آوای جنوب

تشنج دوباره در مراسم افطار رئیس‌جمهور/مناظره بر سر نظر هاشمی رفسنجانی درباره هاری

بسته وی‍ژه خبریرصد‌خانه جایی است که ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند «نگرانی آمریکایی‌ها از غیبت صالحی در مذاکرات هسته‌ای»، «حمله سرخابی به اینستاگرام روحانی»، «اینیسناگرام بازی با بدن بیمار!»، «به جای هنجارشکنان بسیجیان جشن بگیرند» و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.

آوای جنوب؛


 
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

شهرداری هم مشتری سرخابی ها شد

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نسبت به پیشنهاد برخی از اعضای شورا برای خرید دو باشگاه استقلال و پرسپولیس واکنش نشان داد. رحمت الله حافظی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد پیشنهاد مطرح از سوی چند تن از اعضای شورای شهر مبنی بر ورود شهرداری تهران به مزایده خرید دو باشگاه پرسپولیس و استقلال گفت: با فضای حاکم در شورای شهر و شهرداری به نظر می‌رسد این پیشنهاد خوبی نیست. وی با بیان اینکه شهرداری برای پرداخت مطالبات پیمانکاران خود دچار مشکل است و هراز چندگاهی، مصوبه به شورا می‌آورد تا بدهی‌های معوق چندساله پیمانکاران را پرداخت کند، گفت: در این فضا چطور ممکن است که شهرداری وارد فضای باشگاه داری شود؟ حافظی این گونه پیشنهادات را مانورهای سیاسی و انتخاباتی دانست و گفت: سازوکار مناسبی برای تحقق این پیشنهاد وجود ندارد و از آنجایی که زمینه های لازم برای تحقق این وعده وجود ندارد بعید می‌دانم اعضای شورای شهر نیز این موضوع را بپذیرند. پیش از این حجت السلام والمسلمین امرودی، معاون اجتماعی شهرداری در واکنش به این پیشنهاد عنوان کرده بود که شهرداری وظیفه توسعه ورزش همگانی را دارد و اگر شورای شهر در خصوص ورود شهرداری به ورزش قهرمانی و باشگاهی مصوبه ای ابلاغ کند؛ این مهم تحقق می‌یابد.

تشنج دوباره در مراسم افطار رئیس‌جمهور

حجت‌الاسلام محمدعلی آهنگران، فرزند مداح معروف و از روحانیون اصلاح‌طلب روایتی از آنچه تشنج در جلسه افطاری رئیس جمهور با علما خوانده، منتشر کرده است. به گزارش پارسینه متن این نوشتار به این شرح است:

امشب (پنج‌شنبه) در ضیافت افطاری رئیس‌جمهور با جمعی از روحانیون و ائمه جمعه در ساختمان اجلاس سران شرکت کردم. آقایان مدعو از روحانیون برجسته تهران، قم و سمنان بودند.

پیش از سخنرانی رئیس‌جمهور تنی چند از فضلا و روحانیون همچون حجج اسلام سید مهدی طباطبایی، جوادی آملی، ادیب و مبلغی به ایراد سخن پرداختند.
حجت‌الاسلام و المسلمین ادیب استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بنده از رئیس جمهوری محترم به عنوان مجری قانون اساسی می‌خواهم که در کنار حراست از دستاوردهای علمی و فناورانه نظام، تعریفی دوباره از راهکارهای چگونگی دفاع از حقوق مردم بر اساس اصول قانون اساسی ارائه دهد، چرا که شاهد هستیم که متأسفانه بر اساس تعاریف و استنباط‌ های غلط، گاهی حقوق مردم ضایع می‌شود که نمونه آن تعطیلی کنسرت‌های قانونی و مجوزدار است که این را نادیده‌گرفتن حقوق مردم و خلاف قانون اساسی می‌دانم.
در خلال سخنان حجت‌الاسلام ادیب تعداد قابل توجهی از علما با گفتن احسنت سخنان او را تأیید کردند و از طرفی حدود هفت هشت نفر از ائمه جمعه فریاد برآوردند و با شعار مرگ بر فتنه‌گر و مرگ بر ضد ولایت فقیه، جلسه برای لحظاتی به تشنج کشیده شد. یکی از امامان جمعه که در ردیف مقابل من نشسته بود بلند شد و اعلام کرد ائمه جمعه جلسه را به نشانه اعتراض ترک کنند اما کسی جلسه را ترک نکرد و همه جمع معترضین نشستند و جلسه آرام گرفت.
آنچه بیش از هرچیز باعث آرامش مجلس شد سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی بود که به شعاردهندگان تذکر داد « بجای غرش کردن و شعار دادن به فکر آبروی اسلام باشید و به داد اسلام برسید». آهنگران در پایان نوشته است که ظاهرا همچون ضیافت افطار فعالان سیاسی، افطار روحانیون هم متاثر از موضوعاتی چون ممنوع‌التصویری بوده و این بحث و مناقشه را پایانی نیست.

