آوای جنوب

سرگردانی عشایر باباکلان و بی‌توجهی مسئولین؛ معضل بی‌آبی و بازی ادارات گچساران با مردم

آوای جنوب
اکنون بیش از یک هفته است که تانکر امور عشایر تعمیر و راهی روستای باباکلان مرکز دهستان شد ولی اداره آب و فاضلاب شهرستان گچساران به مأمور خود اعلام کرده‌است که از آبگیری تانکر امور عشایر جلوگیری کند.

جریان مردمی عدالتخواه استان کهگیلویه و بویراحمد با انتشار مطلبی به مشکلات آب شرب عشایر باباکلان و زیربند ماهور اشاره کرده‌اند و نوشته‌اند که «جریان مردمی عدالتخواه استان کهگیلویه و بویراحمد تا احقاقِ حقوق این عشایر زحمت‌کش و پاسخگویی سازمان‌های ذی‌ربط این مسئله را پی‌گیری خواهد کرد.»
به گزارش آوای جنوب این مطلب به شرح زیر است؛
خبر تأمین آب شرب عشایر باباکلان و زیربند ماهور و نامه‌ای که برای نماینده‌ی محترم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی نوشتند، چند روزی است که در رسانه‌ها مطرح شده است.
در بند ۷ از اهداف و وظایف سازمان امور عشایری کشور این طور آماده است ” برنامه ریزی و فراهم نمودن زمینه ایجاد و نگهداری گذرگاه‌ها، آبشخورها، پناهگاه‌ها وانبارهای ذخیره علوفه دام و تأمین آب” و تأمین آب صراحتاً به عنوان وظیفه این سازمان قید شده‌است.
از طرفی به گفته‌ی معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو” وظیفه اصلی وزارت نیرو تأمین آب شرب سالم و بهداشتی برای آحاد مردم است”
آیا عشایر این حوزه از آحاد مردم نیستند؟
حال سؤال اصلی این است که در اداره کل امور عشایر و شرکت آبفا استان کهگیلویه و بویراحمد، چرا این مهم پیگیری و حل نشده‌است که این عزیزان با دادن نامه و رسانه‌ای شدن به دنبال حل مشکلشان باشند؟؟
در حالی که اخبار تأمین آب پایدار برای عشایر چند سالی است دست به دست می‌شود و اختصاص اعتباراتی از بودجه سالانه (بند ه تبصره ۴) در دو سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ برای تأمین آب پایدار عشایر و اجرای پروژه‌های بزرگ و کوچک در این زمینه را شاهد بوده‌ایم، چرا باید حداقل اقدام یعنی آبرسانی سیار به مناطق عشایری در استان ما سبب دردسر این قشر شود؟؟
در این خصوص از شرکت آبفای استان، اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد، بخشدار منطقه و… پیگیری به عمل آمد که این پیگیری صحت گفته‌های عشایر را با اختلاف اندکی در قیمت آب تائید می‌کند.
گزارش عشایر حوزه باباکلان که از طریق تماس تلفنی با عشایر منطقه، شورای عشایر و نماینده امور عشایر آن منطقه دریافت شده‌است؛
به شرح زیر است:
بر اساس اعلام سازمان امور عشایر کشور از ۱۴۰۰/۷/۲۷ امور عشایر شهرستان‌ها موظف گردیدند خدمات‌دهی را در مناطق گرمسیری شروع کنند، در مناطق گرمسیری مشکل آب اصلی‌ترین دغدغه عشایر است.
در همان ابتدا کار، تنها تانکر آب رسانی به عشایر دهستان بی‌بی حکیمه دچار حادثه گردید و عشایر مجبور بودند برای تأمین آب، آب را بصورت آزاد خریدای کنند و یا خود با وانت و به سختی آن را تهیه نمایند.
اکنون بیش از یک هفته است که تانکر امور عشایر تعمیر و راهی روستای باباکلان مرکز دهستان شد ولی اداره آب و فاضلاب شهرستان گچساران به مأمور خود اعلام کرده‌است که از آبگیری تانکر امور عشایر جلوگیری کند.
با رئیس اداره آب شهرستان تماس حاصل شد که ایشان گفتند برای دریافت مجوز آب‌گیری عشایر موظف به گرفتن حواله از امور عشایر، تحویل حواله به اداره آب شهرستان و پرداخت هزینه‌ای حدود دویست هزار تومان برای بهای هر سرویس آب می‌باشند. (در ضمن امور عشایر هم درخواست مبلغ پنجاه هزار تومان برای هزینه باربری تانکر خودکرده‌است.)
بر اساس اظهارات دریافتی بسیاری از عشایر تا مرکز شهرستان بیش از ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارند که رفت و آمد برای‌گرفتن حواله یک سرویس آب در گچساران قطعاً به مشکل برخواهند خورد و برایشان به صرفه نخواهد بود.
بر اساس اظهارات عشایر این آب متعلق به شرکت نفت است که رایگان برای تأمین آب روستای باباکلان به اداره آب و فاضلاب واگذار شده است و سال‌های متمادی عشایر روزانه یک یا دو سرویس بصورت رایگان حق آبگیری داشتند.
اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در این‌باره اینگونه اظهار کرده‌است که در سنوات قبل شرکت نفت رایگان برای تأمین آب همکاری می‌کرده‌است، اما به دلیل برخی سوء استفاده‌ها این همکاری از سوی شرکت نفت قطع شده است.
این اداره همچنین مدعی است که در سال‌های اخیر شرکت آبفا با امور عشایر همکاری داشته‌است و برای تأمین آب پولی هم دریافت نمی‌کرد، اما الان مدعی اخذ پول هستند.
شرکت آبفا استان کهگیلویه و بویراحمد نیز مدعی ایست که هر سال امور عشایر در این خصوص با ما قرارداد منعقد می‌کرد و توزیع آب بین عشایر را به عهده می‌گرفت اما امسال چنین قراردادی منعقد نشده‌است و ما مستقیماً توزیع آب را انجام داده‌ایم.
به هر حال اینکه چرا این روند دستخوش تغییر شده‌است سوالی است که باید در خصوص آن نهادهای ذی‌ربط پاسخ روشنی داده و با توجه به وظایف قانونی هرچه سریع‌تر در پی حل آن برآیند.
با توجه به آنچه گفته شد، و روایت تقریباً یکسانی که اجحاف نسبت به عشایر را تائید می‌کند جریان مردمی عدالتخواه استان کهگیلویه و بویراحمد تا احقاقِ حقوق این عشایر زحمت‌کش و پاسخگویی سازمان‌های ذی‌ربط این مسئله را پی‌گیری خواهد کرد.
جریان مردمی عدالتخواه استان کهگیلویه و بویراحمد

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president