آوای جنوب

خاطره‌گویی حاج غلام صادقی فرمانده گچسارانی دوران دفاع مقدس/ فتح خرمشهر تمام معادلات را به هم زد/ما که فراموش شدیم اما خانواده شهدا را فراموش نکنید

آوای جنوب 

فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: پس از ۵۷۸ روز اشغال سرانجام در سوم خرداد ۱۳۶۱ خرمشهر فتح شد و تمام تحلیلها در مورد توان، استحکامات، باورها، ذهنیت‌ها که در مورد توانایی و قابلیت نظامی ایران و عراق وجود داشت تغییر داد.

خاطره‌گویی یادگار فتح خرمشهر/  فتح خرمشهر تمام معادلات را به هم زد

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران حماسه آزادسازی خرمشهر به‌عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران به‌ویژه در دوران دفاع مقدس است.

 فتح خرمشهر برگ زرینی از افتخارات ملت ایران است که بر تارک تاریخ معاصر ایران اسلامی می‌درخشد.

قصه خرمشهر ۳۸ ساله شد، خرمشهری که سوم خرداد سال ۱۳۶۱ آن را تبدیل به یک شهر جهانی کرد.

به مناسبت گرامی‌داشت سالروز آزاد سازی خرمشهر مراسمی با عنوان شب خاطره با یادگاران دفاع مقدس  و حماسه‌سازان فتح خرمشهر به همت شورای هیات مذهبی شهرستان در مسجد شهیدان گچساران برگزار شد که خاطرات آن روزها از زبان راویان و فرماندهان دفاع مقدس شنیدنی است.

 غلام صادقی یکی از یادگاران فتح خرمشهر در خصوص آن روزها بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در تاریخ یکم خرداد سال ۸۱ فرمودند که هیچ‌کس در دنیا باور نمی‌کرد که نیروهای مسلح ما بتوانند خرمشهر را پس بگیرند، چون خرمشهر رفته بود.

 وی با بیان اینکه خرمشهر  در چهارم آبان سال۵۹توسط ارتش بعثی عراق اشغال شده بود، گفت: وقتی خرمشهر را عراق فتح کرد طرح۲۰ ساله دفاع  از شهر با هم‌دستانش به پیشنهاد صدام طرح‌ریزی و اجرا کردند.

 در این طرح میادین وسیع وسیع مین، احداث کانال‌ها، خندق‌ها و تمام پیش‌بینی‌های بازدارنده برای ادامه اشغال شهر انجام شده بود به طوری که ۳ رده خاکریز، دژ اول، دژ دوم و خاکریز مارد از کارون تا جاده اهواز، خرمشهر و از جاده شلمچه هم یک خاکریز ممتدد شرقی، غربی احداث شد.

 این یادگار فتح خرمشهر ادامه داد: پس از ۳۴ وز مقاومت قهرمانه در دوم آبان ۱۳۵۹ از سوی ارتش عراق خرمشهر اشغال  و ویران شد چه بسا که اگر شهرهای دیگر خوزستان مورد تصرف قرار گیرد سرنوشتی بدتر خواهند داشت.

 صادقی ابراز کرد: پس از تصرف خرمشهر، استراتژی بنی صدر رئیس جمهور ایران به این نتیجه رسیده بودند که راهکار نظامی ندارد و ما باید از نظر سیاسی دنبال راه حل باشیم و باید به جنگ خاتمه داد و یا طول زمان را بپذیریم اگر می خواهیم به جنگ ادامه دهیم.

 وی ادامه داد: خرید اسلحه و مهمات و وابستگی به غرب و تسلیم خواسته‌های آمریکا و سردمداران عراق هم که از چنین اندیشه‌ای خبردار شده بودند و گفتند سران سیاسی و نظامی ایران اگر سرعقل نیایند دولت عراق ناگزیر است براقدامات خود بیافزاید و شکست های سختری بر رژیم ایران وارد نماید.

 این فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: ناظران و رسانهای خارجی و عربی و … عملیات بیت المقدس و پیشروی نیروهای ایرانی و تحولات و صحنه های میدان نبرد که حاکی از اقتدار نیروهای ایرانی بود را وارونه منعکس نشان می دادند.

 کلیدهای بصره در ازای فتح خرمشهر

 صادقی اذعان کرد: عزل بنی صدر در خرداد ۱۳۶۰ از فرماندهی کل قوا و ۱۰ روز بعد مجلس شورای اصلاح لایحه عدم کفایت سیاسی بنی صدر تصویب شد به ویژه بعد از انتخاب آیت اله خامنه ای به ریاست جمهوری طرح های آزادسازی مناطق اشغالی اماده و اجرا شد و در پی ۳ عملیات ثامن الائمه در طریق القدس،فتح المبین و بسیاری از سرزمینهای اشغال و تحت اشغال آزاد شد و  آبرو و حیثیت و اعتبار نظامی خود را از دست داده بودند و تمام قدرت خود را جهت استحکام تثبیت خرمشهر از دست دادند.