به جای هنجارشکنان بسیجیان جشن بگیرند

امام جمعه مشهد با اشاره به فساد فرهنگی و تهاجم فرهنگی گفت: اگر بنا باشد در کشوری غرور ملی با هنجارشکنی عده‌ای خدشه‌دار شود مسئولان نظامی و امنیتی باید وارد صحنه شوند و جلوی ناهنجاری‌ها را بگیرند. به نوشته فارس، آیت‌الله علم‌الهدی به پیروزی تیم والیبال ایران مقابل آمریکا اشاره کرد و گفت: قهرمانان والیبالیست با تلاش خود این پیروزی را به دست آورده و غرور ملی را برای کشور رقم زدند اما متأسفانه عده‌ای هنجارشکن این غرور را خدشه‌دار کرده و در خیابان جلوی نوامیس مردم رفتارهای نادرست داشتند. وی با انتقاد از بسیجیان، اظهار کرد: افراد بسیجی و حزب‌اللهی نباید فرصت را برای این افراد فراهم آورده بلکه باید خودشان این مراسم‌ها را جشن بگیرند تا فرصت از این افراد گرفته شود.

پیش بینی عضو مؤتلفه درباره مذاکرات

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت وگو با آریا گفت: از قرائن این گونه استنباط می شود، هرچند بخش اعظم مذاکرات نهایی شده و به نتیجه رسیده، مسائل مهمی هنوز مانده که به بحث نیاز دارد لذا برای رسیدن به آن چهارچوبی که مقام معظم رهبری در چند شب گذشته اشاره داشتند قدری به زمان بیشتری نیاز دارد بنابراین به نظر می رسد طرفین ناگزیر باشند زمان مذاکرات را تمدید کنند.وی افزود: با توجه به مقاومت هایی که در طرف مقابل برای پذیرش شرایط ایران وجود دارد ممکن است مذاکرات تا شهریور تمدید شود.این فعال سیاسی اصولگرا اظهار داشت: به طور طبیعی ایران و ۱+۵ هیچ کدام حاضر به پذیرش باخت نیستند بنابراین حداقل چیزی که به دست خواهد آمد همان برد-برد است ایران تا الان نشان داده از مواضع خودش کوتاه نمی آید و اگر طرف مقابل هم به کف خواسته های خودشان نرسند بعید است توافق را امضا کنند.

واکنش اینستاگرامی هاشمی به منتقدان

صفحه اینستاگرام آیت الله هاشمی رفسنجانی به منتقدان خاطرات وی از امام(ره) واکنش نشان داده است. به نوشته آنا صفحه ای که در شبکه اجتماعی اینستاگرام منسوب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است با انتشار مطلبی نسبت به منتقدان خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی واکنش نشان داده است. در این مطلب این گونه نوشته شده است «آنهایی که امروز به خاطرات حضرت آیت الله خرده می گیرند، فراموش نکنند که خاطرات ایشان از امام ـ سلام الله علیه ـ در مجلس خبرگان، آینده انقلاب و حفظ جایگاه منیع ولایت فقیه را رقم زد.»این واکنش در حالی است که در چند وقت اخیر هربار که هاشمی رفسنجانی خاطره ای از امام خمینی (ره) را نقل می کرد با واکنش هایی از جانب منتقدان خود روبه رو شده است.

اینیسناگرام بازی با بدن بیمار!

دکتری جوان عکس مریض اورژانسی اش را از سرِ خوشی در اینستایش آپلود کرده و با همکارهایش در مورد کِیس حرف می زنند. پارسینه نوشت: در اینستاگرام می چرخی. عکسی نظرت را جلب می کند.. عکس نیم تنه خونی مردی. اول فکر می کنی یک فاجعه دیگر در خاورمیانه. بعد می فهمی اتفاق خیلی نزدیک تر از اینهاست. فاجعه برای سوژه این عکس -که خودکشیِ ناموفقی داشته – اتفاق نیفتاده. فاجعه را زمانی حس می کنی که هشتگ ها و کامنتهای زیر عکس را می خوانی. داستان این است: دکتری جوان عکس مریض اورژانسی اش را از سرِ خوشی در اینستایش آپلود کرده و با همکارهایش در مورد کِیس حرف می زنند. حتما هیجان انگیز و خنده دارو “لایک خور”است: تن مرد جوانی که خودش را بطرز ناجوری زخمی کرده.

