آوای جنوب

تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از امیر نوروزی رئیس اداره ارشاد گچساران

اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران با تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر حمایت نشدن تئاتر تا به امروز و درخواست حمید رضا نعیمی برای ثبت قانونی گروه‌های تئاتری سپری شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران ، مراسم پایانی اردیبهشت تئاتر ایران عصر پنج شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری این وزارتخانه ، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان تئاتر در مجموعه تئاتر تهران (خاوران) برگزار شد که البته با توجه به خالی بودن بخش زیادی از سالن بزرگ این مجموعه، تعدادی از مردم هم با فرزندان خردسال خود در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم که تا حدودی تحت تاثیر درگذشت دو هنرمند تئاتر، مصطفی عبدالهی و ثریا شیرزادی بود شعرخوانی انجام شد و بعد از داود رشیدی با حضور وزیر ارشاد تقدیر شد.

تجلیل از داود رشیدی با حضور علی جنتی

علی جنتی پس از تجلیل و اهدای تندیس به داود رشیدی در سخنانی گفت: نمی‌دانم به مناسبت اختتامیه اردیبهشت تئاتر، تبریک بگویم یا برای درگذشت دو هنرمند تئاتری به اهالی این هنر تسلیت بگویم.

او تاکید کرد: تئاتر یکی از زنده‌ترین هنرها است که شکلی بدیع و نمایه‌ای خردمندانه از جسم و جان آدمیزاد را به نمایش می‌گذارد.

وزیر ارشاد تصریح کرد:این هنر کهن آموزگاری بوده که شکلی تازه از بودن را درس داده است و همین بیان بدیع و روحیه نشاط انگیز، اقبال عمومی فرهنگیان را فراهم کرده است.

جنتی با بیان اینکه هنر نمایش به دلیل جوهره‌اش پویاتر و اثربخش ‌تر از دیگر هنرهاست چرا که بازیگرش مستقیم با مخاطب ارتباط دارد اضافه کرد: هر میزان که هنرمند به زبان مردم آشناتر و دغدغه‌ها و آرمان‌های آنها را بداند بر استحکام رابطه خویش با مخاطب خواهد افزود، به همین جهت است که هنر نمایش را مردمی‌ترین هنر لقب داده‌اند.

وی با بیان اینکه شعر، داستان، نقاشی و حتی سینما هم بخشی از آیین‌های بشری را با خود همراه کرده اما خلوصی که در تئاتر است در دیگر انواع هنر دیده نمی‌شود گفت: شعر، ادبیات و موسیقی و هنرهای تجسمی در تئاتر کاربرد دارند و هنرمند ناگزیر از آشنایی با آن‌هاست، ضمن اینکه نگارنده یک اثر نمایشی باید به فلسفه و چرایی پدیده‌ها و روابط آدم‌ها آگاهی داشته باشد.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه در طول تاریخ این هنر، نمایش‌هایی بدون دکور، گریم، نورپردازی و حتی بدون متن و کارگردان به صحنه رفته است ادامه داد: اما هیچ نمایشی بدون تماشاگر و بازیگر و تعامل این دو به صحنه نرفته است، این گفت‌وگوی جاری تئاتر است که اثر آنی بر مخاطب دارد.

علی جنتی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه زندگی صحنه بزرگی از یک نمایش است، گفت: جهان غمگین امروز که ریشه در تعصبات بدوی و جنگ‌ها دارد بیش از هر چیز به عصای معنویت نیاز دارد، تئاتر امروز ایران تحقق باوری است که از تلاش انسان برای رسیدن به سعادت سرچشمه گرفته است.

او اظهار کرد: ما معتقدیم که از این منظر باید به نیازهای بشر پاسخ دهیم، چرا که ما ساکنان جهانی هستیم که به رغم برخورداری از مدنیت گرفتار دیگر ستیزی و استبداد هستیم.

