آوای جنوب

زاکانی : بصیرت اصولگرایان زمینه ایجاد وحدت خواهد شد/ باید از خودمان عبور کنیم

زاکانیدبیرکل جمعیت رهپویان گفت: باید در حال حاضر به وحدت برسیم و این وحدت باید با محور اصول باشد تا ما شاهد ورود عناصر شایسته و تشکیل مجلس کارآمد باشیم هرچند که دیگران تلاش دارند در این جریان شکاف ایجاد کنند.

آوای جنوب؛

علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در شانزدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل که امروز دوشنبه در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: برای ما مهم است که بتوانیم خود و محیط پیرامونی‌مان را بشناسیم و با تحلیل عناصر اطراف خود را واکاوی کنیم.

وی ادامه داد: وقتی امروز به صحنه پیرامونی خودمان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که جبهه‌بندی جدیدی حول و حوش ما شکل گرفته و ما در این جبهه‌بندی فهم درست و درکی که به مسئولیت ما کمک کند باید داشته باشیم.

این نماینده مجلس افزود: اگر بخواهیم ساده‌سازی کنیم در این ساده‌سازی دو قطب وجود دارد؛ یک قطب نظام سلطه و قطب دیگر انقلاب اسلامی است که رهبری نظام سلطه را آمریکا دنبال می‌کند و رهبری انقلاب اسلامی را نظام اسلامی ایران هدایت و اداره می‌کند و محور آن رهبر معظم انقلاب است.

زاکانی با بیان اینکه در داخل کشور دو گروه وجود دارند که با هم رقابت می‌کنند، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال و در دیدار بامسئولان کشور در ماه مبارک رمضان فرمودند این دو نگاه میان مسئولان است؛ عناصری که با هم رقابت می‌کنند و مابین این دو قطب جریان بیداری و انقلاب و استکبار وجود دارد و دو طیف از عناصر در داخل کشور نیز رقابت می‌کنند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب به عنوان سکاندار نظام اسلامی به دنبال ۵ سطح از مطلوب‌ها هستند؛ مطلوب اول انسجام‌بخشی و یکپارچه‌سازی آحاد مردم و مسئولان کشور است؛ مطلوب دوم تعمیق معرفت و بصیرت‌بخشی و آگاه‌سازی جبهه انقلاب و کلیت عناصر حال در ایران اسلامی است و فراتر از آن به دنبال تعمیق معرفت و بصیرت‌بخشی عناصر جهان اسلام در جهان است.

زاکانی در باره مطلوب سوم رهبر انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب به دنبال مصونیت‌سازی در درون و ایجاد دژ مستحکم که غیرقابل نفوذ توسط سلطه‌گران باشد است و در گام چهارم به دنبال الگوسازی است که ایران را الگوی تام و تمام انقلاب قرار دهد که در بعد فردی و اجتماعی حرف‌هایی برای گفتن دارد و این حرف‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرده که این الگوها را برای سایرین قابل انتقال کرده است.

این نماینده مجلس افزود: در نهایت رهبری به دنبال گسترش انقلاب و تقویت جبهه مسلمین و ایجاد تمدن اسلامی است و ایشان این ۵ سطح را پیگیری می‌کند.

زاکانی با بیان اینکه حوزه‌های درگیری ما با نظام سلطه متفاوت است و محدود به موضوع هسته‌ای نیست، یادآور شد: در مقابل نظام سلطه و آمریکا ۵ مقصود را در دستور کار دارد؛ مقصود اول محدودسازی است. آمریکا مشاهده کرده که شعارها و آرمانهای ایران توانسته اثرات عمیقی را بر سطح منطقه بگذارد و بشدت دنبال کند. آمریکا دیده که محصول موفق ایران با تکیه بر تقویت قطب مستضعف و ایجاد تمدن جدید پیگیری می‌شود. لذا به شدت دنبال راکد کردن حرکت و چرخ پیشرفت کشور است و این موضوع را از طریق موضوعاتی همچون ایجاد شکاف در حاکمیت (۲ خرداد)، الگوی بدلی (بعد از ۸ سال جنگ)، قراردادن توده‌ها در مقابل همدیگر (فتنه ۸۸)، تحریم، تهدید و آدرس و گرای غلط دادن تجربه کرده و از طریق این اقدامات به دنبال یخ‌زدگی جامعه و محدودسازی رشد و پیشرفت انقلاب و رکود است.

