آوای جنوب

خواننده کهگیلویه و بویراحمدی:

حرکت قابل قبولی در خصوص موسیقی در کهگیلویه و بویراحمد صورت نگرفته است

رضوانیخواننده ملی و سرشناس آواهای سنتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: حرکت مطلوب و قابل قبولی در خصوص موسیقی در کهگیلویه و بویراحمد صورت نگرفته است.

آوای جنوب؛

کوروش رضوانی‌فر امروز در گفت‎و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: همان گونه که بشر در زندگی به آب و غذا برای زنده ماندن نیاز دارد؛ روح بشر نیز به آرامش خاطر و تغذیه نیاز دارد که این مهم از طریق موسیقی تأمین می‌شود.

وی افزود: پدران، نیاکان ما و انسان‌های گذشته همه و همه با لالایی مادران ما که از متن موسیقی نشأت می‌گیرد، به نوعی آشنا بوده‌اند.

خواننده ملی و مطرح آواها و نواهای کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هیچ غذایی بهتر از موسیقی برای روح بشر جود ندارد، گفت: صدای بال‌ زدن شاهینی که در نوک کوه‌های دنا به پرواز درآمده، در صحرای زیبای شلالدون، رودبشار، کوه خامین و همه زیبایی‌های طبیعت نوعی موسیقی وجود دارد.

رضوانی‌فر با انتقاد از آنچه وی عدم سرمایه‌گذاری در بخش موسیقی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد، تصریح کرد: متأسفانه امروز برای همه امور سرمایه‌گذاری می‌شود به جز موسیقی در کهگیلویه و بویراحمد.

وی ادامه داد: در این خصوص باید دستگاه‌های اجرایی و نهادهای فرهنگی به کمک موسیقی بیایند.

رضوانی‌فر از وجود هنرمندان با استعداد و صداهای خاص معرفی نشده در کهگیلویه و بویراحمد سخن گفت و افزود: در گچساران، سوق، باشت، یاسوج و مناطق دورافتاده استان کهگیلویه و بویراحمد صداهایی وجود دارد که حیف است معرفی نشوند.

وی معتقد است روزی در عرصه موسیقی و هنر موفقیت حاصل می‌شود که این صداها را به تمام دنیا معرفی شود و استعدادهای هنری به ویژه موسیقیایی کشف و پرورش یابد.

رضوانی‌فر در ادامه یادآور شد که تاکنون حرکت مطلوب و قابل قبولی در خصوص موسیقی در استان کهگیلویه و بویراحمد صورت نگرفته است.

خواننده آواها و نواهای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: موسیقی‌های بومی کهگیلویه و بویراحمد در استانهای مختلف از جمله بوشهر و چهارمحال و بختیاری خوانده می‌شود بدون این‌که مستنداتی در خصوص تعلق این قطعات به استان داشته باشیم.

رضوانی‌فر نبود اسپانسرهای مالی در خصوص حمایت از موسیقی کهگیلویه و بویراحمد را دلیل مهم استفاده دیگر استان‌ها از موسیقی این استان و ثبت آن به عنوان فرهنگ خود دانست و گفت: متولی فعالیت‌های فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده اما این نهاد به تنهایی قادر به حمایت از موسیقی نبوده و لزوم حمایت شرکت‌های خصوصی و ارگان‌های دولتی احساس می‌شود.

وی با اشاره به کارهای هنری خود عنوان کرد: تاکنون و با لطف خداوند و با فروش خودوری شخصی خود آلبوم ایل احساس را تهیه کرده و به بازار روانه کردم.

رضوانی‌فر افزود: در خصوص تهیه نواهای مداحی باید بگویم که با دریافت وام اقدام به انتشار این آلبوم‌ها کردم.

این خواننده مطرح در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آلبوم دوم خود اظهار کرد: در خصوص این آلبوم باید بگویم اگر آپارتمانی ۱۰۰ میلیونی داشتم آن را فروخته و هزینه تهیه آلبوم دوم خود می‌کردم زیرا عاشق فرهنگ و موسیقی هستم.

وی با بیان این‌که هنوز نامی برای آلبوم دوم انتخاب نشده است، افزود: قطعات این آلبوم با همکاری تیم موسیقی ایل احساس تهیه شده اما به دلیل عدم حمایت مالی هنوز منتشر نشده است.

رضوانی‌فر مبلغی به میزان ۹۰ میلیون تومان را لازمه انتشار آلبوم دوم خود عنوان کرد و تأکید کرد: کمک‌های از سوی ارشاد شده اما شاید این کمک‌ها هزینه تهیه یک تراک این آلبوم نیز نشود.

وی با بیان اینکه «ز دست تهی بر نیاید» افزود: ما باید چاره‌ای اساسی به حال موسیقی کهگیلویه و بویراحمد پیدا کنیم و زمانی موفق هستیم که آلبوم‌های ما انگشت‌شمار نباشند.

خواننده ملی و مطرح کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که هنرمندان و خوانندگان کهگیلویه و بویراحمد دغدغه مالی و کاری دارند، گفت: شعار نیست باید بگویم بیشتر هنرمندان ما نان شب ندارند وبه سختی امورات زندگی خود را سپری می‌کنند.

رضوانی‌فر در پایان با طرح سئوالی عنوان کرد که پاسخ این افراد را چه کسی باید بدهد و صاحبان فرهنگ چه کسانی هستند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president