آوای جنوب

حاشیه‌هایی از نشست بحرانی ستاد بحران گچساران / پریسا خمیسی

ستاد بحران گچساران حاشیه‌های تلخ و شیرین زیادی داشت که صدها تیتر در متن آن مستتر است.

آوای جنوب؛ پریسا خمیسی

همواره در نشست‌ها و جلسات اداری و غیر اداری حاشیه‌هایی وجود دارد که بیان آن‌ها برای خواننده بیش از متن جالب به نظر می‌رسد.

یکی از این نشست‌ها به جلسه شامگاه سه‌شنبه ستاد بحران گچساران برمی‌گردد که موضوعات جالبی در آن رد و بدل شد.

با توجه به بارندگی‌های شدید چند روز اخیر که منجر به خسارت‌های بسیاری در سطح شهر و روستاها شد، دستور جلسه توسط معاون سیاسی ـ اجتماعی فرماندار گچساران مبنی‎ بر ارائه راهکارهای مناسب در مقابله با بحران مطرح شد.

وی با اشاره به تلفات بارندگی‌های اخیر، اظهار کرد: با توجه به تلفات و خسارت‌های ایجاد شده طی بارندگی‎های اخیر، اعضای ستاد باید هرچه سریع‌تر در راستای تشکیل دو کارگروه اضطراری در خصوص برآورد خسارت منازل مردم شهر و روستاها و دیگری کارگروه برآورد خسارت وجود تلفات در سطح شهر اقدام کنند.

آنچه در این جلسه به نوعی باعث ایجاد ناهماهنگی بین اعضای ستاد شد همین بحث تشکیل کارگروه توسط معاون فرماندار بود که در ابتدا با اعتراض رئیس اداره راه و شهرسازی با بیان اینکه وظایف خودمان سنگین است و پروژه‌های بسیاری در دست اجرا داریم، شروع شد.

نماینده شهرداری دوگنبدان در این جلسه که انگار در انتظار تلنگری بود تا حرف‌هایش را بزند، گفت: شاید بعضی از مدیران هم ناراحت شوند اما همه زحمت‌ها به گردن شهرداری است و از شروع بارندگی تا همین ساعت در بارندگی‌ها مسئولان شهرداری در صحنه هستند اما تا کارها انجام شد، برخی مدیران جلوی رسانه‌ها مانور و ازخود تقدیر و تشکر می‌کنند.

وی با بیان اینکه این جلسات همه صوری است و هیچ‌کس پای کار نمی‌آید بلکه همه در حد حرف است، ادامه داد: به غیر از شهرداری، هیچ‌کس خودش را به زحمت نمی‌اندازد و ما این را وظیفه خود می‌دانیم و منتی نیست زیرا هرکاری جهت آسایش مردم انجام می‌دهیم.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات به وجود آمده براساس بارندگی از جمله ایجاد سیلاب در منطقه شهرک نفت به فلکه فردوسی، عنوان کرد: اگر شرکت نفت اجازه دهد شهرداری آمادگی کامل جهت تخریب دیوار آجری شهرک نفت تا فلکه فردوسی و ایجاد کانال بزرگ در محل آن جهت هدایت سیلاب‌ها و جلوگیری از خطرات احتمالی را بعد از اتمام همین بارندگی را دارد.

رئیس اداره آموزش و پرورش گچساران در این نشست با اشاره به خسارت‌های ایجاد شده و مشکلات مدارس شهرستان طی بارندگی‌های اخیر، اظهار کرد: نمونه بارز این مشکلات مدرسه فراشبندی بوده که آب در جلوی درب آن جمع شده و دانش‌آموزان باید تا زانو پا در آب بگذارند و به مدرسه وارد شوند.

وی با بیان اینکه بعضی از مدارس تحت پوشش شرکت نفت بوده، گفت: در قالب فرم در هر مدرسه در جدول مشخص مشکلات مدارس در قالب لیست دقیق بارها به فرمانداری، شرکت نفت و اداره نوسازی ارسال کردیم اما متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت.

