آوای جنوب

در رزمایش دو روزه «اقتدار ثارالله» چه گذشت؟ +تصاویر

یکی از کارهایی که در این رزمایش به نمایش گذاشته شد، موضوع بسیج مردمی با ارتباطات چند لایه امن و نفوذ ناپذیر است. در واقع ما شبکه ای داریم که به صورت رادیویی- دیجیتالی و خطوط وی آی پی قابلیتی را از خود نشان می دهد. این ارتباط امن و مستمر می‌تواند شرایطی داشته باشد که اگر ما در موقعیت های خاص نیروهای خود را فراخوان دادیم، آنها از آمادگی کامل برخوردار باشند.

آوای جنوب؛

 
رزمایش دو روزه «اقتدار ثارالله» در روز چهارشنبه یازدهم و پنجشنبه دوازدهم شهریورماه ۹۴ در بوستان ولایت برگزار شد. روز اول رزمایش قریب به ۵۰ هزار بسیجی در موقعیتی که برای‌شان پیش بینی شده بود، آرایش پیدا کردند تا فرمانده کل سپاه و مهمانان دیگر از آن‌ها سان و رژه ببینند.

رزمایش اقتدار ثارالله با پیام سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعدازظهر روز چهارشنبه در بوستان ولایت آغاز شد که در متن این پیام آمده است:

«به پاس ارادت و اطلاعت محض از فرماندهی واقعی رزمایش، حضرت بقیه الله اعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جهت سلامتی آن حضرت با اعلام پیام رزم و شروع رزمایش هرکدام از رزمندگان ۱۹ صلوات به برکت «بسم الله الرحمن الرحیم» ختم نمایید».

اعضای گردان‌های امام علی(ع)، امام حسین(ع)، بیت المقدس، عاشورا، الزهرا(س) و کوثر در تجمع این رزمایش حضور داشتند.

در رزمایش اقتدار ثارالله، ۱۰ فروند جایروپلن، ۲۰ فروند پاراموتور، یک فروند کایت موتور دار، یک فروند بالگرد ام آی ۱۷ که عملیات راپل، پاور تاکسی، هلی برن، بال ریزی، تازش هوایی را انجام دادند.

این رزمایش امنیتی توسط یگان‌های قرارگاه ثارالله متشکل از ۲۳۰ گردان از گردان های امام علی(ع)، امام حسین(ع)، عاشورا، الزهرا(س) و به خصوص بیت‌المقدس برگزار شد.

سردار شعبانی معاون عملیات قرارگاه ثارالله (ع) تهران درباره برگزاری این رزمایش، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در سفر به مشهد مقدس مبنی بر وجود امنیت بی‌نظیر در کشور گفت: ما برای اینکه مردم عزیزمان در یک آرامش روانی از قابلیت های بسیج مطلع شوند، رزمایشی با هدف حفظ انسجام نیروهای بسیج برگزار می‌کنیم. واحدهای مردم پایه مفهومش این است که آنها باید در کنار شغل و کاری که دارند، در یک شرایط خاص در مدت دو ساعت به واحدهای اصلی برسند و تجهیز و ساماندهی شوند و برای عملیاتی که برایشان پیش بینی شده است آماده شوند.

وی در رابطه با پیام این رزمایش به دشمنان انقلاب اسلامی، گفت: امروز ایران اسلامی از با ثبات‌ترین کشورهای منطقه است، تهدیدات دشمن همیشه وجود دارد و آنها دست از دشمنی با ملت ایران برنمی دارند. شکل تهدید عوض می‌شود و ما باید این آمادگی را داشته باشیم که با آن مقابله کنیم.

رزمایش نوعی عملیات تمرینی است که بر مبنای طرح‌های عملیاتی، دفاعی، امنیتی، امداد و نجات و حرکاتی که ما را نسبت به دشمن در وضعیت بالاتری قرار دهد، برقرار می‌شود، تا در شرایط مختلف آمادگی خود را حفظ کنیم.

شعبانی در این زمینه گفت: یکی از کارهایی که در این رزمایش به نمایش گذاشته شد، موضوع بسیج مردمی با ارتباطات چند لایه امن و نفوذ ناپذیر است. در واقع ما شبکه ای داریم که به صورت رادیویی- دیجیتالی و خطوط وی آی پی قابلیتی را از خود نشان می دهد. این ارتباط امن و مستمر می‌تواند شرایطی را داشته باشد که اگر ما در موقعیت های خاص نیروهای خود را فراخوان دادیم، آنها از آمادگی کامل برخوردار باشند. فراخوانی به معنای یک حرکت تاکتیکی بوده که تمام نیروهای مردم پایه ما از هر کار و کسبی و در هر مکانی که هستند، سریع خود را در پایگاه های مقاومت آماده کنند. در این وضعیت ما باید پیامی که به مردم می‌رسانیم از چشم و گوش دشمن مخفی باشد.

قرار است تا پایان سال رزمایش‌های دیگری هم با پیام «امنیت و ثبات جمهوری اسلامی» برگزار شود.

