آوای جنوب

درسی که دانش‌آموزان «ده‌برآفتاب» به مسئولان کهگیلویه و بویراحمد دادند + تصاویر

همه در کهگیلویه و بویراحمد با نام «ده‌برآفتاب» آشنا هستند منطقه‌ای که به رغم داشتن جمعیتی کمتر از یک‌هزار و ۵۰۰ نفر، ۲۰ شهید والامقام تقدیم اسلام و قرآن کرده است
۱۳۹۳۱۲۲۴۰۰۰۶۴۱_PhotoLدانش‌آموزان ده‌برآفتاب زودتر از مسئولان دست به کار شدند و منطقه خود ار برای آسایش مسافران و گردشگران نوروزی از زباله پاک کردند.
آوای جنوب؛

همه در کهگیلویه و بویراحمد با نام «ده‌برآفتاب» آشنا هستند منطقه‌ای که به رغم داشتن جمعیتی کمتر از یک‌هزار و ۵۰۰ نفر، ۲۰ شهید والامقام تقدیم اسلام و قرآن کرده است.

این منطقه در کشور به لحاظ تعداد شهید سرآمد بوده و به نسبت جمعیت شاید بتوان گفت که در کشور حرف اول را می‌زند.

مردم ده‌برآفتاب مردمانی متدین و ولایت‌مدار بوده که با صلح و صفا و آرامش در دامنه‌های دنای سرفراز زندگی می‌کنند و شاید از یک لحاظ دیگر در کل کشور مردمی کم‌نظیر و یا بهتر بگوییم بی‌نظیر باشند.

ده‌برآفتابی‌ها که تقریبا در جنگل زندگی می‌کنند خانه‌های خود را به گونه‌ای بنا کرده‌اند که آسیبی به درختان بلوط نرسد و شاید بتوان گفت که درخت بلوط عضوی از خانواده ده‌برآفتابی‌ها به حساب می‌آید.

این منطقه کم‌ جمعیت اما در سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد از یک لحاظ دیگر سرآمد است که آن هم از لحاظ آموزشی است و دانش‌آموزانی با استعداد و معلمانی دلسوز دارد.

در تمام منطقه بویراحمد با نظم‌ترین مجتمع آموزشی مربوط به منطقه ده‌برآفتاب است که همه برنامه‌ها و مراسم‌های ملی و مذهبی را هنگام با درس و مشق با شور و شوق و حرارت بر پا می‌دارند.

در سال‌هایی که مسئولان استان از گذشته تاکنون کمتر به فکر زیباسازی فضای شهری و روستایی در ایام نوروز هستند این دانش‌آموزان و معلمان ده‌برآفتابی سال‌های سال است که چند روز مانده به عید همه کوچه و خیابان‌های خود را تمیز می‌کنند چرا که اعتقاد دارند باید با تمیزی و نظافت به استقبال مهمانان نوروزی رفت.

مجتبی نصیب، مدیر مجتمع آموزشی شهید رجایی که تعداد زیادی دانش‌آموز را در این مجتمع مدیریت می‌کند به خبرنگار فارس گفت: این کار هر سال با کمک دهیاری و مجتمع آموزشی و البته خانه بهداشت روستایی و هیئت‌های مذهبی انجام می‌شود که با کار جمعی به نظافت روستا می‌پردازیم.

وی گفت: این مجتمع آموزشی نه تنها در این ایام بلکه در همه روزهای سال و مناسبت‌های مختلف برنامه دارد و اصولا ما معلمان با دانش‌آموزان دوستانی هستیم که در هم برنامه‌ها و مناسبت‌ها حضور داریم.

دهیار ده‌برآفتاب هم در این خصوص به فارس گفت: مردم در امور مختلف حضور جمعی دارند و در ده‌برآفتاب کسی نیست که نسبت به همسایه و فامیل و دوست خود بی‌تفاوت باشد.

 

 

سید رستم حسینیان اظهار کرد: مردم در جمع‌آوری زباله به دهیاری کمک مالی می‌کنند تا زباله‌ها بر زمین نمانند و دانش‌آموزان هم این احساس تکلیف و وظیفه را دارند.

به گزارش فارس، با این که ده‌برآفتاب منطقه‌ای کوچک و نمونه در استان کهگیلویه و بویراحمد است اما از هر لحاظ می‌تواند الگویی برای استان باشد.

دانش‌آموزان و معلمان ده‌برآفتابی نشان دادند که در حفظ محیط زیست خود بسیار جلوتر از مسئولانی هستند که هنوز ورودی‌های مرکز استان را از نخاله‌ها و زباله‌ها پاک نکرده‌اند و باید همچنان پایتخت طبیعت ایران اسیر بدسلیقگی‌ها باشد.

 

 

 

 

 

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. یدالله مرادی گفت:

    درس جالبی و حرکت در خور تقدیری از مردمی پاک سرشت و سادات اصل داری بود که باید مورد توجه و تشویق و تایید قرار گیرد .

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president