وی ادامه داد: در گام دوم آمریکا به دنبال محصورسازی است. لذا اوباما می‌گوید برجام گام اول است و ما در این مسیر مطالبات دیگری داریم و جان‌کری نیز می‌گوید بحث منطقه و ایجاد جبهه واحد توسط دوستان آمریکا علیه ایران بحث ماست؛ بنابراین آمریکا دنبال این است که انقلاب را در درون مرزهای ما زمین‌گیر کند و آنچه در یمن، سوریه‌، عراق، بحرین و افغانستان و پاکستان رخ می‌دهد به این دلیل است که ریشه‌های اسلامی را خشک و محدود به مرز ایران کند.

این نماینده مجلس یادآور شد: آمریکا به دنبال تسری جریان منحط فرهنگی خودش و تغییر باورها و زائقه عمومی مردم و مسئولان کشور ماست؛ در بعد آسیب‌زنندگی به نظام بین‌الملل امام خمینی(ره) فرمودند هدف غائی حکومت اسلامی وحدت کلمه برای رسیدن به اهداف عالی و رمز پیروزی و بقاست. آمریکا به دنبال این است که از طریق فرهنگ‌سازی جدید و ایجاد رویکرد جدید در برخی عناصر خاص، از داخل کشور به وحدت کلمه ما آسیب برساند و به هدف غائی حکومت آسیب بزند

زاکانی گفت: هدف چهارم آمریکا تسلیم‌سازی است و به شدت به دنبال این است که انقلاب اسلامی ما را از درون تسلیم کند. انقلاب تسلیم شده بی‌شک در مقابل مستکبران خونخواهی ندارد اما انقلاب سرنگون شده خونخواه خواهد داشت.

وی یادآور شد: گام نهایی آمریکا نابود سازی انقلاب اسلامی است و مسیری که آنها دنبال می‌کنند مسیر یکپارچه‌سازی جهان است و مانع رسیدن به امیال و مقاصدشان و غارت ملت را انقلاب ایران می‌دانند. لذا غایت آنها نابود کردن این جریان و شجره طیبه است.

زاکانی اظهار داشت: اگر گام‌های آمریکا محدودسازی، محصورسازی، تغییر ذائقه و ایجاد تشتت در درون حاکمیت باشد و نهایتا بخواهند با تایید جریان‌هایی که واسطه رسیدن به اهدافشان انتخاب کردند و اخیرا نیز در صحبت اوباما و کری اظهاراتی درباره انتخابات بود، می‌خواهند از درون انقلاب را به تسلیم بکشانند.

وی ادامه داد: ما در داخل کشور از گذشته دو جریان رقیب داشتیم. یعنی در دهه ۶۰ جناح راست و چپ وجود داشت اما بعدا دچار دگردیسی و شرایط جدیدی شدند که محتوایشان تغییر کرد. اما مسیر جریان چپ دهه ۶۰ با دهه ۷۰ فرق می‌کرد. به این معنی که چپ دهه ۷۰ در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی الگوی غربی را در پیش گرفتند. لذا امروز آنها را در یک جبهه مشاهده می‌کنیم که ظاهر آن گروه دوم خردادی هستند و ما به عنوان رقیب به آنها می‌نگریم.