در این رزمایش برای اولین بار سه هزار نفر از گردان‌های سایبری سپاه تهران که بعضاً از اعضای هیأت علمی هستند، شرکت کرده و در یک فضای مجازی آمادگی داشتند تا در این زمینه به پرسش های مطرح پاسخ دهند.

معاون عملیات قرارگاه ثارالله (ع) تهران درباره محدوده پیامک های ارسال شده در خصوص اطلاع رسانی رزمایش اظهار کرد: این پیامک ها برای همه مردم ارسال شده است و هدف از آن این است، هرکس که از این طریق با ما ارتباط برقرار کند ما متوجه می‌شویم که علاقهمند است و ما از وی می‌خواهیم به شبکه بیاید. اگر آمد در آینده پیام ها را تنها به همان افرادی که قابلیت و آمادگی برقراری ارتباط را دارند ارسال می کنیم.

در این رزمایش ۱۰ فروند جایروپلن، ۲۰ فروند پاراموتور، یک فروند کایت موتور دار، یک فروند بالگرد ام آی ۱۷ که عملیات راپل، پاور تاکسی، هلی برن، بال ریزی، تازش هوایی را انجام دادند.

سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه از گردان‌های حاضر در رزمایش اقتدار ثارالله سان دید و در جمع آن‌ها طی سخنانی اظهار کرد: چه توافقی بین ایران و آمریکا انجام بگیرد و چه نگیرد، آمریکا دشمن درجه یک ملت ایران و مسلمین جهان است.

وی با اشاره به رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری اظهار کرد: ایشان در عصر فتنه‌ها و توسعه‌های جهانی هدایت امت اسلامی را بر دوش خویش قرار داده‌اند و پرچم احیای هویت و عظمت اسلام را در دست دارند و با الهام بخشی‌های خود، روح بیداری اسلامی را در جهان اسلام منتشر می‌سازند.

وی با اشاره به حضور ۵۰ هزار نفری بسیجیان در این رزمایش خطاب به آنان گفت: شما بیرق دار آزادگی، ثبات، اقتدار، ایستادگی و مقاومت ملت ایران و امت اسلام هستید و آرامش خاطر رهبر عزیزمان نیز هستید.

وی با بیان اینکه بسیجیان از دل یک انقلاب شکوهمند متولد شده‌اند عنوان کرد: انقلاب شکوهمندی که شما از دل آن برخاسته‌اید، سیاست‌ها و راهبردهای آمریکا را در هم شکست و ملت ایران را از اسارت و برده داری مدرنی که توسط آمریکا و غرب در دوران سیاه رژیم پهلوی حاکم شده بود، نجات بخشید و ایران را به کشوری بزرگ و تأثیرگذار در عرصه‌ جهانی تبدیل کرد.

سلامی با تأکید بر این که تجربه جنگ تحمیلی پیام آور حقیقی استقلال ملت ایران بود گفت: شما بسیجیان میراث داران شهدای مقاوم و با شکوهی هستید که پیکر جاودانه آنها روی در نقاب خاک کشیده است، اما آثار شهادت و جانبازی‌شان برای همیشه شخصیت و هویت اسلامی این ملت را ترسیم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بسیجیان از دل فتنه‌های پیچیده‌ای که آمریکا و نظام سلطه برای تهی کردن محتوای این انقلاب طراحی کرده بود و شکست خورد شکل گرفته‌اند، عنوان کرد:‌ استراتژی تحریم را این ملت با صبر و شکیبایی و ثبات و اقتدار و نیز پیروی از اوامر ولی امر خودشان و با تکیه بر فرهنگ عاشورا و تاسی از ایستادگی پیامبر و اصحابش در برابر تحریم‌های مشرکان در هم شکستند.

سلامی تصریح کرد: نظام سلطه غرب و آمریکا در صدد تهدید کردن ایران با گزینه نظامی بودند، اما ایستادگی و شکوه و عظمت ملت ایران بود که آنها را از جاده گزینه نظامی علیه ما و از مسیر تحریم اقتصادی و انزوای سیاسی و تهاجمات فرهنگی رذالت آور خارج ساخت و به سوی مسیر دیپلماسی کشاند.

جانشین فرمانده کل سپاه همچنین تاکید کرد:‌ این ملت تصمیم گرفته است تا برای ابد مستقل باقی بماند.

وی همچنین با پاسداشت یاد و خون شهدای هسته‌ای عنوان کرد: ما با رشادت‌ها و فعالیت‌های علمی شهدایی چون احمدی‌روشن، شهریاری و … به باشگاه کشورهای دارای انرژی هسته‌ای راه پیدا کرده‌ایم و از دل پیشرفت‌های بزرگی که به دست آورده‌ایم تحریم و محاصره دشمن را شکسته‌ایم و از موانع عبور کرده‌ایم.

