آوای جنوب

عراقچی:هنوزهیچ توافقی حاصل نشده است/هسته ای تنها موضوع مذاکره

۲۰۱۵۰۱۲۹۲۱۱۲۳۱۷۷۶معاون زیر خارجه کشورمان تاکید کرد: هنوز هیچ توافقی حاصل نشده و این شایعات و فضاسازی ها با اهداف سیاسی است.

آوای جنوب؛

به گزارش گروه اعزامی مهر به لوزان، سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در گفتگوی زنده خبری از هتل محل مذاکرات هسته ای با شبکه دو سیما گفت: امروز مذاکرات بسیار فشرده ای در سطوح مختلف داشتیم.

عراقچی افزود: با ورود وزرای خارجه آلمان و فرانسه از دیروز و چین، انگلیس و روسیه از امروز مذاکرات شکل جدید تر و جدی تری به خود گرفته است.

وی با اشاره به دیدارهای ظریف گفت: امروز وزیر امورخارجه کشورمان با همتایان چینی و آلمانی خود جلساتی داشته است و با جان کری و مونیز، وزرای خارجه امریکا و وزیر انرژی این کشور نیز با حضور صالحی دیدارهایی داشت. ما نیز جلساتی را در سطح معاونان و کارشناسان داشته ایم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در ادامه با بیان اینکه مذاکرات به لحظات سختی رسیده است، گفت: موضوعات به جزییات نزدیک شده و بحث ها خیلی نزدیک در جریان است.

هیچ توافقی حاصل نشده است

عراقچی در ادامه با اشاره به برخی فضاسازی ها و اخبار از توافق های صورت گرفته گفت: با قطعیت عرض می کنم هنوز هیچ توافقیی حاصل نشده است.

وی تاکید کرد: این شایعات و فضاسازی ها با اهداف خاص و سیاسی صورت گرفته و هنوز توافقی صورت نگرفته است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در عین حال تاکید کرد: برای خیلی از موضوعات راه حل پیدا شده اما برای دو سه موضوع راه حل نیافته ایم. توافق به این معناست که همه مفاد به دست بیاید و متنی داشته باشیم با همه جزئیات، اما این متن هنوز حاصل نشده است.

قطعا توافق دو مرحله ای نخواهیم داشت

عراقچی در ادامه افزود: قطعا توافق دو مرحله ای نداریم. اکنون کاری که صورت می گیرد این است که برای همه موضوعات راه حل پیدا کنیم. اگر راه حل پیدا شود آن وقت در گام بعدی آن ها را مکتوب می کنیم، به شکلی که مورد توافق باشد.

هنوز چند ماه فرصت داریم

معاون وزیر خارجه گفت: ما هنوز چند ماه فرصت داریم، درباره بسیاری از مسائل راه حل پیدا شده، حتی درباره مسائل سخت.

وی تاکید کرد: موضوعات حل نشده شامل دو موضوع است و هدف ما در این مذاکرات نیز حول دو محور عمده است؛ یک برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و هدف دوم رفع تحریم هاست. ما در هر دو جهت حرکت می کنیم.

عراقچی ادامه داد: نحوه نظارت، غنی سازی، تاسیسات ما در نطنز و فردو و رآکتور آب سنگین اراک موضوعاتی است که باید در خصوص آن ها راه حل هایی پیدا کنیم که اطمینان طرف مقابل حاصل شود. از سوی دیگر در مقابل باید تحریم های اتحادیه اروپا، شورای امنیت و امریکا برداشته شود.

وی تاکید کرد: ۶ قطع نامه تحریمی علیه ایران وجود دارد که باید لغو شود. تحریم های اقتصادی هم باید برداشته شود و ما به دنبال تحقق این مهم هستیم.

عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای در ادامه گفت: ما پیشرفت های خوبی در حوزه های مختلف داشتیم و توانستیم به راه حل هایی برسیم که اهداف دو طرف را تامین کند و اکنون نیز مذاکرات با این روند ادامه دارد.

جلسات فردا بسیار تعیین کننده است

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نشست های فردا گفت: نمی توان اکنون درباره روزهای آینده پیش بینی خاصی داشت. فردا صبح جلسه اصلی ۱+۵ با حضور همه وزرای خارجه عضو تشکیل خواهد شد.