وی افزود: یک لایه عقب‌تر از چپ‌ها عناصر فتنه‌گر و ریزش‌هایی هستند که عملا آب به آسیاب دشمن ریختند و یک لایه عقب‌تر گروه‌هایی هستند که دشمنی آنها در داخل و خارج برای ما مسجل است و در جبهه استکبار علیه ما قیام کردند؛ یک لایه عقب‌تر جبهه استکبار و نظام سلطه خصوصا آمریکاست. لذا در انتخابات سال ۸۸ رادیو اسرائیل تبلیغ یک نامزد خاص را می‌کرد که بی‌معنا بود و آن نامزد این حمایت‌ها را نفی نکرد، چرا که از نظر آنها هدف وسیله را توجیه می‌کرد.

زاکانی افزود: یک نگاه نیز عناصر ارزشی هستند که به ریشه‌ها و آرمانهای انقلاب توجه دارد و این عناصر نقاط قوت و مهمی دارند که انقلاب با آن نقاط به پیروزی رسید. این دو جریان مقابل هم هستند.

وی گفت: شما نمی‌توانید بگویید حجت‌الاسلام رحیمیان که در دفتر امام بود و جزء ذائقه چپ تعریف می‌شد، امروز با چپ سابق همراهی می‌کند؛ آقای رحیمیان امروز جزء عناصر ارزشگرا است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: یک گروه عناصر تجدیدنظرطلب هستند و باور دارند که مسیرشان درست است و می‌گویند با احساس نمی‌توان کشور را اداره کرد و باید شعار و احساس را کنار گذاشت و با نظام بین‌الملل کنار آمد؛ گروه دیگر نیز خیر دنیا و آخرت را در مسیر ایجاد تمدن اسلامی می‌بینند. عناصر تجدیدنظرطلب وقتی به ارزشگراها می‌رسند، علاقه دارند همه این جریان را در چهره احمدی‌نژاد محدود کنند و هدفشان این است که جریان ارزشی را به فساد و ناکارآمدی متهم کنند.

زاکانی با بیان اینکه گام دوم عناصر تجدیدنظرطلب ظرفیت‌سازی است تاکید کرد: آنها قصد دارند اگر نیاز شد کف جامعه یعنی مردم رودرروی هم قرار گیرند. لذا برای ظرفیت‌سازی از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند و به مردم نگاه ابزاری دارند. آنها در مورد حق مردم صحبت می‌کنند ولی بشدت مردم را از داشتن حق محروم می‌کنند و برخلاف صحبت‌های خود عمل می‌کنند؛ در گام سوم آنها دنبال محدودسازی جریان انقلاب هستند و می‌خواهند این جریان را کمرنگ کنند و در گام بعدی به دنبال محصورسازی هستند و قصد دارند انقلاب را در درون مرزهای ما محصور کنند؛ این موضوع را در پیش‌نویس برنامه چهارم توسعه که زمان رئیس دولت اصلاحات منتشر شد می‌بینیم که آنها نیز در آن گفتند ما دو نوع انقلاب داریم؛ انقلابی که مصدق سردمدار آن بود و انقلابی که بنیانگذار کبیر انقلاب سردمدار آن بود و به زعم خود بیان کردند که راه درست راه مصدق ا ست و به دنبال عادی‌سازی روابط ما با نظام سلطه و آمریکا هستند.

وی درباره ویژگی‌ها و مقاصد جریان ارزشگرا گفت: در مقابل جریان ارزشگرا نیز ۵ ارزش را دنبال می‌کند؛ اولین محور توجه به رمز بقا و پیروزی است؛ جریان انقلاب به انسجام توجه می‌کند و می‌داند نقاب و شکاف در درون متن جامعه سم مهلک است. جریان انقلاب به تعمیق معرفت و بصیرت توجه می‌کند لذا آگاه‌سازی متن جامعه یک فرض واجب است.