او تاکید کرد: تئاتر امروز زبان مشترک به تمامیت خواهان است و متاسفانه این هنر اصیل و مردمی مورد حمایت واقع نشده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این‌باره با اشاره به گله‌هایی که نسبت به این وضعیت مطرح می‌شود گفت: از این رهگذر آن‌هایی که گله دارند را محق می‌دانم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از نامگذاری سال ۹۴ با عنوان تئاتر برای افزایش تالارها و تئاتر شهرهای شهرستان‌ها و حمایت از تولید تئاتر و گروه‌های نمایشی تصمیم جدی دارد.

وی همچنین یکی از وظایف شهرداری‌ها را فراهم آوردن زیرساخت‌های فرهنگی هنری برای بروز و ظهور هنرمندان دانست و گفت: شهرداری تهران گام‌های بلندی در این زمینه برداشته است که نمونه آن گشایش همین مجموعه خاوران است.

تقدیر از هنرمندانی که برای تولید تئاتر تلاش کردند

جنتی پس از پایان سخنرانی خود به همراه خسرو حکیم رابط (نمایشنامه‌نویس) از چند مسئول و هنرمند که حمایت‌ها و تلاش‌هایی را برای تولید و اجرای تئاتر انجام داده‌اند، تقدیر کرد.

تقدیرشدگان عبارتند از: میثم امرودی معاون فرهنگی هنری شهرداری، عبدالمحمد زاهدی استاندار کرمان، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان، امیر نوروزی رییس اداره و فرهنگ هنر گچساران، استاد ناصرزاده کرمانی (به دلیل شکسته شدن پایش در مراسم حضور نداشت) ، زنده‌یاد مصطفی عبدالهی (فرزندش هومن عبدالهی هدیه او را دریافت کرد) ، علیرضا سبحانی رییس اداره فرهنگ و ارشاد گناوه (که به دلیل دادن نامه‌ای به وزیر با شوخی مجری مراسم که روی صحنه کارهای اداری انجام می‌شود روبرو شد) ، مصطفی شیرزادی، محمد علی لطفی مقدم و خیام وقارکاشانی.

درخواست نعیمی از وزیر ارشاد

در بخش دیگری از این مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هادی مرزبان از جمعی دیگری از تلاشگران عرصه تئاتر تقدیر کردند که در این بخش حمیدرضا نعیمی موسس گروه تئاتر «شایا» پس از دریافت هدیه‌اش با اشاره به اینکه شهرام کرمی نیز در تاسیس این گروه نقش داشته است خطاب به وزیر( که بعد متوجه شد سالن را ترک کرده) گفت: مسئولان هر چقدر هم خوب کار کنند من باز هم طلبکار هستم، چون وقت زیادی را تلف کرده‌ایم و فرصت‌های زیادی از اهالی تئاتر و ادب گرفته شده است.

کارگردان نمایش «سقراط» بیان کرد: در این ۳۳ سال فقط سه سال در حوزه ادب و فرهنگ کار کرده‌ایم. همچنین در این چند سال گذشته کسانی مثل من و دیگر بزرگان فریاد زدند و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان حوزه تئاتر خواستند تا آن‌چه را که تئاتر ما را به امروز رسانده حفظ کنند که آن گروه‌های تئاتری است.

وی با بیان اینکه همه وقتی صحبت از هادی مرزبان ، قطب الدین صادقی یا گروه‌هایی همچون «لیو» می‌شود، همه می‌دانند از چه کسانی صحبت می‌شود و گفت: چرا دولت می‌ترسد از اینکه گروه‌های تئاتری ثبت قانونی شوند؟

حمیدرضا نعیمی تاکید کرد: به نظر من هنوز تئاتر ما زنده است آن هم به خاطر وجود گروه‌های تئاتری‌اش. پس خواهش می‌کنم آنها را ثبت کنید تا عده‌ای به شکل قانونی آن را طلب کنند نه اینکه در هر جایی هرکسی دستش را بلند کند و هرچه خواست بگوید.

در ادامه مراسم پایانی اردیبهشت تئاتر ایران هومن عبدالهی (فرزند مصطفی عبدالهی) که صبح امروز پدرش را از دست داد آخرین دست نوشته او را به بهانه اجرای عمومی نمایش «در اعماق» قرائت کرد.

