آوای جنوب

نماینده بهبهان در مجلس شورای اسلامی:

حنای وزارت نیرو برای خوزستانی ها رنگی ندارد

شریعتیاین واقعا قابل قبول نیست که وزیر نیرو همچنان به اعتراض مردم، مسئولان و نمایندگان خوزستان در خصوص عدم انتقال آب کارون بی توجهی می کند و در جلسه شورای اداری من به وی معترض شدم که چرا در خوزستان اعلام می کنید که آبی برای مصارف غیر شرب از سرشاخه های کارون منتقل نمی شود ولی در تهران و استان های دیگر به صراحت اعلام می کنند که آب کارون منتقل می شود.

آوای جنوب؛
نماینده بهبهان در مجلس گفت: صحبت های وزارت نیرو در خصوص انتقال آب از سرشاخه های کارون تنها برای مصارف شرب دیگر برای مردم خوزستان یک حنای بی رنگ است و کسی این گفته ها را قبول نمی کند.

محمد باقر شریعتی در خصوص اعتراضش به وزیر نیرو در جلسه شورای اداری استان خوزستان با حضور معاون اول رئیس جمهور در هفته قبل اظهار کرد: وزیر نیرو در خوزستان در حالی از دستاوردهای وزارتش صحبت می کند که به مهمترین مسئله و چالش زیست محیطی استان خوزستان در چند سال اخیر یعنی مرگ تدریجی رودخانه کارون به علت تصمیمات اشتباه وزارتش هیچ اشاره ای ندارد.

وی افزود: این واقعا قابل قبول نیست که وزیر نیرو همچنان به اعتراض مردم، مسئولان و نمایندگان خوزستان در خصوص عدم انتقال آب کارون بی توجهی می کند و در جلسه شورای اداری من به وی معترض شدم که چرا در خوزستان اعلام می کنید که آبی برای مصارف غیر شرب از سرشاخه های کارون منتقل نمی شود ولی در تهران و استان های دیگر به صراحت اعلام می کنند که آب کارون منتقل می شود.

نماینده بهبهان در مجلس تصریح کرد: انتقال آب توسط بیش از سه تونل بزرگ از سرشاخه های کارون و با صرف هزینه های سرسام آور و میلیاردی به شک صرفا برای آب شرب نیست زیرا این آب برای مصارف کشاورزی و صنعتی به اصفهان و سایر شهرهای دیگر کشور می رود.

شریعتی با اشاره به اینکه امروز بزرگترین مشکل بخش عمده ای از کشاورزان خوزستانی نبود و کمبود آب برای زمین های آنها است، عنوان کرد: زمین های کنار رودخانه کارون در حالی از تشنگی می سوزند که مسئولان وزارت نیرو با صرفه هنگفت از جیب بیت المال قصد انتقال آّب به اصفهان را دارند و نسبت به معیشت و وضع ناگوار کشاورزان خوزستانی بی توجهی می کنند.

وی با اشاره به اینکه وزیر نیرو در شورای اداری استان به صراحت اعلام کرد که «آب کارون مطلقا برای مصارف غیر شرب منتقل نمی شود»، گفت: این حرف چیز جدیدی نیست که از سوی وزیر نیرو اعلام شده و به عبارتی حنای وزارت نیرو برای مردم و مسئولان خوزستان رنگی ندارد زیرا آنها در عمل و در گفته هایشان در خارج از استان خوزستان به صراحت از انتقال آب به مقدار فراوان که بی شک برای آب شرب نیست، سخن می گویند که این مسئله صرفا بازی با افکار عمومی است و برای من به عنوان نماینده مردم خوزستان این حرف نوعی فرافکنی به شمار می رود.

شریعتی تاکید کرد: کارشناسان حوزه محیط زیست و آب، اعتقاد دارند انتقال آب بین حوزه ای در کشور ما جواب نمی دهد و اینگونه اقدامات همواره به چالش زیست محیطی مواجه شده به همین دلیل ما انتظار داریم وزارت نیرو برای همیشه پرونده های انتقال آب از سرشاخه های کاورن را به بایگانی بسپارد زیرا ما با هر نوع انتقال آبی از کارون مخالف هستیم.

نماینده بهبهان در مجلس با اشاره به اینکه در استان خوزستان، سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین قابل کشت وجود دارد که از این میان یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار در حال حاضر استفاده می شود و برای زیر کشت بردن این زمین ها نیازمند آب هستیم، تصریح کرد: با وجود این، نه تنها آبهای موجود جوابگوی نیاز استان نیست بلکه بسیار کمتر از میزان مورد نیاز است.

شریعتی با اشاره به احداث تونل انتقال آب از سرشاخه های کاورن به نام بهشت آباد که طرح به شدت مخرب برای محیط زیست و کشاورزی خوزستان است، تاکید کرد: طول خط انتقال طرح بهشت آباد ۷۳ کیلومتر است که ۶۲ کیلومتر آن تونل در اعماق زمین و ۱۱ کیلومتر آن هم روی زمین است که دست کم ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president