زاکانی ادامه داد: جریان انقلاب باید به ظرفیت خود توجه کند و نگاه خود را در داخل و خارج به ظرفیت‌سازی جدید معطوف کند. چهارمین مقصود جریان ارزشگرا دقت در کارآمدسازی است؛ یعنی اگر ما کارآمد نباشیم باید شکست را پذیرا باشیم لذا الگوسازی و پیگیری ارتباط‌گیری با سایر جریانهای انقلاب برای تسری‌بخشی به انقلاب اسلامی است.

زاکانی در ادامه اظهار داشت: رهبری در انقلاب اسلامی به دو روش تصمیم می‌گیرد که هر دو روش در نظام اسلامی تجربه شده است. یک اینکه اگر به ضرورتی رسند در مقابل تمام جهان می‌ایستند و در آن سطح از تصمیم‌گیری حرف حقشان را می‌زنند. مانند نامه ششم فروردین ماه ۶۸ امام راحل به آقای منتظری.

وی افزود: سطح دوم تصمیم گیری ممکن است که رهبری معظم تصمیمی که می‌خواهند اتخاذ کنند از طریق مجاری حقوقی آن را اخذ کنند که مانند همان نامه ششم فروردین ماه سال ۶۸ امام خمینی(ره) به آقای منتظری است که و الله موافق شما با آقای بازرگان و آقای بنی صدر نبودم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست به سوال دانشجویان پاسخ داد.

زاکانی در پاسخ به سوالی درباره درباره روند بررسی برجام و توافقنامه وین از سوی مجلس و اینکه چرا مجلس آنطور که باید در زمینه برجام و بررسی آن وارد نشده است، گفت: ما بین افراد حزب اللهی فراتر از مجلس سه گروه داریم. یک کسانی هستند که فناوری هسته‌ای را معادل اصل انقلاب می‌دانند و عدول از آن و شکست آن را عدول از انقلاب و شکست آن می‌دانند.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: وقتی رهبری می‌خواهند تصمیمی بگیرند قطعاً این تصمیم مبتنی بر نقاط قوتی است که نظام اسلامی دارد. مسئله بعدی منطق بزرگ اسلامی، دیگری خود رهبری و فراتر از آن امام است و وجود مبارک آنها نکته بعدی متن جامع و دیگری نگاه تمدنی است که در انقلاب وجود دارد. انقلاب اسلامی در چهار مسئله اول نسبت به سایر کشورها امتیاز دارد و در مورد بعدی پنجم با سایر کشورها مشترک است. لذا رهبری اگر بخواهند تصمیمی بگیرند به این مولفه‌ها توجه می‌کنند.

دبیرکل جمعیت رهپویان ادامه داد: واقعیت‌های جامعه نیز از مسائلی است که رهبری را در تصمیم گیری‌شان کمک می‌کند. روزی ممکن است واقعیت‌های جامعه خود تغییر کند که چیزی یا امری را به رهبری تحمیل کند. مانند قطعنامه۵۹۸ که به امام راحل تحمیل شد. حاج احمدآقا می‌گفتند روزی دیدم امام گریه می‌کنند وقتی علت آن را پرسیدم گفتند اگر می‌دانستم رزمندگان ما این چنین به میدان جنگ می‌شتابند قطعنامه را قبول نمی‌کردم.

زاکانی افزود: واقعیت‌های اجتماعی آن روز به گونه‌ای بود که این قطعنامه به امام تحمیل شد. اسناد آن موجود است. آقای هاشمی، موسوی و نبوی گفتند جنگ باید تمام شود. این در سطح عالی کشور بود. سیاسیون نیز که در سطح بعدی قرار داشتند برای مجلس سوم دست و پا می‌شکستند و فرمانده عالی جنگ نیز طی نامه‌ای به امام اعلام کرده بود که سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار پول برای ادامه جنگ لازم دارد که امام بعد از قبول قطعنامه در نامه‌ای به مجلس نوشتند فرماندهان جنگ به مبلغی برای ادامه جنگ نیاز دارند البته اعلام کردند که حسینی‌وار می‌جنگند که این شعاری بیش نیست.