مصطفی عبدالهی در این یادداشت با اشاره به اینکه «کوچه‌ای بنا نهادم از عشق طی چهل سال» مروری بر آثار خود در سالیان گذشته داشت.

وی همچنین در این یادداشت ابراز امیدواری کرده بود که اصالت فرهنگ با حمایت مسئولان پاک شود و جان دوباره بگیرد.

همچنین در ادامه بخش تقدیرها از فعالان و نیز خبرنگاران حوزه تئاتر تقدیر شد که در این میان از مدیر اداره فرهنگی و هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا بهرامی هم تجلیل به عمل آمد.

خلیل راحتی (مدیر شرکت توسعه فضاهای اجتماعی تهران)، مهدی صالحیان، فواد کریمی (شهردار مریوان)، جهانشیر یاراحمدی (مسئول انجمن هنرهای نمایشی بوشهر)، بابک احمدی (خبرنگار ایلنا)، علی اکبر عبدالعلی زاده (سردبیر روزنامه صبا)، جمال کامیاب (مدیرعامل زیباسازی شهردار تهران)، محراب محمدزاده، مرضیه برومند، مژگان خالدی، مهرانگیز قهرمانی (خبرنگار جام جم و ایران تئاتر)، آروین معظم زاده (خبرنگار خبرگزاری مهر)، مریم نراقی (دبیر سرویس روزنامه شهروند)، غزل نهانی (گزارشگر رادیو جوان)، اسماعیل زمانی (مدیرعامل منطقه آزاد اروند)، ایوب آقاخانی (سردبیر برنامه رادیویی دیالوگ)، ایازی (قائم مقام وزیر بهداشت)، خانواده زنده یاد بهرام ریحانی، محمد امروآبادی (مدیر سایت تیوال)، رضا آشفته (منتقد تئاتر)، فریبا چوپان نژاد (از استان گلستان)، احسان ملکی، حسین محب اهری و ساسان شکوریان (مدیر اداره تئاتر بهبان) .

برخی از تقدیرشدگان پس از دریافت جایزه خود مطالبی را مطرح کردند که از آن جمله غزل نهانی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از او خواست تا این پیغام را به رییس جمهور برساند که «آقای روحانی عزیزان دل ما این روزها به خاطر سونامی سرطان پرپر می‌شوند و سال گذشته خیلی از هنرمندان و خانواده‌هایمان را به دلیل این بیماری از دست دادیم».

همچنین بابک احمدی خبرنگار ایلنا نیز نسبت به وضعیت تئاتر شهر انتقاد کرد و از علی مرادخانی خواست تا با توجه به تاخیر در بازسازی این مجموعه و نگران‌کننده بودن وضعیت آن به داد آن برسند.

ایازی، معاون وزیر بهداشت نیز در سخنانی کوتاه با بیان اینکه هر چقدر در جامعه به سمت میانسالی می رویم بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان افزایش پیدا می کند، در حالی که در کشورهای توسعه یافته میانگین عددی سرطان نسبت به کشورهایی مانند ما بیشتر است.

او افزود: ما می توانیم تاثیرگذار باشیم تا افراد کمتری مبتلا شوند، به شرط آنکه فرهنگ سازی انجام شود و اتفاقا جامعه هنری در این راستا می‌تواند ایفای نقش کند.

 این مراسم که با تاخیر یک‌ساعته آغاز شد و حدود سه ساعت به طول انجامید میزبان هنرمندانی همچون مرضیه برومند، شهرام کرمی، ایرج راد، داود رشیدی، وحید لک، هادی مرزبان، محمدرضا خاکی، محمد ساربان، فریده سپاه منصور، حسین پارسایی، اتابک نادری و … بود.

همچنین یکی از بخش‌های ویژه این مراسم کمدی استندآپی بود که به واسطه شوخی با برخی مدیران تئاتری مورد توجه قرار گرفت.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president