پورالحسینی با بیان اینکه بعضی مدارس در گچساران عمر مفیدشان به اتمام رسیده است، تصریح کرد: مدرسه پروین اعتصامی ۱۵ سال با وجود مکاتبات فراوان آموزش و پرورش با شرکت نفت، نتوانست اجازه تعمیر این مدرسه که تحت پوشش نفت است را بگیرد و اکنون پس از ۱۵ سال امسال این نهاد تصمیم به تعمیر گرفته است که جای بسی خوشحالی هم دارد.

رئیس اداره آموزش و پرورش گچساران در ادامه ضمن تقدیر از خدمات بسیاری شرکت نفت گچساران، گفت: البته مشکلات فقط مختص به این نهاد نیست بلکه ما دل ‌پری از اداره نوسازی داریم و بیشتر روی سخنمان با این اداره است.

وی اذعان کرد: در مورد بسیاری از مدارس ما همچون مدرسه کورش کبیر که به علت قدمت زیاد جزء مدارس ماندگار کشور معرفی شده، آنقدر نسبت به تعمیر آن کاهلی کرده‌ایم که اکنون دیگر اجازه تعمیر هم نمی‌دهند و جز آثار باستانی باید به میراث فرهنگی بدهیم.

رئیس HSE شرکت نفت گچساران از دیگر گویندگان این جلسه شد و گفت: خسارت و حوادثی که بارندگی ایجاد می‌کند، قابل پیش‌بینی است؛ پس چرا ستاد بحران از قبل برگزار نشود تا از وجود این خسارت‌ها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه طی این بارندگی چند مورد حادثه در مسیر مربوط به نفت بوده و کم‌تر مزاحم مدیران شدیم، بیان کرد: اینکه به ما گفتند جلسه ستاد بحران است و ما آمدیم، تصورم این بود که حادثه‌ای رخ داده و حضور ما جهت کمک است اما با توجه به صحبت دوستان ما نیازمند یک‌ روز آفتابی هستیم تا به اتفاق با بازدید مدارس برویم و برای ترمیم آن‌ها بودجه تعیین کنیم، زیرا این جلسه به ستاد بحران نمی‌خورد.

مرتضی سجادپور که برای چندمین‌بار سعی در هدایت جلسه به بحث بحران داشت، در پاسخ به برخی مسئولان مکرر به تعریف شرح وظابف ستاد بحران و تفاوت آن با پدافند غیرعامل پرداخت و تاکید بر ایجاد کارگروه جهت مقابله با بحران فعلی می‌کرد.

اما بازهم بعضی از مدیران حاضر در جلسه که انگار بحران‌های به وجود آمده برایشان مهم نبوده یا اینکه می‌خواستند از زیرکار شانه خالی کنند توپ را به میدان دیگری می‌انداختند تا اینکه نماینده شهرداری بازهم به سخن آمد و گفت: آری، همه کارها را باید شهرداری انجام دهد.

دلفریان رئیس اداره گاز شهرستان در پاسخ به گلایه‌های نماینده شهرداری به سخن آمد و با طرح سوالاتی مبنی‌بر اینکه چه کسی از مردم عوارض می‌گیرد و چه کسی پروانه کسب به مردم می‌دهد، گفت: طبیعی است که وظایف شهرداری سنگین‌تر باشد.

پس از صحبت‌ها و بحث‌های مدیران ادارات که در این شرایط بحران جهت تشکیل یک کارگروه با هم چانه‌زنی می‌کردند، باز هم معاون فرماندار که از وضعیت موجود کمی نگران به نظر رسید به سخن آمد و گفت: عزیزان این کارگروه قرار نیست برای کسی الزام ایجاد کنند و یا در شرایط و وظایف کاری محل ادارات شما خللی ایجاد کند بلکه این یک کارگروه مشورتی است.

