آوای جنوب

روشنفکر منتخب بویراحمد و دنا در مجلس یازدهم: در دفاع از حقوق موکلانم کوتاهی نمی‌‌کنم/ ترکیب مجلس یازدهم ‌کارآمد است

آوای جنوب
منتخب مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس یازدهم می‌گوید: به عهد و پیمانی که با مردم بسته‌ام وفادار می‌مانم و در دفاع از حقوق آنان کوتاهی نمی‌‌کنم.

 

 

مهدی روشنفکر در گفت‌وگو با خبرنگاران در یاسوج در پاسخ به این سئوال که بعد از حضور در مجلس آیا با عهدی که با مردم بسته‌اید وفادار خواهید ماند، اظهار داشت: به صورت طبیعی و منطقی حداکثر تلاشم را به کار می‌گیرم که به شعارها و منشور و اهداف جریان ندای وحدت و عهد و پیمانی که با مردم بسته‌ام وفادار بمانم و انشاءالله همین‌طور هم خواهد شد.

وی عنوان کرد: وفای به عهد در سنت و تاریخ ما همواره از فضائل بوده و در سنت اسلامی به عنوان مثال خداوند در سوره‌ مائده نسبت به وفاداری به عهد و پیمان هشدار و تذکر داده است، اوفوا بالعقود و در فقه اسلامی نیز المومنون (المسلمون) عند شروطهم از مقدمات است کهبا تکیه بر چنین آموزه‌هایی به طور حتم به عهد و پیمان خود با مردم وفادار خواهم ماند.

روشنفکر همچنین در پاسخ به این سئوال که مهمترین مشکل کشور مباحث اقتصادی و معیشتی است، در این حوزه چه برنامه‌هایی خواهید داشت، خاطرنشان کرد: برخی مهم‌ترین مشکل کشور را فرهنگی می‌دانند، برخی سیاسی و برخی نیز اقتصادی و به نظر می‌رسد اذهان عمومی بیشتر موید سوال شما است، یعنی در حال حاضر مشکلات معیشتی و اقتصادی بیشتر به چشم مردم می‌آید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: وضعیت اقتصادی ما وضعیت خاصی است، بخشی از مسائل ما مربوط به سیاست خارجی و بخشی مربوط به سیاست داخلی است، بنده به عنوان منتخب مردم در حوزه سیاست خارجی در چارچوب وظایف نمایندگی سعی می‌کنم با رعایت اصول حکمت، مصحلت و عزّت به تصمیمات و روندها و مصوباتی که حلال مشکلات خواهند بود به سهم خودم کمک کنم.

روشنفکر با بیان اینکه می‌دانیم که بسیاری از این مسائل فراتر از اراده یک نماینده یا حتی جمعی از نمایندگان است، ادامه داد: در حوزه داخلی نیز با توجه به مشکلات کشور در تولید و صادرات نفت، تلاش خواهم کرد وابستگی اقتصاد به نفت به اندازه حوزه اختیارات نمایندگی کمتر شود.

وی تصریح کرد: قوانین هماهنگ و شفافی به تصویب برسد، مقررات برای تسریع و تسهیل امور باشد، تصمیمات با ثبات و با مبنا اتخاذ شود و رویه‌ها و مصوبات معقول و موثر باشد، متغیرهای اقتصادی البته پیچیدگی‌های خاص خود را دارند، بنده از مشاوران اقتصادی دلسوز نیز کمک می‌گیرم و به طور کلی سعی می‌کنم کار درست را انجام دهم و در هر دو حوزه نیز از اهرم نظارت حداکثر بهره را خواهم برد.

روشنفکر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی معتقدند مجلس دهم نتوانست نقش نظارتی خود را به خوبی ایفا کند آیا در مجلس یازدهم بر این مورد مهم اهتمام خواهد شد، گفت: نظارت یکی از مهم‌ترین وظایف، اهرم‌ها و ساز و کارهای نمایندگان مجلس است، بدون شک بنده نیز با توجه به تمهیدات مصرحه در قانون اساسی از نظارت برای بهبود امور و شرایط به سهم خود استفاده می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: تذکر، سوال، تحقیق و تفحص، استیضاح و… سرلوحه‌ کار ما خواهد بودو در دفاع از حقوق مردم و استفاده از این تمهیدات کوتاهی نخواهیم کرد و امیدوارم سایر منتخبان و همکاران ما نیز همکاری لازم را داشته باشند.