مناظره بر سر نظر هاشمی رفسنجانی در باره هاری/مثال جالب رهبری خطاب به منتقدان تیم هسته‌ای/دلیل عجیب برای اسیدپاشی لرستان/تشنج دوباره در مراسم افطار رئیس‌جمهور/اینستاگران‌بازی برخی پزشکان با بدن بیماران

تعداد شهدای مدافع حرم به ۴۰۰ رسید

پیکرهای پنج شهید مدافع حرم حضرت زینب (س) روز پنجشنبه در مشهد تشییع شد. این شهدا از رزمندگان لشکر فاطمیون بودند که در دفاع از حرم حضرت زینب (س) و مقابله با گروههای تکفیری داعش به فیض شهادت نایل آمدند. به نوشته ایرنا تاکنون از مجموع حدود ۴۰۰ شهید مدافع حرم حضرت زینب (س) که در نقاط مختلف کشور تشییع شده اند ۷۹ نفر در خراسان رضوی تشییع و به خاک سپرده شدند.

مثال جالب رهبری خطاب به منتقدان تیم هسته‌ای

رهبر انقلاب روز سه‌شنبه در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، سه نکته را در مقدمه‌ی بحث درباره مسأله هسته‌ای تشریح کردند که دو نکته آن درباره اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای و منتقدان آن‌ها بود.

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR این نکات را منتشر کرده که در بخشی از نکته سوم آمده: نکته‌ى سوّم در مورد منتقدین محترم است. بنده با انتقاد مخالف نیستم، عیبى ندارد، انتقاد لازم است و کمک‌کننده است، منتها این را همه توجّه داشته باشند که انتقادکردن آسان‌تر از عمل‌کردن است. عیبهاى طرف مقابل را در آن عرصه‌اى که قرار دارد، ما راحت مى‌بینیم، در حالى‌ که خطرات او، دشوارى‌هاى او، نگرانى‌هاى او، مشکلات او را انسان نمى‌بیند. مثل این است که شما کنار یک استخرى ایستاده‌اید، دارید تماشا می کنید؛ یک‌نفر هم رفته است روى ارتفاع، از ده‌مترى میخواهد شیرجه بزند. خب، شیرجه میزند، شما که اینجا کنار استخر ایستاده‌اید، میگویید هان! این پایش خم شد، زانویش خم شد؛ این یک اشکال. بله، این اشکال است امّا شما زحمت بکشید از این دایو بروید بالا، سرِ آن ده‌مترى به آب یک نگاهى بکنید، آن‌وقت قضاوت بکنید!

مناظره بر سر نظر هاشمی رفسنجانی درباره هاری

بعد از انتشار سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رشد نقدینگی در دولت احمدی‌نژاد و تشبیه آن به بیماری هاری، عبدالرضا داوری از نزدیکان احمدی‌نژاد در جوابیه‌ای به مدیر روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت با انتشار آمار زیر مدعی شده است: بررسی موضوع رشد نقدینگی که آیت الله هاشمی رفسنجانی از آن به عنوان یک ویروس در جامعه یاد می کند نیز نشان می دهد اطلاعات جنابعالی و رئیس تان نیز در این حوزه غلط و جهت دار است. هم آیت الله هاشمی رفسنجانی و هم جنابعالی در شرایطی دولت نهم و دهم را در موضوع رشد حجم نقدینگی زیر سؤال می برید که بر اساس بر اساس آمار منتشر شده در سایت رسمی آیت الله هاشمی رفسنجانی رشد نقدینگی در دولت نهم و دهم به مراتب کمتر از رشد نقدینگی در دولتهای سازندگی و اصلاحات بوده است:

بسته خبری ویژه «تابناک»؛

موج جدید ابطال کارت‌های پایان خدمت

شنیده شده است کارت پایان خدمت چند بازیکن فوتبال که شامل بازیکنان لیگ یکی و همچنین لیگ برتری هستند، باطل شده است. به گزارش ورزش سه، پس از سونامی اولیه که از قبل شروع فصل قبل شروع شده است و کارت های بازیکنان سرشناسی چون مهرداد پولادی، سروش رفیعی، علی حمودی، شجاع خلیل زاده، بختیار رحمانی، آرش افشین و تعداد کثیر دیگری از بازیکنان فوتبال، این بار یک سونامی دیگری در همین زمینه در راه است.

