آوای جنوب

تعطیلی تنها گلوگاه مسافربری

ترمینال یاسوج در تعطیلی دو روزه؛ مسافران آواره

تنها پایانه مسافربری مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به علت تعطیلات دو روزه تاسوعا و عاشورای حسینی تعطیل است و مسافران آواره زیرباران زانوی غم بغل کرده بودند چرا  که مسافربرهای شخصی نیز کرایه‌های نجومی طلب می‌کردند.

آوای جنوب؛

بعد از تماس تلفنی یکی از شهروندان مبنی بر اینکه تعداد زیادی مسافر در ترمینال یاسوج آواره به دنبال یک وسیله نقلیه هستند اما تمام شرکت های مسافربری تعطیل و هیچ اتوبوس و سواری ای برای جابه‌جایی مسافران وجود ندارد راهی پایانه مسافربری شهید قرنی شهر یاسوج شدم.

در ابتدای ورودی این پایانه مسافربری سواری‌های شخصی ایستاده و مسافران زیادی دور آنها چنبره زده بودند، برخی‌ها التماس می‌کردند و رانندگان سواری های شخصی نیز برخلاف گذشته که به دنبال مسافر به هر دری می‌زنند در کمال خونسردی در خودروهایشان نشسته بودند و چای میل می‌کردند علت را جویا شده و متوجه شدم که سواری های شخصی کرایه های نجومی مطالبه می‌کنند.

وارد محوطه ترمینال شدم، تعدادی اتوبوس ایستاده بودند اما از قرار معلوم قرار نبود حرکت کنند بلکه فقط پارک شده بودند تا عریضه پایانه مسافربری حداقل خالی از نوشته و تصویر نباشد. تازه باران بند آمده بود اما هنوز تعداد زیادی مسافر روی سکوهای ترمینال نشسته بودند و زانوی غم بغل کرده‌اند.

وارد سالن انتظار پایانه شدم، شرکت های مسافربری از دم تخته بودند و تعطیل، صندلی های ترمینال خالی از مسافر، اما آنسوی این تصویر مسافرانی بودند که صورتهایشان از عصبانیت قرمز شده بود و مقابل دفتر شرکت های مسافربری ایستاده بودند.

موبایلهایشان در دست و شماره موبایل مدیران و مسئولان شرکت‌ها که بر گوشه سمت راست باجه‌های صدور بلیط بر روی بنرهای قرمز رنگی نقش بسته بود را شماره گیری می کردند. از کنار آنها آرام گذشتم و مکالمه هایشان با مسئولان و مدیران شرکت های مسافربری را شنیدم: « آقا! پس الان ما با چه‌کار کنیم… چرا دو روز ترمینال تعطیل است! مگر می‌شود؟ …. بابا به امید اینکه اتوبوس هست برنامه ریختیم امروز برویم تهران، حالا چیکار کنیم، امشب و فردا یاسوج کجا برویم و…».

خانم سعیدی یکی از همین مسافرانی بود که شماره تمام شرکت ها را گرفت و با مدیران آنها صحبت کرد وقتی توضیح دادم که خبرنگار هستم و قصد بررسی این موضوع را دارم سفره دلش را باز کرد. این خانم گفت: قرار بود تعطیلات تاسوعا و عاشورا در یاسوج خانه اقوام باشیم و اینجا برای امام حسین (ع) عزاداری کنیم حالا شوهرم که قرار بود امشب بیاید یاسوج و به ما بپیونده، بیمار شده و در بیمارستان بستری است.

اشک بر گونه های خانم سعیدی لغزید و پائین آمد که بعد از اندکی صبر و سکوت ادامه داد: حالا آمده‌ام برگردم تهران که می‌گویند تا روز چهارشنبه امکان برگشت وجود ندارد، مدیران ترمینال می گویند ترمینال تعطیل است و شرکت‌ها می‌گویند که این دو روز اتوبوس به هیچ مقصدی ندارند.

این خانم میانسال افزود: من به واسطه شغل همسرم در بسیاری از شهرهای ایران زندگی کرده ام، تا حالا جایی ندیدم که ترمینال تعطیل باشد، حمل و نقل تعطیل باشد، شما به ترمینال‌های تهران، شیراز و اصفهان نگاه کنید، تردد در تمام طول روز برقرار است و همه ایام سال ترمینال ها فعال هستند.