وی ادامه داد: روزنامه دویچه مامیتونگ چاپ آلمان نوشته بود اگر ایران برنده فاتح خرمشهر شود کشورهای عربی منطقه از دست ایران در امان نخواهند ماند و رادیو عربستان سعودی گفته بود که کشورهای عربی به طور جمعی درس فراموش نانشدنی به ایران خواهند داد.

اضهارات رئیس جمهور عراق صدام که دستور داده بود که عملیات مهندسی و پیچیده خرمشهر و اطراف خرمشهر را به صورت یکی از محکمترین مواضع پدافندی خود در آورده بود و واحدهای مهندسی تابع سپاه سوم ارتش عراق تخریب سیستماتیک قسمت اعظم شهر و ایجاد میادین مین و کانال های زیرزمینی چنان ساختار دفاعی مستحکمی در این شهر ایجاد کرده بود که به فرض احتمال رخنه نیروهای ایرانی از کلیه مواضع و استحکامات پیرامونی در صورت لزوم وارد یک جنگ شهری طولانی با نیروهای ایرانی شود.

 صادقی  ادامه داد: از نظر سیاسی براساس اسناد قرارگاه مرکزی کربلا استعداد دشمن در منطقه عملیانی به این شرح بود که نیروهای پیاده ۳۶ هزار نفر، نیروی زرهی ۴۱ گردان شامل ۱۴۳۵ دستگاه تانک، ۱۳۳۰ دستگاه نفر برمکانیزه و ۵۳۰ قبضه توپ تویخانه  بود.

 وی گفت: ماموریت تیپ ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس زیر نظر قرار گاه قدس بود و ماموریت سختی واگذار شد که با عمده قوای دشمن درگیر شود و نیروهای دیگر با عبور از کارون بتواند خود را به جاده اهواز _ خرمشهر برسانند.

 سردار غلامپور گفت:  تیپ جانانه جنگید در نبردی سخت جانانه  و با نزدیکی به دشمن به طوری که به ۳۰ متری رسید فداکارانه جنگیدند و توانستند به بهترین شکل ممکن ماموریت خود را انجام دهند.

صادقی ادامه داد: پس از ۵۷۸ روز اشغال سرانجام در سوم خرداد ۱۳۶۱ خرمشهر فتح شد و تمام تحلیلها در مورد توان، استحکامات، باورها، ذهنیت‌ها که در مورد توانایی و قابلیت نظامی ایران و عراق وجود داشت تغییر داد.

 وی گفت:  در سیزدهم آوریل ۱۹۸۲ مستشاران نظامی فرانسوی طی یک بازدیذ اعلام کردند هیچ سلاحی و نیرویی قادر به باز پسگیری خرمشهر نیست و این تحلیل باعث شد که صدام فتح خرمشهر را با کلید بصره  تقدیم کند.

صادقی  ابراز کرد: همکاری ارتش و سپاه در پی حذف بنی صدر و عملیات ثامن الائمه با تلاش کلاهدوز و نامجو طراحی شد و پس از تصویب شورای عالی دفاع به اجرا درآمد و در پی آن آغاز ادغام ارتش و سپاه در عملیات طریق القدس و فتح المیبن در جوی سرشار از تفاهم به رفع بسیاری از توهمات و تبلیغات سوء گذشته انجامید و به پیروزی را برای ملت به ارمغان آورد و این هم از برکات فتح خرمشهر تا به امروز است که پا برجاست.

این فرمانده دوران مقدس با یاد و خاطره مرحوم حجت الاسلام متقی کاشانی امام جمعه آن روزهای گچساران اشاره کرد و گفت: هیچگاه نمی توانم نقش ایشان را که حکم پدری برایمان داشتند را فراموش کنم.

 صادقی ادامه داد: امروز خوشحالم که در جمع جوانان هیئتی گچساران حضور دارم و از اینکه می بینم تمام گزارش کارهایشان را به مانند  دوران دفاع مقدس شبانه به من می دهند خوشحالیم مضاعف می شود و ما هنوز فکر می کنیم همان حاجی حاجی دوران دفاع مقدس هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ازشما هیئتی ها فقط یک درخواست دارم و آن این است که خانواده شهدا را رها نکنید و با برنامه ریزی در کنار خانواده شهدا باشید، وقت بگذارید و به دیدار آنها بروید.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president