شنیده می شود که کارت پایان خدمت چند بازیکن دیگر که شامل بازیکنان لیگ یکی و حتی لیگ برتری نیز باطل شده است و این بازیکنان نیز باید در دو فصل آینده فوتبال خود را در تیم های نظامی ادامه دهند.

حمله سرخابی به اینستاگرام روحانی

آخرین پست اینستاگرامی رئیس‌جمهور ایران حسن روحانی مربوط به دیدار او با احزاب سیاسی است؛ دیداری که در آن از طیف‌های مختلف سیاسی حضور داشتند و سخنرانی هم کردند. پای این پست سیاسی که تا شب پنج‌شنبه نزدیک به ۱۰ هزار لایک داشت نزدیک به ۱۸۰۰ کامنت منتشرشده بود که اکثراً مربوط به هواداران پرسپولیس و استقلال است.

هرچند مراسم افطاری رییس‌جمهور بسیار خبرساز شده و نقل‌هایی از آن میهمانی به خبرهای اول خبرگزاری‌ها تبدیل‌شده اما پست اینستاگرامی رییس‌جمهور با هجوم هواداران پرسپولیس و استقلال مواجه شده. هجومی که پرسپولیسی ها آن‌ها را شروع و در ادامه پای همان پست با استقلالی درگیری لفظی پیدا کرده‌اند.

نگرانی آمریکایی‌ها از غیبت صالحی در مذاکرات هسته‌ای

نشریه پولتیکو در مطلبی با اشاره به این دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ و سرعت گرفتن روند گفت وگوها، گزارش داد که مقامات آمریکایی از غیبت یکی از مذاکره‌کنندگان کلیدی ایران، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نگران هستند. به نوشته این نشریه، مقامات و کارشناسان آمریکایی عنوان داشته‌اند، در حالی که جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای انجام آخرین تلاش‌ها در راستای دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران به وین وارد شده است، یک مذاکره‌کننده کلیدی ایرانی به خاطر مشکلات سلامتی در مذاکرات غایب است؛ امری که به‌طور بالقوه عاملی منفی برای مذاکراتی که شکننده هستند به شمار می‌رود.

کسلی داونپورت، عضو انجمن کنترل تسلحیات که در وین به سر می‌برد در این مورد گفت: «غیبت صالحی از گفت وگوها می‌تواند یک عقبگرد باشد، اما یک مانع غیرقابل عبور نیست».

رابرت آینهورن، مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق آمریکایی عنوان داشت: «صالحی مهم است زیرا وی نماینده نهادهای هسته‌ای ایران است. موافقت وی در مورد یک موضوع مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران برای جلب موافقت رهبر ایران احتمالا ضروری است و اگر وی را در میز مذاکرات داشته باشیم، احتمال بیشتری وجود دارد تا موافقت وی حاصل شود، تا اینکه در تهران به سر برد».

سومین معاون احمدی‌نژاد بازداشت شد؟

طی دو روز گذشته تاکنون، شایعه‌ای در بین محافل سیاسی و رسانه‌ای دال بر بازداشت سومین معاون سابق محمود احمدی‌نژاد منتشر شده است. به گزارش بهار نیوز، گفته می شود در ادامه بازداشت‌های اخیر تیم جریان انحرافی و محمود احمدی‌نژاد، «م.م» معاون اسبق رئیس‌جمهور و رئیس یکی از سازمان‌های فرهنگی در دولت محمود احمدی‌نژاد ظهر دیروز (پنج‌شنبه) بازداشت شده است. همچنین در این خبرهای تأییدنشده آمده است که مأموران ابتدا با مراجعه به دفتر وی، قصد بازداشت وی را داشتند که با نبود وی در دفتر کارش مواجه شده بودند».

دلیل عجیب برای اسیدپاشی لرستان

روز گذشته در اخبار آمده بود، فردی در استان لرستان روی یک مادر و دختر اسید پاشیده است. پس از دستگیری فرد اسیدپاش، فرمانده انتظامی استان لرستان با اشاره به انجام بازجویی از متهم گفت: این فرد که از مدتی قبل از همسرش نیز متارکه کرده است در اظهارات خود ادعا کرد که همسر برادرش با خواندن ورد و دعا باعث جدایی او از همسرش شده و قصد انتقامجویی داشته است و البته اظهارات ضد و نقیض دیگری را نیز به زبان آورد که در مجموع برای وی پرونده ای در این خصوص تشکیل شده و متهم برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president