سلامی همچنین با بیان اینکه ما تا آخر ایستاده‌ایم و در برابر تهدیدات آمریکا مقاومت خواهیم کرد، افزود: اگر آمریکا از دسترس بودن گزینه نظامی صحبت می‌کند، ما با عمل و منطق همان عبارت امام رحمته الله را تکرار می‌کنیم که امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. مقامات آمریکایی می‌توانند، هر چه می‌خواهند بگویند اما نمی‌توانند به آن عمل کنند و فرق بین رویا و عمل آنها در این است که می‌دانند ایران کشوری است که می‌تواند جلوی سلطه‌ آنها را در منطقه و جهان اسلام بگیرد.

وی همچنین تأکید کرد:‌ آنها با اینکه می‌دانند قدرت دفاعی ما به چه اندازه است، در عملیات‌های روانی خود از دسترس بودن گزینه جنگ با ما سخن می‌گویند، اما بدانند این عبارت نخ نما شده برای ملت ایران حقیرتر از آن است که به آن توجهی کند.

سلامی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد:‌ ما امروزه شاهد شکل گیری منحنی زوال قدرت غرب در جهان هستیم و درخشش نور خورشید انقلاب اسلامی را در تمامی جهان اسلام حس می‌کنیم. آنها باید بدانند که دیگر بیش از این نمی‌توانند ثروت و هویت مسلمانان را به غارت ببرند، زیرا مسلمانان بیدار شده‌اند و در برابر سلطه جویی‌های آنها مقاومت می‌کنند.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه چه توافق انجام شود و چه نشود، آمریکا دشمن درجه یک ملت ایران و جهان اسلام است، اظهار کرد:‌ توافق از منظر موافقان آمریکایی آن به عنوان یک رهیافت تازه برای تحمیل تهدید و فشار علیه ایران به کار می‌رود و مخالفان توافق نیز در صدد توسعه دشمنی خود با ایران هستند. بنابراین هر دو جریان سیاسی اصلی در آمریکا مثل دو لبه قیچی به شکلی علیه ایران عمل می‌کند.

وی افزود: ما نقاط ضعف و قدرت آنها را می‌شناسیم و در ضمن در کمین نشسته‌ایم و منتظر فرصتی هستیم که اگر غلطی بکنند تمام منافع سیاسی و اقتصادی آنها را به آتش بکشیم. آنها بدانند اگر بخواهند از محتمل بودن گزینه‌های روی میز سخن به میان بیاورند گردن ایشان را به آسمان پرتاب می‌کنیم و سرانگشتشان را می‌بریم. ملت ایران در مقابل هیچ تهدیدی کرنش نمی‌کند.

سلامی افزود:‌ چه توافق بشود و چه نشود ما از حمایت‌های خود از ملت‌های مظلوم و مسلمان در برابر سیاست‌های سلطه جویانه آمریکا کوتاه نخواهیم آمد و چه توافق بشود و چه نشود از پیشرفت‌های علمی و فنی خود برای تبدیل شدن به یک تمدن بزرگ اسلامی دست نخواهیم کشید و هرگز ظرفیت‌های اقتصادی خود را در اختیار دشمنانمان، نظام سلطه و قدرت‌های غربی قرار نمی‌دهیم و در ایران هیچ فرش قرمزی زیر پای سران کشورهای سلطه‌ پهن نخواهد شد. چه توافق بشود و چه نشود، ما اجازه هیچ گونه نفوذ اندیشه‌های غرب‌گرایانه را به کشور نمی‌دهیم.

وی در پایان سخنانش نیز اظهار کرد: ما بدون قرار گرفتن در میدان أثیرپذیری از سیاست‌های فرهنگی و اقتصادی غرب در حال تبدیل شدن به قدرتی بزرگ هستیم.

عملیات رزم طوفان. تمرین چک و خنثای بمب، رهایی گروگان و عملیات اسپای از بالگرد از دیگر برنامه‌هایی بود که توسط بسیجیان در این تجمع انجام شد.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در حاشیه رزمایش اقتدار ثار الله حاضر شد.

صالحی در جمع خبرنگاران گفت: با پشتوانه بسیج و ملت ایران بود که توانستیم در برابر استکبار جهانی ایستاده و خواست خود را به آنها تحمیل کنیم. من امروز با غرور به این رزمایش آمدم و معتقدم بسیجیان بار دیگر به دنیا فهماندند که ملت ایران بیدار و هشیار است و هیچگاه غافل نخواهد بود. با پشتوانه بسیج و ملت ایران بود که توانستیم در برابر استکبار جهانی ایستادگی کنیم.

برپایی گشت‌های اطلاعات _عملیاتی و ایست و بازرسی در استان تهران آخرین مرحله رزمایش بود.

این رزمایش بنا بر ابلاغ قرارگاه مرکزی خاتم در مدت زمان ۳۰ ساعت و ۳۰ دقیقه و طی ۷ مرحله انجام شد و ۶ قرار گاه عملیاتی نیز در این رزمایش حضور داشتند.

عملیات چک و خنثی، راپل، رهایی گروگان و نبرد تن به تن در برابر سلاح سرد و گرم دشمن را از دیگر برنامه‌های این رزمایش بود. در این رزمایش همچنین یگان فاتح بسیج عملیات هلی برن و تازش هوایی را انجام داد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president