وی اظهار داشت: یاسوج مرکز استان است، برای یک مرکز استان پسندیده نیست که ارتباطاتش قطع شود و حمل و نقلش تعطیل، حتی اگر مسافر نباشد یک مرکز استان نیاز دارد که حمل و نقل فعال داشته باشد، چطور زمانی که مسافر زیاد است انواع و اقسام اتوبوس فرسوده را بکار می گیرند اما زمانی که یک تعطیلات پیش می آید با توجیه اینکه مسافر نیست ترمینال را تعطیل می کنند، اگر مسئولان شرکت ها می گویند مسافر نیست، این بندگان خدا که زیر باران نشسته اند چه هستند؟

خانم سعیدی حرف های زیادی داشت اما من به وی قول دادم که این موضوع را پوشش خبری دهم و حرف های این مسافران را به گوش کسانی که تعطیلات را بهانه کرده و وظایف خود را رها کرده اند، برسانم به سراغ مسافر دیگری رفتم که از ناراحتی کف ترمینال روی زمین نشسته بود.حسین ترابی، در اصفهان سرباز است و اگر چهارشنبه صبح خود را به محل خدمتش نرساند، اضافه خدمت می‌خورد.

حسین ترابی وضعیت ترمینال یاسوج را اسف بار خواند و گفت: مشکل این ترمینال از پایه است. امروز که ترمینال تعطیل است اما در روزهای دیگر شما نگاه کنید تمام اتوبوس های تهران این ترمینال در ساعت ۱۷ بعداز ظهر حرکت می کند و حدود ۶- ۷ سرویس در این ساعت راهی می شوند خب همین اتوبوس ها اگر در طول روز تقسیم شوند بسیار بهتر خواهد بود.

ترابی به وضعیت سواری ها نیز اشاره می کند و می افزاید: در حالی که ترمینال مرکزی وجود دارد اما جایگاه سواری‌های اصفهان در گوشه دیگری از شهر است و مقابل ترمینال نیز مسافربرهای شخصی بیشتر از سواری های عمومی وجود دارد.

این جوان اظهار داشت: خود ترمینال در طول شب بسته است و این یعنی اینکه تنها گلوگاه مسافربری یاسوج نقشی در حمل و نقل مسافر ندارد و وقتی اتوبوس‌های تهران نصف شب به یاسوج می رسند به جای اینکه سرپناهی به نام ترمینال داشته باشند باید در شهر آواره باشند.

وی با بیان اینکه مثلا می شود سرویس هایی را به مقاصد نزدیک مثلا شیراز در اویل صبح یعنی ساعات ۴ تا ۶ صبح قرار داد تا مسافرینی که کارهای اداری دارند به موقع به مقاصدشان برسند، تصریح کرد: مدیریتی بر این ترمینال و شرکت‌های مسافربری در آن وجود ندارد، عملا نقش این پایانه مسافربری این است که بگویند در شهر یک ترمینال وجود دارد وگرنه هیچ نظم خاصی بر آن حاکم نیست، بیشتر شبیه یک اداره است که در ایام تعطیلات مسافران را آواره می‌کند.

ترابی با بیان اینکه در این دو روز تعطیلات می گویند ترمینال تعطیل است و مسافران اینجا زیر باران ایستاده اند تا بلکه مسافربرهای شخصی سودجو کمی کوتاه بیایند و آنها را به مقصد برسانند، بیان داشت: مسئولان الان بیایند و نگاهی به این وضعیت بیاندازند که چگونه تعطیلی ترمینال و تمام اتوبوس‌ها, مسافران را آواره کرده است.

وی افزود: نهادهای خدماتی مانند ترمینال، بیمارستان، اورژانس، آتش نشانی و غیره نمی‌توانند تعطیل باشند الان با تعطیلی ترمینال بار بزرگی بر روی دوش مردم افتاده است.

ترابی با اشاره به اینکه روز سه شنبه نیز تنها دو اتوبوس به مقصد تهران از این ترمینال حرکت می‌کند، گفت: این دو اتوبوس نیز هر دو وی آی پی های گران قیمتی هستند که اولا از موقعیت سوء استفاده می‌کنند و شرکتی که در روزهای عادی با سرویس تهران برای شهرهای بین راه نیز بلیط صادر می کرد امروز این کار را نمی‌کند و دوما بسیار گران قیمت هستند و برای اصفهان که کرایه آن ۱۴ هزار تومان است باید ۵۰ هزار تومان بپردازی.

وی بیان کرد: فقط یک سوال از مسئولان دارم، آیا ترمینال کاراندیش شیراز، کاوه و صفه اصفهان و… این روزها تعطیل هستند؟ مگر حمل و نقل مسافر هم تعطیلی بردار است.

با این وجود مدیر پایانه شهید قرنی یاسوج علت تعطیلی شرکت های مسافربری را وجود تعطیلات رسمی عنوان کرد و گفت که تعطیلات رسمی است و این مکان نیز مانند تمام مکان‌های دولتی در روز تعطیل رسمی، تعطیل است و این امری بدیهی است.

معاون پایانه مسافربری نیز با تأیید اینکه ترمینال تعطیل بوده است گفت: اما مسئولان شرکت های مسافربری از صبح در این مکان حضور داشته اند.

البته این گفته‌ها در حالی مطرح می شد که مشاهدات خبرنگار تسنیم نشان می داد هیچ فردی در هیچ کدام از شرکت ها حضور نداشتند.

گزارش از پیمان فرامرزی

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president