آوای جنوب

جزئیات طرحی که نمایندگان مجلس به خود امتیاز دادند!

استدلال ما این است که در انتخابات باید فرصت‌های برابر در اختیار نمایندگان و کاندیدا‌ها قرار گیرد و با توجه به اختیارات و امکاناتی هم که در شورا‌ها هست، می‌توانستند این افراد را در انتخابات کمک کند. برای اینکه این افراد از مظان اتهام و حاشیه‌های موجود به دور باشند و بتوانند کارهای سیاسی خود را پیگیری کنند، این مصوبه مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

مجلسنمایندگان خود را از شورای نگهبان رهانیدندامروز مجلس شورای اسلامی دو مصوبه مهم درباره انتخابات آینده مجلس داشت و نمایندگان مجلس با کلیات طرح دو فوریتی الحاق یک جزء به ماده ۲۹ قانون انتخابات و همچنین «استمرار صلاحیت» نمایندگان فعلی برای شرکت در انتخابات مجلس دهم موافقت کردند.

آوای جنوب؛

به گزارش « آوای جنوب»، بنا بر ‌طرح اول، از این پس، اگر اعضای شورای شهر بخواهند برای نمایندگی در مجلس کاندیدا شوند، باید شش ماه پیش از انتخابات، از سمت خود در شورای شهر استعفا دهند؛ این مصوبه تنها شامل اعضای شورای شهر نیست و شامل رؤسای اتاق‌های بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق تعاون و همچنین مجریان تلویزیون و رادیو و همه جاهایی که ممکن است رقبای انتخاباتی احساس کنند، امکاناتی برای برتری بر رقبای دیگر ‌دارند نیز ‌می‌شود.

بنا بر این گزارش، مصوبه «استمرار صلاحیت» دیگر طرحی بود که مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و نمایندگان با این طرح، خود را از شورای نگهبان رهانیدند؛ با تصویب این طرح، از این پس، صلاحیت نمایندگان در شورای نگهبان ‌بررسی ‌نخواهد شد و نمایندگان مجلس می‌توانند بدون نظر شورای نگهبان در انتخابات مجلس شرکت کنند.

غلامرضا نوری قزلجه از طراحان و موافقان این طرح در مجلس با بیان اینکه اصلاح قانون انتخابات با یک طرح در دستور کار مجلس قرار گرفت، در گفت‌و‌گو با تابناک اظهار داشت: یک فوریت این طرح در‌باره لزوم استعفای شوراهای شهر بود. بر پایه بند‌های موجود در ماده ۲۹، اعضای شورای شهر اگر می‌خواستند در شهر‌هایشان کاندیدا شوند، باید استعفا می‌دادند، ولی اگر ‌از جای دیگری می‌آمدند، نیاز به استعفا نبود.

وی در ادامه گفت: آنچه امروز در مجلس تصویب شد، مقرر کرد ‌اگر اعضای شورای شهر بخواهند در هر جای کشور کاندیدا شوند، باید از شورای شهر استعفا دهند. استدلال ما این است که در انتخابات باید فرصت‌های برابر در اختیار نمایندگان و کاندیدا‌ها قرار گیرد و با توجه به اختیارات و امکاناتی هم که در شورا‌ها هست، می‌توانستند این افراد را در انتخابات کمک کند. برای اینکه این افراد از مظان اتهام و حاشیه‌های موجود به دور باشند و بتوانند کارهای سیاسی خود را پیگیری کنند، این مصوبه مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این کار باعث بالا رفتن سلامت انتخابات می‌شود گفت: مخالفان اما نظرشان این است که باعث ایجاد محدودیت می‌شود و وقتی کسی از یک عرصه به عرصه دیگری می‌رود، منافاتی با آن ندارد‌ و کسانی هم که در خارج از مجلس هستند ‌همین نظر را دارند. به نظر من ‌اگر کسی می‌خواهد در انتخابات سالم شرکت کند، باید این رویه را داشته باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کسانی که استعفا می‌دهند، دیگر قادر به بازگشت به شورا نیستند، گفت: البته ما الحاقاتی هم داشتیم که شامل رؤسای اتاق‌های بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق تعاون و همچنین مجریان تلویزیون و رادیو و همه جاهایی که رقبا حس کنند، طرف‌های مقابلشان ‌فرصتی دارند که با بقیه برابر نیست، ‌می‌شد؛ با این روش دیگر کسی بر کسی برتری نخواهد داشت.

نماینده مردم بستان‌آباد همچنین در‌باره مصوبه «استمرار صلاحیت» نمایندگان فعلی برای شرکت در انتخابات مجلس دهم ‌گفت: ‌این مصوبه از سوی آقای‌پور ابراهیمی مطرح شد. دلیل موافقت ما نیز با این طرح این است که وقتی یک نماینده یک بار توانسته ‌از شورای نگهبان برای انتخابات مجلس صلاحیت بگیرد، دیگر لزومی به بررسی دوباره پرونده وی نیست، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود و تنها کسانی که در دوره نمایندگی مشکلاتی داشته‌اند، بررسی شوند.

این نماینده در پایان گفت: با اجرای این روش، وقت و هزینه اعضای شورای نگهبان به مقدار بسیار‌ی کم خواهد شد و اعضای این شورا می‌توانند ‌روی کاندیداهای دیگر وقت بیشتری ‌صرف کنند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. رستم بی رخش گفت:

    اگرشورای محترم نگهبان نبود این نمایندگان چه نمی کردندحتما قانونی تصویب میکردند خودوزن بچه هایشان از هر خلافی معاف باشند

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president