عراقچی افزود: قرار بود این نشست امشب برگزار شود، اما به دلیل تاخیر یکی از وزرای خارجه این جلسه به فردا موکول شد. جلسه فردا بسیار تعیین کننده خواهد بود.

وی تاکید کرد: تا هر زمان که نیاز باشد پشت میز مذاکرات خواهیم نشست، طرف مقابل هم همین طور.

رسیدن به توافق کامل در دسترس است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: رسیدن به توافق خوب برای همه طرفین قطعا دشوار است. همه می خواهند از این توافق در کشور خود دفاع کنند، خواسته آن ها اعتماد سازی است و خواست ما رفع تحریم ها و توسعه فناوری صلح آمیز هسته ای.

عراقچی ادامه داد: راه زیادی را تاکنون طی کرده ایم و ادمه راه نیز قابل رفتن است. رسیدن به توافق کاملا در دسترس است و نیاز به تصمیمات لازم هر دو طرف دارد.

معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: ایران تاکنون تصمیمات خوبی گرفته و اکنون نوبت طرف مقابل ماست.

وی گفت: خروج اورانیوم و مواد غنی شده اورانیوم از کشور اصلا در برنامه ما وحود ندارد و ما از ابتدا گفتیم و مجددا تکرار می کنیم که قصد خارج کردن مواد خود را از کشور نداریم ولی راه حل های دیگری وجود دارد که نسبت به این ذخایر اعتمادسازی شود و نسبت به هرگونه احتمال بهره برداری برای مقاصد غیرصلح آمیز برطرف شود.

عراقچی گفت: از نظر ما موارد زیادی وجود دارد که می توان این کار را کرد، روی این راه ها بحث کردیم ولی خروج مواد از کشور در دستور کار ما نیست.

معاون وزیرخارجه کشورمان در باره میزان پیشرفت در مذاکرات اظهار داشت: ما می توانیم بگوییم پیشرفت های خوبی کردیم اینکه چه درصدی از کار انجام شده و چه درصدی باقی مانده است حقدر است پنجاه پنجاع یا بیشتر شاید نتوان به دقت ارزیابی کرد

وی افزود: در مقاطع پایانی مذاکرات هستیم که بسیار سخت و نفس گیر شده است، واقعا نمی توان هیچ درصدی را گفت و بعضا بعد از هرجلسه درصدها حابجا می شود ولی ما امیدوار هستیم و حتما می دانیم شانس توافق وجود دارد اما این امر نیازمند آن است که طرف های مقابل نیز اراده ای را که دارند نشان دهند و تصمیمات لازم را بگیرند.

عراقچی گفت: جمعوری اسلامی ایران در زمان خود تصمیمات لازم را گرفته است و تصمیم قاطع ما تعامل سازنده است و ایجاد یک شرایطی که اعتماد سازی صورت گیرد و برای این کار انعطاف لازم را داشتیم و راه حل های خلاقانه ای را معرفی کردیم، نوبت طرف مقابل است که در رفع تحریم ها عمل کنند، همه تحریم ها باید در چارچوب مشخصی لغو شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای تاکید کرد: ماهیچ مذاکره ای غیر از موضوع هسته ای نمی کنیم. موضوع مذاکرات ایران و ۱+۵ فقط برنامه صلح آمیز هسته ای ایران است اما اینکه اتفاقات اخیر منطقه چه تاثیری داشته است باید گفت که در عالم سیاست هرچیزی بر هر چیز دیگر تاثیرگذار است، نمی توان گفت هیچ تأثیری نداشته اما همه طرف ها مصمم هستند تاثر عوامل خارجی را به حداقل برسانند.

عراقچی ادامه داد: ما قبلا هم از این موارد در بحث اوکراین داشتیم و همه طرف ها این دقت را داشتند که هیچ موضوعی تأثر بر مذاکرات نداشته باشد.

وی درباره مواضع طرف مقابل نیز گفت : ایران با ۱+۵ مذاکره می کند و برای ما مهم است که طرف مقابل از موضع یکسان صحبت کنند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president