در این میان خبرنگاران که سردرگم از وضعیت موجود مات و مبهوت به صحبت‌های مدیران گوش می‌دادند، با ایما و اشاره یک سوال را در بین رد و بدل می‌کردند که آخر این جلسه چه می‌شود و آیا این واقعا جلسه ستاد بحران است، اگر هست پس چرا هیچ صحبت و راهکاری جهت جلوگیری و مقابله با بحران و ساماندهی خسارت‌های وارده نیست.

جلسه همچنان ادامه داشت تا اینکه میهمان ناخوانده جلسه سرزده و به طور سراسیمه و در حالتی که لباس‌هایش خیس باران بود، وارد سالن جلسات شد و پس از سوال معاون فرماندار با حالتی نگران و بغض در گلو گفت: پس کی؟ پس کی؟ پس کی قرار است به ما کمک شود.

ع.قیطاسی که از اهالی روستای ماهور باشت خودش را به اعضای ستاد بحران رسانده بود، ضمن سلام به اعضای حاضر در جلسه با اشاره به تخریب پل ارتباطی مزارع و باغات این روستا که بر روی رودخانه فصلی نصب شده است، اظهار کرد: خیلی تاسف‌بار است که این همه سازمان و اداره در گچساران یک لودر ندارد تا ۶۰ نفر روستایی بیچاره که از صبح تاکنون در محاصره قرار گرفته و با وجود آمدن آب رودخانه راه عبور ندارند را نجات دهند.

وی افزود: از صبح امروز تاکنون بارها در خواست کمک دادیم ولی نه‌تنها از ادارات جواب نگرفتیم بلکه حتی نتوانستیم با هزینه خود اهالی، لودری خصوصی و شخصی در سطح شهر پیدا کنیم.

وی که سعی بر این داشت تا مدیران را متوجه بحران موجود در آن روستا کند، خاطرنشان کرد: مرغداری موجود در کنار آن پل اکنون دچار خسارات بسیاری شده که در صورت عدم تخلیه، به طور کامل نابود می‌شود.

در این راستا آنچه باعث ایجاد خنده‌ اما تلخ بین حضار و خبرنگاران شد، پرسش یکی از خبرنگاران از آقای قیطاسی کشاورز روستای ماهور باشت مبنی‎ بر اینکه چقدر خسارت تاکنون به شما وارد شده است، بود که در جواب وی، کشاورز با حالتی عصبانی به خبرنگار پاسخ سرد و تندی داد که باید برای تو هم توضیح دهم به رئیستان می‌گویم و… که علت تلخی خنده جمع به ویژه خبرنگاران از این برخورد این بود که فشار و سختی این بحران چقدر از لحاظ روحی کشاورز را تحت تأثیر قرار داده بود، آن وقت مدیران ما و اعضای ستاد بحران پشت میز چانه‌زنی بر انجام وظایفشان می‌کنند.

در پایان پس از تلاش‌های فراوان معاون فرماندار، مصوباتی برای این جلسه تصویب شد که به نقل از یکی از اعضا، در ستاد سال‌های قبل هم مصوبات تصویب شد اما حرف کجا و عمل کجا؟!

 DSC_0427 DSC_0428

آب‌گرفتگی جلوی فرمانداری گچساران

نکته جالبی که پس از پایان این جلسه مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت که بارها توسط مردم مورد اعتراض هم قرار گرفته بود، یعنی وجود موانع غیر کارشناسی در معابر شهر از جمله جلوی فرمانداری شهرستان که متاسفانه انگار تا بحران ایجاد نشود، مسئولان حاضر به انجام کار نخواهند شد. وجود سیلاب‌ و آب‌های ایجاد شده در پشت مانع‌های جلوی فرمانداری و اقدام نوش‌دارو پس از مرگ سهراب لودری که پس از وقوع بحران و سد معبر وجود باران شدید اقدام به تخریب مانع کرد، بود که این موضوع را در ذهن خبرنگاران ایجاد کرد که ای کاش قبل از وقوع حوادث، پیشگیری مورد توجه قرار می‌گرفت.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president