آوای جنوب

تجمع اعتراض‌آمیز کسبه بازار میوه‌فروشان دوگنبدان در برابر شورای این شهر

نماینده بازاریان معترض به شهرداری دوگنبدان معتقد است که شهرداری دوگنبدان با توجه به رونق گرفتن این بازار و تبدیل آن از بازاری کپری به بازاری مدرن همچنین بالا رفتن قیمت

جمعی از کسبه بازار تره‌بار «بازار شیطونی» دوگنبدان در اعتراض به اقدام شهرداری این شهر مبنی بر بستن قرارداد مال‌الاجاره با مغازه‌هایی که به گفته آنها به این افراد فروخته شده است، در مقابل شورای این شهر تجمع کردند.

آوای جنوب؛

در پی تماس‌های مکرر بازاریان و اصناف مختلف در بازار کپری سابق معروف به «بازار شیطونی» و بازار تره‌باری کنونی با دفتر خبرگزاری فارس در گچساران در راستای پیگیری و اطلاع‌رسانی مشکلات این صنف، بعد از ظهر دوشنبه برای تهیه گزارش به محل تجمع این افراد در مقابل شورای اسلامی شهر دوگنبدان رفتیم.۱۳۹۳۰۸۰۶۰۰۰۰۰۳_PhotoL

با حضور در محل شورای اسلامی شهر دوگنبدان با تجمع نمایندگان بازاریان بازار تره‌باری «بازار شیطونی» گچساران مواجه شدیم که برای نشان دادن اعتراض خود به مسئله‌ای که آنها آن را اقدام زیرکانه شهرداری دوگنبدان مبنی بر بستن قرارداد ما‌ل‌الاجاره با این افراد آن هم در خصوص مغازه‌های که بر اساس ادعای تجمع‌کنندگان به آنها فروخته شده بود، تجمع کرده بودند.

در این راستا با معرفی خود به عنوان خبرنگار خبرگزاری فارس و طرح پرسش با موضوع چرایی این تجمع، میرزا نظری، نماینده تجمع‌کنندگان اظهار کرد: شهرداری در سال ۱۳۸۰ تعدادی غرفه با عنوان مکانی برای دستفروشی به افراد واگذار کرد که خود به نوعی دال بر امتیاز است.

وی با بیان این‌که بعد از گذشت مدتی از این اقدام اماکن، بازرگانی، امور صنفی، شبکه بهداشت و چند اداره و نهاد دیگر بر داشتن پروانه کسب تأکید کردند، افزود: با توجه به فضای کم، مغازه‌ها نیاز با ابعاد بیشتری داشت به همین دلیل شهرداری زمین ابعاد ۱۲ متری پشت مغازه‌ها را به صورت خرید و فروش به ما فروخت یعنی از مالک و مستاجر به خریدار و فروشنده تبدیل شد و به همین دلیل قرارداد جدیدی به عنوان مال‌الاجاره بسته نشد.۱۳۹۳۰۸۰۶۰۰۰۰۰۲_PhotoL

این نماینده تجمع‌کنندگان بازار تره‌باری دوگنبدان بیان کرد: بعد از این مراحل و اقدامات با اجازه شهرداری و به صورت کارشناسی نسبت به ساخت و ساز کفی، پایه حتی حریم پیاده‌رو و سایبان با هزینه شخصی اقدام شد و در این ساخت و ساز شهرداری هیچ‌گونه نقشی نداشت.

نظری با تأکید بر اینکه مسئولان وقت شهرداری قول مساعد برای واگذاری مغازه‌ها به افراد را دادند، گفت: تمامی هزینه‌های ساخت و هزینه انشعابات آب، برق و تلفن با هزینه شخصی مغازه‌داران انجام و به نام آنها ثبت شده این در حالی است که واحد بازرسی شهرداری به صورت مکرر با اخطارهای متعدد، مغازه‌داران را به پلمب واحد مربوطه تهدید کرد‌ه‌اند.

وی با بیان اینکه آنها اعلام کردند که در صورت عدم پرداخت مال‌الاجاره مغازه‌ها، این واحدها پلمب خواهد شد، خاطرنشان کرد: این تهدیدها در حالی صورت گرفته که ما هیچ‌گونه تخلف صنفی و مشابه آن نداشته و پروانه کسب نیز داریم.

نظری اظهار کرد: در این خصوص نیز هیچ‌گونه تصرف عدوانی صورت نگرفته و تنها خرید و ساخت و ساز وجود داشته است.

