرد: گچساران به عنوان تولید کننده نفت و گاز  شناخته شده  است اما این شهرستان با داشتن ۲ رودخانه  و وجود سد کوثر و سد چم شیر که سد کوثر آب دو و نیم میلیون نفر جمعیت  استان‌های جنوبی را تامین می کند.

خوانپایه با اشاره به سد چمشیر گچساران که در مراحل پایانی قرار گرفته است، ابراز کرد: سد چم شیر هم قریب بر ۲میلیارد و نیم ذخیره آب دارد که در حوزه کشاورزی و صنعتی در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: از ۲ سد کوثر و چم شیر گچساران  ۱۹۰میلیون متر مکعب آب برای بخش کشاورزی از تصویب شده است و همچنین ۶۰میلیون متر مکعب آب در حوزه صنعت از سد چم شیر تخصیص داده شده است.

 فرماندار گچساران تصریح کرد: تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین و تبدیل  زمین های دیم به آبی از دیگر اقداماتی بود که در سالهای اخیر انجام گرفته است.

وی افزود: قریب بر۳۵هزار هکتار اراضی کشاورزی در گچساران وجود دارد که  قریب بر ۱۱هزار هکتار در چند سال اخیربه سیستم آبیاری نوین مجهز شده است.

خوانپایه بیان کرد: با افتتاح سدچم شیر و شرایط آب و هوایی در حوزه گردشگری می توان گام های موثری برداشت.

بالاترین مقام اجرایی گچساران ادامه داد: این شهرستان در بعد تجارت و بازرگانی به مرزهای خشکی و آبی نزدیک است .

وی افزود: علی رقم تمامی ظرفیت ها لیکن شهرستان از یک سری مشکلات از جمله اشتغال و بیکاری رنج می برد.

خوانپایه با بیان اینکه بر اساس آمار سال ۱۳۹۷ نرخ بیکاری در کشور ۱۰درصد بوده اما در شهرستان ۱۶درصد بوده است، افزود: قریب بر هفت هزار و ۳۰۰ نفر کارگر تابع قانون کار در شهرستان فعالیت دارند که در حوزه صنعت نفت،پتروشیمی، مرکز لرزه نگاری و سدچم شیر فعالیت دارند که عمدتا غیربومی هستند و در این سالها به نیروهای بومی توجه ای نشده است.

 فرماندار گچساران ادامه داد: متاسفانه در سالهای اخیر به جذب نیرو از طریق اداره کار توجه نشده است و این امر موجب شده که نرخ بیکاری در این شهرستان بالاتر از میانگین کشوری و استانی بشود.

 وی در ادامه به واحه های تولیدی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در بخش صنعت ۸۴واحد تولید است که قریب بر۳۴واحد فعال، ۲۷نیمه فعال  و راکد و ۱۹واحد طرح است.

خوانپایه خاطرنشان کرد: این واحدهای تولید نیمه فعال و راکد برای بازگردانده شدن به چرخه تولید به به تسهیلات و سرمایه در گردش دارند.