آوای جنوب

تصاویر منتشر شده پلنگ در فضای مجازی متعلق به هندوستان است نه گچساران

سرعت انتقال اطلاعات از جمله تصاویر و اخبار کذب و غیرواقعی از ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی است.

آوای جنوب / کورش رضایی

طی روزهای اخیر در یکی از فضاهای مجازی (واتساپ) تصاویری از یک قلاده پلنگ منتشر شد که سرش در ظرفی گیر کرده که عده‌ای سعی در نجات آن دارند.

این رویداد در شبکه‌های اجتماعی از جمله واتساپ به گچساران منتسب شده و در آن به مطالبی به نقل از رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران عنوان شده است.

از قول عبدال دیانتی‌نسب رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران در این گزارش واتساپی عنوان شده است که این قلاده پلنگ تشنه در گناوه لری یکی از مناطق طبیعی و گردشگری گچساران به علت تشنگی به نزدیکی خانواده‌ای که برای گردش به آن منطقه آمده بودند رفته و در حالی که سعی داشت از آب درون ظرف بنوشد، گرفتار می‌شود.

در ادامه این مطالب از حضور جنگلبانی دیل در این رویداد نوشته شده که بعد از بیهوش کردن این حیوان، آن را آزاد می‌کنند.

نکته جالب این گزارش واتساپی به نقل قول از رئیس محیط زیست گچساران بر می‌گردد که وی عنوان کرده این نوع پلنگ از نوع کمیاب آسیایی ایرانی می‌باشد که با تعقیب این پلنگ ۲۰ قلاده دیگر نیز کشف شده که با احتساب ۳۰ قلاده موجود تعداد پلنگ‌های کمیاب آسیایی ایرانی در گچساران به ۵۰ می‌رسد.

در این خصوص رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: این داستانی بیش نبوده و واقعیت ندارد؛ این خبر جزیی از شیطنت گروه‌های واتساپی بوده است.

دیانتی‌نسب افزود: این تصاویر متعلق به کشور هند بوده که در آن مردم سعی در نجات پلنگ گرفتار می‌کنند.

وی عنوان کرد: شبکه‌های اجتماعی به هیچ عنوان نمی‌توانند به عنوان منبع موثقی برای اخبار و رویدادها باشند زیرا هیچ نظارت و کنترلی بر این شبکه‌ها وجود ندارد.

دیانتی‌نسب یادآور شد: چندی پیش نیز تصویری از فردی که مار بزرگی را شکار کرده بود در شبکه‌های اجتماعی به عنوان شکار مار بوآ در گچساران منتشر شد که این مسئله هم واقعیت ندارد.

 

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president