این بازاری گچسارانی ادامه داد: شهرداری در نظر دارد به وسیله اعمال فشار بر بازاریان قرارداد مالک و مستأجر ببندد که این امر با توجه به خرید زمین و ساخت و ساز مغازه‌ها با هزینه شخصی افراد غیرممکن است.۱۳۹۳۰۸۰۶۰۰۰۰۰۱_PhotoL

نماینده بازاریان معترض به شهرداری دوگنبدان معتقد است که شهرداری دوگنبدان با توجه به رونق گرفتن این بازار و تبدیل آن از بازاری کپری به بازاری مدرن همچنین بالا رفتن قیمت عرصه و اعیان قصد بستن قرارداد مال‌الاجاره بر خلاف قانون و توافق فی‌ما‌بین دارد.

نظری یادآور شد: تمامی این مغازه‌ها توسط افراد و با هزینه‌های شخصی ساخته و به این مرحله رسیده و شهرداری به جز دریافت پول هیچ نقشی ایفا نکرده است.

وی افزود: البته ما نسبت به پرداخت عوارض احتمالی و بدهی قانونی هیچ مشکلی نداریم اما قراردادی با عنوان مال‌الاجاره نخواهیم بست.

وی تأکید کرد: افزون بر ۱۴ سال در این مغازه‌ها برای کسب روزی حلال و امرار معاش خانواده‌هایمان تلاش کرده‌ایم و بیشتر جمعیت این بازار نیز از قشر محروم جامعه هستند همچنین همه سرمایه و آینده خود را در این بخش هزینه کرده‌ایم لذا انتظار تعامل و همکاری داریم.

نظری تصریح کرد: در این بازار حدود ۲۵۰ مغازه وجود دارد که در هر کدام پنج نفر نان‌آور خانواده وجود دارد در این بازار حدود یک‌هزار و ۵۰۰ نفر امرار معاش می‌کنند و خدا را خوش نمی‌آید که شهرداری نسبت به خواسته ما بی‌تفاوت باشد.

در این خصوص چند نفر از اعضای شورای اسلامی شهر دوگنبدان پس از اتمام جلسه‌ در میان تجمع‌کنندگان حضور یافتند که حمید بخشایی از اعضای شهر دوگنبدان در این تجمع اظهار کرد: شورای شهر دوگنبدان در راستای پیگیری مشکلات بازاریان در کمیسیون مالی اظهار نظر کرده و آن را به شهرداری دوگنبدان منتقل خواهد کرد.

وی افزود: در خصوص عدم پلمب مغازه‌ها با شهرداری دوگنبدان رایزنی‌ها های لازم صورت خواهد گرفت تا شورا و شهرداری به نتیجه لازم دست پیدا کنند.

این عضو شورا ادامه داد: شما مردم بخشی از خود ما هستید و فاصله‌ای میان ما وجود ندارد و اگر امروز در این جایگاه قرار داریم به دلیل رأی اعتماد شما بوده به همین دلیل پیگیر حقوق شما خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: ما هیچ‌گونه جانبداری به جز اعمال قانون و رعایت حقوق شهروندان نخواهیم داشت و مدافع حقوق مردم شهر هستیم.

این عضو شورای شهر دوگنبدان در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: وظیفه ما به عنوان کسانی که از طریق رأی اعتماد مردم به این جایگاه رسیده‌ایم کمک به حفظ منافع و برطرف کردن نگرانی‌ها و دغدغه‌های آنهاست.

بخشایی ادامه داد: در خصوص این تجمع باید بگویم در کمیسیون مالی مطرح می‌شود و ما به مردم کمک خواهیم کرد تا جایی که حق دارند به حق خود برسند.

محمود اسدپور از دیگر اعضای شورای اسلامی شهر دوگنبدان در این خصوص به فارس گفت: شنبه هفته آینده جلسه‌ای با حضور شهردار و تعدادی از بازاریان معترض برگزار می‌شود تا شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر دوگنبدان از گلایه‌ها و خواسته‌های آنها مطلع شوند و در این خصوص چاره‌اندیشی شود.۱۳۹۳۰۸۰۶۰۰۰۰۰۲_PhotoL

کیانوش بلوطی از دیگر اعضای شورای اسلامی شهر دوگنبدان نیز به فارس گفت: زمین‌های مورد نظر هم در حریم کانال و هم حریم برق بوده و شهرداری اگر ادعای فروش زمین به بازاریان را دارد، کاری اشتباه انجام داده است.

وی ادامه داد: زمین‌های مورد بحث متعلق به شهرداری نیست اما هوایی این زمین‌ها توسط شهرداری فروخته شده و به همین دلیل امکان سنددار شدن این زمین‌‌ها وجود نخواهد داشت.

===================

گزارش و عکس از کوروش رضایی

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president