وی در همین زمینه ادامه داد: در سطح آخر نیز مردم قرار داشتند که حضورشان در میادین جنگ کم رنگ شده بود. البته بعد از قبول قطعنامه از سوی امام موجی به راه افتاد که امام گفتند اگر می‌دانستیم اینگونه است قطعنامه را قبول نمی کردم. اینها واقعیت‌های جامعه بود که قطعنامه را به امام تحمیل کرد. لذا باید ببینیم خود ما به عنصر تحمیل کننده به رهبر تبدیل نشده‌ایم و در بخش دیگر کسانی هستند که جبهه‌هایی را برای نظام با نظام سلطه مدنظر قرار می‌دهند اما رنگ و لعاب هسته‌ای آن را کم رنگ می‌گیرند. اینها نیز به گونه‌ای در این بین جفا می‌کنند.

دبیرکل جمعیت رهپویان گفت: اگر روزی قرار شد مخالفت با برجام صورت بگیرد باید دید این دسته مذکور نیز کمک رهبری بودند یا وظیفه‌شان را در برابر افکار عمومی که روشنگری است به خوبی انجام نداند.

زاکانی در ادامه سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های گروه سوم حزب اللهی که نسبت به مسئله هسته‌ای به تحلیل می‌پردازند، گفت: کسانی که همه صحنه را می‌بینند و اولویت سنجی می‌کنند و معتقدند همه ابعاد برجام نقاط مثبت و منفی آن را باید واکاوی کرد و طبق آخرین اطلاعات آن را به متن جامعه تزریق کرد در این دسته قرار دارند و به دنبال تبیین ویژگی‌های برجام به مردم هستند. به عقیده بنده این گروه کمک کار رهبری هستند زیرا زمینه را برای رد یا قبول برجام ایجاد می‌کنند تا از این طریق افکار عمومی دچار انهدام یا ریزش نشود.

وی با اشاره به روند ورود مجلس به بحث هسته‌ای یادآور شد: در مجلس موانعی را داشتیم اما سعی کردیم از جهت گروه سوم که اعلام کردم وارد مقوله هسته‌ای شویم. در مسیر خودمان قانون تصویب کردیم و خطوط قرمز رهبری را به شکل قانون دقیقی فراهم کردیم لذا مجلس کمیسیون ویژه‌ای را تشکیل داده که انتخابات آن فردا برگزار می شود. با انتخاب اعضای این کمیسیون دولت ملزم به حفظ ارزش‌ها شده و آن را تحت عنوان لایحه به مجلس خواهد آورد. بنابراین جای نگرانی نیست مجلس به وظیفه خود به جد عمل می‌کند و انتظار شما و مردم را در این زمینه فراهم می کند تا نکات مثبت و منفی برجام شفاف دیده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره وحدت اصولگرایان و عدم همراهی رهپویان با سایر طیف‌های اصولگرایی تاکنون، گفت: وحدت اصولگرایان یک ضرورت و امری کاملا شدنی است وحدت باید در محور اصول شکل گیرد و این سه گروه موتلفه ایثارگران و پایداری که عملاً از سه ضلع بودند و در بعضی مقاطع با هم توافق نداشتند در این زمینه زحمت‌های فراوانی کشیدند که امیدواریم در انتها ائتلاف حداکثری کنند.

زاکانی افزود: مجموعه رهپویان و سایر طیف‌های اصولگرایی قطعاً در این ائتلاف حداکثری حضور خواهند داشت و حتماً باید از خودمان عبور کنیم.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل ما در انتخابات سال ۹۲ این بود که دوستان از خودشان عبور نکردند و تفرقه ایجاد شد. اما قطعاً وحدت بر محور اصول برای انتخاب عناصر شایسته و تصویب مجلسی کارآمد امکان پذیر است و مطمئناً اصولگرایان و بصیرت آنها زمینه ایجاد این وحدت خواهد شد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president