آوای جنوب

دو علت برای تردید درمورد کاندیدای ناکام 92

سرلیستی عارف شکست اصلاح‌طلبان را قطعی می‌کند؟/ چرا آنها حرفی از ریاست عارف بر مجلس نمی‌زنند؟

عارفاصلاح طلبان از اینکه با لیستی خالص از خودی هایشان وارد انتخابات شوند و آرای واقعی مردم به خود را ببینند در هراسند. از طرفی، با توجه به تجربه انتخابات ۹۲، ویژگی های شخصیتی عارف به اصلاح طلبان ثابت کرده که برای جذب آرای حداکثری باید به فکر افراد دیگری باشند.

آوای جنوب؛

  ماجرای انتخابات مجلس دهم برای اصلاح طلبان این روزها با بحث بر سر سرلیست این جناح، دنبال می‌شود.

در شرایطی که در ماه های گذشته، اصلاح طلبان تلاش زیادی به خرج دادند تا علی اکبر ناطق نوری را وارد رقابتهای انتخاباتی کنند، به نظر می رسد اکنون حضور او کاملا منتفی شده و نظر ناطق، با فردای انتخابات ۷۶ که تصمیم به دوری همیشگی از انتخابات گرفت، هیچ تغییری نکرده است.

به این ترتیب، با ورود جدی عارف به موضوع انتخابات مجلس، سرلیستی او قطعی تر از هر زمان دیگری به نظر می رسد هرچند خود اصلاح طلبان هنوز به این جمع بندی نرسیده اند که این موضوع جای تعجب دارد.

تعجب از این بابت که بعید است فردی شهره تر از عارف در جبهه اصلاح طلبان وارد رقابت های انتخاباتی مجلس شود ولی با این حال، آنها هنوز به سرلیستی عارف تردید دارند. علت این ماجرا را احتمالا باید در هراس اصلاح طلبان از شکست سنگین در انتخابات جستجو کرد.

واقعیت آن است که اصلاح طلبان سخت به دنبال مطرح کردن چهره ای از اصولگرایان هستند که با تعاریف آنها، در حوزه اعتدالگرایان قرار گیرد تا با سرلیست کردن او، به نوعی تجربه انتخابات ۹۲ را تکرار کنند. در انتخابات ۹۲، عارف با وجود آنکه تنهاذ کاندیدای اصلاح طلبان بود، آرای کمی در نظرسنجی ها داشت و در نهایت با توصیه تصمیم گیران اصلاح طلب کناره گیری کرد تا آنها بتوانند پیروزی میلیمتری روحانی را به طور کامل به نام خود ثبت کنند.

شاید به همین دلیل است که بسیاری از اصلاح طلبان در ماه های گذشته، همچنان علی لاریجانی را مناسب ریاست مجلس دهم می دانند نه یک چهره اصلاح طلب را. طبیعی است که در شرایط عادی، اصلاح طلبان با وجود سرمایه های فعلی خود، درصورتی که کاندیدای غیرمنتظره ای وراد انتخابات نشود و خود عارف هم کنار نرود، باید هم سرلیستی عارف را قطعی بدانند، هم از ریاست او بر مجلس دهم حمایت کنند اما آنها نه تنها حرفی از ریاست او بر پارلمان نمی زنند بلکه در سرلیستی او هم تردید کرده اند!

بنابراین اصلاح طلبان به طور کلی از اینکه با لیستی خالص از خودی هایشان وارد انتخابات شوند و آرای واقعی مردم به خود را ببینند در هراسند.

دلیل دیگر برای ترس اصلاح طلبان از سرلیستی عارف را باید در ویژگی های شخصیتی عارف جستجو کرد. فن بیان و نوع سخن گفتن عارف و نحوه حضور او در رسانه ها، با توجه به تجربه انتخابات ۹۲، به اصلاح طلبان ثابت کرده است که برای جذب آرای حداکثری باید به فکر افراد دیگری باشند. عارف شخصیتی علمی در میان اصلاح طلبان است، اما برای تبدیل شدن به چهره ای مقبول تر میان عامه مردم، هنوز از استاندارهای مدنظر خود اصلاح طلبان هم فاصله دارد.

حال با این شرایط، سوالی که مطرح می شود این است که آیا حضور عارف در راس لیست انتخاباتی اصلاح طلبان با توجه به ویژگی های گفته شده از او، و خالص شدن لیست مذکور و خالی شدن آن از برخی اصولگرایان، باعث شکست قطعی و سنگین اصلاح طلبان در انتخابات اسفند ۹۴ خواهد شد؟

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. باوي گفت:

    توهم زده شدی کدوم ترس تاجگردون خوبه برا ریاست

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president