روشنفکر در پاسخ به این سوال که یکی از طرح‌های که در مجلس دهم مسکوت ماند طرح شفافیت آرا نمابندگان بود در مجلس یازدهم آیا این طرح را تصویب خواهید کرد، اظهار داشت: همانگونه که در پاسخ یکی از پرسش‌های پیشین نیز عرض کردم شفافیت از اولویت ما بوده و باید باشد، به طریق اولی شفافیت در آراء و مواضع نمایندگان مجلس به سالم‌تر شدن فضای سیاسی و اعتمادافزایی کمک خواهد کرد.

منتخب مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در پاسخ به این سوال که در خصوص لابی‌هایی که بین نمایندگان و دولتی‌ها وجود دارد نظرتان را بفرمایید، می‌گوید: لابیگری به معنای مذموم آن مطرود است، اما اگر منظور تعامل و مذاکره برای حل مشکلات باشد، به عنوان یک ابزار پسندیده بوده و در حد توان ما نیز از آن بهره می‌بریم، آنچه نزد عموم مردم منفور است بیشتر لاابالیگری سیاسی است که از نظر ما هم مذموم بوده، نه لابیگری سیاسی به معنای داد و ستد معقول برای دفاع از حقوق مردم.

مجلس قوی باید به کارویژه‌های خود عمل کند

روشنفکر در پاسخ به این سوال اگر مجلس قوی بخواهیم داشته باشیم این قوه باید چه جایگاهی داشته باشد و آیا باید مجلس در عرصه‌های گوناگون کشور نقش آفرینی کند، خاطرنشان کرد: مجلس قوی مجلسی است که به وظایف و کارویژه‌های خود عمل کند و در راس امور باشد، چنانچه نمایندگان وارد مسائل حاشیه‌ای نشوند و سلامت خود را حفظ کنند و از شفافیت در تمام حوزه‌ها دفاع کنند، به حتم مجلس ما مجلسی قوی‌تر و کارآمدتر خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بیشتر زیرساخت‌های اقتصادی کشور رها و بدون برنامه است آیا مجلس آینده برای ساماندهی این مسئله ورود خواهد کرد، گفت: این ادعا، ادعایی عجیب و بزرگ است، این گونه نیست واقعا. در تمام حوزه‌ها کشور برنامه دارد، قانون و مقررات دارد، هر چند اشکالات ساختاری در کنار اشکالات رفتاری هم داریم، اما مشکل ما بیشتر در اجرا کردن برنامه‌ها و جاری‌سازی استراتژی‌های کلان است.

منتخب مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون یادآور شد: تحریم‌های هدفمند زیرساخت‌های ما را نشانه گرفته‌اند و ما اگر بتوانیم به برنامه‌های خود عمل کنیم و خندق بین حرف و عمل، یا تصمیم و اقدام را پر کنیم، می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم.

روشنفکر در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه برای انتخابات اخیر مجلس از مدت‌ها قبل حاشیه سازی شده بود تا اصل انتخابات زیر سوال رود و کسی در آن شرکت نکند اما اکنون که مجلس شکل گرفته و انتخابات برگزار شده است تلاش می‌کنند القا کنند در مجلس یازدهم اختلاف وجود دارد در این خصوص توضیح دهید، عنوان کرد: ما که بحمدالله با هوشیاری و مشارکت مردم در این حوزه انتخابیه بالاترین نزخ مشارکت در کشور را داشتیم و از این‌نظر سربلند هستیم.

وی ادامه داد: در دیگر استان‌ها و کلانشهرها هم‌میانگین ۴۲ درصد مشارکت بوده است که با توجه به استانداردهای جهانی فابل قبول است، انشاء‌الله ما با شنیدن حرف مردم و توجه به مطالبات مردم باید سعی کنیم نقایص را برطرف کنیم و تلاش دشمنان برای قهر مردم با صندوق های رای جواب نداده و نمی‌دهد.

روشنفکر با تاکید بر اینکه مردم نسبت به رای خود هوشیار هستند، افزود: در آینده هم‌انشاءالله باید با تدابیر بهتر زمینه حضور حداکثری مردم در همه‌ جای کشور بیش از پیش فراهم شود، اصل انتخابات در دنیا پذیرفته شده است و همه گروه‌های قانونی به لوازم آن‌ پایبند هستند.

وی اظهار داشت: اختلاف اگر به معنای تضارب آراء باشد، لازم و پسندیده است، انشاءالله اختلافات مضر اگر باشد، کمتر شود و کمتر خواهد شد، قصاص قبل از جنایت که نباید کرد، چگونه هنوز مجلس تشکیل نشده امّا در آن اختلاف وجود دارد، هرچند اختلاف نظر و سلیقه امری طبیعی است.

روشنفکر در پاسخ به این سئوال که ترکیب مجلس یازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: ترکیب مجلس یازدهم ترکیبی کارآمد بوده که بدون شک سلامت و شفافیت در آن از اولویت برخوردار است

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president